P._Ekman_-_Natura_emocji_-_podstawowe_zagadnienia.pdf

(2597 KB) Pobierz
Microsoft Word - P._Ekman_-_Natura_emocji_-_podstawowe_zagadnienia.doc
Paul Ekman red
Richard J. Davidson red
Natura emocjiPodstawowe zagadnienia
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk 1998
przekład:
Bogdan Wojciszke
Podręcznik akademicki dotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Recenzje
wydawnicze: dr hab. Alina Kolańczyk, prof. dr hab. Tomasz Maruszewski
Tytuł oryginału: THE NATURE OF EMOTION. Fundamental Questions
Copyright © 1994 by Oxford Uniuesity Press, Inc.
This translation of The Nature of Emotion. Fundamental Questions originally
published in
English in 1994 is published by arrangement with Oxford Uniuesity Press Inc.
Copyright © for the Polish edition by Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk 1998
Wszystkie prawa zastrzeżone. Książka ani jej część nie może być
przedrukowywana ani w
żaden inny sposób reprodukowana lub odczytywana w środkach masowego
przekazu bez pisemnej
zgody Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.
Wydanie pierwsze w języku polskim
Redakcja merytoryczna: Bogdan Wojciszke
Redakcja polonistyczna: Małgorzata Jaworska, Bogumiła Cirocka Korekta:
Andrzej
Karmoliński
Skład: Maria Chojnicka
Podziękowania
Pomysł tej książki powstał w trakcie rocznego seminarium na temat emocji,
zorganizowanego
dla doktorantów i stypendystów, pod nazwą Postdoctoral Training Program on
Emotion Research,
finansowanego przez National Institute of Mental Health (NIMH). Dziękujemy
Mollie Olivieri i Lynn
Huffman z NIMH, które pomogły w realizacji tego projektu, a w szczególności
Stanowi
Schneiderowi, który zasugerował Paulowi Ekmanowi potrzebę realizacji tego
przedsięwzięcia.
Herkulesową pracę połączenia w jedną całość różnych fragmentów tej książki
wykonały
Wanda Matsubayashi z laboratorium Paula Ekmana i Michele Albert z
laboratorium Richarda
Davidsona. Wiele dobrych rad i słów zachęty zawdzięczamy Joan Bossem,
naszemu redaktorowi z
wydawnictwa Oxford University Press.
Udział Paula Ekmana w tym przedsięwzięciu był finansowany z Research Scientist
Award,
nagrody przyznanej przez NIMH (MH 06092), z grantu HL46192 przyznanego
przez National
Heart, Lung and Blood Institute oraz z grantu IRI19217831 przyznanego przez
National Science
Foundation. Praca Richarda J. Davidsona była natomiast finansowana z nagrody
Research Scientist
Development Award przyznanej przez NIMH (MH00875) oraz z gramów
MH40747 i MH43454
przyznanych przez NIMH, grantu P50-MH53354 przyznanego przez Center for
Behavioral
Sciences Research NIMH, a także z grantu przyznanego przez Network on Mind-
Body
Interactions, a ufundowanego przez John D. And Catherine T. MacArthur
Foundation.
Paul Ekman Richard J. Davidson
Spis treści
wstęp ............................................................................................................ 11
Pytanie l: Czy istnieją emocje podstawowe? .................................................. 13
James R. Averill: W oku patrzącego .......................................................... 13
Paul Ekman: Wszystkie emocje są podstawowe ......................................... 20
Jaak Panksepp: Podstawy emocji podstawowych ....................................... 25
Klaus R. Scherer: Ku pojęciu "emocji modalnych" .................................... 30
Richard A. Shweder: "Nie jesteś chory, tylko się zakochałeś"
- emocja jako system interpretacji ............................................36
Paul Ekman i Richard J. Davidson: Posłowie ............................................ 47
Pytanie 2: Co odróżnia emocje od nastroju, temperamentu i innych pojęć
afektywnych?
..............50
Richard J. Davidson: O emocji, nastroju i innych pojęciach afektywnych
.................................... 50
Paul Ekman: Nastroje, emocje i cechy ...................................................... 54
Nico H. Frijda: Różnorodność afektu: emocje i zdarzenia, nastroje i sentymenty
.......................... 56
H. H. Goldsmith: Dziedzina emocji z perspektywy rozwojowej .................. 63
Jerome Kagan: Różnice między emocjami, nastrojami i cechami
temperamentalnym......................................70
Richard Lazarus: Stałość i niestałość emocji ............................................. 75
Jaak Panksepp: Emocje podstawowe i wielość pojęć, których nie można
jednoznacznie
rozróżnić............. 80
Dawid Watson i Lee Anna Clark: Emocje, nastroje,
cechy i temperament: rozważania pojęciowe i wyniki badań ...................... 83
Richard J. Davidson i Paul Ekman: Posłowie ............................................ 87
Pytanie 3: Jaką funkcję Pełnią emocje? .......................................................... 90
James R. Averill: Doniosłość emocji .......................................................... 90
Gerald C. Clore: Dlaczego przeżywamy emocje .......................................... 94
Nico H. Frijda: Emocje są funkcjonalne - na ogół ..................................... 102
Robert W Levenson: Funkcjonalne podejście do ludzkich emocji ............... 112
HIaus R. Scherer: Emocja służy odłączeniu reakcji od bodźca ................... 115
Lee Anna Clark i David Watson: Funkcjonalne i dysfunkcjonalne reakcje
uczuciowe...... 119
Paul Ekman i Richard J. Davidson: Posłowie ............................................ 125
Pytanie 4: Jak wyjaśnić dowody na powszechność zdarzeń
poprzedzających emocje? ................................................................................ 128
James R. Averill: Mały świat, duża scena ......................................
Paul Ekman: Zdarzenia poprzedzające a metafory emocji .............
Phoebe C. Ellsworth: Niektóre z powodów oczekiwania uniwersalnych
wyznaczników emocji
Nico H. Frijda: Powszechniki istnieją i są interesujące ..................
Richard Lazarus: Uniwersalne zdarzenia poprzedzające emocje ....
HIaus R. Scherer: Dowody na uniwersalność i kulturową specyfikę wzbudzania
emocji
Paul Ekman i Richard J. Davidson: Posłowie .......................................
Pytanie 5: Ile procesów poznawczych potrzeba do wzbudzenia emocji?
Gerald L. Clore: Dlaczego emocje wymagają procesów poznawczych
Phoebe C. Ellsworth: Poziomy myślenia a poziomy emocji ..............
Nico J. Frijda: Emocje wymagają procesów poznawczych, choćby prostych
Carroll E. Izard: Procesy poznawcze stanowią jeden
z czterech typów systemów wzbudzających emocje ..........................
Richard Lazarus: Ocena poznawcza ................................................
Joseph E. LeDoux: Mózgowe interakcje poznawczo-emocjonalne ....
Jaak Panksepp: Odpowiednie rozróżnienie procesów afektywnych
i poznawczych jest istotne dla postępów w badaniu mózgu .............
HIaus R. Scherer: Wystąpienie emocji zależy od istotności zdarzenia dla hierachii
celów/potrzeb organizmu
Richard J. Davidson i Paul Ekman: Posłowie ..................................
Pytanie 6: Czy poszczególne emocje cechują się specyficznymi wzorcami reakcji
fizjologicznych?..... 205
Richard J. Davidson: Złożoność poszukiwania fizjologicznej specyficzności emocji
..................
205
Joseph E. LeDoux: Specyficzność fizjologiczna emocji
nie zapominajmy o fizjologii CUN ............................................................. 215
Robert W Levenson: W poszukiwaniu specyfiki autonomicznej ................. 218
Jaak Panksepp: Najwyrazistsze różnice fizjologiczne
między emocjami znajdziemy w obwodach mózgowych .............................. 223
Richard J. Davidson i Paul Ekman:
Posłowie ............................................ 225
Pytanie 7: Czy jesteśmy w stanie kontrolować nasze emocje? ......................... 227
James R. Averill: Nieodpowiednie i odpowiednie emocje ........................... 227
Joseph E. LeDoux: Stopień kontroli nad emocjami zależy od rodzaju systemu
reakcji
................... 231
Paul Ekman i Richard J. Davidson: Posłowie ............................................ 240
Pytanie 8: Czy emocje mogą być nieświadome? .............................................. 242
Gerald L. Clore: Dlaczego emocje zawsze są świadome .............................. 242
Joseph E. LeDoux: Nieświadome może być przetwarzanie emocjonalne, ale nie
emocje
................. 248
Robert B. Zajonc: Dowody na istnienie emocji nieświadomych .................. 250
Richard J. Davidson i Paul Ekman: Posłowie ............................................ 254
Pytanie 9: Jaki jest związek emocji z pamięcią? ............................................. 255
Gordon H. Bower: Niektóre relacje między emocjami a pamięcią ...................... 255
Richard Lazarus: Przeszłość i teraźniejszość w emocji .............................. 258
Joseph E. LeDoux: Pamięć a pamięć emocjonalna w mózgu ...................... 262
Jaak Panksepp: Subiektywność mogła rozwinąć się w mózgu
jako prosty proces kodowania wartości ułatwiający uczenie się nowych
zachowań....................
264
Richard J. Davidson i Paul Ekman: Posłowie ............................................ 266
Pytanie 10: Na czym polegają indywidualne różnice w aktywności emocjonalnej?
............. 269
Richard J. Davidson: Biologiczne podstawy badańnad stylem
afektywnym........................ 269
Jeffrey A. Gray: Wymiary osobowości a systemy emocjonalne ................... 276
Richard Lazarus: Różnice indywidualne w zakresie emocji ....................... 279
Mary K. Rothbart: Szerokie wymiary temperamentu i osobowości ............ 283
Paul Ekman i Richard J. Davidson: Posłowie ............................................ 288
Pytanie 11: Na czym polega rozwój emocjonalny? .......................................... 290
Linda A. Camras: Dwa aspekty rozwoju emocjonalnego: ekspresja i wzbudzanie
emocji
................290
Judy Dunn:
Doświadczanie i rozumienie emocji, relacji społecznych oraz przynależności
kulturowej
........................295
Carroll E. Izard: Związki międzysystemowe ..............................................
298
Richard Lazarus: Znaczenie a rozwój emocjonalny ....................................
303
Jaak Panksepp: Rozwój emocjonalny ........................................................
308
Mary K. Rothbart: Rozwój emocjonalny: zmiany reaktywności i
samoregulacji....................310
Richard J. Davidson i Paul Ekman: Posłowie ............................................
313
Pytanie 12: Co wpływa na subiektywne doświadczanie emocji? ...................... 316
James R. Averill: "Czuję, więc jestem" - myślę ......................................... 316
Gerald L. Clore: Dlaczego emocje różnią się intensywnością? .................... 323
Joseph E. LeDoux: Doświadczenie emocjonalne jest wynikiem,
a nie przyczyną przetwarzania informacji ................................................. 330
Jaak Panksepp: Możliwość subiektywnego doświadczania
została wbudowana w mózg ssaków przez ewolucję .................................. 332
Dawid Watson i Lee Anna Clark: Zmienność nastroju: model schematyczny
...........................
Zgłoś jeśli naruszono regulamin