Przygotowanie zwierząt do zimy.doc

(81 KB) Pobierz

PLAN PRACY EDUKACYJNEJ I WYCHOWAWCZEJ

Październik – GRUPA III

 

 

Barbara Zagórowska

 

 

Przygotowanie zwierząt do zimy.

 

 

1. Ptasie zwyczaje.

 

I

 

·         Zabawa słuchowa – rozpoznawanie głoski na końcu wyrazów

·         Zabawa muzyczno – ruchowa „Karmnik” – dzieci podczas krótkiej, śpiewanej rymowanki wykonują określone czynności, wcielają się w rolę ptaszka i karmnika

·         Zabawa graficzna – rysowanie po śladzie skoków wiewiórki i sarny, Sześciolatek, s.59 /6-latki/

·         Zabawa graficzna – odszukanie i pokolorowanie dwóch takich samych rysunków wiewiórek wśród sześciu narysowanych (karta pracy nr 7)  /5-latki/     

·         Zestaw zabaw muzyczno-ruchowych pt. „Przygotowanie zwierząt do zimy”, (Bawię się i uczę, cz.1, s.100)

 

II

 

·         Przygoda z poezją: M. Czerkawskiej „Przed odlotem” oraz T. Chudy „Bocian”

(Bawię się i uczę 6-lat., s.98) oraz opowiadaniem L. Krzemienieckiej      

      „O gościach, co nie przyszli na ucztę.( Bawię się i uczę 5-lat, s.97)

·         Układanie słownych komentarzy .

·         Podanie kilku informacji na temat odlotu bocianów

·         Zabawa naśladowcza „Bociany? – zrywanie się ptaków do lotu i odfruwanie

·         Zabawa dydaktyczna „Jaki to ptak?” – dz. rozpoznają i nazywają ptaki: skowronek, wilga, bocian, jaskółka, słowik

·         Zabawa słuchowa – słuchanie z płyty CD odgłosów wybranych ptaków  

·         Masażyk wg M. Bogdanowicz: Bocian i szpak.

·         Zabawa dydaktyczna –otaczanie pętlami ptaków, które odleciały przed zimą, rysowanie po śladach skrzydeł ptaków, Sześciolatek, s.90

·         Quiz związany z tematem zajęć.    

·         Wykonanie pracy plastycznej „ptaki” – wystawa prac dzieci.

                                                                                                                                                       

Cele:

·         Dziecko rozpozna głoski na końcu wyrazu

·         Dziecko naśladuje zachowania ptaków

·         Dziecko rysuje po śladzie skoki wiewiórki i sarny, /6-latki/

·         Dziecko  odszuka i pokoloruje dwa takie same rysunki wiewiórek wśród sześciu narysowanych /5-latki/     

·         Dziecko wykona pracę plastyczną

2. Las i jego mieszkańcy

 

 

I

 

·         Zabawa „Obserwator – tropiciel zwierząt”.

Rozmowa na temat jakie cechy powinien mieć dobry obserwator, jakie przedmioty ułatwiają obserwację?.

Dzieci „tropią” pochowane w sali obrazki przedstawiające zwierzęta. Odnalazwszły je, wypowiadają wyrazy – nazwy zwierząt głoskami.

Następnie wspólnie grupują i przeliczają zwierzęta przedstawione na obrazkach oraz tworzą liczby mnogie nazw zwierząt, np. sarna – sarny, lis-lisy

·         Ćwiczenie – czytanie globalne wyrazów: lis, lisy, sarna –sarny – dzieci wskazują wyraz najkrótszy, wyraz, w którym ukryło się słowo lis, wyrazy zakończone taką samą literą, wyrazy mające tyle samo liter, różnicę między wyrazami sarna – sarny. Dz. umieszczają wyrazy pod odpowiednimi obrazkami.

·         Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach (Bawię się i uczę, s.102)

 

II

·         Wprowadzenie liczby 4 w aspekcie kardynalnym na podstawie bajki pt. „.

·         Przygotowanie do pisania cyfry 4

N-el prezentuje dz. planszę z cyfrą 4. Dzieci opisują kształt cyfry , mówią z czym się im kojarzy.

Pokaz sposobu  pisania cyfry 4. Dz. ćwiczą pisanie cyfry najpierw palcem po śladzie na tablicy, następnie w powietrzu i na tackach z kaszą.

·         Pisanie cyfry 4, po śladzie, w bardzo dużej liniaturze (na podstawie książki „Małymi kroczkami, liczby”.

·         Zabawa ruchowa „Ciepło-zimno”

·         Zabawa dydaktyczna „Ile brakuje do 4”

·         Zabawa matematyczna – odszukiwanie części cyfry 4, przeliczanie zwierząt na obrazkach , Sześciolatek, s. 62  /6-latki/

·         Zabawa ruchowa „W zaczarowanym lesie”

·         Ćwiczenie – rysowanie zgodnie z podanym rytmem. Kolorowanie rysunków, , Sześciolatek, s. 58  /6-latki/

·         Zabawa graficzna – rysowanie po  śladach drugiej części rysunku, .( Bawię się i uczę 5-lat, s.26)

 

 

 

 

 

 

Cele:

·         Dziecko czyta globalnie wyrazy:  lis, lisy, sarna –sarny

·         Dziecko rozwiąże zagadki

·         Dziecko zna zapis cyfrowy liczby 4

·         Dziecko dopełni zbiór do 4

·         Dziecko odszuka części cyfry 4, wklei je, przeliczy zwierzęta na obrazkach  /6-latki/

·         Dziecko rysuje po śladach drugą część rysunku    /5-latki/                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

 

 

3. Zabawy z literką „T, t”

 

      I

 

·         „Taniec na dzień dobry” –  (Muzyczna Pedagogika Zabawy w pracy z grupą, s. 34)

·         Zabawa z tekstem ”Szumiał las, śpiewał las” – wymawianie tekstu z różną intonacją głosu i w różnych pozycjach

·         Zestaw ćwiczeń porannych, scenariusz nr 2, (Plan wielkiej podróży sześciolatka, s.111)

 

II

 

·         Wprowadzenie. Rozwiązanie zagadki:
Oto niezwykle łatwa zagadka,
Kim jest dla ciebie syn twego dziadka?

·         Głoska "t"
Wyróżnienie pierwszej głoski w wyrazie "tata". Podawanie przykładów wyrazów: zaczynających się głoską "t", np. tor, taczka, tama; kończących się na "t", np. płot, most, kot; mających głoskę "t" w środku, np. motor, aster.

·         Wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy mają głoskę "t".

·         Budowanie schematu modelu wyrazu tata.
Wprowadzenie poszczególnych głosek i układanie poszczególnych nakrywek. Jedno dziecko układa nakrywki na tablicy, pozostałe dzieci - samodzielnie przy stolikach.

·         Budowanie modelu wyrazu tata.
Określenie liczby samogłosek i spółgłosek. Nakładanie na białe nakrywki kolorowe: niebieskie - spółgłoski, czerwone - samogłoski. Przypomnienie o kierunku układania nakrywek: od strony lewej do prawej.

·         Zabawa taneczna „Le Bastringo” - Klanza

·         Pokaz litery "t" drukowanej małej i pisanej.
Wskazywanie podobieństw i różnic pomiędzy literami drukowanymi i pisanymi. Pokaz prawidłowego sposobu pisania nowej litery. Zapis kredą na szarym papierze - praca samodzielna dzieci.

·         Przypięcie pod modelem wyrazu tata drukowanych liter: t, a, t, a.- z wkładki. Przyklejenie na kartonach

·         Zabawa ruchowa
Naśladowanie czynności podczas codziennej pracy taty w domu (golenie się, naprawianie sprzętu, czytanie gazety, mycie samochodu itp.)

·         Tworzenie wyrazu Tomek z pierwszych głosek nazw przedmiotów i postaci przedstawionych na obrazkach: tama, osa, mak, ekran, kot.
- Wypowiadanie nazw poszczególnych przedmiotów przedstawionych na obrazkach.
- Wypowiadanie pierwszej głoski każdego wyrazu.
- Złączenie wypowiadanych głosek i utworzenie wyrazu.

·         Budowanie z białych nakrywek schematu wyrazu Tomek. Wyznaczone dziecko wykonuje zadanie na tablicy, pozostałe dzieci – na dywanie

·         Budowanie z czerwonych i niebieskich nakrywek modelu wyrazu Tomek.

·         Przypomnienie pisowni imion. Przypięci drukowanej wielkiej litery T pod modelem wyrazu Tomek. Pokaz kierunku pisania litery T. Zapis litery kredą na szarym papierze - ćwiczenie samodzielne dla dzieci.

·         Wskazywanie podobieństw i różnic pomiędzy literami wielkimi drukowanymi                  i pisanymi.

·         Zabawa ruchowa „Zaczarowane zabawki Tomka”

·         Zabawa dydaktyczna - Układanie ze sznurka  obrazu głoski t małej i wielkiej.

·         Ćwiczenia ortofoniczne przy lusterkach (zwrócenie uwagi na pracę warg
i języka, wymawianie sylab rozpoczynających się na głoskę t).

·         Czytanie połączeń litery t z samogłoskami: a, o, i,

·         Zabawa ruchowa „ Dotknij przedmiot z literką T”

·         Rozwijanie umiejętności czytania; wyodrębnianie w wyrazach wielkiej litery T, pisanie litery T, t . Rozwijanie umiejętności czytania na podstawie ćwiczeń – Sześciolatek, cz.2, s.23

·         Podsumowanie wiadomości o nowej literze
Opis jej wyglądu (wielkiej i małej), stosowanie małych i wielkich liter w pisowni polskiej, głoskowanie i sylabizowanie wyrazów podstawowych (tata, Tomek).

·         Zabawa tematyczna
Dzieci siedzą w kręgu, wybrane dziecko naśladuje konkretną czynność wykonywaną przez tatę, a kolejne dziecko kończy rozpoczęte przez nauczyciela zdanie: "Tato Tomka..." (wykorzystanie technik dramowych i pantomimicznych, z którymi dzieci zapoznały się dzieci na wcześniejszych zajęciach

 

Cele:

·         Dziecko poznaje literę T, t

·         Dziecko czyta globalnie wyrazy: Tomek, tata

·         Dziecko odwzorowuje wygląd litery "t" za pomocą sznurka i przy pomocy kredy

·         Dziecko wyodrębnia głoski t w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazu

·         Dziecko wyraźnie i poprawnie wypowiada sylaby rozpoczynające się na głoskę "t"

 

 

 

 

 

 

 

                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Smakołyki zwierząt.

 

I

·         Ćwiczenia w mówieniu na podstawie obrazków w książce, (Sześciolatek, cz.1, s.65)

Kojarzenie zachowania zająca z odpowiednią porą roku: wiosną zając rodzi małe zajączki, jesienią zjada warzywa w ogrodzie, zimą zmienia futro na jaśniejsze i bardziej puszyste. /6-latki/

Zabawa graficzna – kolorowanie rysunku zająca, podanie nazwy krewnego zająca hodowanego przez człowieka, Sześciolatek, cz.1, s.65             /6-latki/

·         Oglądanie obrazków, omówienie kolejności zdarzeń w historyjce, .( Bawię się i uczę 5-lat, s.27)

 

·         Ćwiczenie z kinezjologii edukacyjnej „Sowa” przy muzyce Peace

 

II

 

·         Rozmowa na temat :”Czy znacie te zwierzęta?”

Przypomnienie nazw wybranych zwierząt leśnych. Przyporządkowanie obrazków zwierząt do ich domów (jeż – zeschłe liście, niedźwiedź – gawra, zając –nora, wiewiórka –dziupla).

·         Zabawa z wierszem M. Buczkówny „Szaraczek (Nasza klasa, s.88) – zwrócenie uwagi na zmianę ubarwienia i gęstnienie futer zwierząt przed zbliżającą się zimą.

·         Zabawa orientacyjno –porządkowa „Zwierzęta w lesie” ((Nasza klasa, s.88)

·         Słuchanie ciekawostek przyrodniczych na temat jesiennych zwyczajów zwierząt według M. Kownackiej

·         Zabawa ruchowa „Układamy kontury zwierząt”

Dz. poruszają się po Sali przy dźwiękach muzyki w tempie umiarkowanym. Podczas przerwy układają z kawałków sznurka kontur dowolnego zwierzęcia mieszkającego w lesie.

·         Ćwiczenia słuchowe „Jakie to zwierzę?” – słuchanie nagrania odgłosów wydawanych przez wybrane leśne zwierzęta, nazywanie ich i wybieranie odpowiedniego obrazka. Kończenie zdań rozpoczętych przez n-ela. (ryje jak…dzik, ucieka jak…zając, skrada się jak…lis, wyje jak…wilk, widzi w nocy jak…sowa, skacze po gałęziach jak…wiewiórka, tupiej ak…jeż, skrzeczy jak…sroka, wspina się na drzewo jak…niedźwiedź, stuka jak…dzięcioł.).

·         Wypowiedzi dzieci na temat pokarmów spożywanych przez te zwierzęta.

·         Ekspresja słowna na temat „Co by było gdyby nie było zwierząt?” – uświadomienie dzieciom roli zwierząt w ich życiu, uwrażliwienie na ich potrzeby.

·         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych, zestaw II metodą Labana. (Nasza klasa, s. 89)

·         Praca przestrzenna – wykonywanie sów z pasków brązowego papieru , wycinanka B.

 

Cele:

·         Dziecko wyjaśnia, jak zwierzęta przygotowują się do zimy

·         Dziecko wymienia ulubione pokarmy spożywane przez leśne zwierzęta

·         Dziecko jest świadome roli zwierząt w ich życiu

·         Dziecko ćwiczy wyczucie przestrzeni

·         Dziecko wykona sowę

 

 

 

5. Co wiemy o zwierzętach?

 

I...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin