SENSE2.pdf

(72 KB) Pobierz
SENSE
SENSE
http://www.integracjasensoryczna.szczecin.pl/index.php?page=czym_je...
STRONA GŁÓWNA
CZYM JEST SI?
Czym jest metoda Integracji Sensorycznej?
CZYM JEST SI?
Twórcą metody Integracji Sensorycznej (SI) jest dr A. Jean Ayres, psycholog, terapeuta
zajęciowy. A. J. Ayres sformułowała hipotezy wskazujące na implikacje funkcji
psychoneurologicznych w zachowaniu i uczeniu się dziecka. Aby zweryfikować postawione
hipotezy skonstruowała metody badawcze i przeprowadziła szereg badań, których wyniki
zamieściła w kilkudziesięciu publikacjach. Wyniki tych badań wykazały, Ŝe istnieją czynniki
mierzone za pomocą jej testów występujące tylko u dzieci z dysfunkcjami percepcyjno
motorycznymi lub u dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego. Wyłonione wyniki
zinterpretowała jako reprezentacje dysfunkcji, które łączą się z określonymi zaburzeniami w
obrębie ośrodkowego układu nerwowego, obejmującymi integrację danych wejściowych z
jednego lub więcej systemów sensorycznych.
OBJAWY ZABURZEŃ SI
DIAGNOZA I TERAPIA
SKUTECZNOŚĆ METODY
KONTAKT
Ayres uwaŜała, Ŝe te dysfunkcje miały wpływ na reakcje posturalne, napięcie mięśni,
planowanie ruchu, rozwój mowy, zachowanie, emocje i funkcje poznawcze. Kolejne lata
badań prowadzone przez Ayres i jej współpracowników prowadziły do rozwoju teorii
integracji sensorycznej obejmującej teoretyczne podstawy procesów integracyjnych, metody
diagnozy zaburzeń tych procesów i specyficzne techniki terapeutyczne.
OPINIE RODZICÓW
LINKI
Aby opisać, czym jest metoda Integracji Sensorycznej niezbędne jest zrozumienie pojęcia
integracja sensoryczna. Integracja sensoryczna, to neurobiologiczna czynność, która
zachodzi w obrębie ciała kaŜdego człowieka. W sytuacji, gdy bodźce zewnętrzne
przenoszone są do mózgu w zintegrowany, zorganizowany sposób, mózg
wykorzystuje je do kształtowania percepcji, zachowań jak i w procesie uczenia się.
Jednak, gdy mózg i cały system nerwowy nie są w stanie bez zakłóceń integrować
informacji pochodzących ze zmysłów, wówczas mówimy o zaburzonej integracji
sensorycznej. JeŜeli informacje docierające do mózgu są niewłaściwie
przetwarzane, to pojawiają się trudności w czynnościach ruchowych, percepcji,
umiejętności bawienia się, samoobsługi, zachowań i uczenia się.
Wielką zasługą J. Ayres było odkrycie ogromnej roli, jaką odgrywają najwcześniejsze
ontogenetycznie, rozwijające się juŜ w Ŝyciu płodowym układy: dotykowy,
proprioceptywny i przedsionkowy . Dobra percepcja wzrokowa i słuchowa, do której tak
wielką wagę przywiązuje się w procesie edukacyjnym, a takŜe inne funkcje korowe mogą
rozwinąć się dopiero na bazie zintegrowanej informacji z tych podstawowych układów. Od
nich zaleŜy kształtowanie się właściwego czucia ciała schematu ciała, koordynacji ruchowej
dwóch stron ciała, planowania ruchów, uwagi oraz równowagi emocjonalnej.
Wśród umiejętności będących końcowymi produktami integracji sensorycznej moŜna
wymienić: zdolność do koncentracji, do organizacji wraŜeń, samoakceptację i samokontrolę,
zdolność abstrakcyjnego rozumowania, zdolność do nauki. Są one niezbędne, aby dziecko
mogło prawidłowo funkcjonować w codziennym Ŝyciu, w szkole, w rodzinie, a z czasem w
Ŝyciu dorosłym.
śadna z wymienionych funkcji nie dojrzewa w izolacji od pozostałych i nie dzieje się to w
jednym określonym roku. Dziecko "pracuje" nad nimi w toku normalnych dziecięcych
aktywności (w szczególności podczas zabaw) przez cały okres dzieciństwa. Proces integracji
jest procesem ciągłym osiągnięcie jednego poziomu umoŜliwia rozwijanie umiejętności z
poziomu następnego, a kaŜda słabość, brak rozwoju czy doświadczeń w zakresie pierwszych
trzech stadiów moŜe wpłynąć na zaburzenia w rozwoju stadium ostatniego.
W swej teorii Ayres podkreśla, Ŝe kiedy wszystkie systemy sensoryczne współpracują ze
sobą i kiedy wraŜenia są sprawnie organizowane na odpowiednich poziomach systemu
nerwowego wówczas adaptacja, uczenie się i emocjonalna równowaga przychodzą dziecku w
sposób naturalny. Jeśli nie to mówimy o zakłóceniach procesu uczenia się spowodowanych
nieodpowiednim funkcjonowaniem procesów integracji sensorycznej.
Terapia w metodzie SI wygląda jak zabawa, ale jest to zabawa "naukowa", poprzez którą
układ nerwowy i mózg uczą się i integrują wraŜenia zmysłowe, nabywają doświadczenia w
ich celowym wykorzystaniu. To system ćwiczeń mających nauczyć mózg właściwego
reagowania na bodźce zewnętrzne.
1 z 2
2009-04-29 22:57
99444760.016.png 99444760.017.png 99444760.018.png 99444760.019.png 99444760.001.png 99444760.002.png 99444760.003.png 99444760.004.png 99444760.005.png 99444760.006.png 99444760.007.png 99444760.008.png 99444760.009.png 99444760.010.png 99444760.011.png 99444760.012.png 99444760.013.png 99444760.014.png
SENSE
http://www.integracjasensoryczna.szczecin.pl/index.php?page=czym_je...
mgr Mirosława Bloch
pedagog specjalny, terapeuta SI, fizjoterapeuta
tel. 503005828
terapia@integracjasensoryczna.szczecin.pl
2 z 2
2009-04-29 22:57
99444760.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin