Wprowadzenie litery „O” i „o”.docx

(1727 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedmiot: Metodyka nauczania początkowego

 

Temat:               Wprowadzenie litery „O” i „o”

 

Scenariusz przygotowany pod kierunkiem mgr M. S.

 

 

 

 

 

 

 

 

D. P.

nr albumu

                                                                                                                WPiNP

                                                                                                                Grupa

                                                                                                                III semestr

 

             

 

 

 

 

                                                   

Żary 2011

 

Krąg tematyczny: Moja rodzina, mój dom

Temat dnia: Poznajemy swoje otoczenie

Temat zajęć: Wprowadzenie litery O i o

 

Cele operacyjne:

- dokonuje analizy i syntezy wyrazów z literą o

- rozpoznaje i pisze poprawnie literę o

- potrafi wyszukać w tekście literę o

 

Metody:

- asymilacji wiedzy

- praktyczne

(według W. Okonia)

 

Formy organizacyjne:

- indywidualna aktywność jednolita

- aktywność z całą klasą

(w ujęciu R. Więckowskiego)

 

Środki dydaktyczna:

- konwencjonalne – podręcznik, pomoce graficzne

(w ujęciu R. Więckowskiego)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć

Etapy zajęć
 

Opis pracy nauczyciela, ucznia

Przewidywany czas trwania

Uwagi

1. Stworzenie sytuacji dydaktycznej do ćwiczeń w mówieniu i wyodrębnianiu wyrazu podstawowego - okno 

Ø                  Zgaduj zgadula:

Powiem ci, co widać przez moje okno, a ty zgadnij gdzie mieszkam?

- Kiedy wyglądam przez okno, widzę podwórko, po którym biegają kury i kaczki. W głębi widać stodołę, przy której stoi traktor. Gdzie mieszkam? (na wsi)

- Przez moje okno widzę pobliski las, nieco po wyżej są zielone łąki, na których pasą się stada owiec, a ponad nimi wznoszą się wysokie, szare, strome szczyty. Gdzie mieszkam? (w górach)

- Kiedy otworzę okno, widzę szeroką wstęgę rzeki. To Wisła. Trochę bardziej na prawo wznosi się wawelskie wzgórze, a na nim zamek. Gdzie mieszkam? (w Krakowie)

Ø                  Wypowiedzi uczniów na temat widoku roztaczającego się przed oknami ich domów.

5 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa wyrazu podstawowego okno

Ø                  Co widzicie na obrazku (zał. 1)

okno

Ø                  Podzielcie wyraz okno sylabami.

o-kno

Ø                  Ile sylab ma okno?

Ø                  Podzielcie wyraz okno na głoski.

o-k-n-o

Ø                  Ile głosek słyszycie w tym słowie?

Ø                  Wyodrębnienie głosek przez rysowanie klocków odpowiadających liczbie głosek w słowie okno.

 

 

 

 

 

 

 

Ø                  Ile słyszycie samogłosek w słowie okno?

Ø                  Ile słyszycie spółgłosek w słowie okno?

Ø                  Wyodrębnienie spółgłosek przez zamalowanie klocków na czerwono a samogłosek na niebiesko.

 

 

 

 

 

 

 

Ø                  Jaką głoskę słychać na początku wyrazu okno?

Ø                  Jaką głoskę na końcu wyrazu okno?

Ø                  Zabawa w „Jedzie pociąg z daleka”. Nauczyciel jest konduktorem i porusza się po klasie, dzieci śpiewają piosenkę. Po każdej zwrotce nauczyciel mówi

po pierwszej Niech tu wsiądzie dziecko to, które powie coś na o.

- po drugiej Niech tu wsiądzie dziecko to, które powie wyraz kończący się na o.

- po trzeciej Niech tu wsiądzie dziecko to, które powie wyraz z głoską o.

Ø                  Zaznaczcie gdzie słyszysz głoskę o zamalowując na czerwono odpowiednie okienka (zał. 2).

Ø                  Nauczyciel pokazuje w dużym formacie wzór drukowanej wielkiej i małej litery o.

Ø                  To jest drukowana wielka litera O, a to mała litera o.

Ø                  Przyjrzyjcie się jej, odszukajcie ją w alfabecie ruchomym i podnieście do góry małą i wielką drukowaną literę o.

 

 

1 min.

 

 

1 min.

 

1 min.

 

 

 

3 min.

 

 

 

 

1 min.

 

1 min.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin