Plan pracy korekcyjno - kompensacyjnej
Zajęciami zostali objęcia trzej uczniowie klasy trzeciej, mający m.in. trudności z koncentracją uwagi na wykonywanym zadaniu. Wszyscy popełniają mnóstwo błędów we wszystkich formach pisemnych, zarówno w zakresie podstawowych reguł ortograficznych, jak i mylenie i gubienie liter, błędy w łącznej i rozdzielnej pisowni, pomijanie drobnych elementów graficznych liter. Przejawiają niski poziom graficzny pisma. Wymagają ćwiczeń w czytaniu – płynnie czytają tylko teksty wcześniej przygotowane. W zróżnicowanym stopniu rozumieją treści czytanego tekstu.
Podstawowe cele programu:• stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia.• usprawnianie zaburzonych i opóźnionych funkcji percepcyjnych i motorycznych będących przyczyną trudności w uczeniu się i ich koordynacji;• przezwyciężanie trudności w opanowaniu podstawowych umiejętności czytania i pisania;• zaspokojenie potrzeb rozwojowych dziecka poprzez uwzględnienie specyfiki jego trudności w nauce oraz dostrzeganie mocnych stron;• wzmacnianie w uczniach wiary we własne siły i możliwości.Praca z uczniami obejmuje:
Usprawnianie i korektę w sferze percepcji słuchowej.• Kształcenie wrażliwości słuchowej przez rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty np. klucze, szklanka, łyżeczka, rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty, lokalizacja tych dźwięków, różnicowanie i rozpoznawanie odgłosów • Kształcenie słuchu fonematycznego przez różnicowanie słów podobnie brzmiących, powtarzanie par słów opozycyjnych, segregowanie obrazków ze względu na właściwości głoskowe w ich nazwach. Zabawa w słowa-słuchowe wyszukiwanie krótkich wyrazów ukrytych w dłuższych wyrazach.• Kształcenie analizy i syntezy słuchowej przez podawanie liczby głosek w wyrazie, podawanie głoski ze względu na jej lokalizację, podawanie liczby sylab w wyrazie, podawanie sylaby ze względu na jej lokalizację, tworzenie wyrazów przez dodanie lub odjęcie sylaby, podział lub synteza wyrazu: sylabowa, głoskowaUsprawnianie i korektę w sferze percepcji wzrokowej.• Ćwiczenie pamięci wzrokowej (pola spostrzegania), koncentracji wzrokowej: dobieranie par jednakowych obrazków (dobieranki, loteryjki, domino obrazkowe), układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane, rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów – zabawa „Co tu się zmieniło?”, segregowanie obrazków w grupy tematyczne, wyszukiwanie różnić i podobieństw między obrazkami• Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej oraz spostrzegawczości: dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur i nałożenie na wzór, różnicowanie kształtów litero podobnych, segregowanie wyrazów takich samych, o takiej samej liczbie liter, wyodrębnianie liter w wyrazach;• Różnicowanie liter, sylab i wyrazów, poszerzanie pola czytania: tworzenie wyrazów z sylab, uzupełnianie brakujących liter i sylab w wyrazach, uzupełnianie zdań z lukami przez wyszukiwanie wyrazów z rozsypanki wyrazowej lub tworzenie własnych.
Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej oraz sprawności grafomotorycznej.• Ćwiczenia w zakresie integrowania funkcji słuchowych, wzrokowych i ruchowych.• Ćwiczenia rytmiczne: odtwarzanie struktur rytmicznych, odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych, odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych.• Usprawnianie czynności manualnych: czynności wykonywane palcami dłoni np. lepienie, malowanie, modelowanie, rozdzieranie, wycinanie.• Usprawnianie czynności grafomotorycznych: kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów, zamalowywanie określonej przestrzeni, kopiowanie rysunków, pogrubianie konturu czyli wodzenie po wzorze, zamalowywanie małych pól wg oznakowania, obrysowywanie szablonów, rysowanie szlaczków, kalkowanie.Ćwiczenia rozwijające sprawność językową i komunikacyjną: • Swobodne wypowiedzi na różne tematy, luźne rozmowy; • Dzielenie się wrażeniami z przeżytych sytuacji; • Opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych; • Układanie zdań z podanymi wyrazami, kończenie zdań; • Rozwiązywanie oraz układanie zagadek, wymyślanie zakończenia dla konkretnej historyjki, układanie życzeń okolicznościowych.Ćwiczenia w czytaniu:• Czytanie całościowe sylab i wyrazów, • Czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami, • Czytanie selektywne głośne i ciche, • Czytanie z przesłoną (w okienku), • Czytanie chóralne, • Ćwiczenia w rozumieniu czytanych treści.Ćwiczenia usprawniające pisaniu: • wyrazów, zdań, podkreślanie liter, sylab, lub wyrazów(przepisywanie zawierających określoną trudność, wypisywanie sylab lub wyrazów z trudną )literą• Pisanie z pamięci.• Pisanie ze słuchu.-wpisywanie liter z trudnością ortograficzną -tekst z lukami literowymi w luki wpisuje się sylaby; tekst z lukami sylabowymi; tekst obrazkowo-wyrazowy( luki uzupełnia się wyrazami ilustrowanymi za pomocą obrazków; tekst z lukami wyrazowymi- Wpisywanie sylab lub wyrazów z trudną literą (trudności dotyczące głosek i specyficznych liter) - dwuznaki („sz”, „cz”, „ch”, „dz”, „dż” - „ś”, „ć”, „ń”, „ź”, „dź”,²o zmiękczenia „przez kreskę - zmiękczenia przez „i”, - różnicowanie „i”, „j”, - mylenie samogłosek nosowych „ą” i „ę” z „on”, „om”, „en”, „em”, - pisownia „ó”, „rz”, „h”.
ejzanka81