· uczenie się dotyczy jednej osoby natomiast w nauczaniu musi być osoba nauczająca
· uczenie może odbywać się bez nauczania ( samodzielna nauka z książki )
· nauczanie nie może się odbywać bez uczenia
· wykształcony jest ten , który posiada 3 sfery : poznawczą , emocjonalną i psychomotoryczną
· dydaktyka wf dotyczy nauczania psychomotoryki
Czynności ruchowe – wszelki rodzaj czynności jakie człowiek wykonuje ( chodzenie , bieganie , praca ) .
Czynności sportowe – wąska grupa czynności sportowych w danej dyscyplinie .
Uczenie się czynności ruchowych – to zmysłowe odbieranie od otoczenia i przetwarzanie umysłowe informacji dotyczącej nie znanej dotąd czynności ruchowej ( poprzez wzrok , słuch) a następnie wykonanie czynności za pomocą systemu motorycznego oraz sprawdzenie skuteczności tej czynności w różnych sytuacjach otoczenia .
Nauczanie czynności ruchowych – to wymiana informacji między nauczycielem a uczniem ; rezultatem tej wymiany są względnie trwałe zmiany w zachowaniu się ruchowym ucznia .
( względnie trwały proces bo możliwy do korygowania błędów ) .
Na postępy w ruchowym uczeniu się człowieka istotny wpływ mają jego :
· stan emocjonalny
· możliwości poznawcze ( różne w różnym wieku , ze względu na posiadany wzrok , słuch )
· stan rozwoju fizycznego ( dojrzewanie , rozwój – złoty wiek motoryczności , dojrzewanie )
· sytuacja społeczna ( liderzy w grupie i ci ostatni )
Stany emocjonalne – filtr przez który przechodzą informacje :
· nastawienia – to gotowość czynnościowa do odbierania informacji z zewnątrz ( z otoczenia )
· motywacje – łączą się z dążeniem organizmu do zredukowania różnic między stanem aktualnym a celem , który chcemy osiągnąć
a) wewnętrzna
b) zewnętrzna – nagroda która jest wzmacniana – za kolejne miejsce coraz większa nagroda
· lęk – w uczeniu się czynności ruchowych stany lękowe odgrywają ważną rolę , mogą bowiem zakłócić a niekiedy wręcz uniemożliwić realizację procesu nauczania ( nie likwidujemy lęku tylko go zmniejszamy gdyż likwidując lęk narażamy na niebezpieczeństwo )
· uczucia – przeżycia subiektywne związane z procesem uczenia się i nauczania ( nie lubiąc nauczyciela nie lubimy przedmiotu )
Uproszczony model procesu nauczania i uczenia się w ujęciu etapowym :
1. ustalenie celu nauczania , uczenia się ( nastawienia , motywacje )
2. tworzenie wyobrażenia motorycznego ( postrzeganie )
3. działanie praktyczne ( próby wykonania czynności )
4. kontrola , ocena , samoocena ( porównanie wyniku z celem ) .
Sprawność Prawa Yerkesa-Dodsona
działania
Liczba dobrze duża
wykonanych
zadań
średnia
mała
niska średnia dość d duża b duża natężenie
motywacji
Sprawność działania
wysoka
łatwe
średnie
trudne
niska
b niski niski średni d duży duży b duży poziom
Czynnościowa klasyfikacja receptorów ( według SHERRINGTONA za ALTMANEM
( 1970 ) :
Receptory wewnętrzne informujące o zjawiskach wewnątrzustrojowych :
· trzewne
· bólowe ( nocyceptywne )
· wewnątrzmózgowe
Receptory relacyjne informujące o zjawiskach zewnętrznych :
· ułożenia ( posturalne ) :
- przedsionkowe : znajdują się w uchu wewnętrznym , odpowiedzialne za zachowanie równowagi
- kinestetyczne ( czucia głębokiego , czucia kinestetycznego , proprioreceptory ) – znajdują się w mięśniach , ścięgnach , stawach , informują o położeniu poszczególnych części ciałą względem otoczenia
· eksteroreceptory :
- dotykowe – ważne u osób niewidomych , asekuracja , podtrzymywanie , czucie wody
- temperatury – nie wykorzystywane w wychowaniu fizycznym
- smakowe – nie wykorzystywane w wychowaniu fizycznym
· teleceptory :
- węchowe – nie wykorzystywane w wychowaniu fizycznym
- słuchowe – słowo , mowa
- wzrokowe – pokaz
Ogólne kryteria sprawnego przekazu informacji :
· semantyka – dotyczy sensu znaków używanych do porozumiewania się a szczególnie znaczenia słów ( zrozumiałość mowy zarówno dla nauczyciela jak i ucznia )
· syntaktyka – budowa zdania czy szeregu zdań musi być zbliżona do struktury czynności ruchowej ( poprawny opis dotyczący pokazu )
· pragmatyka – opis i instrukcja słowna powinna być możliwa do wykonania w praktyce
Zwięzłość mowy – przekaż tylko tyle i tylko takie informacje , które są niezbędne
Sekwencja sensomotoryczna – najmniejsza cząstka ruchu zawarta pomiędzy jedną a drugą decyzją ruchu ( 1 sekwencja – zgiąć rękę ; 2 sekwencje – zgiąć rękę , nawrócić dłoń )
Bank pamięci ruchowej – im więcej zapamiętanych ruchów tym szybciej uczy się nowych ruchów
Język gestów :
· jako wspomaganie informacji – mowa ciała , mimika , gesty , które nie mogą zakłócić informacji , uwagi słuchaczy , ruchy delikatne , wolne przesuwanie się
· jako przekaz informacji – w trakcie wykonywania ruchów pokazujemy na brodę , nogi itp. ; w grach zespołowych gesty – informacje taktyczne , szybkie informacje
· synchroniczna – w trakcie wykonywania ruchu informacja zwięzła , krótka
· natychmiastowa – natychmiast po wykonaniu ćwiczenia np. po skoku przez skrzynię
· niezwłoczna – do 40 sekund po wykonaniu skoku przez skrzynię i podejściu ucznia do nauczyciela
Funkcje pokazu :
· motywująca – pokaz z dużą perfekcją ruchów
· funkcja dydaktyczna :
- obserwowana czynność powinna być tak zorganizowana aby wszyscy uczniowie mogli dokładnie obejrzeć demonstrowaną czynność ( w kilku płaszczyznach np. ruch ręki do kraula widziany z przodu i z boku )
- pokaz powinien być poprzedzony słowem ( zwrócić uwagę w trakcie pokazu na ...)
- należy stosować wzmocnienie słowne w czasie pokazu ( opis faz jednym słowem : zgięcie , pociągnięcie itp. ; teraz )
- pokazywana czynność powinna charakteryzować się właściwą organizacją materiału ( sekwencji ) zgodnie z kolejnością sekwencji w czasie ruchu
- pokaz powinien ujmować możliwie małą ilość informacji w możliwie długim czasie ( spowolnienie )
- przy stosowaniu pokazu w terenie należy uwzględnić istniejące w danym momencie warunki naturalne ( np. wiatr , , śnieg , deszcz , słońce , nachylenie terenu i wiele innych )
- pokaz powinien być dostosowany do możliwości psychofizycznych uczniów
Największą wartość dydaktyczną ma ta forma pokazu , której przedmiotem są zjawiska i procesy występujące w ich naturalnym otoczeniu ( np. pokaz w wodzie gdy nauczyciel i uczniowie znajdują się w wodzie ) .
Etapy rozwoju techniki sportowej :
· elementarna – z grubsza ( włóż rękę do wody przeciągnij pod wodą i wyjmij z tyłu )
· standardowa – prawidłowa ( włóż rękę do wody ugnij w stawie łokciowym , wyjmij przy biodrze ) małe dawki informacji , poprawiamy technikę elementarną , do tego etapu uczymy na lekcji wf
· indywidualna
· mistrzowska
· model matematycznej techniki sportowej
Metoda prób i błędów :
· źle : przez mięśnie do głowy
· dobrze : uczeń wie jak to zrobić ale ćwiczy i odbiera z mięśni informacje w ruchu
Uproszczony schemat działań nauczycielskich w procesie uczenia się i nauczania czynności ruchowych :
Pokaz motywujący
opis celu działania pokaz sekwencji podstawowych
( chce , wie czemu to działa ) ( sekwencje sensomotoryczne łączą
się w sekwencje węzłowe )
fazy ruchu
próba właściwego wykonania
wyjaśnienie zasad działania
pokaz kolejnych sekwencji
ćwiczenia służące zbieraniu
informacji kinestetycznej
( metoda prób i błędów )
wyjaśnienie składowych elementów
( szczegóły )
pokaz rytmu i tempa ruchów
tempo – ilość ruchów w czasie
- ilość cykli ruchowych na dystansie
rytm – szybkość poszczególnych części ruchu
np. w pływaniu szybkość faz głównej i przygotowawczej
próba wykonania całości
( w detalach )
Wyobrażenia motoryczne i ich rola w nauczaniu czynności ruchowych :
Formy wyobraźni :
· mimowolna :
- marzenia senne
- półsen charakterystyczne dla dzieci
- stany drzemania
· dowolna ( kierowana ) :
- nowe obrazy powstają w wyniku specjalnego zamiaru stworzenia czegoś określonego ( tworzenie obrazów w związku z podstawowym zadaniem ) stawiamy cel ale nie mówimy w jaki sposób np. zjedz na nartach w dół wykonując jak najmniej skrętów – w wyobraźni ucznia powstaje plan działania
· odtwórcza
...
fizjo.awf