Analiza mikrootoczenia (konkurencyjna).doc

(34 KB) Pobierz
ANALIZA OTOCZENIA KONKURENCYJNEGO

ANALIZA OTOCZENIA KONKURENCYJNEGO

(PIĘĆ SIŁ KONKURENCYJNYCH- M. Porter)

 

GROŹBA POJAWIENIA SIĘ NOWYCH KONKURENTÓW

Bariery wejścia

        Podażowe efekty skali

        Popytowe korzyści skali (efekty sieci)

        Koszty zmian ponoszone przez klienta

        Potrzeby kapitałowe

        Przewaga już działających firm niezależna od ich wielkości

        Nierówny dostęp do kanałów dystrybucji

        Restrykcyjna polityka rządu

Reakcja firm działających już w sektorze

SIŁA DOSTAWCÓW

Siła dostawców jest duża jeśli:

        Grupa dostawców jest bardziej skonsolidowana niż sektor, któremu sprzedaje

        Przychody grupy nie zależą od jednego sektora

        Zmiana dostawcy wiąże się z wysokimi kosztami dla klientów

        Dostawcy oferują produkty zróżnicowane

        Brakuje substytutów dla dóbr i usług oferowanych przez dostawców

        Dostawcy mogą wejść na terytorium danej branży

SIŁA NABYWCÓW

Siła przetargowa nabywców jest duża jeśli:

        Istnieje niewielu nabywców w stosunku do liczby dostawców lub zakup poszczególnych nabywców jest duży w stosunku do rozmiarów dostawców

        Produkty branży są standaryzowane lub niezróżnicowane

        Zmiana dostawcy wiąże się z niewielkim kosztem po stronie nabywców

        Nabywcy mogą wejść do branży

Nabywcy wykorzystują przewagę gdy są wrażliwi na cenę

        Produkt stanowi znaczną część kosztów i budżetu nabywców

        Osiągają niskie zyski, brakuje im gotówki lub muszą redukować koszty

        Produkt ma niewielki wpływ na jakość produktów lub usług nabywców

        Produkt ma niewielki wpływ na pozostałe koszty nabywcy 

DOSTĘPNOŚĆ SUBSTYTUTÓW

Substytuty są zagrożeniem gdy:

        Produkt ten przedstawia atrakcyjniejszy stosunek ceny do jakości niż produkt oferowany przez branżę

        Przejście na substytut wiąże się z niewielkimi kosztami

KONKURENCJA W BRANŻY

Intensywność konkurowania

        Wielu konkurentów o podobnych rozmiarach i podobnej sile

        Niskie tempo rozwoju branży

        Wysokie bariery wyjścia

        Duże zaangażowanie rywali w branże i chęć z ich strony bycia liderem

        Firmy słabo się znają

Podstawy konkurowania

        Konkurencja cenowa

        Konkurencja pozacenowa

        Konkurencja wynikająca z koncentracji na  strategii

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin