Język polski – wymiary szkolnego przedmiotu.doc

(30 KB) Pobierz
Język polski – wymiary szkolnego przedmiotu

Język polski – wymiary szkolnego przedmiotu

 

1)     wymiar instrumentalny – związany z zadaniem wyposażenia ucznia w podstawowe umiejętności i narzędzia, warunkujące procesy uczenia się wszystkich innych przedmiotów i sprawne uczestnictwo w życiu zbiorowości.

 

·         elementarne umiejętności czytania i pisania

-          opanowanie techniki szybkiego czytania

-          opanowanie nawyków ortograficznych

 

·         umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem

 

·         kultura czytania i kompetencja lekturowa – umiejętność:

-          orientowania się w tekstach o różnym stopniu komplikacji

-          właściwego reagowania na różne funkcje języka

-          odbioru znaczeń metaforycznych

 

·         umiejętność interpretowania tekstów i wyrabiania dzięki niej świadomości własnego udziału w interpretowaniu różnych zjawisk otaczającego świata

 

·         umiejętność komponowania i redagowania tekstów zgodnie z:

-          intencją wypowiedzi

-          jej okolicznościami

-          wymaganiami form gatunkowych

 

·         umiejętność czytania różnych pozajęzykowych kodów znakowych

 

·         sprawność i kultura wyrażania myśli i przeżyć w żywej mowie, opanowanie techniki żywego słowa

 

·         opanowanie:

-          techniki pracy umysłowej

-          podstawowych procedur logicznego rozumowania i precyzowania myśli

 

·         orientacja w sposobach korzystania z różnorodnych źródeł informacji

 

 

2)     wymiar historyczny – związany z zadaniem wprowadzania ucznia w różnorodne złoża znaków kulturowych funkcjonujących w życiu współczesnym oraz w obszar tradycji, kultury i życia narodu, kształtujący poczucie wspólnoty

 

·         zapoznanie się z dziełami polskiego i światowego piśmiennictwa, zmierzające do stworzenia pewnego obrazu i jego rozwoju – poznanie:

-          wyselekcjowanego kanonu dzieł

-          sylwetek niektórych twórców

-          przybliżonego obrazu głównych epok rozwoju kultury

 

 

 

·         wprowadzenie w wiedzę o:

-          przemianach i rozwoju narodowych i społecznych treści życia narodu polskiego

-          narodzinach, tworzeniu, wypalaniu, odradzaniu się różnych idei na tle przemian historycznych

 

·         wprowadzenie w obraz:

-          przemian kultury materialnej

-          konwencji obyczajowych i estetycznych

-          stylów w różnych dziedzinach sztuki

 

·         przybliżenie na przykładach tekstów piśmiennictwa minionych epok:

-          zjawisk życia języka

-          jego rozwoju

-          wzbogacenia form

-          różnicowania się, elastyczności jego funkcji komunikacyjnej itp.

 

 

3)     wymiar społeczno-filozoficzny – związany z koniecznością otwierania się lekcji j. polskiego na przeżycia i przemyślenia młodych odbiorców literatury, liczenia się z ich motywacjami czytania i potrzebami wieku dorastania, z doświadczeniami uczestnictwa w procesie społecznej komunikacji

 

·         wprowadzenie za pośrednictwem tekstów literackich w:

-          niezbędną wiedzę psychologiczną

-          umiejętność obserwowania człowieka, rozpoznawania jego reakcji i przeżyć

-          rozumienie wielu skomplikowanych zjawisk życia wewnętrznego

-          podstawowe elementy wiedzy socjologicznej

-          umiejętność analizy relacji między życiem jednostki i funkcjonowaniem społeczeństwa

 

·         poznawanie pojęć i innych problemów filozoficznych (w powiązaniu z tekstami literackimi)

 

·         poznawanie języka jako narzędzia komunikacji społecznej jego:

-          systemu

-          funkcji

-          zagrożeń (np. manipulacji jęz.)

 

·         wprowadzenie w problemy semiotyki

 

·         trwała obecność problematyki etycznej i aksjologicznej oraz częsty udział zagadnień epistemiologicznych w procesie utw.

 

 

 

 

4)     wymiar estetyczny – związany z tą szczególną sferą wartości, którą do procesu edukacyjnego wnoszą teksty literackie i inne teksty kultury dzięki organizacji swego języka i struktur artystycznych

·         analiza języka dzieł i struktur artystycznych, prowadząca do poznawania pojęć literackich uczniów, wprowadzanie uczniów w umiejętność posługiwania się nimi i kształtowanie świadomości literackiej

 

·         tworzenie sytuacji sprzyjających przeżyciu estetycznemu i dostrzeganiu wartości dzieł:

-          eksponowanie dzieł

-          ujawnianie sposobu ich konkretyzacji

-          korygowanie recepcji niepełnej lub fałszywej

-          organizowanie płaszczyzny wymiany wrażeń, opinii, sądów wartościujących itp.

 

·         tworzenie sytuacji pozalekcyjnych kontaktów z literaturą i sztuką

-          wyjścia do teatru, muzeów, na wystawy

-          szkolny teatr, kabaret itp.

-          wieczory literackie itp.

 

·         przetwarzanie tekstów, stosowanie różnorodnych technik przekładów itersemiotycznych, rozbudzającego kreatywność uczniów, oddziałującego na ich wyobraźnię i pobudzającego do czynnego uczestnictwa w kulturze

-          redagowanie tekstów

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin