Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne klasa 3.doc

(34 KB) Pobierz
Plan pracy korekcyjno - kompensacyjnej

Plan pracy korekcyjno - kompensacyjnej

 

Zajęciami zostali objęcia trzej uczniowie klasy trzeciej, mający m.in. trudności z koncentracją uwagi na wykonywanym zadaniu. Wszyscy popełniają mnóstwo błędów we wszystkich formach pisemnych, zarówno w zakresie podstawowych reguł ortograficznych, jak i mylenie i gubienie  liter, błędy w łącznej i rozdzielnej pisowni, pomijanie drobnych elementów graficznych liter. Przejawiają niski poziom graficzny pisma. Wymagają ćwiczeń w czytaniu – płynnie czytają tylko teksty wcześniej przygotowane. W zróżnicowanym stopniu rozumieją treści czytanego tekstu.

 

Podstawowe cele programu:
• stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia.
• usprawnianie zaburzonych i opóźnionych funkcji percepcyjnych i motorycznych będących przyczyną trudności w uczeniu się i ich koordynacji;
• przezwyciężanie trudności w opanowaniu podstawowych umiejętności czytania i pisania;
• zaspokojenie potrzeb rozwojowych dziecka poprzez uwzględnienie specyfiki jego trudności w nauce oraz dostrzeganie mocnych stron;
• wzmacnianie w uczniach wiary we własne siły i możliwości.

Praca z uczniami obejmuje:


Usprawnianie i korektę w sferze percepcji słuchowej.
• Kształcenie wrażliwości słuchowej przez rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty np. klucze, szklanka, łyżeczka, rozpoznawanie
i różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty, lokalizacja tych dźwięków, różnicowanie i rozpoznawanie odgłosów
• Kształcenie słuchu fonematycznego przez różnicowanie słów podobnie brzmiących, powtarzanie par słów opozycyjnych, segregowanie obrazków ze względu na właściwości głoskowe w ich nazwach. Zabawa w słowa-słuchowe wyszukiwanie krótkich wyrazów ukrytych w dłuższych wyrazach.
• Kształcenie analizy i syntezy słuchowej przez podawanie liczby głosek w wyrazie, podawanie głoski ze względu na jej lokalizację, podawanie liczby sylab w wyrazie, podawanie sylaby ze względu na jej lokalizację, tworzenie wyrazów przez dodanie lub odjęcie sylaby, podział lub synteza wyrazu: sylabowa, głoskowa

Usprawnianie i korektę w sferze percepcji wzrokowej.
• Ćwiczenie pamięci wzrokowej (pola spostrzegania), koncentracji wzrokowej: dobieranie par jednakowych obrazków (dobieranki, loteryjki, domino obrazkowe), układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane, rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów – zabawa „Co tu się zmieniło?”, segregowanie obrazków w grupy tematyczne, wyszukiwanie różnić i podobieństw między obrazkami
• Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej oraz spostrzegawczości: dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur i nałożenie na wzór, różnicowanie kształtów litero podobnych, segregowanie wyrazów takich samych, o takiej samej liczbie liter, wyodrębnianie liter w wyrazach;
• Różnicowanie liter, sylab i wyrazów, poszerzanie pola czytania: tworzenie wyrazów z sylab, uzupełnianie brakujących liter i sylab w wyrazach, uzupełnianie zdań z lukami przez wyszukiwanie wyrazów z rozsypanki wyrazowej lub tworzenie własnych.
 


Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej oraz sprawności grafomotorycznej.
• Ćwiczenia w zakresie integrowania funkcji słuchowych, wzrokowych i ruchowych.
• Ćwiczenia rytmiczne: odtwarzanie struktur rytmicznych, odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych, odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych.
• Usprawnianie czynności manualnych: czynności wykonywane palcami dłoni np. lepienie, malowanie, modelowanie, rozdzieranie, wycinanie.
• Usprawnianie czynności grafomotorycznych: kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów, zamalowywanie określonej przestrzeni, kopiowanie rysunków, pogrubianie konturu czyli wodzenie po wzorze, zamalowywanie małych pól wg oznakowania, obrysowywanie szablonów, rysowanie szlaczków, kalkowanie.

Ćwiczenia rozwijające sprawność językową i komunikacyjną:
• Swobodne wypowiedzi na różne tematy, luźne rozmowy;
• Dzielenie się wrażeniami z przeżytych sytuacji;
• Opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych;
• Układanie zdań z podanymi wyrazami, kończenie zdań;
• Rozwiązywanie oraz układanie zagadek, wymyślanie zakończenia dla konkretnej historyjki, układanie życzeń okolicznościowych.

Ćwiczenia w czytaniu:
• Czytanie całościowe sylab i wyrazów,
• Czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami,
• Czytanie selektywne głośne i ciche,
• Czytanie z przesłoną (w okienku),
• Czytanie chóralne,
• Ćwiczenia w rozumieniu czytanych treści.

Ćwiczenia usprawniające pisaniu:
• wyrazów, zdań, podkreślanie liter, sylab, lub wyrazów(przepisywanie  zawierających określoną trudność, wypisywanie sylab lub wyrazów z trudną )literą
• Pisanie z pamięci.
• Pisanie ze słuchu.
-wpisywanie liter z trudnością ortograficzną -tekst z lukami literowymi
w luki wpisuje się sylaby;  tekst z lukami sylabowymi; tekst obrazkowo-wyrazowy( luki uzupełnia się wyrazami ilustrowanymi za pomocą obrazków; tekst z lukami wyrazowymi
- Wpisywanie sylab lub wyrazów z trudną literą (trudności dotyczące głosek i specyficznych liter)
     - dwuznaki („sz”, „cz”, „ch”, „dz”, „dż”
    - „ś”, „ć”, „ń”, „ź”, „dź”,²o zmiękczenia „przez kreskę
     -  zmiękczenia przez „i”,
     -  różnicowanie „i”, „j”,
     - mylenie samogłosek nosowych „ą” i „ę” z „on”, „om”, „en”, „em”,
     - pisownia „ó”, „rz”, „h”.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin