ZWYCZAJE I TRADYCJE BOŻONARODZENIOWE
„WSPÓLNE KOLĘDOWANIE”
Projekt rozwija tradycje szkoły, ożywia życie szkoły, angażuje w jego realizację uczniów, nauczycieli, rodziców, społeczność lokalną.
Realizowany w okresie 07.12. 2005 – 05.01.2006 przez uczniów i nauczycieli kształcenia zintegrowanego w ramach obowiązujących zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych.
CELE PROJEKTU
- pielęgnowanie i podtrzymywanie przez kolejne pokolenia tradycji, obrzędów bożonarodzeniowych;
- uświadomienie uczniom ich korzeni kulturowych, religijnych i rodzinnych;
- zacieśnienie więzi emocjonalnych pomiędzy dzieckiem a członkiem rodziny;
- rozwijanie indywidualnych zainteresowań;
- podtrzymywanie tradycji szkolnych;
- pogłębienie współpracy z rodzicami;
- integracja szkoły ze środowiskiem lokalnym.
ŹRÓDŁA INFORMACJI
Lista środków i materiałów niezbędnych do realizacji projektu:
● fachowa literatura,
● wywiady z najstarszymi mieszkańcami (nagrania,)
● nagrania kolęd,
● ilustracje, krzyżówki,
● materiały papiernicze i biurowe,
● materiały przyrodnicze,
● kolorowe figury geometryczne różnej wielkości,
● opłatek,
● potrawy wigilijne,
● białe obrusy,
● siano,
● elementy dekoracyjne,
● kartki z piosenkami i kolędami,
● polecenie zadań do wykonania dla poszczególnych grup.
Sprzymierzeńcy:
● rodzina,
● ksiądz,
● biblioteka,
● Rada Rodziców,
ZADANIA
1. Spotkanie z rodzicami na temat ich udziału i pomocy w realizacji projektu.
2. Zbieranie informacji na temat tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
3. Wybór wierszy o tematyce bożonarodzeniowej.
4. Dobór kolęd do wierszy i tekstów.
5. Tworzenie montażu słowno-muzycznego „Wspólne kolędowanie”.
6. Przydział ról i praca nad scenariuszem.
7. Wykonanie karty świątecznej z życzeniami oraz zaproszeniem na szkolną uroczystość.
8. Wykonanie elementów dekoracji sali, w której odbędzie się prezentacja.
9. Wykonanie elementów do dekoracji stołu wigilijnego.
10. Ubranie choinki.
11. Prezentacja efektu projektu.
TEMATYKA SPOTKAŃ:
Spotkanie z rodzicami na temat ich udziału i pomocy w realizacji projektu.
Ø Czy w tym roku będziemy kontynuować tradycję spotkania bożonarodzeniowego?
Ø W jaki sposób rodzice włączą się w realizację proponowanego projektu?
Efekty pracy rodziców:
☺ ustalenie daty spotkania, listy zaproszonych gości,
☺ przygotowanie potraw,
☺ przygotowanie świątecznego stołu.
Zbieranie informacji na temat tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
Ø Wypisz z różnych źródeł historię utworzenia Świąt Bożego Narodzenia oraz znaczenie symboli związanych ze świętami tj. wigilia, opłatek, kolęda, pasterka, choinka.
Ø Przeprowadź wywiad z rodzicami lub dziadkami na temat: „Jak wyglądały święta dawniej?”
Efekty pracy uczniów:
☺ zgromadzenie i zapisanie informacji o zwyczajach i tradycjach, ☺ omówienie historii i określenie znaczenia symboli związanych ze świętami,
☺ prezentacja nagrań i notatek na temat obchodzenia świąt dawniej, ☺ wybranie wiadomości do wykorzystania w prezentacji.
Wybór wierszy o tematyce bożonarodzeniowej.
Ø Wyszukaj wiersze o tematyce o świątecznej.
Ø Wybierz literaturę związaną z okresem Bożego Narodzenia.
☺ zgromadzenie utworów literackich,
☺ wybranie wierszy treściowo pasujących do tworzonego scenariusza.
Dobór kolęd do wierszy i tekstów.
Ø Zgromadź płytotekę różnych wykonań kolęd (instrumentalne, ludowe, wokalne, chóralne, dziecięce).
Ø Wybierz i zaprezentuj jedną pastorałkę z podkładem instrumentalnym.
☺ zgromadzenie nagrań z kolędami w różnym wykonaniu, ☺ wybranie kolęd do montażu słowno-muzycznego.
Praca nad montażem słowo - muzycznym.
Ø Czytanie scenariusza.
Ø Przydział ról.
Ø Czytania z ekspresją, z podziałem na role.
Ø Śpiewanie kolęd.
☺ wygłaszanie z pamięci tekstów literackich,
☺ śpiewanie w zespole kolęd i pastorałek.
Wykonanie karty świątecznej.
Ø Wykonaj kompozycję świąteczną.
Ø Zredaguj życzenia połączone z zaproszeniem.
Ø Złóż życzenia rodzinie i zaproś na uroczystość.
☺ karty świąteczna z życzeniami i zaproszeniem do wspólnego kolędowania, ☺ doręczenie kart, ustalenie drogi karty pocztowej od nadawcy do adresata.
Wykonanie elementów dekoracji sali, w której odbędzie się prezentacja.
Ø Wykonaj witraż na okno w formie kolorowego drzewka.
Ø Odrysuj od szablonu i wytnij kolorowe gwiazdki.
Ø Połącz papierowe elementy tworząc ciekawą kompozycję.
☺ przygotowanie elementów dekoracyjnych,
☺ scenografia do spotkania wigilijnego – dekoracja korytarza.
Wykonanie elementów do dekoracji stołu wigilijnego.
Ø Zbierz informacje dotyczące dekoracji stołu wigilijnego.
Ø Zgromadź materiały do wykonania stroiku.
Ø Wykonaj stroik.
☺ wykonany stroik.
Ubranie choinki.
Ø Wykonaj pawie oczka i koszyczki.
Ø Zrób kolorowy łańcuch.
Ø Ubierz choinkę.
☺ ubrana choinka.
PREZENTACJA EFEKTÓW PROJEKTU.
1. Termin – 5 stycznia 2006r.
2. Forma prezentacji:
§ dekoracja miejsca prezentacji (korytarz szkolny)
§ udekorowany stół świąteczny (stroiki, wigilijne potrawy)
§ przestawienie montażu słowno-muzycznego „Wspólne kolędowanie”,
§ śpiewanie kolęd,
3. Miejsce – Szkoła ……………….
4. Uczestnicy:
§ Uczniowie kl. I – III
§ Dzieci Oddziału Przedszkolnego,
§ Wójt Gminy …………..
§ Dyrektor Zespołu Szkół ………………..
§ Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej
§ Nauczyciele i pracownicy ……………..
§ Nauczyciele i pracownicy emeryci,
§ Społeczność lokalna: mieszkańcy wsi ……… – rodzice, dziadkowie
PRZEWIDYWANE OSIAGNIĘCIA
Uczeń:
Ø wie i szanuje zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia;
Ø zna symbolikę wigilijnych potraw i ozdób choinkowych;
Ø pogłębia wiedzę o tradycji bożonarodzeniowej, kulturowej, rodzinnej i chrześcijańskiej;
Ø jest wrażliwy na atmosferę świąt, dostrzega ich korzyści dla rodziny, przyjaciół, osób
Ø potrzebujących pomocy;
Ø wie, jak należy zachować się przy wigilijnym stole oraz podczas spotkania środowiskowego;
Ø potrafi zaplanować swoją pracę;
Ø dokonuje oceny pracy;
Ø doskonale odgrywa swoją rolę w inscenizacji;
Ø aktywnie włącza się w przygotowanie spotkania i publicznego wystąpienia;
Ø jest odpowiedzialny za powierzone zadania;
Ø potrafi zaprojektować i wykonać ozdoby świąteczne.
Kryteria sukcesu :
§ uczestnictwo zaproszonych gości,
§ udana uroczystość,
§ promocja szkoły,
Ewaluacja:
* opinie gości, rodziców i nauczycieli,
* samoocena działań podjętych przez uczniów,
* mocne i słabe strony projektu.
5
analuba