DIAGNOZA_I_TEST_TARKOWSKIEG(1).DOC

(32 KB) Pobierz
Diagnoza logopedyczna

 

Diagnoza logopedyczna

Rozpoznanie zjawiska logopedycznego, jego etiologii i tendencji rozwojowych na podstawie inf. ogólnych, zaobserwowanych objawów zaburzenia,

 

ETAPY DIAGNOZY:

  1.          eksploracyjny –rozpoznawanie aktualnego , ogólnego stanu
  2.          weryfikacyjny – potwierdzenie lub negacja rozpoznania

 

ETAPY BADANIA:

      wstępna obserwacja osoby w kategoriach zachowań słownych i pozasłownych,

      anamnezę-wywiad podczas rozmowy z matka, ojcem lub opiekunem, z chorym, / inf. o ciąży                 i porodzie, chorobach, odżywianiu, snu, rozwoju motorycznego, i psychicznego, mowy i czasu pojawienia się jej zaburzeń, warunków w rodzinie, stosunku domowników do dziecka i do jego zaburzenia, kontaktów z rówieśnikami, stanu zdrowia rodziców i bliskich w rodzinie,

      badanie mowy--badanie rozumienia,

                               -badanie wypowiedzi spontanicznej,

                               -powtarzanie

                               -pisanie

                               -czytanie

                               -liczenie 

                               -badania słuchu   

      badania dodatkowe-psychologiczne, neurologiczne, audiologiczne, otolaryngologiczne, foniatryczne,

                                        ortodontyczne

 

    diagnoza-specjalistyczne rozpoznanie aktualnego stanu i ewentualnych zaburzeń czynności mowy

 

      prawidłowa diagnoza:

·         wiedza merytoryczna,

·         umiejętność stosowania odpowiednich technik, i narzędzi badawczych

·         precyzyjne rozumowanie

·         nie jednorazowa, musi być pogłębiana wraz z poszerzaniem inf. o danym pacjencie, uściślana                    z czasem, wykluczająca wątpliwości,

 

Zadania diagnozy logopedycznej

·         Ocena rozwoju mowy

·         Określenie sfer i rozmiaru opóźnienia rozwoju mowy

·         Rozpoznanie rodzaju zaburzeń

·         Obowiązkowo bada rozumienie mowy i mówienie, słownik oraz sprawność aparatu artykulacyjnego

Cel badania-wstępna ocena mowy dziecka

Zakres badania-rozumienie poleceń

                        -zdolność wypowiadania się

                        -prawidłowość wymawiania dźwięków mowy i wyrazów

                        -budowa i sprawność aparatu artykulacyjnego

 

 

 

Błachnio K. ,,Vademecum logopedyczne,, WN UAM, Poznań 2001, str.102

 

 

 

,,PRZESIEWOWY TEST LOGOPEDYCZNY,,   ZBIGNIEWA TARKOWSKEIGO

 

Tzn. orientacyjny, dla dzieci d 4do8/9lat,

Test składa się z czterech podtestów, mających zbadać 

-rozumienie mowy

>>zadaniem pacjenta jest przedstawić stosunki przestrzenne, używają figurek zwierząt , polecenia nie są do końca wychowawcze-,, został uderzony,, może jeszcze nie znać wszystkich wskazanych stosunków przestrzennych]

-słownik

>>znajomość barw, pokolorować według napisanych kolorów, lub sprawdzenie wymowy, wykorzystanie podstępu, dziecko mówi tak, jak rzeczywiście je wymawia a my rejestrujemy] 

>>Sprawdzanie liczby zwierząt, lub innych przedmiotów, elementów, roślin które dziecko powinno znać z najbliższego otoczenia, dyskretnie liczymy ile w ciągu minuty wymieniło, nie liczymy powtórzeń i przekręceń,

-gramatykę- układanie zdań z pojedynczych , lub innych trzech słów

-wymowę

>>powtarzanie szeregu trzech sylab-wolno, po czym szybko, [ głoski detalizowane]

>> odpowiedź na pytania, na podstawie ilustracji,

 

Dodatkowo dwie próby niewystandaryzowane:

>>ocena płynności mówienia-powtarzanie, przeciąganie, tempo mówienia

>>ocena głosu: natężenie w czasie mówienia, intonacje, barwa głosu, jakość głosu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skorek E. ,,Z logopedia na ty-podręczny słownik logopedyczny,, IMPULS, K-ów2002, str.51

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin