ROZWÓJ CZŁOWIEKA - STADIA ROZWOJOWE ETI 2010.docx

(23 KB) Pobierz

ROZWÓJ CZŁOWIEKA

STADIA ROZWOJOWE

Rozwój dziecka – okres przedszkolny – do 6 roku życia

Główne sfery rozwoju

• Rozwój fizyczny

• Rozwój poznawczy

– Mowa

• Rozwój społeczny i emocjonalny

Rozwój mowy

          - 2 lata: wypowiedzi dwuwyrazowe - 1 zdanie;

          - 3 lata: pojawiają się czasowniki, mowa dziecinna, potrafi użyć słowa "ja"; używa 100 - 200 wyrazów,

          - 4 lata: odmienia czasowniki, nieopanowane w pełni używanie nazw kolorów

          - 5 lat: język poprawny;

Rozwój mowy trwa do szóstego roku życia.

Wszelakie zaburzenia i wady wymowy po skończeniu przez dziecko 6 lat, określane są jako opóźnienie rozwoju mowy.

ROZUMIENIE

          - 7 miesiąc: rozumienie pewnych wyrazów,

          - 9 miesiąc: rozumienie znaku językowego: 1 wyrazu;

          „rewolucja 9 miesiąca” – wymiana =>konwersacja=>uczenie się kulturowe

          - 1 rok: rozumie 3 lub więcej wyrazów;

          - 2 lata: 500 – 1000 wyrazów;

          - 3 lata: 1000 – 18000 słów, rozróżnianie barw i ich nazw,

          - 4 lata: 1500 – 2000 wyrazów

          - 5 lat: 2000 – 2600 wyrazów;

 

PÓŹNE DZIECIŃSTWO I OKRES DOJRZEWANIA

 

7-11 lat

Rozwój poznawczy

          – dziecko potrafi dowolnie koncentrować uwagę

          – obejmuje uwagą 3-6 elementów

          – dowolne stosowanie strategii uczenia się (np.        powtarzanie)

          – rozwija się metapamięć – wiedza na temat własnej        pamięci

          – operacje konkretne

          – Nabycie operacji na jednym materiale nie przenosi się       na inny materiał (dodawanie elementów nie ułatwia dodawanie kilogramów)

Rozwój społeczny

          – Dziecko staje się członkiem formalnej grupy (klasa szkolna)

• umiejętności komunikacyjne, wrażliwość społeczna

• Pozycja w grupie jest zmienna (ale wyjątek – dziecko odrzucone)

• Przyjaźnie oparte na wzajemnym zaufaniu i pomaganiu sobie – przyjaźń oparta na cechach a nie na posiadanych przedmiotach => pod koniec tego okresu pojawiają się trwałe relacje oparte na podobieństwie zainteresowań i osobowości

Okres dorastania 11/12-18/21

Trudności w oznaczeniu granic wiekowych –bardzo indywidualna kwestia

• Dwie fazy:

1. Pokwitanie (faza pubertalna) – zmiany biologiczne dojrzewanie do zdolności prokreacji

2. Adolescencja – zmiany psychiczne

-dojrzewanie do zdolności decydowania o sobie

-odkrywanie sensu własnego istnienia

-ukształtowanie się własnej tożsamości

Przebieg procesu dojrzewania zależy od kontekstu społecznoekonomicznego

 

Pokwitanie

          Zmiany: pierwszorzędne i drugorzędne cechy płciowe

– Pierwszorzędne – produkcja komórek jajowych/spermy; powiększenie pochwy i łechtaczki/ powiększenie penisa i jąder; miesiączkowanie

– Drugorzędne – zmiana proporcji ciała, owłosienie na ciele, powiększenie się piersi/ mutacja głosu

• Skok pokwitaniowy

– Chłopcy: między 12-15 rokiem – wrażliwsi na zmiany socjoekonomiczne

– Dziewczęta: od 10 i trwa krócej

• Zmiany w czynności gruczołów skórnych – trądzik, potliwość

• Ogólny wzrost

Rozwój poznawczy

Stadium operacji formalnych

– Myślenie werbalne, logika formalna, co umożliwia pojawienie się (i ćwiczenie!) takich zachowań jak:

• Refleksyjność

• Krytycyzm

• Metaforyczne ujmowanie zdarzeń

• Niezależność od sądów innych osób

• Formułowanie własnych opinii

– Rozwija się wyobraźnia i otwarcie na doświadczenia => twórczość

          Wrażliwość zmysłowa

– Osiąganie najniższych absolutnych progów zmysłowych (wzrok najlepszy ok. 15 roku; słuch muzyczny – pod koniec adolescencji)

– Rośnie wrażliwość na różnice - obniżają się progi różnicowe (np. rozróżnianie jasności barw)

– Duża tolerancja na silne bodźce (np. głośna muzyka, ostre kolory itp.)

• Uwaga bardziej pojemna

• Pamięć dowolna, strategiczna i logiczna (oparta na rozumieniu materiału) – acz na początku okresu dojrzewania – pamięć i uwaga bardzo słabe!

• Procesy metapoznawcze

Rozwój społeczny

Konflikty z dorosłymi

– Wzrastający krytycyzm

– Bardziej restrykcyjne zachowania dorosłych – dążące do opóźnienia wejścia w dorosłość

– Weryfikacja autorytetów

Silne więzi z rówieśnikami

– Paczki – grupy oparte na ścisłych, intymnych związkach interpersonalnych

• Początkowo jednopłciowe, potem mieszane – wspólne zainteresowania, podobne środowiska

– Przyjaźnie – związek intensywny i intymny – wpływa na poczucie własnej wartości

Dorosłość

Rozwój osób dorosłych

Niezauważany bo nie spełnia kryteriów rozwoju biologicznego:

–Ukierunkowanie zachodzących zmian na jeden, z góry wiadomy stan końcowy

–Powszechność zmian w danej populacji

–Powiązanie zmian z wiekiem

–Przewidywalność zmian

Wczesna dorosłość: 23/25 35

Zadania rozwojowe (Havighurst)

– Wybór małżonka

– Uczenie się współżycia z nim

– Założenie własnej rodziny

– Wychowanie dzieci

– Prowadzenie domu

– Rozpoczynanie pracy zawodowej

– Podjęcie obowiązków obywatelskich

– Znalezienie pokrewnej grupy społecznej

Zmiany poznawcze

• Od ok. 30 zaczyna się obniżać IQ (głównie w skali bezsłownej), lepiej rozw. problemy społeczne

          Myślenie postformalne:

• Pojawia się myślenie dialektyczne (teza-antytezasynteza) – godzenie sprzeczności przez znajdowanie odpowiedniej nadrzędnej perspektywy poznawczej

• Relatywizm myślenia (Sinnot – operacje relatywistyczne) – Od bezkrytycznej wiary w świadectwo zmysłów i autorytetów – do doceniania kontekstu i względności wiedzy

Zmiany społeczne

– Założenie rodziny

– Pierwsze dziecko

– Rozwód

– Praca zawodowa

• Eksploracja

• Stabilizacja

• Status quo

• Schyłek

Wiek średni: 35/40 – 55/60rż

Zmiany fizyczne

• Wzrok ulega pogorszeniu (ostrość i tolerancja na słabe oświetlenie), pojawia się dalekowzroczność

• Powolne obniżanie się sprawności słuchu, spadek słyszalności wysokich dźwięków

• Wrażliwość smakowa obniża się ok. 50rż.

• Przekwitanie (klimakterium) po 50rż – zmniejsza się wydzielanie estrogenu => osteoporoza

• Mężczyźni – spadek aktywności seksualnej

Praca zawodowa

• Stres jest związany z długością życia

• Syndrom wypalenia zawodowego

Ekspertywność

Rodzina

• Dorastanie dzieci – kryzys wieku średniego

• Faza opuszczonego gniazda (częściej kobiety)

• Opieka nad starzejącymi się rodzicami

Zmiany poznawcze

• Spadek IQ

• Obniża się stopniowo szybkość, wydajność oraz zakres przetwarzania informacji

• Mądrość

– wiedza faktualno-proceduralna

– wiedza ewaluatywna

 

Starzenie się

Zmiany biopsychologiczne

• Depresje

• Otępienie

Zmiany poznawcze

• Obniżenie sprawności pamięci operacyjnej

• Obniża się inteligencja płynna

Wydarzenia społeczne

• Emerytura

• Pojawienie się wnucząt – rola dziadków

• Śmierć współmałżonka

Lęk przed śmiercią

• Silniejszy u młodych niż starych

• Słabszy u osób szczęśliwych

• Przyjęcie do wiadomości własnej śmiertelności

Fazy umierania

• Zaprzeczenie diagnozy

• Gniew

• Układy, pertraktacje (z Bogiem o przedłużenie życia)

• Depresja (poczucie utraty sił, przewidywanie utraty bliskich)

• Akceptacja śmierci (spokój).

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin