Prowadząca: Agnieszka Kurzak
Temat: Czarowanie baśni.
.
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z popularnymi utworami literatury dziecięcej z jednoczesnym ukazaniem
roli książki w życiu człowieka
- rozwijanie wyobraźni dzieci oraz inspirowanie ich do wyrażania treści i nastroju poprzez
ruch
Cele operacyjne:
- potrafi uważnie wysłuchać wiersza
- jest zainteresowane światem baśni
- zna bohaterów wielu bajek
- ma wytworzone poczucie własnego ciała
- aktywnie słucha muzyki klasycznej
- zgodnie współdziała w grupie
- zna różna techniki plastyczne
Metoda pracy:
- czynna: zadania do wykonania, ekspresja ruchowa, metoda aktywnego słuchania muzyki
Batii Strauss, elementy dramy
- słowna: wypowiedzi dzieci
- oglądowa: pokaz
Formy pracy:
- praca z całą grupą
- praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
pacynka Baby Jagi, czarodziejski kufer, opaski dla dzieci, instrumenty wykonane z
plastikowych kubków, zestaw ilustracji przedstawiających znane bajki, nagrania
magnetofonowe: „Samolot”, „Czarowanie”- pedagogika zabawy, „Pizzicato” (Leo Delibes),
Gallop (D. Kabalewski) –metoda B Strauss, karty pracy- obrazki do pokolorowania z
postaciami ze znanych bajek, kredki ołówkowe, kredki świecowe, pisaki, farby plakatowe,
papier kolorowy)
Przebieg zajęcia:
1. Podróż do krainy czarów przy muzyce „Samolot”.
2. Powitanie dzieci w krainie czarów, demonstracja zaczarowanego kufra z którego
nauczycielka wyjmuje pacynką Baby Jagi.
3. Recytowanie fragmentu wiersza „Baba Jaga zza komina” M. Strzałkowska przez
nauczyciela.
Baba Jaga zza komina M. Strzałkowska
W moim domu za kominem
Baba Jaga sobie mieszka
Jest maleńka jak guziczek
I w łupinie śpi orzeszka.
Chciałaby nastraszyć kogoś
Bardzo groźne stroi minki.
Zasłoniła wszystkim oczy
I z patykiem wśród nich kroczy.
Niskim głosem wykrzykuje:
„Ja czaruję, ja czaruję!”
Kogo dotknie tym patykiem,
Ten ucieka przed nią z krzykiem.
4. Zabawa „Dotyk Baby Jagi”. Dzieci siadają na dywanie w kole. Zawiązują sobie oczy
przepaską i czekają na dotknięcie różdżką. Dzieci mają za zadanie zapamiętać i określić
miejsce dotyku
5. Nauczyciel wyjaśnia dzieciom że Baba Jaga za pomocą czarów wymieszała wszystkie
bajki ze sobą i zaprasza je do wysłuchania wiersza:
„Bajka-zgadywajka” M. Brykczyński
Gdzieś za lustrem, z drugiej strony,
Tam gdzie świat jest odwrócony,
Dla Alicji małą chatkę
Zbudowali Krzyś z Puchatkiem.
A w tej chatce, na makatce,
Baba jaga siedzi w klatce
Marząc we śnie, że za chwilkę
Śnieżkę zje do spółki z wilkiem,
Chociaż Śnieżka wielka śmieszka,
Z babcią w innej bajce mieszka –
Za górami, za lasami,
Gdzie smok tańczy z rycerzami,
A przy norce swej w ogródku,
Siedzi siedem krasnoludków.
Każdy, paląc długą fajkę,
Opowiada inną bajkę.
I z tych bajek dobra wróżka
Plecie wierszyk dla Kopciuszka,
A gdy jej zabraknie wątku,
To zaczyna od początku:
Tam gdzie świat jest odwrócony...
...Wszystko plecie się bezładnie.
Jak rozwikłać to, kto zgadnie?
Dzieci wymieniają postacie z bajek o których była mowa w wierszu, oraz wybierają
ilustrację do wskazanej bajki.
5. Nauczyciel proponuje odczarowanie wszystkich bajek. Dzieci bawią się przy
przy muzyce „Czarowanie” –pedagogika zabawy.
6. Odgrywanie scenek pantomimicznych. Chętne dzieci przedstawiają wybrany fragment
z ulubionej bajki za pomocą ruchów i gestów. Pozostałe dzieci odgadują tytuł bajki.
7. Pacynka Baby Jagi poleca dzieciom wykonanie zadania by mogły wrócić na Ziemię.
Dzieci muszą zagrać na czarodziejskich instrumentach wykonanych z kubeczków
plastikowych, gumek recepturek oraz kolorowej bibuły – aktywne słuchanie utworu
„Pizzicato” L. Delibes.
8. Powrót na Ziemię- Gallop z „Komediantów” D. Kabalewskiego (oprac. B. Strauss).
9. Działanie plastyczne – kolorowanie wybranej postaci z bajki dowolną techniką
(farby plakatowe, kredki ołówkowe, kredki świecowe, pisaki, wydzieranka z kolorowego
papieru itp. ).
10. Zakończenie. Porządkowanie sali. Wspólna ocena prac .
agulla1030