SCENARIUSZ SPOTKANIA O CHARAKTERZE INTEGRUJĄCYM W GRUPIE DZIECI SZEŚCIOLETNICH
Autor: mgr Dorota Gębnicka, nauczycielka w Przedszkolu nr 4 w Koninie
ANDRZEJKOWE WRÓŻBY
Treści programowe:
Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno – kulturowej poprzez poznawanie tradycji;
Uczestniczenie w wybranych obrzędach ludowych organizowanych w lokalnym środowisku;
Zachęcanie do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań.
Cele:
Rozbudzanie i ukierunkowanie aktywności dzieci i rodziców
Poznanie tradycyjnych zabaw związanych z dniem św. Andrzeja
Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną
PRZEBIEG
1. Zabawa mająca na celu integrację uczestników. Obrysowywanie dłoni na szarym arkuszu papieru z wpisaniem swojego imienia.
2. Zabawa ze śpiewem i klaskaniem „Witam Was”:
WSZYSCY SĄ, WITAM WAS – stoimy parami twarzą do siebie
ZACZYNAMY JUŻ CZAS – raz klaśniemy w swoje ręce, raz w ręce partnera
JESTEM JA – pokazujemy na siebie
JESTEŚ TY – pokazujemy na partnera
RAZ, DWA, TRZY – klaszczemy w dłonie partnera trzy razy.
3. Wspólne śpiewanie piosenki „Andrzejkowe wróżby”
4. Zapoznanie ze zwyczajem wróżb andrzejkowych oraz zaklęciem, którego będzie używała prowadząca HOKUS - POKUS CZARY MARY BY WRÓŻBA SIĘ SPEŁNIAŁA ZŁÓŻMY DARY
5. Wróżba z monetą.
Dzieci i rodzice wybierają monetę jednogroszową, obmyślają życzenie i wrzucają z odległości monetę do miski. Jeśli moneta wpadnie to życzenie się spełni.
6. Wróżba „Co Cię czeka w niedalekiej przyszłości?”
Dzieci losują z koszyka karteczki z napisami (np. otrzymasz wkrótce prezent, wyjedziesz z rodzicami na wspaniałe wakacje, czeka Cię miła niespodzianka, będziesz mieć w życiu wiele szczęścia)
7. Zabawa integrująca muzyczno – ruchowa „Kasztanki”
Przy żwawej, rytmicznej melodii uczestnicy spotkania wykonują określone ruchy do krótkiej opowieści prowadzącej zabawę: wieje wiaterek, spadają kasztanki z drzew, zbieramy kasztany i bawimy się nimi rzucają, kulając, tocząc.
8. Wróżba „Kim będę, jaki będę miał zawód?”
W dużych kopertach umieszczone są przedmioty charakteryzujące dany zawód (np. strzykawka - pielęgniarka, termometr - lekarz, grzebień - fryzjer, klocek - budowniczy, pomadka - modelka, mikrofon - piosenkarz, pędzel - malarz, igła - krawiec)
Uczestnicy zabawy losują kopertę i dowiaduje się kim będą w przyszłości.
9. Wróżba ze sznurków - ”Wiązanie supełków”
Kto najwięcej zawiąże supełków ten najmniej w życiu stłucze talerzy i szklanek, kto najwięcej rozwiąże supełków ten będzie miał zręczne ręce do pisania. Kto ułoży ze sznurka jakieś zwierzątko, na pewno dostanie je w upominku.
10. Zabawa ze śpiewem:
Chłopcy, dziewczęta dalej śpieszmy się, wróżba na nas czeka, woła nas z daleka.
Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.
Hej hop sa sa, wróżba toczy się
Hej dalej, dalej do zabawy śpieszmy się.
11. Wróżba "Cukierki"
Jeden z cukierków ma pomiędzy podwójnym opakowaniem groszową monetę. Kto poczęstuje się cukierkiem z niespodzianką, ten będzie miął szczęście w nadchodzącym roku.
12. Wróżba „Lanie wosku”. Święty Andrzeju daj znać, co się ze mną będzie dziać!
Wszyscy powtarzają magiczne zaklęcie a następnie leją wosk do miski z zimną wodą przez ucho klucza. Oglądają zastygły wosk, lub jego cień na ścianie odgadując swoją przyszłość.
13. Śpiewanie piosenki „Andrzejkowe wróżby”
14. Podsumowanie i ocena zabawy przez zawieszenie na tablicy słoneczka „W jakim jestem dziś nastroju – słoneczko z mina wesołą, obojętną, smutną.
cornel3