proc - Audit wewnętrzny.pdf

(247 KB) Pobierz
196419139 UNPDF
LOGO
Nazwa i adres FIRMY
PROCEDURA
Systemowa
P08.01 wyd. [data wydania]
str. 1 / stron 7
ilość załączników: 3 + 5 formularzy
egz. nr: ...............
Tytuł:
Audit wewnętrzny
Spis treści
1. Cel................................................................................................................................................................... 2
2. Przedmiot i zakres ......................................................................................................................................... 2
3. Definicje ......................................................................................................................................................... 2
4. Odpowiedzialność i uprawnienia .................................................................................................................. 2
5. Schemat blokowy .......................................................................................................................................... 3
6. Postępowanie ................................................................................................................................................ 4
6.1 Opis procesu auditu................................ ................................ ................................ ................................ .... 4
6.1.1 Planowanie auditów ................................ ................................ ................................ ............................. 4
6.1.2 Dobór auditorów................................ ................................ ................................ ................................ ... 4
6.1.3 Przygotowanie auditu ................................ ................................ ................................ ........................... 4
6.1.4 Przeprowadzenie auditu ................................ ................................ ................................ ....................... 5
6.1.5 Zakończenie auditu ................................ ................................ ................................ .............................. 6
6.2 Następstwa auditu ................................ ................................ ................................ ................................ ...... 6
7. Dokumenty związane ..................................................................................................................................... 6
8. Zapisy ............................................................................................................................................................. 6
9. Załączniki ....................................................................................................................................................... 7
10. Zmiany do wydania poprzedniego .............................................................................................................. 7
11. Informacje dodatkowe i postanowienia końcowe...................................................................................... 7
Niniejszy dokument
Zatwierdzam
jako obowiązujący w
LOGO
[data
zatwierdze
nia]
data
Imię i Nazwisko – Właściciel/Dyrektor
............................................................
podpis
Dokument jest wydany przez LOGO/ lub nazwa FIRMY
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk, kopiowanie, reprodukowanie w całości lub w częściach tylko za zgodą wydawcy.
196419139.002.png
LOGO
P08.01, wyd. [data wydania]
str. 2 z 7
1. Cel
Zapewnienie wykonani a auditów wewnętrznych w zaplanowanych odstępach czasu dla
określenia czy system zarządzania jakością jest zgodny z zaplanowanymi ustaleniami
i wymaganiami oraz czy jest skutecznie wdrożony i utrzymywany oraz czy zaplanowane
ustalenia są właściwe dla osiągnięcia celów.
2. Przedmiot i zakres
Niniejsza procedura ustala postępowanie przy planowaniu i przeprowadzaniu aud itów systemu
zarządzania jakością i procesów w jego ramach zachodzących oraz postępowanie dla działań
w następstwie auditów.
3. Definicje
1. Audit: usystematyzowany, niezależny i udokumentowany proces uzyskania dowodów z aud itu
i obiektywnej oceny w celu określenia w jakim stopniu spełniono uzgodnione kryteria aud itu.
2. Kryteria aud itu: zestaw polityk, procedur lub wymagań określonych jako odniesienie.
3. Dowód z aud itu: zapisy, stwierdzenia faktu lub inne informacje istotne dla uzgodnionych kryteriów,
i które są weryfikowalne.
Uwaga: Dowód z aud itu może być jakościowy lub ilościowy.
4. Spostrzeżenie: stwierdzenie faktu dokonane podcza s auditu, poparte dowodem obiektywnym.
5. Niezgodność: niespełnienie ustanowionych wymagań.
6. Pełnomocnik: przedstawiciel najwyższego kierownictwa wyposażony w odpowiednie środki
i uprawnienia w ramach zarządzania jakością.
4. Odpowiedzialność i uprawnienia
Lp.
Zadania
Odpowiedzialne i/lub uprawnione
służby / osoby
1. Planowanie auditów, nadzorowanie przestrzegania
procedur auditowych oraz cena skuteczności działań
korygujących i zapobiegawczych w następstwie aud itów
Pełnomocnik
2. Przygoto wanie i przeprowadzenie poszczególnych
auditów, sporządzanie raportu
Wyznaczony Aud itor wiodący
3. Określenie i wdrożenie działań korygujących i
zapobiegawczych na podstawie wyników aud itów
Zainteresowane służby
4. Przechowywanie zapisów
Pełnomocnik
Pełnomocnik jest odpowiedzialny za nadzorowanie stosowania niniejszej procedury i za
doskonalenie procesu aud itu.
196419139.003.png
LOGO
P08.01, wyd. [data wydania]
str. 3 z 7
5. Schemat blokowy
Księga Jakości.
Wyniki poprzednich
auditów.
DQ
Plan auditów.
Planowanie audit ów
Lista auditorów.
DQ
Program auditu.
Dobór auditorów
QW
Przygotowanie auditu
QW
Protokoły spostrzeżeń.
Protokoły niezgodności.
Przeprowadzenie
auditu
QW
Raport z auditu.
Opracowanie i
dystrybucja raportu.
K/DQ
Protokoły działań.
Działania
poauditowe
Wdrożenie działań
korygujących i ocena
DQ : Pełnomocnik
QW : Auditor wiodący
K : Odpowiedzialny za
audytowany obszar
196419139.004.png
LOGO
P08.01, wyd. [data wydania]
str. 4 z 7
6. Postępowanie
6.1 Opis procesu auditu
6.1.1 Planowanie auditów
1. Plan auditów sporządza Pełnomocnik na każdy rok kalendarzowy w terminie do 30 -tego
stycznia.
2. W planie ustala się w jakich jednostkach funkcjonalnych oraz w odniesieniu do których
procesów systemu zarządzania jakością zostanie przeprowadzony aud it.
3. Obowiązuje zasada, aby cały system zarządzania jako ścią został przynajmniej raz w roku
zauditowany w całym zakresie.
4. Audity muszą być planowane odpowiednio do sytuacji oraz ważności działań poddawanych
auditowi. Podstawy do takiego planowania stanowią:
Księga Jakości,
wyniki kontroli i badań wyrobów / rea lizowanych usług,
sprawozdania o kosztach,
raporty z poprzednich auditów,
raporty z analiz marketingowych.
5. Plan auditów należy ogłosić i/lub przekazać wszystkim kierownikom jednostek
organizacyjnych, których aud it dotyczy.
Przykład planu pokazany jest w za łączniku Nr 1.
6. Plan w miarę rozwoju sytuacji podlega uaktualnieniu ze względu na inicjowanie dodatkowych
auditów. Inicjowanie auditów dodatkowych może być dokonywane przez:
Członków Kierownictwa,
Kierownika Działu, w którym występują trudności lub zmiany.
: Forma dla planowania auditów pokazana w zał. Nr 1 jest odpowiednia w przypadku
rozłożenia aud itów w poszczególnych jednostkach przedsiębiorstwa w dłuższym okresie cz asu.
W sytuacji auditu kompleksowego tzn. prowadzonego w całym przedsiębiorstwie na
przestrzeni krótkiego okresu czasu plan aud itu powinien mieć formę pokazaną w zał. Nr 2.
6.1.2 Dobór auditorów
1. Pełnomocnik jest odpowiedzialny za zapewnienie przeszkolenia odpowiedniej liczby
personelu do przeprowadzania aud itów.
2. Pełnomocnik utrzymuje listę auditorów wewnętrznych.
Wymaga się przeszkolenia przez zewnętrzne kompetentne instytucje i wykazania się przez
kandydata znajomością normy zarządzania jakością, procedur oraz technik aud itowania.
Kwalifikacji dokonuje Pełnomocnik i przechowuje dowody w tym zakre sie.
3. Do poszczególnych aud itów wyznaczeni są aud itorzy z listy aud itorów wewnętrznych przy
zachowaniu zasady niezależności aud itorów od osób ponoszących bezpośrednią
odpowiedzialność za aud itowany obszar działań. Do prowadzenia aud itów może być
angażowany personel spoza Przedsiębiorstwa posiadający potwierdzone kwalifikacje.
6.1.3 Przygotowanie aud itu
1. Faza przygotowania aud itu obejmuje:
a) określenie celu i zakres auditu,
b) wyznaczenie zespołu aud itorów,
c) powiadomienie o audicie,
d) terminy auditu,
e) określenie i analizę dokumentów dotyczących jednostki aud itowanej,
f) ustalenie listy kontrolnej i przygotowanie formularzy do dokumentowania wyników aud itu.
196419139.005.png
LOGO
P08.01, wyd. [data wydania]
str. 5 z 7
2. Proces przygotowania aud itu i odpowiedzialności za poszczególne jego etapy są pokazane
na formularzu „Program auditu” (Formularz F08.01-1) i w dalszych postanowieniach niniejszej
procedury.
3. Formularz „Program auditu” jest otwierany przez Pełnomocnika na 2 tygodnie przed
planowanym terminem i po uzgodnieniu z aud itorem wiodącym jest przekazywany do
Kierownika jednostki auditowanej.
4. W fazie przygotowania aud itu auditor wiodący ustala listę kontrolną (patrz: uwagi) na bazie
związanych dokumentów stosownie do celu i zakresu aud itu.
Uwagi:
a) stosowane są listy „standardowe”, lub indywidualne; ustalenia w sprawie obowiązku
stosowania odpowiedniej listy podejmuje Pełnomocnik na formularzu „Program aud itu”,
b) w przypadku stosowania listy standardowej spostrzeżenia z auditu są dokumentowane na
formularzu spostrzeżeń (F08.01 –1); w przypadku stosowania listy indywidualnej
spostrzeżenia z auditu są dokumentowane w rubryce spostrzeżeń listy (F08.01 –2).
5. Przed przystąpieniem do aud itu auditor wiodący ustala z aud itorami podział zadań przy
prowadzeniu aud itu.
6. Auditor wiodący przygotowuje odpowiednią ilość formularzy do dokumentowania aud itu. Są to
listy kontrolne z rubrykami na spostrzeżenia (formularz F08.01 –2), protokoły niezgodności
(formularz F08.01–3) i protokoły spostrzeżeń z aud itu (formularz F08.01–4).
6.1.4 Przeprowadzenie aud itu
1. Spotkanie otwierające.
W dniu rozpoczęcia auditu, auditor wiodący w uzgodnieniu z Kierownikiem jednostki
auditowanej organizuje spotkanie otwierające z udziałem aud itorów, Kierownictwem
jednostki auditowanej oraz osobami wyznaczonymi przez Kierownictwo jednostki
auditowanej.
Auditor wiodący przedstawia cele i zakres, omawia program auditu i wyjaśnia ewentualne
wątpliwości, jednocześnie uzgadniane są szczegóły badań aud itowych włącznie
z ustaleniem osób jednostki auditowanej towarzyszących aud itorom.
2. Badania praktyczne.
Badania praktyczne mają na celu po znanie stanu rzeczywistego i sprawdzenie czy stan
ten jest zgodny z przyjętymi wcześniej ustaleniami zapisanymi w odnośnych
dokumentach a także czy ustalenia te są właściwe dla osiągnięcia postawionych celów
jakościowych.
Auditor ma obowiązek wyczerpać wsz ystkie zagadnienia stosownie do założonego
zakresu auditu.
3. Dokumentowanie spostrzeżeń i niezgodności.
Wszystkie spostrzeżenia auditorzy odnotowują w rubryce spostrzeżeń listy kontrolnej lub na
protokole spostrzeżeń.
Wszystkie spostrzeżenia są analizowane przed spotkaniem zamykającym w kierunku wyłonienia
ewentualnych niezgodności.
Niezgodności mają być zawsze odniesione do dowodów obiektywnych.
Zapisu niezgodności dokonuje się na formularzach protokołów niezgodności (formularz F08.01–
3).
Każda niezgodność jest formułowana na oddzielnym protokole.
Wszystkie niezgodności powinny być potwierdzone przez odpowiedzialnego za auditowany
obszar. Protokoły niezgodności powinny być sporządzane w trakcie auditu lub przygotowane na
spotkanie zamykające i wtedy potwierd zone.
4. Spotkanie zamykające.
Po przeprowadzeniu aud itu, auditor wiodący organizuje spotkanie zamykające
196419139.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin