Metoda nauczania funkcjonalnego
Uczenie przez czynności dnia codziennego:- czynności samoobsługowe,- przygotowanie posiłków,- czynności porządkowe.Celem tej metody jest nauczenie czynności, które są niezbędne w życiu codziennym, oraz umożliwienie odniesienia sukcesu w działaniu. Założenia tej metody to uświadomienie roli działania i umożliwienie tego działania, zgodne z etapami prawidłowego rozwoju dziecka ( od dużej do małej motoryki ) oraz zwrócenie uwagi na możliwości dziecka.
Opanowanie przez dziecko sprawności i umiejętności przydatnych w życiu codziennym oraz stworzenie możliwości doświadczania sukcesu to dwa podstawowe cele tych metod.Główne założenia metod funkcjonalnych zawrzeć można w następujących sformułowaniach:- Konieczność zaakcentowania roli działania i jego wyników.- Wykorzystanie istniejących w dziecku sprawności.- Umożliwienie mu funkcjonowania w maksymalnym zakresie kontaktów
osobistych, społecznych i zawodowych.- W nauczaniu dziecka, w trakcie tworzenia i realizacji programu pracy z nim,
uwzględnia się kolejno wszystkie stadia prawidłowego rozwoju.Od tego, czy nie zostanie pominięty żaden etap - zależeć będzie harmonijny rozwój. W metodzie tej stosuje się następujące grupy ćwiczeń:- ćwiczenia czynności ruchowych;- podstawowe ćwiczenia postrzegania;- ćwiczenia koordynujące ruch i postrzeganie.
agusta09