Platnik i Symfonia.doc

(4799 KB) Pobierz
Tworzenie nowego płatnika w programie PŁATNIK

 

 

Tworzenie nowego płatnika w programie PŁATNIK.

Z menu Płatnik wybierz polecenie Rejestr płatników.

1.      Na ekranie pojawi się okno Rejestr płatników – kliknij przycisk Nowy, aby dodać nowego płatnika.

2.      Zapoznaj się z pierwszym krokiem kreatora - kliknij przycisk Dalej i postępuj zgodnie
ze wskazówkami kreatora.

3.      W oknie, które pojawi się na ekranie, podaj symbol płatnika (wybierz taką nazwę,
pod którą łatwo zidentyfikujesz właściwego płatnika) i określ typ osoby: fizyczna
lub prawna, a następnie kliknij przycisk OK. Jeśli wprowadzany płatnik ma uprawnienia
do przekazywania dokumentów za innych płatników (np. biuro rachunkowe), zaznacz pole wyboru Posiadam uprawnienia do przesyłania dokumentów za siebie i za innych płatników. Klikając przycisk Dalej przejdziesz do następnego kroku kreatora.

4.      W kolejnym kroku wybierz sposób wprowadzenia danych płatnika i kliknij przycisk Dalej. Wybierz opcję Import danych płatnika z pliku REP, jeśli chcesz zaimportować dane
z poprzedniej wersji programu Płatnik. Jeśli chcesz uzupełnić dane ręcznie wybierz opcję Manualne wprowadzanie danych płatnika, wówczas pojawi się komunikat potwierdzający dodanie nowego płatnika.

 

 

5.      W zależności od opcji wybranej w poprzednim kroku, na ekranie zostanie wyświetlony kolejny krok kreatora dotyczący importu z pliku REP (krok 4) lub zostanie otwarte okno Kartoteka płatnika.

6.      Po kliknięciu przycisku OK pokaże się kartoteka płatnika, którą należy starannie wypełnić właściwymi danymi.

 

7.      Zweryfikuj poprawność wprowadzonych danych, klikając przycisk Weryfikuj.
Jeśli dane zostały wprowadzone poprawnie, w prawym dolnym rogu pojawi się emotikon – zielona uśmiechnięta buźka.

8.      Aby zachować wprowadzone dane zapisz i zamknij kartotekę płatnika, klikając przycisk Zapisz i zamknij.

 

Zmiana symbolu płatnika.

Symbol płatnika  jest oznaczeniem danej firmy i informacją dla użytkownika programu,
z którą firmą ma do czynienia. Symbol ten nie jest umieszczany w dokumentach jako nazwa płatnika, w każdej chwili można go zmienić na inny. W tym celu należy wykonać następujące czynności:

1.      Na karcie Rejestr płatników z menu Narzędzia wybierz Zmień symbol.

2.      W oknie Nowy symbol płatnika wprowadź nową nazwę płatnika i kliknij OK akceptując zmiany.

Wybór płatnika do kontekstu.

Aby rozpocząć przygotowywanie dokumentacji dla danego płatnika, należy wybrać go do kontekstu. Użytkownik programu może wskazać każdego z płatników, do którego obsługi posiada uprawnienia. Uprawnienia do pracy z płatnikiem nadaje administrator.

 

1.      Z menu Płatnik wybierz polecenie Rejestr płatników.

2.      Na karcie Rejestr płatników kliknij przycisk Wybierz do kontekstu.

 

 

 

3.      Pojawi się okno Płatnik, w którym zatwierdź zmianę kontekstu przyciskiem Tak.

 

Usuwanie płatnika z rejestru.

Żeby usunąć płatnika z rejestru nie można w nim aktualnie pracować.

1.      Należy wybrać innego płatnika do kontekstu.

2.      Wybierz kartę Rejestr płatników.

3.      Kliknij lewym przyciskiem myszy na płatniku, którego chcesz usunąć.

4.      Z menu Płatnik wybierz Usuń.

5.      Po wybraniu polecenia Usuń pojawi się okno dialogowe Płatnik, jeśli chcesz usunąć płatnika z kontekstu kliknij Tak, jeśli nie kliknij Nie.

Ustawianie wartości.

Zmiana kwoty przeciętnego wynagrodzenia dla dobrowolnego ubezpieczenie chorobowego

1.      Wybierz do kontekstu płatnika, u którego chcesz dokonać zmiany.

2.      Kliknij menu Administracja a następnie Ustawienia programu.

3.      W oknie Ustawienia programu przejdź na zakładkę Wyliczenia.

4.      Na liście rozwijanej Parametry wyliczeniowe wybierz Kwota przeciętnego wynagrodzenia dla dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Kliknij przycisk Dodaj.

5.      W oknie Kwota przeciętnego wynagrodzenia dla dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego wpisz właściwą kwotę i kliknij przycisk OK.

 

Ubezpieczenie zdrowotne.

Żeby zmienić stopę procentową na ubezpieczenie zdrowotne:

1.      Wybierz do kontekstu płatnika, u którego chcesz dokonać zmiany.

2.      Kliknij menu Administracja a następnie Ustawienia programu.

3.      W oknie Ustawienia programu przejdź na zakładkę Wyliczenia.

4.      Na liście rozwijanej Parametry wyliczeniowe wybierz Stopa procentowa
na ubezpieczenie zdrowotne. Kliknij przycisk Dodaj.

    

5.      Pojawi się okno Stopa procentowa składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Po wpisaniu właściwej wartości potwierdź OK.

6.      Na liście w zakładce Wyliczenia pojawi się kolejna pozycja z wpisaną przez Ciebie wartością.

 

 

 

Ubezpieczenie wypadkowe.

 

Wpisanie wielkości stopy procentowej na ubezpieczenie wypadkowe jest niezwykle istotne, ponieważ wartość ta jest pobierana do wyliczenia składki na ubezpieczenie wypadkowe w deklaracji rozliczeniowej DRA i w raportach imiennych RCA.

 

Żeby zmienić stopę procentową na ubezpieczenie wypadkowe:

1.      Z rejestru płatników należy wybrać do kontekstu płatnika, któremu chcesz uaktualnić/zmienić stawkę stopy procentowej na ubezpieczenie wypadkowe. Kliknij menu Płatnik i wybierz Otwórz.

2.      Pojawi się okno, w którym należy potwierdzić otwarcie kartoteki do edycji klikając przycisk Tak.

 

 

3.      Należy wybrać zakładkę Inne dane, następnie w polu Stopa procentowa składki
na ubezpieczenie wypadkowe kliknąć przycisk Dodaj.

4.      W oknie  Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe należy wpisać odpowiednią wartość w polu Wysokość stopy procentowej i zatwierdzić ją klikając OK.

 

 

5.      Na liście w polu Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe pojawi się uprzednio wpisana wartość. Należy zatwierdzić wprowadzone zmiany klikając w przycisk Zapisz i zamknij.

Tworzenie słowników w kartotece płatnika.

 

Program Płatnik pozwala wykorzystać dwa atrybuty w celu grupowania ubezpieczonych,
jest to szczególnie ważne w firmach, które mają wiele oddziałów. 

 

Żeby utworzyć atrybuty:

1.      Należy otworzyć płatnika w trybie edycji i z menu Narzędzia wybrać pozycję Słowniki.

 

 

2.      W oknie Słowniki należy zaznaczyć wartość Atrybut 1 lub Atrybut 2 i kliknąć przycisk Zmień nazwę, żeby wprowadzić inną.

 

 

3.      Żeby określić wartości słownikowe dla danego atrybutu należy go zaznaczyć i na liście Wartości słownikowe wpisać wartość, zatwierdzić klikając w Dodaj. Ilość wartości słownikowych jest nieograniczona.

 

Zastosowanie atrybutów ubezpieczonego.

 

Żeby użyć wartości słownikowych:

1.      W rejestrze ubezpieczonych należy otworzyć do edycji kartotekę ubezpieczonego, któremu będziemy określać atrybuty.

2.      Na zakładce Dane identyfikacyjne w polu Atrybuty osoby ubezpieczonej wybieramy odpowiednie wartości słownikowe, zatwierdzamy Zapisz i zamknij.

 

 

 

 

 

Statusy wprowadzonych dokumentów.

 

Statusy w programie Płatnik informują na jakim poziomie przetwarzania znajduje
się aktualnie dokument i jakie czynności można z dokumentem wykonać.

Wprowadzony – oznacza, że dokument został wprowadzony bądź zaimportowany przez użytkownika, może być edytowany i poddany weryfikacji, można go wydrukować lub usunąć.

Wysłany – oznacza, że dokument został wysłany, ale nie jest jeszcze potwierdzony, nie można go edytować ani usunąć. Status dokumentu można zmienić na Wprowadzony.

Potwierdzony – oznacza, że dokument dotarł do ZUS, można tylko przeglądać lub wydrukować.

Historyczny – taki status otrzymują dokumenty wprowadzone do bazy przez zasilanie inicjalne.

 

Tworzenie kartoteki ubezpieczonego.

 

Rejestr ubezpieczonych gromadzi wszystkie dane dotyczące ubezpieczonego.
Każdy ubezpieczony ma kartotekę, na podstawie której tworzone są dokumenty zgłoszeniowe
lub wyrejestrowujące. Ubezpieczony może posiadać status Zgłoszony lub Wyrejestrowany.

 

Żeby dodać do Rejestru ubezpieczonych nowego ubezpieczonego:

1.      Należy z w zakładce Ubezpieczeni wybrać Rejestr ubezpieczonych.

2.      Z menu Program wybrać Nowy.

3.      Pojawi się okno Kartoteka ubezpieczonego.

4.      Należy uzupełnić niezbędne dane i zapisać je potwierdzając klawiszem Zapisz
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin