Wyprawa na Antarktydę.doc

(154 KB) Pobierz
Wyprawa na Antarktydę

 

 

 

 

 

Cykl zajęć związanych z lekturą

A. C. Centkiewiczów

„Zaczarowana zagroda”

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie:

Ewa Napierała

 

Zadania organizacyjne

 

Wystrój klasy, który należy przygotować wieczorem przed lekcją.

 

 

ü    na zasłonach lub oknach "tworzymy" kształty gór lodowych - wykorzystujemy w tym celu białą i szarą krepinę - i fal morskich (krepina niebieska).;

ü    wykonujemy igloo;

ü    tworzymy makietę Antarktydy;

ü    wykonujemy sylwety zwierząt;

ü    kładziemy na podłodze skóry;

ü    z kolorowych lampek choinkowych wykonujemy zorzę polarną;

ü    sople z brystolu zwisają z lamp sufitowych;

ü    na biurku stawiamy globus lub obok biurka wieszamy na stojaku mapę świata;

ü    na jednej z ławek stawiamy polską flagę (może to być mała chorągiewka zrobiona z papieru).

 

 



 

 

 

 

 

Dzień pierwszy

Wyprawa na Antarktydę

 

Cele:

Uczeń potrafi:

ü     podczas wypowiedzi ustnej zamknąć myśl w zdaniu;

ü     zna położenie Antarktydy na globusie i mapie świata;

ü     poszerza wiadomości o krajobrazie, klimacie i życiu na Antarktydzie;

ü     umie wyszukiwać skondensowane informacje w encyklopediach
i leksykonach;

ü     zna kierunki świata;

ü     wie jakie jest znaczenie książki komputera i TV w poznawaniu świata;

ü     rozpoznaje zwierzęta żyjące na tym kontynencie;

ü     potrafi zaznaczyć temperaturę na modelu termometru;

ü     zna pracę polarników.

 

Metody:

ü     pogadanka,

ü     pokaz,

ü     praca z tekstem,

ü     zajęcia praktyczne.

 

Formy:

ü     indywidualna

ü     zbiorowa

ü     grupowa

Środki dydaktyczne:

ü     umieszczone przy każdym punkcie.

 

Przebieg zajęć:

 

1. Czynności organizacyjne.

Wyjście dzieci na podwórko szkolne

- mierzenie temperatury powietrza, na ziemi, na wysokości 2 m.

-Zebranie „czystego śniegu do miseczki, zebranie sopli lodu,

- szukanie metody rozgrzewającej ciało(ćwiczenia)

- powrót do szkoły

termometr,miseczka

 

2. Zbiórka przed klasą, nałożenie dzieciom na głowę opasek z pingwinkiem.

- Wejście do klasy ze śpiewem „Pingwin”(pląs)

- Rozejrzenie się dzieci po klasie i siad na skórach.

Opaski z pingwinem, odtwarzacz CD, nagranie zabawy „Pingwin”

 

3. Rozmowa z dziećmi na temat poczynionych obserwacji na podwórku szkolnym.

-Zaznaczenie temperatury powietrza zmierzonej na dworze.

Termometry-załącznik 1

 

4. Wprowadzenie do tematu (punktowa zgadywanka).

- Zabawimy się. Spróbujecie odgadnąć, gdzie dzisiaj wyruszymy i co będziemy badać. Maksymalnie można zdobyć 10 punktów. Im więcej podam informacji, tym mniej będzie punktów do zdobycia.

„Jest to bardzo odległa kraina. Wszystko jest tam inne niż u nas. Jest tam mało kolorowo i raczej monotonnie. Dominuje kolor biały. Może się nam wydawać, że wszystko tam stoi do góry nogami. (10p) Nawet zwierzęta mają białe futerka. Ludzie przebywają tam tylko czasowo i raczej latem.(8p) Nie ma tam miast, pociągów itp.(6p) Ludzie nie uprawiają tam ogródków, chociaż bywa, że słońce świeci dzień i noc.(4p) Jedynym środkiem lokomocji jest zaprzęg psi lub skuter. Kraina ta leży na dalekim południu świata.(2p)

- Rozwiązanie zagadki – Antarktyda, Biegun Południowy.

- Obejrzenie prezentacji na komputerze (Antarktyda)

Komputer, prezentacja w PowerPoint

- Omówienie temperatury na tym kontynencie latem i zimą. (zaznaczenie temperatur na termometrze , porównanie temperatur z temperaturami w Polsce)

Termometr –załącznik 1

-Obejrzenie makiety Antarktydy- rozmowa na temat gór lodowych i zwierząt żyjących na tym lądzie.

Makieta Antarktydy ze zwierzętami

 

5. Zabawa ruchowa „Pingwin”

 

6. Uczniowie uzupełniają wiadomości zebrane podczas pracy na lekcji
w grupach:

·        grupa I – informacje o położeniu geograficznym Antarktydy,

·        grupa II – klimat Antarktydy,

·        grupa III – zwierzęta Antarktydy,

·        grupa IV – roślinność Antarktydy.

Książki, albumy, przewodniki, encyklopedie, komputer z Internetem


7. Zabawa „ Chcemy zostać badaczami”

Każdy naukowiec musi wykazać się różnymi umiejętnościami. W tym celu
i nasi uczniowie sprawdzą swoje możliwości poprzez wykonywanie przygotowanych zadań. Polecenia czyta nauczyciel i sprawdza poprawność wykonania zadań. Tylko za prawidłowo rozwiązane zadanie rozdaje "rybki". Uczniowie naklejają "rybki" wewnątrz konturu Antarktydy.

przygotowane (wydrukowane i wycięte) rybki, karta z konturem Antarktydy, załączniki 2-8
 

·        Nauczyciel zapoznaje dzieci z postaciami polskich polarników i autorami lektury
HENRYK ARCTOWSKI (1871-1958) - geograf, podróżnik i badacz polarny. Jego nazwiskiem zostały nazwane góra, półwysep i nunatak na Antarktydzie. Nunatak to skaliste wzniesienie otoczone z wszystkich stron przez lód.

ANTONI DOBROWOLSKI (1872-1954) - badacz Antarktyki, podróżnik polarny. Jego imię nosi jedna z wysp. Od 1950 roku jego imię nosi pierwsza również polska stacja polarna na Antarktydzie.

ALINA (1907-1993), CZESŁAW (1904-1996) CENTKIEWICZOWIE - małżeństwo polskich podróżników, autorzy licznych książek o tematyce polarnej, głównie o Antarktydzie. Wspólnie napisali wiele utworów dla dorosłych oraz dzieci, np. Odarpi, syn Egigwy, Tumbo Przylądka Dobrej Nadziei.
 

·        ZADANIE I - ANTARKTYDA - KRAINA WIECZNEGO LODU
Spośród przygotowanych trzech fragmentów opisujących krainy geograficzne uczniowie muszą wybrać ten, który przedstawia Antarktydę. Gdy dokonają wyboru, właściwy fragment chowają do koszulki,
a niepotrzebne odkładają na bok.

Fragment pierwszy
"Ośnieżone góry to ozdoba tego miejsca. Przybywa tu dużo turystów na wypoczynek, zwłaszcza zimowy. Latem śnieg utrzymuje się tylko na najwyższych szczytach."

Fragment drugi
"Jest to kraina skuta lodem, położona wokół bieguna południowego. Jej klimat jest najsurowszy na kuli ziemskiej, zanotowano tam najniższą temperaturę powietrza."

Fragment trzeci
Na tym obszarze panują bardzo niskie temperatury, a mimo to żyje tam wiele gatunków zwierząt: niedźwiedzie i lisy polarne, morsy, foki, czy renifery. Do tego klimatu doskonale przystosowali się Eskimosi.

Za poprawne wykonanie zadania otrzymują jedną "rybkę".
 

·        ZADANIE II - ODNALEZIENIE ANTARKTYDY
Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku mapkę świata. Uczniowie zaznaczają na niej Antarktydę (kontury poprawiają kolorem niebieskim) oraz wpisują w wyznaczone prostokąty nazwy kierunków świata.
Za poprawne wykonanie zadania otrzymują dwie "rybki":
- jedna za kontur Antarktydy,
- druga za wypisanie nazw kierunków świata.

·        ZADANIE III - WYPRAWA NA ANTARKTYDĘ
Spośród rysunków pojazdów uczniowie otaczają pętlą te, którymi można dotrzeć do stacji badawczej na Antarktydzie.

·        ZADANIE IV - ANTARKTYCZNY UBIÓR
Spośród zamieszczonych rysunków strojów uczniowie otaczają pętlą te, które powinno się ubrać, aby wytrzymać antarktyczne mrozy.

·        ZADANIE V - BOHATER KSIĄŻKI
Uczniowie otrzymują fragment tekstu, sprawdzający znajomość treści lektury pt. Zaczarowana zagroda. Ich zadaniem jest wpisanie
w prostokąt, kto jest bohaterem tego fragmentu.

"W dali aż się czerniło od maleńkich postaci. Stłoczone na krach jak ludzie na promach, wyskakiwały na krawędź lodu krzycząc przeraźliwie. I jeden przez drugiego spieszyły
do tonących jeszcze w śniegu przybrzeżnych skał."

Za poprawne wykonanie zadania otrzymują jedną "rybkę".

·        ZADANIE VI - SPORT TO ZDROWIE
Uczniowie pokonują przygotowany przez nauczyciela tor przeszkód, składający się z ulubionych konkurencji uczniów. Jednak muszą to być takie zadania, które możliwe są do bezpiecznego wykonania w klasie.
Za poprawne wykonanie zadania otrzymują jedną "rybkę".
 

·        Podsumowanie
Uczniowie liczą zdobyte "rybki". Jeżeli zdobyli 6 lub 7 "rybek", otrzymują tytuł BADACZA. Jeżeli 5 i mniej - należy dać im dodatkowe zadanie sprawnościowe, które dzieci będą mogły wykonać, np. pięć pajacyków, lub inne według uznania nauczyciela, aby mogły również zdobyć wymaganą liczbę "rybek" i zostać badaczem.

Nagrodą dla wszystkich jest wspólna wyprawa. Uczniowie ubierają się (drama - ubieranie czapki, szalika, rękawiczek itd.) i "wyruszają"
w drogę. Przybywają na Antarktydę. Tu na uczniów czekają różne niespodzianki: przyjemne, trudne, niebezpieczne, np.:

- na jednej z ławek leży pół tabliczki czekolady - mówimy uczniom, że jest to ostatni kęs jedzenia i musi on starczyć dla nas wszystkich. Zadaniem uczniów jest podzielić czekoladę między wszystkich sprawiedliwie.

- na innej ławce stoi szklanka wody - jest to końcówka wody pitnej i dzieci zastanawiają się, co zrobić aby każdy mógł się napić.
Liczba "niespodzianek" jest dowolna i zależy od nauczyciela i możliwości dzieci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzień drugi

W krainie lodu

 

Cele:

Uczeń potrafi:

ü     podczas wypowiedzi ustnej zamknąć myśl w zdaniu;

ü     zna położenie Antarktydy na globusie i mapie świata;

ü     potrafi wyodrębnić poszczególne wydarzenia i uporządkować je chronologicznie,

ü     wzbogaca swoje słownictwo o wyrazy polarnik, Antarktyda,

ü     potrafi współpracować w grupie,

ü     rozwiązuje różnorodne zadania matematyczne,

ü     wykonuje pracę plastyczną na podany temat.

 

 

Metody:

ü     pogadanka,

ü     pokaz,

ü     praca z tekstem,

ü     zajęcia praktyczne.

 

Formy:

ü     indywidualna

ü     zbiorowa

ü     grupowa

 

Środki dydaktyczne:

ü     umieszczone przy każdym punkcie.

 

Przebieg zajęć:

 

1. Rozszyfrowanie plątaninki sylabowej i zapisanie jej rozwiązania.

Lektury w klasie 2 s.36

 

2. Ustalenie miejsca zdarzeń.

Układanie zdania z rozsypani wyrazowej. Wskazywanie na globusie Antarktydy.

Lektury w klasie 2 s.37 z.2

 

3. Rozmowa na temat bohaterów lektury pt. „Zaczarowana zagroda”.

Zajęcia naukowców – polarników.

Życie zwierząt w krainie lodu.

Lektury w klasie 2 s.38 z.4

K. 65, ćw. 1,2

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin