CZYNNIKI ROZWOJU CZŁOWIEKA - ETI 2010.docx

(15 KB) Pobierz

Czynniki rozwoju człowieka

 

Osobowość (def.). Jest to kompleks właściwości człowieka, które zapewniają organizację i stałość jego zachowania oraz nadają temu zachowaniu piętno indywidualne, tzn. sprawiają, że zachowanie danego człowieka różni się od zachowania innych ludzi.

              Do najczęściej wymienianych elementów, wchodzących w skład osobowości, należą :

·        potrzeby,

·        wartości,

·        zainteresowania,

·        cele życiowe,

·        schematy poznawcze, (np. światopogląd, obraz własnej osoby, opinie)

·        postawy,

·        zdolności,

·        temperament.

 

Współcześnie, w polskiej psychologii rozwojowej rozpowszechniona jest koncepcja czterech czynników rozwoju, (dialektyczna teoria rozwoju) :

 

1.     Wrodzone zadatki anatomiczno-fizjologiczne organizmu, zwłaszcza układu nerwowego,

2.     Aktywność własna jednostki,

3.     Środowisko,

4.     Wychowanie.

 

1.     Wrodzone zadatki anatomiczno-fizjologiczne to przede wszystkim :

·        Struktura i niektóre właściwości funkcjonalne układu nerwowego, zwłaszcza mózgu

·        Budowa i funkcjonowanie analizatorów

·        Typ układu nerwowego, tzn. : siła, równowaga i ruchliwość podstawowych procesów nerwowych – pobudzenia i hamowania, czyli temperament.

2.Aktywność  własna  jednostki polega na  czynnym  zaspokajaniu potrzeb,  poprzez  coraz lepsze orientowanie się w rzeczywistości oraz coraz sensowniejsze działanie. Źródłem aktywności dziecka mogą być przypadkowe, spontaniczne bodźce zewnętrzne, wyzwalające własne działanie i poprzez nie – poszerzające zakres wiedzy, doświadczenia, odczuć empirycznych. Jednakże jego aktywność może być także stymulowana, w sposób zamierzony, poprzez inne osoby. Aktywność ta przybiera coraz wyższe formy – od zabawy, poprzez pracę oraz własną twórczość, kreatywność w stosunku do otaczającej rzeczywistości.

3.Wpływy środowiskowe – oddziałują na dziecko, na jednostkę od początku  jego istnienia. Człowiek jest istotą społeczną, żyje w środowisku społecznym,        w określonym kręgu cywilizacji i kultury. Poprzez procesy uczenia                        i dojrzewania stopniowo przyswaja sobie zdolność mówienia, obyczaje, formy zachowań, normy kulturowe swojego środowiska. Szczególną rolę odgrywa tu rodzina, poprzez którą przenikają z zewnątrz różnorodne wpływy. W początkowym okresie nie działają one na dziecko bezpośrednio, lecz poprzez rodziców, rodzinę, rodzeństwo. Wpływy te są dodatkowo wzmocnione silnym zaangażowaniem emocjonalnym obu stron : dziecka i osób z rodziny. Kształtuje się u dziecka obraz wzorca do naśladowania, osoby ważnej dla niego, znaczącej, istotnej. Człowiek podlegając wpływom środowiskowym, również sam bierze udział w procesie przemian społecznych, sam wpływa na kształtowanie się środowiska.  

              Ogromny wpływ odgrywa środowisko rodzinne w rozwijaniu aktywności twórczej dzieci,   w kształtowaniu postawy kreatywnej. Rodzice nie tworzą uzdolnionych dzieci, lecz w dużym stopniu tworzą środowisko, które umożliwia rozwój różnorodnych, potencjalnych zdolności. Chodzi o zapewnienie możliwości pełnej realizacji potencjału twórczego dziecka.

              Obok domu rodzinnego ogromny wpływ na dziecko mają środki masowego przekazu, filmy video, gry komputerowe. Rozmawiajmy z dzieckiem o tym, co zobaczyło, sprawdźmy, jak odebrało te treści, jaki wpływ wywarł obejrzany film, a gdy jest taka potrzeba – powiedzmy dziecku, że coś było złe, wytłumaczmy, na czym to zło polegało, kształtujmy prawidłowe widzenie świata.

4. Proces wychowania – główną rolę odgrywają tu rodzice, których nikt nie może zastąpić w procesie wychowania. Jest to rola decydująca dla efektów rozwojowych. Rodzice oddziałują :

·        poprzez świadome i zamierzone wpływy wychowawcze

·        poprzez oddziaływania niezamierzone, nie podlegające jakby kontroli. Składają się na nie:

Ø     czynności i zdarzenia w domu

Ø     wzajemne relacje między członkami rodziny, głównie rodzicami, więzi emocjonalne lub chłód uczuciowy.

W procesie wychowania rodzice powinni przede wszystkim :

·        posiadać i prezentować określony system wartości, wskazywać na to, co w życiu najważniejsze, mieć ustaloną hierarchię wartości,

·        ustalić normy i zasady postępowania – jasne, czytelne, spójne i rozsądne; pozwoli to dziecku ukształtować własny system zasad i wartości,                 w oparciu o rozpoznanie dobra i zła, a także podejmować własne decyzje na podstawie własnego osądu rzeczywistości,

·        uczyć dziecko ekonomii czasu, racjonalnego planowania zajęć, (opracowania ramowego planu dnia : ile czasu może poświęcić na naukę, ile na rozrywkę, ile na pomoc w domu); umiejętność planowania czasu własnego ma swoje skutki w życiu dorosłym, w pełnionych rolach społecznych – pracownika, rodzica, członka społeczeństwa,

·        promować zdrowe i dobre życie, z wykorzystaniem własnego potencjału w każdej ze sfer rozwojowych, (robić z nich dobry użytek), korzystać            z kontaktu z przyrodą, rozwijać swoje zainteresowania, unikać uzależnień.

Proces wychowawczy, realizowany przez rodziców, jest czynnie wspomagany przez inne osoby oraz instytucje, nauczycieli, wychowawców i szkołę. Są to osoby wywierające znaczący wpływ poprzez wychowanie i nauczanie.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin