Plan dydaktyczny 2.DOC

(47 KB) Pobierz
Plan dydaktyczno – wynikowy

Plan dydaktyczno – wynikowy

Przedmiot – Metodyka organizacji czasu wolnego.

 

 

Kierunek – Opiekunka środowiskowa       Policealna Szkoła Zawodowa                   

 

Rok szkolny 2005/2006                                   Semestr II

 

Numer programu nauczania -

 

Ilość godzin – 18

 

Podręcznik / Literatura –

 

Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Tadeusz Kott;

Terapia zajęciowa w Domach Pomocy Społecznej, Lucyna Kozaczuk

 

Środki dydaktyczne – Kserokopie (literatura przedmiotu ), Materiały przygotowane przez autorkę programu w oparciu o literaturę przedmiotu, materiały plastyczne, materiały do relaksacji.

 

Metody, formy pracy – wykład, ćwiczenia, praca zespołowa, dyskusja, warsztaty

 

 

Lp.

Temat lekcji

Ilość

Godzin

Treści programowe

(materiał nauczania)

Cele edukacyjne

1

Pojęcie czasu wolnego- funkcje czasu wolnego. Aktywizacja niepełnosprawnych, cele aktywizacji. Metody aktywizacji

2

Pojęcie czasu wolnego – funkcje.

Cele aktywizacji.

Metody aktywizacji.

 

Umiejętność rozpoznawania funkcji czasu wolnego. Wyznaczanie celów i metod aktywizacji osób niepełnosprawnych.

2

Charakterystyka osób chorych: psychicznie, fizycznie, głuchych, starych, upośledzonych.

2

Zapoznanie z definicją normy i upośledzenie umysłowego(niepełnosprawność intelektualna).

Przedstawienie klasyfikacji niepełnosprawności intelektualnej.

Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Przedstawienie dysfunkcji narządów ruchu, ich klasyfikacji oraz zapoznanie ze specyfiką pracy z osobami niepełnosprawnymi fizycznie.

 

Umiejętność efektywnej pracy z osobami chorymi.

3

Zasady organizacji czasu wolnego przez pracę z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności – aspekt aktywizujący, uspołeczniający, produkcyjny, psychokreatywny. Ergoterapia.

2

Zapoznanie z definicją terapii zajęciowej, usprawniania fizycznego i psychicznego.

Przybliżenie pojęcia kulturoterapia inaczej terapia  przez sztukę, oraz ergoterapii.

 

Umiejętność prowadzenia różnych form aktywizacji takich jak : muzykoterapia, zajęcia plastyczne, biblioterapia, ergoterapia.

4

Organizacja czasu wolnego przez sztukę.

2

Zapoznanie z definicją terapii przez sztukę w różnych ujęciach.

Zapoznanie z przykładowymi zajęciami plastycznymi, różnymi ich technikami, formami i ich zaletami.

Umiejętność organizacji warsztatu pracy i zajęć dostosowanych do zainteresowań i możliwości podopiecznych.

5

Wykonanie pracy plastycznej: kartki okolicznościowe, kolaż itp.( zaj. warsztatowe)

2

Przygotowanie konspektu zajęć, warsztatu pracy, zaprojektowanie i wykonanie pracy plastycznej.

Umiejętność wykorzystania różnych technik i form przydatnych do wykonania kartki okolicznościowej, zaproszenia.

6

Relaksacja,muzykoterapia (zaj. warsztatowe).

2

Przybliżenie technik relaksacyjnych pomagających w pracy np. z uciążliwymi podopiecznymi.

Umiejętność wykorzystania technik relaksacyjnych relaksacyjnych.

7

Organizacja wycieczek (turystyka).Planowanie zaj. sportowych, gier, zabaw, konkursów ( zaj. warsztatowe )

2

Przygotowanie warsztatu pracy,konspektu zajęć, zaplanowanie i przeprowadzenie zaj. sportowych, gier, konkursów, zabaw z uwzględnieniem niepełnosprawności fizycznej, psychicznej i umysłowej.

Umiejętność dostosowywania do poziomu podopiecznych różnych gier, zabaw i zajęć sportowych.

8

Robótki ręczne. ( zaj. warsztatowe)

2

Przygotowanie warsztatu pracy, zaplanowanie i wykonanie pracy z uwzględnieniem zainteresowań i różnych niepełnosprawności.

Umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia zajęć z robótek ręcznych dostosowanych do różnych deficytów uczestników.

9

Sprawdzenie wiadomości.

2

Omówienie prac pisemnych. Podsumowanie, rozważenie ewentualnych wątpliwości związanych z przedmiotem.

Sprawdzenie wiedzy

10

Łączna ilość godzin

18

 

 

 

 

 

Procedury sprawdzania osiągnięć ucznia –

Zaliczenie przedmiotu na podstawie pracy pisemnej ( dwa tematy do wyboru).

Temat pracy pisemnej :

Konspekt pracy plastycznej.

Konspekt wycieczki.

 

Kryteria wymagań na poszczególne oceny

Praca pisemna – w ocenie pracy pisemnej pod uwagę brana będzie : estetyka pracy, zawartość merytoryczna, struktura pracy.

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin