Zanussi Pora umierać.txt

(594 KB) Pobierz
KRZYSZTOF ZANUSSI

PORA UMIERA�

Wpomnienia, refleksje, anegdoty
Ponury tytu� tej ksi��ki pochodzi z anegdoty i prosz� od pocz�tku traktowa� go 
jako �art.
Nie zamierzam rych�o umiera� ani nikogo namawia� do przenosin na tamten �wiat. 
Ale na
naszych oczach umiera jaka� epoka i je�li kto� jest do niej bardzo przywi�zany, 
to mo�e s�owa
w tytule wzi�� sobie do serca. O tym w�a�nie ma by� ta ksi��ka. Ale najpierw co� 
o anegdocie.
Pochodzi od wielkiego aktora, Jerzego Leszczy�skiego. Dla mnie, 
pi��dziesi�cioparolatka,
to nazwisko jest jeszcze �ywe � widzia�em pana Jerzego w kilku rolach w Teatrze
Polskim tu� po wojnie, ogl�da�em go te� w wielu przedwojennych filmach (po 
wojnie gra�
bodaj�e tylko w �Ulicy Granicznej�). By� aktorem z tamtych, przedwojennych 
czas�w: przystojny,
obdarzony wspania�� prezencj� i pi�knym g�osem, grywa� kr�l�w, hetman�w, 
wojewod�w,
i takiego kochali go widzowie. Po wojnie wyst�powa� w teatrze radiowym � mia�
pi�kn�, przedwojenn� dykcj�, naturalnie wymawia� ��� i nie po�yka� samog�osek, 
poza tym
s�yn�� ze �wietnych manier, jak przysta�o na aktora, kt�ry grywa kr�l�w i 
hetman�w.
Kiedy przysz�y lata demokracji ludowej, zmieni� si� charakter bohatera, kt�rego 
grywano
na scenach, zmieni� si� te� nab�r aktor�w: szukano typ�w plebejskich, tr�jki 
murarskiej i
dziewczyn na traktorach, kt�re zdobywa�y wiosn�. I kiedy�, w radiowym studiu 
przed nagraniem,
do Jerzego Leszczy�skiego podszed� taki w�a�nie m�ody, proletariacki bohater. 
Legenda
m�wi, �e by� to wybitny potem komik. Bez trudu wyobra�am sobie ten kontrast 
mi�dzy
Leszczy�skim, kt�ry prywatnie nosi� czasami monokl, a korpulentnym m�odzie�cem o 
okr�g�ej
twarzy i zadartym nosie. M�ody cz�owiek przedstawi� si� mistrzowi:
� Jestem pana koleg�, aktorem.
Jerzy Leszczy�ski popatrzy�, pokiwa� g�ow� i powiedzia�:
� Jest pan koleg�, aktorem. To znaczy: pora umiera�.
Ta scena musia�a si� zdarzy� na pocz�tku lat pi��dziesi�tych, mo�e nawet w ko�cu 
lat
czterdziestych. Dzi�, w latach dziewi��dziesi�tych, mo�na r�wnie� powiedzie� 
z�o�liwie, �e
pora umiera� epoce, kt�ra zacz�a si� wtedy. Pora umiera� bohaterom romansu 
peerelu. Wracamy
do lat przedwojennych. Tyle �e Jerzy Leszczy�ski nie powr�ci. Nie powr�ci ani 
tamten
styl, ani kultura � przeciwnie, to, co przychodzi, jest jako�ciowo inne, cz�sto 
bli�sze peerelowi
ni� przedwojniu.
Przez ca�e moje dojrza�e �ycie (�ci�lej bior�c, od po�owy liceum) pisa�em 
notatki i pisz� je
do dzisiaj, zebra�o si� wi�c kilkadziesi�t zeszyt�w, kt�rych nie pr�bowa�em 
odczyta� � zostawiam
to do czas�w emerytury. Wtedy, je�li znajd� czas i ochot�, a jeszcze wzrok 
pozwoli,
mo�e powr�c� do tego, co zapisuj� sobie na gor�co (i czego na og� nigdy wi�cej 
nie czytam).
Kiedy kilkakrotnie z�ama�em t� zasad�, spostrzeg�em, �e trzydzie�ci lat temu 
pisa�em
nieraz zupe�nie to samo, co pisz� dzisiaj. To by�y takie terapeutyczne notatki 
dla roz�adowania
napi��, wylania �al�w, odreagowania niepowodze�, Czasami za� odnosi�em wra�enie, 
�e
pisa� to zupe�nie kto� inny, z kim ju� mnie nic nie ��czy, szczeg�lnie tam, 
gdzie daj� wyraz
uczuciom, kt�re dawno przemin�y. Tak wi�c tamta strona mojego pisania � 
pami�tniki � jest
poza mn� lub przede mn�. Nie do�� radykalnie �wiat si� ko�czy, �ebym chcia� 
studiowa� od
podstaw przebyt� drog� � co� natomiast zmieni�o si� dzisiaj na samej powierzchni 
�ycia.
Chcia�bym si� wi�c zastanowi�, co da si� ocali�, a co trzeba pogrzeba� i uwolni� 
si� nawet od
wspomnie�.
Jak dot�d, dosy� m�tnie brzmi to, co napisa�em. M�tne, czyli polskie � zwyk� 
ironizowa�
najwi�kszy z naszych krytyk�w filmowych, porwany do dyplomacji Boles�aw 
Micha�ek.
Fakt, �e wielki krytyk filmowy zostaje ambasadorem, to te� sygna�, �e pora 
umiera� � co� si�
sko�czy�o, co� si� zmienia.
5
Mam za sob� kilkana�cie film�w, kt�re w swoim czasie zdoby�y publiczno�� i dla 
pewnych
formacji m�odej inteligencji lat siedemdziesi�tych by�y rozpoznawalne. Dzi� ta 
formacja
nie ogl�da film�w, jest natomiast najbardziej zagro�onym pokoleniem na zakr�cie 
historii i w
przemianie czas�w. Czterdziestolatkom, pi��dziesi�ciolatkom najtrudniej poj��, 
co si� sta�o, i
najtrudniej odnale�� si� w tych zmianach. Zawali� si� system warto�ci i ludzie, 
kt�rzy ju�
okre�lili sw�j stosunek do �wiata i jaki� spos�b na �ycie, znale�li si� na nowo 
w sytuacji nastolatk�w,
tyle �e nie maj� ich energii, zdrowia i z�udze�, bez kt�rych nie spos�b pokona�
progu dojrza�ego �ycia. A trzeba go pokona� po raz drugi, bo tamto minione si� 
nie liczy. I
mieli�my jako� manewrowa� w �wiecie realnego socjalizmu w jego schy�kowej 
postaci. Ca�a
sztuka manewrowania dzi� si� zmienia. Trzeba funkcjonowa� inaczej, je�li chcemy 
jako�
zwi�za� koniec z ko�cem, a nie mamy wyboru, bo do emerytury wci�� daleko i nie 
wiadomo,
kto nam j� wyp�aci, bo PZU, jak dot�d, nie ma pokrycia dla swych zobowi�za�.
Do�� dawno temu trafi�em na Zach�d i mia�em stosunkowo du�o czasu, by oswoi� si� 
z
sytuacj� artysty na wolnym rynku. Dzi�ki temu do�wiadczeniu mam nadziej�, �e w 
jakim�
stopniu wiem, co nas czeka, pr�buj� zachowa� optymizm i nie poddawa� si� 
zw�tpieniu. Nie
jest to postawa popularna, nie jest te� wyrazem solidarno�ci. Je�li wok� mnie 
wszyscy narzekaj�,
to zgodnie z naszym etosem narodowym powinienem wyj�� im naprzeciw i ponarzeka�
jeszcze bardziej. Je�li kogo� boli g�owa, a ja m�wi�, �e czuj� si� rze�ki jak 
ptaszek, to pope�niam
czyn aspo�eczny, je�li natomiast nawet przez czyst� uprzejmo�� m�wi�, �e ja te� 
mam
migren�, to pomaga. Ja tymczasem chc� g�osi� tez�, �e mo�na si� uwolni� 
(przynajmniej w
jakim� stopniu) od migreny, i pr�buj� opowiedzie�, jak to robi�.
Bior� si� do pisania z wielu wzgl�d�w; jeden wymieni�em powy�ej � poszukuj� 
mojej
dawnej publiczno�ci, kt�ra kiedy� chodzi�a do kina na �Struktur� kryszta�u�, na 
�Iluminacj�,
na �Constans�; pisz� dla tych, co chodzili na �Spiral� i ogl�dali w telewizji 
�Za �cian��.
Rozmy�lnie pomin��em w tym spisie film, kt�ry przyni�s� mi w Polsce najwi�cej 
widz�w i,
co jeszcze wa�niejsze, najwi�cej widomych oznak sympatii. By�y to �Barwy 
ochronne�. Widz�w,
kt�rzy obejrzeli �Barwy�, nie dogoni�. By�o ich wielu i my�l�, �e po cz�ci to 
oni p�niej
organizowali strajki i zak�adali �Solidarno��. To by�o wspania�e, ale chyba 
jednorazowe
spotkanie. Osi�gn��em w �yciu sukces polityczny, trafiaj�c moim filmem w klimat 
czasu.
Sukces ten nie do��, �e stanowi� dla mnie zaskoczenie, to jeszcze by� w wielkim 
stopniu
przypadkowy, tak wi�c nie mog� si� do niego odwo�ywa�. Ale gdzie s� dzisiaj ci 
widzowie,
kt�rzy lubili inne moje filmy � moja inteligencka publiczno��? Mo�e dzisiaj 
chocia� czyta
ksi��ki? Mo�e dotr� do nich, pisz�c?
Pisz� ci�gle tak, jakby koniec pewnego �wiata rozgrywa� si� tylko w Polsce i 
Europie
�rodkowej i by� jednoznacznym ko�cem epoki marksistowskiej. Oczywi�cie jest to 
najbli�sza
nam perspektywa. Za�ama� si� stary system w�adzy, za�amali si� nasi 
prze�ladowcy, pad�a
�elazna kurtyna i powracamy do Europy � to s� slogany z naszej strony. Ale co 
si� sta�o w
Europie, przecie� tam tak�e ko�czy si� jaki� �wiat, jaki� etap rozwoju kultury, 
i nie mo�emy
nie dostrzega� tego, �e obok zawali�a si� budowla jeszcze wi�ksza ni� ta, spod 
kt�rej gruz�w
mozolnie si� wydobywamy.
Film europejski si� sko�czy�. Nie orzekam tego bezpodstawnie. Patrz� na 
statystyki i okazuje
si�, �e w ostatnich latach udzia� film�w europejskich na ekranach naszego 
kontynentu
wynosi kilka, czasem kilkana�cie procent. W Stanach Zjednoczonych wszystkie 
filmy europejskie
razem wzi�te nie stanowi� nawet jednego procentu programu w kinach. W telewizji
jest bardzo podobnie. A przecie� pami�tam czasy mego dzieci�stwa, w ko�cu lat 
czterdziestych.
W domu by�a s�u��ca, przemianowana p�niej na pomoc domow�, oraz str�, kt�ry
zosta� przezwany gospodarzem domu i od tego czasu przesta� sprz�ta�. Ot� w domu 
rodzic�w
s�u��ca chodzi�a nieodmiennie do kina na filmy ameryka�skie i s�usznie uwa�ano, 
�e by�
to dla niej w�a�ciwy program. Film ameryka�ski uchodzi� za �atwy, weso�y i 
g�upi. Inteligencja
chodzi�a na filmy francuskie (�Komedianci�, czyli �Les enfants du paradis�), 
w�oskie
6
(�Z�odzieje rower�w�, �Rzym, miasto otwarte�) czy angielskie (na przyk�ad 
�Niepotrzebni
mog� odej��). P�niej, w latach sze��dziesi�tych, Europa zgotowa�a nam festyn 
film�w
Antonioniego, Felliniego, Viscontiego, Resnais�go, Truffaut, Bunuela i 
najwi�kszego, w
moim odczuciu, Bergmana, Gdzie� wtedy mogli Amerykanie r�wna� si� z tymi 
geniuszami?
A dzi� jest odwrotnie. Je�li czasem trafi si� film serio, jak �Stowarzyszenie 
umar�ych poet�w�,
to oka�e si� ameryka�ski (wprawdzie zrobiony przez Australijczyka). Z Europy 
pochodz�
filmy kwa�ne lub gorzkawe (na przyk�ad Greenawaya czy Almodovara). Czas si�
zmieni�. Niemal nie spos�b zrobi� filmu nie po angielsku (a mam porachunki z tym 
j�zykiem).
Czyli � �pora umiera� w szerszym, europejskim wymiarze.
Mog� tak ci�gn�� dalej. Opisa� oper�, teatr, ruch wydawniczy, wszystko po to, by 
skonstatowa�,
�e �wiat si� ko�czy z ko�cem wieku i z ko�cem tysi�clecia, a jednocze�nie �wiat 
si�
rodzi. Pora umiera� larwie, aby urodzi� si� motyl.
Dodam jeszcze motyw osobisty. Prawie ka�dy tw�rczy cz�owiek w sile wieku 
prze�ywa
jaki� kryzys. M�j zbieg� si� z ko�cem systemu, w kt�rym funkcjonowa�em, b�d�c 
przeciw,
ale funkcjonowa�em nie najgorzej. W nowy �wiat wszed�em z baga�em r�nych 
pora�ek �
odrzucony przez publiczno�� w kraju po filmach, kt�re na �wiecie uchodz� za 
dobre. I w�a�nie
w takim momencie zw�tpienia, kiedy my�li kr��� wok� tego, jak zacz�� �ycie na 
nowo i
zosta� zupe�nie kim� innym, znalaz�em si� w pu�apce swoich marze�. Kt�rej� nocy 
zadzwoni�
telefon i otrzyma�em propozycj� udzia�u w pierwszym demokratycznym gabinecie, 
kt�remu
przewodniczy� Tadeusz Mazowiecki. Mia�em by� szefem Radiokomitetu. Przez kilka 
...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin