Plan dydaktyczno – wynikowy
Przedmiot – Metodyka organizacji czasu wolnego.
Kierunek – Opiekunka środowiskowa Policealna Szkoła Zawodowa
Rok szkolny 2005/2006 Semestr II
Numer programu nauczania -
Ilość godzin – 18
Podręcznik / Literatura –
Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Tadeusz Kott;
Terapia zajęciowa w Domach Pomocy Społecznej, Lucyna Kozaczuk
Środki dydaktyczne – Kserokopie (literatura przedmiotu ), Materiały przygotowane przez autorkę programu w oparciu o literaturę przedmiotu, materiały plastyczne, materiały do relaksacji.
Metody, formy pracy – wykład, ćwiczenia, praca zespołowa, dyskusja, warsztaty
Lp.
Temat lekcji
Ilość
Godzin
Treści programowe
(materiał nauczania)
Cele edukacyjne
1
Pojęcie czasu wolnego- funkcje czasu wolnego. Aktywizacja niepełnosprawnych, cele aktywizacji. Metody aktywizacji
2
Pojęcie czasu wolnego – funkcje.
Cele aktywizacji.
Metody aktywizacji.
Umiejętność rozpoznawania funkcji czasu wolnego. Wyznaczanie celów i metod aktywizacji osób niepełnosprawnych.
Charakterystyka osób chorych: psychicznie, fizycznie, głuchych, starych, upośledzonych.
Zapoznanie z definicją normy i upośledzenie umysłowego(niepełnosprawność intelektualna).
Przedstawienie klasyfikacji niepełnosprawności intelektualnej.
Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Przedstawienie dysfunkcji narządów ruchu, ich klasyfikacji oraz zapoznanie ze specyfiką pracy z osobami niepełnosprawnymi fizycznie.
Umiejętność efektywnej pracy z osobami chorymi.
3
Zasady organizacji czasu wolnego przez pracę z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności – aspekt aktywizujący, uspołeczniający, produkcyjny, psychokreatywny. Ergoterapia.
Zapoznanie z definicją terapii zajęciowej, usprawniania fizycznego i psychicznego.
Przybliżenie pojęcia kulturoterapia inaczej terapia przez sztukę, oraz ergoterapii.
Umiejętność prowadzenia różnych form aktywizacji takich jak : muzykoterapia, zajęcia plastyczne, biblioterapia, ergoterapia.
4
Organizacja czasu wolnego przez sztukę.
Zapoznanie z definicją terapii przez sztukę w różnych ujęciach.
Zapoznanie z przykładowymi zajęciami plastycznymi, różnymi ich technikami, formami i ich zaletami.
Umiejętność organizacji warsztatu pracy i zajęć dostosowanych do zainteresowań i możliwości podopiecznych.
5
Wykonanie pracy plastycznej: kartki okolicznościowe, kolaż itp.( zaj. warsztatowe)
Przygotowanie konspektu zajęć, warsztatu pracy, zaprojektowanie i wykonanie pracy plastycznej.
Umiejętność wykorzystania różnych technik i form przydatnych do wykonania kartki okolicznościowej, zaproszenia.
6
Relaksacja,muzykoterapia (zaj. warsztatowe).
Przybliżenie technik relaksacyjnych pomagających w pracy np. z uciążliwymi podopiecznymi.
Umiejętność wykorzystania technik relaksacyjnych relaksacyjnych.
7
Organizacja wycieczek (turystyka).Planowanie zaj. sportowych, gier, zabaw, konkursów ( zaj. warsztatowe )
Przygotowanie warsztatu pracy,konspektu zajęć, zaplanowanie i przeprowadzenie zaj. sportowych, gier, konkursów, zabaw z uwzględnieniem niepełnosprawności fizycznej, psychicznej i umysłowej.
Umiejętność dostosowywania do poziomu podopiecznych różnych gier, zabaw i zajęć sportowych.
8
Robótki ręczne. ( zaj. warsztatowe)
Przygotowanie warsztatu pracy, zaplanowanie i wykonanie pracy z uwzględnieniem zainteresowań i różnych niepełnosprawności.
Umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia zajęć z robótek ręcznych dostosowanych do różnych deficytów uczestników.
9
Sprawdzenie wiadomości.
Omówienie prac pisemnych. Podsumowanie, rozważenie ewentualnych wątpliwości związanych z przedmiotem.
Sprawdzenie wiedzy
10
Łączna ilość godzin
18
Procedury sprawdzania osiągnięć ucznia –
Zaliczenie przedmiotu na podstawie pracy pisemnej ( dwa tematy do wyboru).
Temat pracy pisemnej :
Konspekt pracy plastycznej.
Konspekt wycieczki.
Kryteria wymagań na poszczególne oceny –
Praca pisemna – w ocenie pracy pisemnej pod uwagę brana będzie : estetyka pracy, zawartość merytoryczna, struktura pracy.
elza40