pedagogika ogólna - wykład 5.doc

(39 KB) Pobierz

PEDAGOGIKA OGÓLNA – WYKŁAD 5 – 09.11.10

FILOZOFICZNE PODSTAWY PEDAGOGIKI OGÓLNEJ

1.      Metafizyczne podstawy pedagogiki ogólnej

·         Metafizyka etymologicznie pochodzi od dwóch słów greckich: meta(po)  i physika(fizyka), czyli to, co jest po fizyce(gr. Ta meta ta physika)

·         Metafizykę definiuję się jako naukę filozoficzną o pierwszych zasadach strukturalnych bytu.

·         Pierwotnie utożsamiano metafizykę z arystotelesowską filozofią pierwszą, której przedmiotem jest „byt jako byt”

·         Wyodrębniała ona w każdym bycie: akt i możność(potencję) oraz podejmowała jego analizę w aspekcie czterech przyczyn: dwóch wewnętrznych (przyczyny materialnej i formalnej) i dwóch zewnętrznych (przyczyny celowej i sprawczej)

·         W okresi przednowoczesnym Tomasz z Akwinu podkreślał pierwszeństwo metafizyki wśród wszystkich nauk opartych na poznaniu naturalnym oraz wskazywał na teoretyczny charakter rozważań dotyczących pierwszych przyczyn bytu.

·         Dogmaty metafizyki standardowej(fundamentalnej) wg L. Nowaka:

Ø      Dogmat jedności świata

Ø      Dogmat substancjalizmu

Ø      Dogmat pozytywności istnienia

Ø      Dogmat pozytywności przyczynowości

·         W filozofii przyjmuje się rzeczywistość to przedmioty(rzeczy o różnych właściwościach powiązane relacjami, tworzące różne zbiory. Badany przez nas świat jest zbiorem rzeczy o różnych właściwościach.

·         Badanie rzeczywistości nie jest zwykłą konstatacją faktów, czyli wyjaśnianiem związków i relacji między nimi, ale jest także wartościowaniem faktów, czyli posiada sens aksjologiczny

·         Wartościowanie jest zawsze orzekaniem prawdzie lub fałszu, o jakimś dobru lub złu, o pięknie lub brzydocie. Ale to, co jest prawdą, dobrem i pięknem dla jednego człowieka,  może być fałszem, złem lub brzydotą dla drugiego.

·         Rzeczywistość jest tym, co uznajemy za prawdę, dobro i piękno. Takie określenie rzeczywistości łączy świat, jako zbiór rzeczy i ich właściwości, ze światem ludzkim.

 

2.      Ontologiczne podstawy pedagogiki ogólnej

·         Etymologicznie termin ontologia pochodzi od dwóch słów greckich: ontos(byt) i logos(nauka). Ontologia jest więc nauką o bycie. W ujęciu pierwotnym ontologia była używana zamiennie z metafizyką(filozofią pierwszą) jako nauką o bycie jako bycie

·         Za sprawą fenomenologii doszło do wyodrębnienia się ontologii jako nauki apriorycznej, zajmującej się związkami między czystymi jakościami idealnymi.

·         Ontologia edukacji (wg J. Gniteckiego) jest określeniem istoty i sposobu istnienia człowieka jakobytu edukacyjnego w 3 sferach ludzkiego życia

Ø      Sferze tego, co jest

Ø      Sferze tego, co się staje

Ø      Sferze tego, co ma być

·         W sferze tego, co jest, mamy do czynienia z ontologią ludzkiego bytu, wyrażającą się przy pomocy słowa jego trwanie „tu i teraz”

·         W sferze tego, co się staje, mamy do czynienia z ontologią ludzkiego bytu, ukazującą przy pomocy aktu jego projekcje, tworzenie i zmianę.

·         W sferze tego, co ma być, mamy do czynienia z ontologią ludzkiego bytu, która odsłania głębszy, transcendentny (a więc symboliczny) sens dążeń ludzkich i łączy w sobie trwanie „tu i teraz” ze zmianą stanu.

 

3.      Antropologiczne podstawy pedagogiki ogólnej

4.      Aksjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej

5.      gnoseologiczne podstawy pedagogiki ogólnej

Zgłoś jeśli naruszono regulamin