Mamy mamę
Przewidywane osiągnięcia ucznia:
• Wie, jakie są formy zdrobniałe wyrazu mama.
• Proponuje różne sposoby uczczenia Dnia Matki.
• Czyta ze zrozumieniem i wykonuje zadanie praktyczne zgodnie z instrukcją.
• Wykonuje ćwiczenia rytmiczne z klaskaniem (wyklaskuje sylaby w wyrazach).
• Twórczo pracuje z tekstem.
• Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Potrzebne będą:
„Świerszczyk” nr 10/2006,
szary papier, kartki, taśma papierowa, pastele olejne, tektura falista, kolorowy papier, klej, nożyczki, płyta CD „Już w szkole” (klasa 1., semestr 2.).
Przebieg zajęć:
◙ Jak możemy się zwracać do mamy? – puzzle.
Dzieci układają puzzle w kształcie serca i odczytują wyrazy zapisane na elementach układanki, np.: mamusia, mamunia, mateczka, mamcia, matula, mateńka, mamuśka, mamulka.
◙ Dzień Matki – historia i teraźniejszość.
Wyszukanie w „Świerszczyku” („Obieżyświerszcz”) informacji na ten temat. Rozmowa o świętowaniu tego dnia w różnych krajach.
◙ W jaki sposób przygotujemy się do obchodów tego dnia? – burza mózgów.
◙ Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Strzałkowskiej „Krasnoludek”. Próba odpowiedzi na pytania: Jaką niespodziankę skrzat przygotował swojej mamie? Z jakich kwiatów zrobił bukiet?
◙ Zabawy doskonalące analizę sylabową wyrazów.
Wyklaskiwanie sylab w nazwach kwiatów: bła-wa-tek, tu-li-pan. Liczenie, ile było klaśnięć. Dobieranie wyrazów do liczby klaśnięć (nauczyciel klaszcze dwa razy, a dzieci podają nazwy kwiatów, np.: fio-łek, bra-tek, nauczyciel klaszcze jeden raz – nazwa kwiatu, np. mak; klaszcze cztery razy – nazwa, np. tu-li-pa-ny).
Na zakończenie dzieci wyklaskują sylaby, wypowiadając nazwy kwiatów.
◙ „Bukiet dla mamy” – zespołowe przygotowanie plakatu..
Nauczyciel szkicuje na szarym papierze gałązki i liście tworzące bukiet. Uczniowie przyklejają do ławek białe kartki taśmą papierową; w obu rękach trzymają czerwone pastele i rysują serca w rytm muzyki (np. „Wiosenny spacer” – CD „Już w szkole” klasa 1. semestr 2. poz.2.). Każde dziecko wybiera 2–3 najładniejsze serca, wycina je i w środku każdego wpisuje życzenia (może wykorzystać wyrażenia z tekstu „Krasnoludek”). Następnie wszyscy przyklejają serca wśród gałązek i liści narysowanych na szarym papierze, nadają tytuł wspólnej pracy, np.: Bukiet dla mamy z serc układamy!, i zawieszają plakat w wybranym miejscu sali.
.
◙ Wykonanie prezentów dla mam.
• Ramka na zdjęcia, zrobiona z tektury falistej zgodnie z instrukcją („Kolorowe zabawy” s. 20).
• Czytanie „Wiersza dla mamy” Emilii Waśniowskiej i wyszukiwanie w nim nazw przedmiotów, które mogłyby być prezentami dla mamy, np. pończochy, chusteczka, broszka, beret. Dobieranie do rzeczowników przymiotników, które najlepiej określają upodobania mamy, np.: jedwabne pończochy, czerwona chusteczka w grochy, broszka z morskich pereł, beret z pięknego obłoku.
◙ Co jeszcze lubią nasze mamy? – praca z tekstem „Kopnięte Królestwo” (ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem).
Różne sposoby obliczania, ile całusów dostała sprzątaczka Frania od swoich synków. Uzupełnianie zdań podanymi wyrazami: Jakie życzenia Czyścioch i Uświniuch złożyli sprzątaczce Frani?
◙ Zespołowe śpiewanie piosenki „Wiosenny spacer” (CD „Już w szkole” klasa 1., semestr 2.). Improwizacje ruchowe: śpiewając refren, dzieci wykonują cztery kroki do przodu, uśmiechają się, pochylając głowę w prawo i w lewo, potem robią cztery kroki do tyłu, wyciągają ręce w bok i kładą na klatce piersiowej na wysokości serca. Każdą zwrotkę ilustrują dowolnymi ruchami i gestami, zgodnie z treścią piosenki, np. „wśród drzew” – kołyszą się z uniesionymi rękami; „majową piosenkę” – grają „na niby” na fujarkach.
kowalski83