PLAN PRACY EDUKACYJNEJ I WYCHOWAWCZEJ
Październik – GRUPA III
Barbara Zagórowska
Przygotowanie zwierząt do zimy.
1. Ptasie zwyczaje.
I
· Zabawa słuchowa – rozpoznawanie głoski na końcu wyrazów
· Zabawa muzyczno – ruchowa „Karmnik” – dzieci podczas krótkiej, śpiewanej rymowanki wykonują określone czynności, wcielają się w rolę ptaszka i karmnika
· Zabawa graficzna – rysowanie po śladzie skoków wiewiórki i sarny, Sześciolatek, s.59 /6-latki/
· Zabawa graficzna – odszukanie i pokolorowanie dwóch takich samych rysunków wiewiórek wśród sześciu narysowanych (karta pracy nr 7) /5-latki/
· Zestaw zabaw muzyczno-ruchowych pt. „Przygotowanie zwierząt do zimy”, (Bawię się i uczę, cz.1, s.100)
II
· Przygoda z poezją: M. Czerkawskiej „Przed odlotem” oraz T. Chudy „Bocian”
(Bawię się i uczę 6-lat., s.98) oraz opowiadaniem L. Krzemienieckiej
„O gościach, co nie przyszli na ucztę.( Bawię się i uczę 5-lat, s.97)
· Układanie słownych komentarzy .
· Podanie kilku informacji na temat odlotu bocianów
· Zabawa naśladowcza „Bociany? – zrywanie się ptaków do lotu i odfruwanie
· Zabawa dydaktyczna „Jaki to ptak?” – dz. rozpoznają i nazywają ptaki: skowronek, wilga, bocian, jaskółka, słowik
· Zabawa słuchowa – słuchanie z płyty CD odgłosów wybranych ptaków
· Masażyk wg M. Bogdanowicz: Bocian i szpak.
· Zabawa dydaktyczna –otaczanie pętlami ptaków, które odleciały przed zimą, rysowanie po śladach skrzydeł ptaków, Sześciolatek, s.90
· Quiz związany z tematem zajęć.
· Wykonanie pracy plastycznej „ptaki” – wystawa prac dzieci.
Cele:
· Dziecko rozpozna głoski na końcu wyrazu
· Dziecko naśladuje zachowania ptaków
· Dziecko rysuje po śladzie skoki wiewiórki i sarny, /6-latki/
· Dziecko odszuka i pokoloruje dwa takie same rysunki wiewiórek wśród sześciu narysowanych /5-latki/
· Dziecko wykona pracę plastyczną
2. Las i jego mieszkańcy
· Zabawa „Obserwator – tropiciel zwierząt”.
Rozmowa na temat jakie cechy powinien mieć dobry obserwator, jakie przedmioty ułatwiają obserwację?.
Dzieci „tropią” pochowane w sali obrazki przedstawiające zwierzęta. Odnalazwszły je, wypowiadają wyrazy – nazwy zwierząt głoskami.
Następnie wspólnie grupują i przeliczają zwierzęta przedstawione na obrazkach oraz tworzą liczby mnogie nazw zwierząt, np. sarna – sarny, lis-lisy
· Ćwiczenie – czytanie globalne wyrazów: lis, lisy, sarna –sarny – dzieci wskazują wyraz najkrótszy, wyraz, w którym ukryło się słowo lis, wyrazy zakończone taką samą literą, wyrazy mające tyle samo liter, różnicę między wyrazami sarna – sarny. Dz. umieszczają wyrazy pod odpowiednimi obrazkami.
· Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach (Bawię się i uczę, s.102)
· Wprowadzenie liczby 4 w aspekcie kardynalnym na podstawie bajki pt. „.
· Przygotowanie do pisania cyfry 4
N-el prezentuje dz. planszę z cyfrą 4. Dzieci opisują kształt cyfry , mówią z czym się im kojarzy.
Pokaz sposobu pisania cyfry 4. Dz. ćwiczą pisanie cyfry najpierw palcem po śladzie na tablicy, następnie w powietrzu i na tackach z kaszą.
· Pisanie cyfry 4, po śladzie, w bardzo dużej liniaturze (na podstawie książki „Małymi kroczkami, liczby”.
· Zabawa ruchowa „Ciepło-zimno”
· Zabawa dydaktyczna „Ile brakuje do 4”
· Zabawa matematyczna – odszukiwanie części cyfry 4, przeliczanie zwierząt na obrazkach , Sześciolatek, s. 62 /6-latki/
· Zabawa ruchowa „W zaczarowanym lesie”
· Ćwiczenie – rysowanie zgodnie z podanym rytmem. Kolorowanie rysunków, , Sześciolatek, s. 58 /6-latki/
· Zabawa graficzna – rysowanie po śladach drugiej części rysunku, .( Bawię się i uczę 5-lat, s.26)
· Dziecko czyta globalnie wyrazy: lis, lisy, sarna –sarny
· Dziecko rozwiąże zagadki
· Dziecko zna zapis cyfrowy liczby 4
· Dziecko dopełni zbiór do 4
· Dziecko odszuka części cyfry 4, wklei je, przeliczy zwierzęta na obrazkach /6-latki/
· Dziecko rysuje po śladach drugą część rysunku /5-latki/
3. Zabawy z literką „T, t”
· „Taniec na dzień dobry” – (Muzyczna Pedagogika Zabawy w pracy z grupą, s. 34)
· Zabawa z tekstem ”Szumiał las, śpiewał las” – wymawianie tekstu z różną intonacją głosu i w różnych pozycjach
· Zestaw ćwiczeń porannych, scenariusz nr 2, (Plan wielkiej podróży sześciolatka, s.111)
· Wprowadzenie. Rozwiązanie zagadki:Oto niezwykle łatwa zagadka,Kim jest dla ciebie syn twego dziadka?
· Głoska "t"Wyróżnienie pierwszej głoski w wyrazie "tata". Podawanie przykładów wyrazów: zaczynających się głoską "t", np. tor, taczka, tama; kończących się na "t", np. płot, most, kot; mających głoskę "t" w środku, np. motor, aster.
· Wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy mają głoskę "t".
· Budowanie schematu modelu wyrazu tata.Wprowadzenie poszczególnych głosek i układanie poszczególnych nakrywek. Jedno dziecko układa nakrywki na tablicy, pozostałe dzieci - samodzielnie przy stolikach.
· Budowanie modelu wyrazu tata.Określenie liczby samogłosek i spółgłosek. Nakładanie na białe nakrywki kolorowe: niebieskie - spółgłoski, czerwone - samogłoski. Przypomnienie o kierunku układania nakrywek: od strony lewej do prawej.
· Zabawa taneczna „Le Bastringo” - Klanza
· Pokaz litery "t" drukowanej małej i pisanej.Wskazywanie podobieństw i różnic pomiędzy literami drukowanymi i pisanymi. Pokaz prawidłowego sposobu pisania nowej litery. Zapis kredą na szarym papierze - praca samodzielna dzieci.
· Przypięcie pod modelem wyrazu tata drukowanych liter: t, a, t, a.- z wkładki. Przyklejenie na kartonach
· Zabawa ruchowaNaśladowanie czynności podczas codziennej pracy taty w domu (golenie się, naprawianie sprzętu, czytanie gazety, mycie samochodu itp.)
· Tworzenie wyrazu Tomek z pierwszych głosek nazw przedmiotów i postaci przedstawionych na obrazkach: tama, osa, mak, ekran, kot.- Wypowiadanie nazw poszczególnych przedmiotów przedstawionych na obrazkach.- Wypowiadanie pierwszej głoski każdego wyrazu.- Złączenie wypowiadanych głosek i utworzenie wyrazu.
· Budowanie z białych nakrywek schematu wyrazu Tomek. Wyznaczone dziecko wykonuje zadanie na tablicy, pozostałe dzieci – na dywanie
· Budowanie z czerwonych i niebieskich nakrywek modelu wyrazu Tomek.
· Przypomnienie pisowni imion. Przypięci drukowanej wielkiej litery T pod modelem wyrazu Tomek. Pokaz kierunku pisania litery T. Zapis litery kredą na szarym papierze - ćwiczenie samodzielne dla dzieci.
· Wskazywanie podobieństw i różnic pomiędzy literami wielkimi drukowanymi i pisanymi.
· Zabawa ruchowa „Zaczarowane zabawki Tomka”
· Zabawa dydaktyczna - Układanie ze sznurka obrazu głoski t małej i wielkiej.
· Ćwiczenia ortofoniczne przy lusterkach (zwrócenie uwagi na pracę wargi języka, wymawianie sylab rozpoczynających się na głoskę t).
· Czytanie połączeń litery t z samogłoskami: a, o, i,
· Zabawa ruchowa „ Dotknij przedmiot z literką T”
· Rozwijanie umiejętności czytania; wyodrębnianie w wyrazach wielkiej litery T, pisanie litery T, t . Rozwijanie umiejętności czytania na podstawie ćwiczeń – Sześciolatek, cz.2, s.23
· Podsumowanie wiadomości o nowej literzeOpis jej wyglądu (wielkiej i małej), stosowanie małych i wielkich liter w pisowni polskiej, głoskowanie i sylabizowanie wyrazów podstawowych (tata, Tomek).
· Zabawa tematycznaDzieci siedzą w kręgu, wybrane dziecko naśladuje konkretną czynność wykonywaną przez tatę, a kolejne dziecko kończy rozpoczęte przez nauczyciela zdanie: "Tato Tomka..." (wykorzystanie technik dramowych i pantomimicznych, z którymi dzieci zapoznały się dzieci na wcześniejszych zajęciach
· Dziecko poznaje literę T, t
· Dziecko czyta globalnie wyrazy: Tomek, tata
· Dziecko odwzorowuje wygląd litery "t" za pomocą sznurka i przy pomocy kredy
· Dziecko wyodrębnia głoski t w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazu
· Dziecko wyraźnie i poprawnie wypowiada sylaby rozpoczynające się na głoskę "t"
4. Smakołyki zwierząt.
· Ćwiczenia w mówieniu na podstawie obrazków w książce, (Sześciolatek, cz.1, s.65)
Kojarzenie zachowania zająca z odpowiednią porą roku: wiosną zając rodzi małe zajączki, jesienią zjada warzywa w ogrodzie, zimą zmienia futro na jaśniejsze i bardziej puszyste. /6-latki/
Zabawa graficzna – kolorowanie rysunku zająca, podanie nazwy krewnego zająca hodowanego przez człowieka, Sześciolatek, cz.1, s.65 /6-latki/
· Oglądanie obrazków, omówienie kolejności zdarzeń w historyjce, .( Bawię się i uczę 5-lat, s.27)
· Ćwiczenie z kinezjologii edukacyjnej „Sowa” przy muzyce Peace
· Rozmowa na temat :”Czy znacie te zwierzęta?”
Przypomnienie nazw wybranych zwierząt leśnych. Przyporządkowanie obrazków zwierząt do ich domów (jeż – zeschłe liście, niedźwiedź – gawra, zając –nora, wiewiórka –dziupla).
· Zabawa z wierszem M. Buczkówny „Szaraczek (Nasza klasa, s.88) – zwrócenie uwagi na zmianę ubarwienia i gęstnienie futer zwierząt przed zbliżającą się zimą.
· Zabawa orientacyjno –porządkowa „Zwierzęta w lesie” ((Nasza klasa, s.88)
· Słuchanie ciekawostek przyrodniczych na temat jesiennych zwyczajów zwierząt według M. Kownackiej
· Zabawa ruchowa „Układamy kontury zwierząt”
Dz. poruszają się po Sali przy dźwiękach muzyki w tempie umiarkowanym. Podczas przerwy układają z kawałków sznurka kontur dowolnego zwierzęcia mieszkającego w lesie.
· Ćwiczenia słuchowe „Jakie to zwierzę?” – słuchanie nagrania odgłosów wydawanych przez wybrane leśne zwierzęta, nazywanie ich i wybieranie odpowiedniego obrazka. Kończenie zdań rozpoczętych przez n-ela. (ryje jak…dzik, ucieka jak…zając, skrada się jak…lis, wyje jak…wilk, widzi w nocy jak…sowa, skacze po gałęziach jak…wiewiórka, tupiej ak…jeż, skrzeczy jak…sroka, wspina się na drzewo jak…niedźwiedź, stuka jak…dzięcioł.).
· Wypowiedzi dzieci na temat pokarmów spożywanych przez te zwierzęta.
· Ekspresja słowna na temat „Co by było gdyby nie było zwierząt?” – uświadomienie dzieciom roli zwierząt w ich życiu, uwrażliwienie na ich potrzeby.
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych, zestaw II metodą Labana. (Nasza klasa, s. 89)
· Praca przestrzenna – wykonywanie sów z pasków brązowego papieru , wycinanka B.
· Dziecko wyjaśnia, jak zwierzęta przygotowują się do zimy
· Dziecko wymienia ulubione pokarmy spożywane przez leśne zwierzęta
· Dziecko jest świadome roli zwierząt w ich życiu
· Dziecko ćwiczy wyczucie przestrzeni
· Dziecko wykona sowę
5. Co wiemy o zwierzętach?
I...
wioletta.xx