Zabawy_z_Lokomotywa.doc

(25 KB) Pobierz
Opracowała i przeprowadziła:

Opracowała i przeprowadziła:

mgr TERESA OMAŃSKA

nauczycielka oddziału przedszkolnego

w Szkole Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego

w Godkowie

 

 

TEMAT: Zabawy z „Lokomotywą”  J. Tuwima.

 

CELE OGÓLNE:

* wyrabianie gotowości do czytania poprzez wyodrębniania głosek w wyrazach,

* uwrażliwienie dzieci na piękno utworu literackiego.

 

CELE OPERACYJNE

dziecko:

- uważnie słucha wiersza,

- potrafi bawić się w rytm słyszanej muzyki,

- obrazowo przedstawia fragmenty wiersza (praca lokomotywy),

- dokonuje analizy sylabowej i głoskowej wyrazów,

- rozwija słuch fonematyczny,

- przelicza,

- rozwija sprawność manualną,

- pracuje w grupie,

 

METODY:

wielostronnego działania

 

FORMY:

- indywidualna,

- zbiorowa,

- grupowa.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

wiersz pt. „Lokomotywa” J.Tuwima, płyta z zabawą muzyczną „Jedzie pociąg”,

pudełko (w środku: buty, kot, torba, tarka, taca, motyl, aparat, tata, fotel, trawa, lato, itp.), kartki z narysowanym wagonem, karteczki do podziału dzieci na grupy, kredki, pisaki,

cyfry.

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Zabawa muzyczno – ruchowa „Jedzie pociąg”.

    Dzieci ustawiają się w pociąg, kiedy usłyszą melodię – „pociąg” rusza wolno ze stacji

    i porusza się coraz szybciej w rytm słyszanej muzyki. „Pociąg” dojeżdża do krzesełek   ustawionych na dywanie w kręgu.

 

2. Czytanie przez N. utworu J. Tuwima pt. „Lokomotywa” – dzieci siedzą w pozycji Cooka

    na krzesełkach (pozycja metody P. Dennisona z kinezjologii edukacyjnej).

 

3. Rozmowa na temat przeczytanego wiersza:

    - Czy podobał się wam wiersz?

    - W jaki sposób autor tego wiersza (jakimi wyrazami) opisał pracę lokomotywy?

4. Ilustrowanie ruchem pracy lokomotywy.

   - Przeczytam jeszcze raz wiersz, a wy w miejscu, gdzie wiersz mówi o pracy lokomotywy wstaniecie i będziecie naśladować lokomotywę w ruchu.

 

5. Analiza sylabowa i głoskowa nazw przedmiotów znajdujących się w pudełku.

   - Co pomieściła w swoich wagonach lokomotywa?

   - Spróbujcie wymienić zapamiętane wagony i to, co w nich przewożono?

   - W którym wagonie przewożono paki i skrzynie? (10)

   - Jedno pudło z pociągu znalazło się u nas, zobaczcie co się w nim mieści?

   Każde dziecko wyjmuje po jednym przedmiocie, dzieli wyraz na sylaby i głoski, przelicza.

 

6. Rozdanie dzieciom karteczek z kolorowymi lokomotywami -  podział dzieci na grupy.

    - Proszę uważnie przyjrzeć się swoim karteczkom i zapamiętać je.

 

7. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny: „Jedzie pociąg na głoskę”

N., przy melodii piosenki „Jedzie pociąg z daleka...”, jako „lokomotywa” zbiera dzieci mówiąc:

- Do pociągu wsiadają dz., których imię  rozpoczyna się na głoskę: o, d, m, …..

Następnie pociąg rozwozi dzieci do stolików, na których znajdują się lokomotywy takie, jak na karteczkach, które wcześniej dostały wszystkie dzieci.

 

8. Praca manualno – graficzna w grupach.

   - Waszym zadaniem jest narysować to, co mogło jeszcze znajdować się w wagonach. Proszę umówić się ze wszystkimi dziećmi, które są w waszej grupie, ponieważ rysujecie

      i kolorujecie wspólnie.

 

9. Zakończenie.

    Przypięcie na tablicy wagoników poszczególnych grup.

    Każda grupa przypina pod swoją pracą cyfrę, oznaczającą kolejność wykonania zadania  (wybiera cyfrę spośród wielu rozłożonych na stoliku), lider opowiada co grupa narysowała.  

    Pochwalenie dzieci. Podziękowanie za pracę.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin