PROJEKT BOŻONARODZENIOWY.doc

(75 KB) Pobierz
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ULANIE MAJORACIE

PROJEKT EDUKACYJNY W KLASACH O – III REALIZOWANY W RAMACH PROGRAMU ,,SZKOŁA MARZEŃ”

                              ZWYCZAJE I TRADYCJE BOŻONARODZENIOWE

                             „WSPÓLNE KOLĘDOWANIE”

 

Projekt rozwija tradycje szkoły, ożywia życie szkoły, angażuje w jego realizację uczniów, nauczycieli, rodziców, społeczność lokalną.

Realizowany w okresie 07.12. 2005 – 05.01.2006 przez uczniów i nauczycieli kształcenia zintegrowanego w ramach obowiązujących zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych.

 

CELE PROJEKTU

-          pielęgnowanie i podtrzymywanie przez kolejne pokolenia tradycji, obrzędów  bożonarodzeniowych;

-          uświadomienie uczniom ich korzeni kulturowych, religijnych i rodzinnych;

-          zacieśnienie więzi emocjonalnych pomiędzy dzieckiem a członkiem rodziny;

-          rozwijanie indywidualnych zainteresowań;

-          podtrzymywanie tradycji szkolnych;

-          pogłębienie współpracy z rodzicami;

-          integracja szkoły ze środowiskiem lokalnym.

 

ŹRÓDŁA INFORMACJI

Lista środków i materiałów niezbędnych do realizacji projektu:

 fachowa literatura,

 wywiady z najstarszymi mieszkańcami (nagrania,)

 nagrania kolęd,

 ilustracje, krzyżówki,

 materiały papiernicze i biurowe,

 materiały przyrodnicze,

 kolorowe figury geometryczne różnej wielkości,

 opłatek,

 potrawy wigilijne,

 białe obrusy,

 siano,

 elementy dekoracyjne,

 kartki z piosenkami i kolędami,

 polecenie zadań do wykonania dla poszczególnych grup.

 

Sprzymierzeńcy:

       rodzina,

      ● ksiądz,

      ● biblioteka,

      ● Rada Rodziców,

       

ZADANIA

1.      Spotkanie z rodzicami na temat ich udziału i pomocy w realizacji projektu.

2.      Zbieranie informacji na temat tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.

3.      Wybór wierszy o tematyce bożonarodzeniowej.

4.      Dobór kolęd do wierszy i tekstów.

5.      Tworzenie montażu słowno-muzycznego „Wspólne kolędowanie”.

6.      Przydział ról i praca nad scenariuszem.

7.      Wykonanie karty świątecznej z życzeniami oraz zaproszeniem na szkolną uroczystość.

8.      Wykonanie elementów dekoracji sali, w której odbędzie się prezentacja.

9.      Wykonanie elementów do dekoracji stołu wigilijnego.

10.  Ubranie choinki.

11.  Prezentacja efektu projektu.

 

 

TEMATYKA SPOTKAŃ:

 

Spotkanie z rodzicami na temat ich udziału i pomocy w realizacji projektu.

Ø      Czy w tym roku będziemy kontynuować tradycję spotkania bożonarodzeniowego?

Ø      W jaki sposób rodzice włączą się w realizację proponowanego projektu?

 

Efekty pracy rodziców:

☺ ustalenie daty spotkania, listy zaproszonych gości,

☺ przygotowanie potraw,

☺ przygotowanie świątecznego stołu.

 

Zbieranie informacji na temat tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.

Ø      Wypisz z różnych źródeł historię utworzenia Świąt Bożego Narodzenia oraz znaczenie symboli związanych ze świętami tj. wigilia, opłatek, kolęda, pasterka, choinka.

Ø      Przeprowadź wywiad z rodzicami lub dziadkami na temat: „Jak wyglądały święta dawniej?”

 

Efekty pracy uczniów:                                                                                                  

☺  zgromadzenie i zapisanie informacji o zwyczajach i tradycjach,                                                                                                                                                                 ☺  omówienie historii i określenie znaczenia symboli związanych ze świętami,

☺  prezentacja nagrań i notatek na temat obchodzenia świąt dawniej,                                                           ☺  wybranie wiadomości do wykorzystania w prezentacji.

 

 

Wybór wierszy o tematyce bożonarodzeniowej.

Ø      Wyszukaj wiersze o tematyce o świątecznej.

Ø      Wybierz literaturę związaną z okresem Bożego Narodzenia.

 

Efekty pracy uczniów:                                                                                                  

☺  zgromadzenie utworów literackich,

☺  wybranie wierszy treściowo pasujących do tworzonego scenariusza.

 

Dobór kolęd do wierszy i tekstów.

Ø      Zgromadź płytotekę różnych wykonań kolęd (instrumentalne, ludowe, wokalne,
chóralne, dziecięce).

Ø      Wybierz i zaprezentuj jedną pastorałkę z podkładem instrumentalnym.

 

Efekty pracy uczniów:                                                                                                  

☺  zgromadzenie nagrań z kolędami w różnym wykonaniu,                                                                                                                                                                ☺  wybranie kolęd do montażu słowno-muzycznego. 

                                               

Praca nad montażem słowo - muzycznym.

Ø      Czytanie scenariusza.

Ø      Przydział ról.

Ø      Czytania z ekspresją, z podziałem na role.

Ø      Śpiewanie kolęd.

 

Efekty pracy uczniów:                                                                                                  

☺  wygłaszanie z pamięci tekstów literackich,                                                                 

☺  śpiewanie w zespole kolęd i pastorałek.

                                                                                                            

Wykonanie karty świątecznej.

Ø      Wykonaj kompozycję świąteczną.

Ø      Zredaguj życzenia połączone z zaproszeniem.

Ø      Złóż życzenia rodzinie i zaproś na uroczystość.

 

Efekty pracy uczniów:                                                                                                  

☺  karty świąteczna z życzeniami i zaproszeniem do wspólnego kolędowania,                                                                                       ☺  doręczenie kart, ustalenie drogi karty pocztowej od nadawcy  do adresata.

                                      

Wykonanie elementów dekoracji sali, w której odbędzie się prezentacja.

Ø      Wykonaj witraż na okno w formie kolorowego drzewka.

Ø      Odrysuj od szablonu i wytnij kolorowe gwiazdki.

Ø      Połącz papierowe elementy tworząc ciekawą kompozycję.

 

Efekty pracy uczniów:

☺  przygotowanie elementów dekoracyjnych,

☺  scenografia do spotkania wigilijnego – dekoracja korytarza.

 

Wykonanie elementów do dekoracji stołu wigilijnego.

Ø      Zbierz informacje dotyczące dekoracji stołu wigilijnego.

Ø      Zgromadź materiały do wykonania stroiku.

Ø      Wykonaj stroik.

 

Efekty pracy uczniów:                                                                                                  

☺ wykonany stroik.

 

 

Ubranie choinki.

Ø      Wykonaj pawie oczka i koszyczki.

Ø      Zrób kolorowy łańcuch.

Ø      Ubierz choinkę.

 

Efekty pracy uczniów:                                                                                                  

☺ ubrana choinka.

                                                                                                                                                                  

PREZENTACJA EFEKTÓW PROJEKTU.

1.      Termin – 5 stycznia 2006r.

2.      Forma prezentacji:

§        dekoracja miejsca prezentacji (korytarz szkolny)

§        udekorowany stół świąteczny (stroiki, wigilijne potrawy)

§         przestawienie montażu słowno-muzycznego „Wspólne  kolędowanie”,

§        śpiewanie kolęd,

3.      Miejsce – Szkoła ……………….

4.      Uczestnicy:

§         Uczniowie kl. I – III

§         Dzieci Oddziału Przedszkolnego,

§         Wójt Gminy …………..

§         Dyrektor Zespołu Szkół ………………..

§         Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej

§         Nauczyciele i pracownicy ……………..

§         Nauczyciele i pracownicy emeryci,

§         Społeczność lokalna: mieszkańcy wsi ……… – rodzice, dziadkowie

 

PRZEWIDYWANE OSIAGNIĘCIA

Uczeń:

Ø      wie i szanuje zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia;

Ø      zna symbolikę wigilijnych potraw i ozdób choinkowych;

Ø      pogłębia wiedzę o tradycji bożonarodzeniowej, kulturowej, rodzinnej i chrześcijańskiej;

Ø      jest wrażliwy na atmosferę świąt, dostrzega ich korzyści dla rodziny, przyjaciół, osób

Ø      potrzebujących pomocy;

Ø      wie, jak należy zachować się przy wigilijnym stole oraz podczas spotkania środowiskowego;

Ø      potrafi zaplanować swoją pracę;

Ø      dokonuje oceny pracy;

Ø      doskonale odgrywa swoją rolę w inscenizacji;

Ø      aktywnie włącza się w przygotowanie spotkania i publicznego wystąpienia;

Ø      jest odpowiedzialny za powierzone zadania;

Ø      potrafi zaprojektować i wykonać ozdoby świąteczne.

 

KRYTERIA OCENY PROJEKTU

Kryteria sukcesu :

§ uczestnictwo zaproszonych gości,

§ udana uroczystość,

§ promocja szkoły,

Ewaluacja:

* opinie gości, rodziców i nauczycieli,

* samoocena działań podjętych przez uczniów,

* mocne i słabe strony projektu.

 

 

5

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin