w czarodziejskim -ćwicz. log.doc

(31 KB) Pobierz
Zestaw ćwiczeń: oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych oraz słuchu fonematycznego

 

 

 

 

 

 

 

 

Zestaw ćwiczeń: oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych oraz słuchu fonematycznego z wykorzystaniem tekstu wiersza
pt. „W czarodziejskim koszyku”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała:

                                                                                                  Sonia Długosz

                                                                                                  Zintegrowana Edukacja Wczesnoszkolna

                                                                                                  i Wychowanie Przedszkolne

                                                                                                  Gr. II

                                                                                                  II rok –Studia Zaoczne Licencjackie

 

1. Proponuję dzieciom zabawy, w których udział brać będą nasze: płuca, usta, wargi, języki, uszy, dłonie i uda.

 

2. Na początek zachęcam ich do powstania i wykonania następujących czynności (celem ćwiczenia jest uruchomienie prawidłowe wykorzystanie rezonatorów nad-i podkrtaniowych,
w których dźwięk generowany w krtani ulega wzmocnieniu)

Ćwiczenie a)

*dzieci stoją

*wykonują pełny wdech

*zatrzymują na moment powietrze

*wykonują długi wolny wydech i równocześnie wymawiają głoski aaaaaaaaaaaaaa...,

*starają się utrzymać fonację głoski jak najdłużej

*powtarzają ćwiczenie wymawiając na wydechu inne samogłoski np.: o, e, u, y

Ćwiczenie b)

*dzieci stojąc wykonują pełny wdech

*na wydechu wybrzmiewają połączone samogłoski aaaooouuuaaaooouuu...,

*pamiętają żeby podczas wykonywania ćwiczenia wyraźnie otwierały usta

*ćwiczenie jest powtarzane przez łączenie innych samogłosek oooiiiuuuoooiiiuuu

 

3. Teraz proponuję do zabawy wykorzystać znany dzieciom wiersz pt.
„W czarodziejskim koszyku” (dzieci siedzą)

 

4. Rozpoczynamy od ćwiczeń oddechowych

*umawiam się z dziećmi, że podniesienie mojej dłoni oznaczać będzie pojawienie się
w tekście głoski „i”, którą dzieci mają wymawiać tak długo jak długo widzą uniesioną dłoń (mówię tekst wiersza)

*drugi wariant ćwiczenia polega na tym, że dzieci na jednym wydechu mówią dwa wersy,
po czym następuje wdech i kontynuowanie ćwiczenia

*trzeci wariant polega na tym, że dzieci po 2 wersach

W czarodziejskim koszyku

różnych cudów bez liku:

naśladują śmiech kobiety: ha, ha, ha, po kolejnych 4 -ech wersach

kolorowe znaczki

nakrapiane kaczki

jarzębina czerwona

i koszulka zielona

naśladują śmiech chłopca: ho, ho, ho, po następnych 2 wersach

Dwa patyczki, trzy wtyczki,

Cztery złote guziczki

naśladują śmiech małej dziewczynki: hi, hi, hi, po następnych 6 –ciu wersach

I błyszczące kulki

malowane szpulki

orzech, róża, czapeczka

haczyk, kluczyk, wstążeczka,

ptaszki, myszki, bączki

i słodziutkie pączki

naśladują śmiech dorosłego mężczyzny he, he, he.

 

5. Ćwiczenia fonacyjne

a) dzieci mówią sylabami każdy wers od piano do forte

b) jeden wers dzieci mówią wolno, drugi wers szybko (naprzemiennie)

c) dzieci mówią jeden wers głośno a drugi szeptem

 

6. Ćwiczenia artykulacyjne

* dzieci wymawiają poszczególne wersy przeciągając ostatnią samogłoskę w każdym ostatnim wyrazie

 

7. Ćwiczenia słuchu fonematycznego

a) dziecko klaszcze w dłonie gdy słyszy np. głoskę „u”, „i”

b) dziecko unosi w górę ręce gdy słyszy głoski szumiące „sz”, „cz”

c) dziecko dokonuje analizy i syntezy wybranego wyrazu

 

8. Ćwiczenia logorytmiczne

a) dziecko jeden wers rytmicznie recytuje z radosną intonacją ☺, a drugi ze smutną

 

b) dziecko recytuje tekst wiersza w sposób następujący:

1 –sylaba w pierwszym wersie –klaśnięcie

1. –sylaba w drugim wersie –uderzenie w kolano

 

c) dziecko recytuje tekst całego wiersza sylabami i każdą sylabę „oznacza” następującymi gestami raz klaśnięcie w dłonie a następnie uderzenie w uda.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin