socjologia notatki(1).doc

(83 KB) Pobierz

+++Wykład 1:

++ Źródła socjologii (Niestety numery stron są inne w pdf, niż to co pan Piotr podawał. W książce to mniej więcej treść rozdziału 1.)

1.Przedsocjologiczne źródła wiedzy o społeczeństwie- wiedza potoczna, sztuka, filozofia społeczna
2. 1838 Auguste Conte- twórca pojęcia "socjologia"
3.Emile Durkheim- twórca socjologii jako nauki, w trochę innym sensie niż obecnie- socjologia jako wiedza do zarządzania społeczeństwa.
4.Max Weber- antypozytywistyczny socjolog. Społeczeństwo czymś obcym. Postawienie na emocję, wolną wolę, nieprzewidywalność.
(powiedział "Gdyby nie my, Niemcy, Polacy nie byliby ludźmi". Do tego uważał, że kobiety nie potrzebują relacji społecznych.)
5. Karol Marks- twórca komunizmu i w ogóle pojęcia "ideologia"
6.polscy socjologowie: Florian Znaniecki i Zygmunt Bauman

Arystoteles- twórca pojęcia klasy średniej
Platon- rozważał istnienie państwa idealnego rządzonego przez filozofów ("Utopia")
Pozytywizm- odwrót od romantyzmu, postawienie na rozum- wiedzę pewną

+++Wykład 2:

1.Florian Znaniecki- antypozytywistyczny socjolog, nowe źródła wiedzy socjologicznej- listy. Autor "Chłop polski w Europie i Ameryce".
2.Zygmunt Bauman (żyd polskiego pochodzenia, uciekł do ZSRR). 1956-1968 Bauman odchodzi od marksizmu. Dostrzega "ruchome piaski"- wiara i patriotyzm tracą znaczenie w dzisiejszych czasach.

++ Formy aktywności ludzkiej

1. Zachowanie- obserwowalny ruch
2.działanie- zachowanie celowe, interpretowane dzięki kulturze
3.Weber- działanie tradycyjne, efektywne i tradycjonalne
4.kontakt społeczny- przelotny charakter
5.interakcja społeczna- sekwencja działań

Ruch można zbadać.

+ Teorie interakcji:

1.Teoria behawioralna
2.Teoria wymiany- Bronisław Malinowski "kula" (anegdotka, że owo słowo pochodzi z języka Melanezji i opowieść o wymianie muszelek przez przedstawicieli różnych plemion, którzy przybywali na różne wyspy w celach wspólnej integracji, cytując "melanżu".)
3.Teoria dramaturgiczna- zarządzanie wrażeniami, interakcja społeczna, regularna, regulowana, stosunek społeczny (tutaj mega niewyraźne pisałem, bo grałem w sudoku i pisałem w pośpiechu- dobrą planszę miałem ... z tego co odczytałem o mowa o "wielości interakcji???", stopniowalności zaangażowania, trwałości, normatywnej regulacji i "normy obowiązują role").

 

 

 

+++Wykład 3:

Grupy- żywioł socjologii
psychologia -> jednostka

++Grupy

1. ekskluzywne- wyłączające, liczy się w nich jakość. Elitarność. Prestiż.
2.inkluzywne- włączające, liczy się ilość.
3.członkowskie
4.istotne (znaczący inni)
5.negatywna grupa odniesienia (drechy)
6.pozytywna grupa odniesienia (do tej aspirujemy)
7.grupa odniesienia porównawczego (porównujemy się z nimi, wyścig szczurów, tutaj mam wzmiankę, że 20 lat temu zaczęło się odwracanie porządku po 1989r.- chodzi o to, że korzystali ci, którzy tracili w starym systemie)

dewiacja- (w socjologii) zachowanie odbiegające od normy

+Grupy

1.wspólne cechy
2.poczucie tożsamości ("MY")
3.interakcje między członkami (klasa z liceum przestaje być po liceum grupą, jeśli interakcje wśród jej dawnych członków zanikną na dobre)

++ Nierówność i uwarstwienie (stratyfikacja)

- Nierówność to RYWALIZACJA o trzy podstawowe dobra rzadkie (trudno dostępne)
1. Pieniądze
2. Władza
3. Prestiż
- Zbieżność/ Rozbieżność statusu społecznego
- Mobilność pionowa/ pozioma
- Warstwy społeczne, a styl życia (bogaty nie pije taniego wina, a biedny i owszem itp.)

+++Wykład 4:

+Migracja
1. po coś (by żyć w lepszych warunkach)
2.uciekając przed czymś (wojna, prześladowania)

++Nierówność i uwarstwienie (stratyfikacja)

- Warstwy społeczne, a styl życia
- Mobilność, a kultura
- Awans społeczny
- Bariery awansu ("szklany sufit")
- Klasy społeczne
- Płeć

 

+++Wykład 5

++Nierówność i uwarstwienie

- ideologie nierówności- elitarystyczne (ktoś musi być bogaty, bo np. ma lepsze korzenie rodowe itp.), egalitarystyczne (dzielenie się bogatych z biednymi), merytokratyczne (ktoś zasługuje na bogactwo, bo ciężko na nie pracował własnymi rękoma- pomiędzy elitaryzmem, a egalitaryzmem)
- teorie nierówności- skumulowanych przewag ("Prawo Ewangelii Św. Mateusza"-Mt. 25:14-30, jeden niewolnik miał 5 talentów i przyniósł zysku drugie tyle, tak samo niewolnik z 2 talentami, a ten, który miał jeden talent, przez to że nie przyniósł zysku stracił ten, co miał i pan zabrał go mu, a dał temu, który miał najwięcej- jeśli ktoś ma kapitał, to może go pomnażać i np. taki microsoft może nowo powstające firmy wykupić i czerpać z ich pomysłów niezły zysk- mój przykład, a nie wykładowcy, więc zawsze może być zamieniony lepszym ), funkcjonalna (40 lata XX wieku, Wilbur Moore i David Kingsley, polega na tym, że ktoś jest prezesem firmy, ordynatorem szpitala czy pilotem samolotu, bo ma do tego kwalifikacje itp. niechlubny przykład Dody)
- zdobywanie/dziedziczenie pozycji (przykład Paris Hilton)
- kapitał materialny/ kulturowy (ogół wiedzy i umiejętności człowieka, dobre wychowanie wyniesione z domu)/ społeczny

Ideologie równościowe wynikają z frustracji, zawodu, chęci zmian systemu.

Elita daje motywację- masz do czego aspirować i na czym się wzorować.

+++Wykład 6

++Nierówność i uwarstwienie (sam ten slajd był na wykładzie 5, ale omówiony szerzej na 6)

(WŁADZA)

- Władza wg Maxa Webera- zdolność przeprowadzenia swojej woli wbrew woli innych
- warunki prawomocności (legitymizacja): charyzmatyczna (wódz ma łaskę bogów itp.), tradycyjna (dynastia), legalna (wybrana na drodze prawomocnych wyborów)
- przywództwo autokratyczne, permisywne, demokratyczne
- Peter Blau: władza jako wymiana
- Pierre Bourdieu: przemoc symboliczna

Nawiązanie do władzy legalnej: gdy bandyta chce od ciebie pieniądze lepiej mu je dać, bo ma nad tobą przewagę fizyczną i może ci "dać z liścia albo z dyni". Dla kontrastu państwo zżera połowę naszych dochodów, ale władza ma do tego podstawę, bo sami ją na drodze wolnych wyborów wybraliśmy.

Wyrabiamy sobie przekonanie, że jest uzasadnienie, wg którego powinniśmy wykonywać polecenia.

+Przywództwo Autokratyczne- władza decyduje i liczy się jej wola

Permisywne- władza przyzwala na wszystko, co nie zagraża interesom przywódcy (przywódca ponoszony przez emocje- marionetkowa władza)

Demokratyczne- (pomiędzy skrajnościami) demokratycznie wybrany przywódca realizuje wspólnie wybrany program i pilnuje jego dalszej realizacji. Demokratyczny lider wymusza przestrzeganie wcześniej ustalonych reguł.

+Peter Blau: władza jako wymiana

Chodzi tu o wymianę między dwoma stronami np. wymiana jakiegoś konkretnego dobra za posłuszeństwo itp.

Koncentracja władzy w rękach ludzi, którzy mają dobra, które mogą wymienić za podporządkowanie im się.

W Polsce przykład za czasów Rzeczpospolitej szlacheckiej. RP upadło przez wiele czynników zewnętrznych, ale i wzrost roli magnaterii się do tego upadku przyczynił. Skupiali w rękach wielką władzę, opartej na mechanizmie klientelizmu (istnienie patrona i klientów, czyli osób mu posłusznych w zamian za opiekę, bezpieczeństwo itp.). Ludzie, którzy mogli zaoferować TYLKO posłuszeństwo wymieniali je na dobra im potrzebne, a ci z władzą mieli zapewnione przyszłe głosy w wyborach, co zwyrodniło demokrację ("mieli szable", gdyż szabla symbolizowała szlachcica i jego głos, dlatego dzisiaj media posługują się tym związkiem frazeologicznym, że jakaś partia ma tyle i tyle głosów do dyspozycji tj. tyle szabli).

Od starożytności obawiano się tyranów. Skupienie władzy jest rzeczą szkodliwą, bo ci co już ją mają w przyszłości wcale nie chcą jej oddać.

Przykład: klientelizm w polskim sektorze górniczym. Górnik swoim bossom może zaoferować tylko posłuszeństwo. Górnictwo przez to popada w marazm, bo w razie problemów owego szefa zwołuje on górników, by dlań strajkowali, bo ma ich w garści.

Ten, kto dysponuje środkami MUSI być monopolistą, bo ten, który ma się podporządkować patronowi nie może mieć innego, lepszego wyboru!

Na arenie międzynarodowej Rosja umacnia swoją pozycję poprzez skuteczny szantaż, gdyż dysponuje ropą, której inne kraje nie mają.

+Pierre Bordieu: przemoc symboliczna

Władza nie potrzebuje zwykle brutalnych środków- wymuszeń czy pogróżek, by wywołać w swych podwładnych posłuch.

Korzysta z przemocy symbolicznej- ludzie uważają, że to co jest związane z władzą jest wyższe i wzniosłe, a niepodporządkowanie się jej jest niższe i gorsze.

Przykład szkolnictwa: wtłacza w nas przekonanie, że są pewne nienaruszalne reguły np. normy językowe i gdy ktoś sobie ich nie przyswoi- będzie pisał z błędami ortograficznymi itp. pada ofiarą przemocy symbolicznej. Inni uważają taką osobę za gorszą i ona sama się uważa gorsza.

Przemoc symboliczna sprzyja władzy elit (podany przykład osób, które mówiły z poprawnym brytyjskim akcentem, właściwym Oksfordowi i tym, którzy mieli plebejski akcent. Osoby z lepszym akcentem miały lepszą przyszłość, a te z plebsu nie miały na to szans).

"Mur symboliczny" odgradza tych, którzy lepiej przyswoili sobie reguły, od tych których na to nie stać i czują się przez to gorsi.

Rewolucje zatem pochodzą od tych, którzy nie mogą się podporządkować np. Rewolucja Chińska polegająca na uproszczeniu sposobu zapisu i ilości chińskich znaków przyniosła język Chiński uproszczony, który jest dzisiaj bardzo popularny.

Wg Bordieu podporządkowujemy się władzy, bo czujemy się gorsi.

++Kultura

-Kultura- forma przymusu (Durkheim, Freud)
socjalizacja społeczeństwa już od małego dziecka np. sposób siedzenia, a nie kucanie
-system aksjo-normatywny- system wartości i norm
(normy- środki- znaki nakazu/zakazu; wartości- cele- drogowskazy)
-działanie - środki i cele regulowane kulturowo
-normy- środki
-wartości- cele
-przykłady wartości- pieniądze (główna wartość w społeczeństwie USA, mimo, że wykazuje wg % dużą religijność),prestiż, władza, wykształcenie, zdrowie, rodzina

Normy kulturowe robią z nas ludzi. W Azji np. normą jest beknąć po posiłku jako znak, że nam posiłek smakował i doceniamy pracę, kto go nam przygotował. (U nas jest ciut inaczej).

Wg Freuda i Durkheima za dużo norm kulturowych prowadzi do nerwicy i innych lęków.

++Kultura- Normy i wartości

-Instytucje normatywne- zbiory reguł realizujących istotne społeczne funkcje (rodzina, stąd czerpiemy wzorce i zostajemy wychowani)
-Rola społeczna- zbiory reguł zintegrowanych wokół statusu; rola- uprzednia (zdefiniowana wcześniej), zewnętrzna (nie mamy możliwości jej modyfikacji, bo została napisana przez społeczeństwo), szczegółowa (sprecyzowana i dotyczy wielu dziedzin postępowania)
np. ksiądz, lekarz, sędzia to są role społeczne- zanim chcieliśmy zostać lekarzem istniała już taka profesja, była jasno określona i odpowiednio szczegółowa itp.
-Trzy typy reguł normatywnych: zwyczaje, moralność, prawo (to będzie kontynuowane za tydzień)[/color]

Z opowiadań wykładowcy, gdy był jako cywil na poligonie wojskowym historia, że nie wolna było nosić rąk w kieszeniach.

Na rolach społecznych i właściwym wywiązywaniu się z nich bazują zawody opierające się na zaufaniu- lekarz, prawnik, doradca bankowy itp. muszą oni być podporządkowani regułom. W przeciwnym wypadku całe ich środowisko zawodowe (i nie tylko) się od nich odwraca.

np. idziemy do teatru i chcemy oglądać Hamleta- postać, a nie konkretnego aktora. Chcemy mieć złudzenie.

 

+++ Wykład 7

++Kultura- Normy i wartości

Zgodnie z obietnicą była mowa o Trzech typach reguł normatywnych: zwyczajach, moralności i prawu.
-Film o zwyczaju: np. kult zmarłych w Polsce 1 listopada
obyczaj regulują normy, zwyczaj jest prywatną sprawą każdego. Nie jest na nikogo odgórnie narzucony.

Zanikanie tradycyjnej obyczajowości (pojawia się Halloween).

-Moralność- nie jest sprawą prywatną. Normy moralne są bardzo silne np. Dekalog. (przykład z fragmentu filmu "Chłopi" o tym, jak Jagna została wygnana z wioski, bo kokietowała kleryka. Antek Boryna musiał ulec gromadzie- "W gromadzie żyję, z gromadą trzymam". Przykład konformizmu społecznego, gdy jednostka ulega grupie.)
-Prawo- formalny system reguł i procedur. Jest odgórnie narzucone i chronią go różne instytucje.

Normy moralne zmieniają się z upływem lat i przez media masowego przekazu. ( Dalsza analiza przykładu Jagny, której postawa w dzisiejszych czasach nie byłaby niczym niestosownym i mogłaby iść ze swoją historią do "Rozmów w Toku" i być celebrytką- być znana z tego, że jest znana.) Dawne normy być może ograniczały wolność jednostki, ale obecnie wolność jednostki prowadzi do zagrożenia wolności innych jednostek.

++Kultura- Normy i wartości

+Zwyczaje

obowiązujące zbiorowe nawyki, bezrefleksyjność, oddolność, prywatność, zwyczajność, zróżnicowanie tolerancji dla różnych zwyczajów w różnych krajach (np. jedzenie karpia w wigilię. Mało kto się zastanawia czemu go je, ale to jego sprawa prywatna, nie jest to niczym nadzwyczajnym i wszystko ci jedno czy ktoś inny go gdzieś tam je, bo nie analizujesz tego dogłębnie. Rozumiesz też, że w innej kulturze się np. nie je karpi, inny przykład: post, kiedyś to nie był zwyczaj, a raczej swoista norma moralna, bo za czasów B. Chrobrego wybijali zęby, tym co nie postują; w USA jest duża tolerancja na odmienność zwyczajów, w krajach, które kiedyś były odizolowane jest ukłon w stronę tradycji, w Polsce też)

+Moralność

podstawowe zasady życia społecznego, nieprywatne, często skodyfikowane (Dekalog itp.), silne sankcje społeczne

+Prawo

politycznie stanowione, skodyfikowane (w naszej kulturze jest kodeks karny i kodeks wykroczeń, w kulturze anglosaskiej jest system precedensów, że sprawdza się pierwszy przypadek danego przestępstwa i taką też wymierza karę), szczególny formalny system sankcji (brane pod uwagę np. szkodliwość czynu, czy wcześniej niekarany czy recydywista itp.), chronione przez organy władzy: policja, prokuratura, sąd, służba wiezięnna; legitymizowane moralnością (prawo karze za kradzież czy zabójstwo, co jest złamaniem norm moralnych, że prawo pierwotnie opierało się na respektowaniu owych norm).

+Inne formy reguł: moda, styl artystyczny (np. styl budowy miasta)

+Systemy aksjonormatywne: komplikują się z rozwojem społeczeństwa, mieszają się ze wzrostem kontaktu kultur, wzrasta przyspieszenie zmian, anomia (ogólnie chodzi o to, że komplikują się normy prawne wraz z rozwojem cywilizacji i np. nieznajomość prawa to żadna wymówka)

Anomia- Sytuacja braku norm np. w Rosji

++Robert Merton: Anomia= rozbieżność między normami i wartościami (normy jako znaki zakazu, nakazu, ostrzegawcze, a wartości jako drogowskazy- czyli normy mówią o tym w jaki sposób do czegoś zmierzamy, a wartości o tym do czego zmierzamy)

5 najbardziej rozpowszechnionych ludzkich postaw wg Mertona

wartości              normy
Konformizm              +              +             
Innowacja              +              -
Wycofanie              -              -
Rytualizm              -              +
Bunt                        -/+        -/+

Konformizm- nie stwarzanie sobie problemów, nie wychylanie się, bycie podporządkowanym, respektowanie norm

Innowacja- kombinowanie np. nieuczciwe bogactwo (wartość osiągnięta, ale w niewłaściwy sposób)

Wycofanie- margines społeczny, wyrzutkowie społeczeństwa, nałogowcy i chorzy psychicznie

Rytualizm- poza, dzięki której dobrze się wygląda w oczach innych np. dewotka w kościele, która siada w pierwszym rzędzie, choć jej tak naprawdę szczerze to nie obchodzi, ale robi to na pokaz

Bunt- w różny sposób może być oceniony. Przykład Teodora Kaczyńskiego (Unabombera), który wysyłał innym bomby, bo w ten sposób walczył ze złem jakim wg niego był postęp technologiczny. Inny przykład: Józef Piłsudski, który w Polsce jest bohaterem (ale na Litwie uważają go za zbrodniarza). Podobnie w różny sposób można ocenić Osamę Bin Ladena.

+++Wykład 8

++Rewolucja jako zjawisko społeczne

+rewolucja: destrukcja ładu:

-głębokie, powszechne, szybkie zmiany
-mobilizacja mas ( ogromne rzesze ludzi są zaangażowanem, tłum jest trudny do kontroli dla władzy)
-skrajne emocje (nienawiść, zemsta, odwet za krzywdy, eksplozja negatywnych uczuć)

+zjawisko nowoczesne:

1-urbanizacja i industrializacja ( Pojawiło się w Anglii wraz z narodzinami kapitalizmu w Manchesterze. W Polsce przykład Łodzi dobitnie ukazany w "Ziemi Obiecanej")
2-nierówności i ideologie
3-edukacja- wzrost świadomości
4-demokratyzacja- możliwości agitacji ( działanie prowadzące do zjednywania zwolenników w danej kwestii itp.- głos za) i protestu (głos przeciw)
5-oświecenie- hasła postępu i rozumu ( We Francji Rewolucja Francuska)

Ad.1 Niegdyś ludzie nie mieli wcale powodów do rewolucji, bo większość ludzi żyła na wsi- każdy miał swój kawałek ziemi i swoje gospodarstwo, a miasta były jedynie enklawami rzemieślników. Ad.2 Wraz z rozwojem miast, coraz więcej osób zaczęło się skarżyć na jakość życia i różnice, wynikające z braku posiadanie ziemi tj. środków do życia. Widmo głodu zaglądało w oczy osobie, która w tamtych czasach (XIX w.) w mieście utraciła pracę.

Ad.3 Przed epoką industrializacji i urbanizacji ideologie nie miały prawa bytu, bo nikt nie był w wiosce ( poza księdzem) wykształcony. Ludzie stają się podatni na różne wizje świata, gdy uczą się czytać i pisać, a co za tym idzie analizować rzeczywistość.

Ad.4 Pojawiają się pewne swobody polityczne oraz możliwości przedstawiania różnych punktów widzenia.

Ad.5 Społeczeństwa mogą się rozwijać. Poparcie dla Rozumnego Ładu Politycznego, który jest zorganizowany wg sensownych zasad. Ma on nie służyć tylko interesom władzy, ale przede wszystkim społeczeństwu.

++Rewolucja jako zjawisko społeczne ( spojrzenie na rewolucję na przestrzeni czasu)

+XIX w. - idealizacja rewolucji jako aktu sprawiedliwości ( Buntownik ma dobrą prasę, bo ówczesny system był zły- Kongres Wiedeński i jego przeciwnicy)

+XX w. - świadomość terroru i konsekwencji: restauracji ( rewolucja nic nie zmieni, wszystko wróci do tego, co było wcześniej. Co najwyżej będzie rządził kto inny), nędzy ( zniszczenia na wskutek rewolucji- hamowanie postępu kraju), niesprawiedliwości ( w efekcie końcowym jeszcze większa niż przed rewolucją)

+teorie rewolucji ( powody rewolucji):

1. historiozoficzna ( G. Hegel- założenie, że historia ma sens i porządek. Coś się musi wydarzyć i koniec- inspiracja dla K. Marksa, jakoby rewolucja była nieuchronna, a historia była opowieścią jak wybrany lud uwalnia się spod jarzma ucisku itp. - Marks nie spodziewał się, że będzie rewolucja w Rosji, myślał o krajach bardziej rozwiniętych w Europie)

2. socjologiczna ( Rewolucja jako konsekwencja procesów społecznych. Napięcie musi spowodować wybuch społeczny, jeśli będzie miało iskrę, która go wznieci- przykład państwa arabskiego, które z punktu widzenia historii nie miało podłoża do wszczynania rewolucji, a ją wszczęło, bo policja zaatakowała i zniszczyła straganik człowieka, który przez to, że utracił swoje źródło utrzymania podpalił się i zmarł. Iskra, jaką była jego śmierć wznieciła rebelię.)

++Rewolucja jako zjawisko społeczne

+Rewolucja - fundamentalna, całościowa zmiana/ zamach stanu, bunt, pucz, powstanie, wojna domowa, rozruchy ( wymienione po / terminy NIE odnoszą się do rewolucji, ich zmiany nie sięgają tak głęboko)

Rewolucja, aby była skuteczna chce wywołać gwałtowny wstrząs i zmienić wszystko, co może. Po Rewolucji Francuskiej doszło do zmiany nazw miesięcy w kalendarzu, aby nie przypominał on o "starym" systemie. Podobna rzecz miała miejsce po Rewolucji Bolszewickiej, zmiana kalendarza polegała na przejściu z kalendarza juliańskiego na gregoriański ( to ten, z którego korzystamy obecnie). Ponadto rewolucja ta dotknęła pisowni w języku rosyjskim.

Nawiązując do ostatnich wydarzeń na arenie światowej to w Egipcie nie można mówić o rewolucji, gdyż pozbycie się Mubaraka nie zmieni tam systemu rządzącego. To "naskórkowa zmiana".

+Fazy rewolucji: ( rewolucje są dosyć schematyczne, bardziej niż rozruchy czy mniejsze powstania)

1- sytuacja rewolucyjna- kryzys, niezadowolenie, protest, rola intelektualistów, programy zmian i ideologie ( Kryzys gospodarczy, bardzo wysokie podatki i całe uciążliwe jarzmo prawa wyzwala w ludziach ładunek społecznej frustracji. Ludzie zaczynają czuć silną potrzebę zmian, ale tak naprawdę nie wiedzą co chcą zmienić w obecnym systemie, aż nie pojawi się ktoś, kto pokieruje tymi rzeszami ludzi i zorganizuje ten tłum, by popierał jego idee i poglądy, co w sytuacji "gotowania się" ludzi wcale nie jest trudne. Z dobrym kierownictwem wkrótce dochodzi do "wrzenia" tj. do działania. Z tego powodu władze pozbywają się ludzi inteligentnych- przykład Rewolucji w Kambodży, gdzie czerwoni khmerzy za noszone przez kogoś okulary zabijali uderzeniem motyki w tył głowy- "do pracy fizycznej okulary nie są potrzebne, a do czytania materiałów rewolucyjnych")

2- świadomość rewolucyjna- presja mas, próby reform, paradoks Tocqueville'a, paraliż władzy ( Obecna władza zaczyna się liczyć i obawiać rewolucji. Próbuje przez to załagodzić sytuacje jakimiś reformami. Paradoks: Ustępstwa władzy jednak bardziej ośmielają władzę, a jeśli władza nic nie zrobi tj. będzie sparaliżowana, to także działa ośmielająco dla rewolucjonistów. Władza w ten sposób informuje o swojej słabości, a tego bardzo nie chce. Przykład: Syryjskie władze zabijają rewolucjonistów, bo wiedzą, że wtedy zasieją w nich strach, który może być silniejszy od gniewu i frustracji.)

3- mobilizacja rewolucyjna- roztrzygnięcie, euforia rewolucyjna, rozpad obozu rewolucyjnego na obozy, terror, restauracja ( Radość z wygranej szybko znika, a pojawia się problem podziału łupów- niemalże jak w mafii. Łupem jest władza w kraju, ale garnie się do niej wielu kandydatów. Przykład Stalina, który z trzeciorzędnego "bohatera" przemian w Rosji usunał konkurencję i został dyktatorem. Taka sytuacja nie jest jednak korzystna dla narodu, pojawia się atmosfera terroru, a rewolucjoniści wracają do ustroju, który chcieli zniszczyć- po Rewolucji Francuskiej powrót do Monarchii, choć wcześniej wymordowali rodzinę królewską. Skutki rewolucji przeważnie są gorsze niż były albo w najlepszym wypadku są takie same.)

+++Wykład 9

Co ciekawe wykład zaczął się dość nietypowo, bo rozwinięciem tematu dlaczego większość studentów na tym wykładzie siedzi blisko wyjścia i pan Piotr analizował możliwe przyczyny- różnego rodzaju lęki, czy też schorzenia fizyczne. Później podjął temat ponownie, gdy otrzymał listę obecności.

A na serio:

kontynuacja zagadnień związanych z Rewolucją

++Rewolucja jako zjawisko społeczne

+Modele rewolucji:

+konstruktywistyczny- rewolucja jako celowe działanie ( przykład tej nie do końca rewolucji w krajach arabskich w odniesieniu do tej historii z kramikiem w Tunezji, rewolucja jako AKT WOLI)
+wulkaniczny- rewolucja jako spontaniczny wybuch, którego siłą sprawczą są wielkie masy ludzi i owej "fali lawy" nie da się powstrzymać
+konspiracyjny- rewolucja jako efekt spisku
+strukturalistyczny- rewolucja wybucha tylko wtedy, gdy zaistnieją ku temu strukturalne przesłanki ( jest kryzys władzy i zdobycie władzy musi z jakiegoś powodu być możliwe albo ludzie doprowadzeni są do skraju możliwości)

 

 

 

++Rewolucja jako zjawisko społeczne

+teorie rewolucji:

 

-behaworialna- patologiczne zachowania, zrywające z kulturą i normami moralnymi, barbarzyńskie zachowanie w reakcji na nieludzkie warunki życia ( rewolucja jako...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin