Fazy osiągania rozwoju zawodowego:
Faza kształcenia zawodowego:
· praktyka w szkole
· studia nauczycielskiej
Faza adaptacji zawodowej:
· nauczyciel stażysta
· nauczyciel kontraktowy
Faza dojrzałości zawodowej:
· nauczyciel mianowany
Faza mistrzostwa zawodowego:
· nauczyciel dyplomowany
· profesor oświaty
Stopnie nadaje:
Stażyście – dyrektor szkoły
Kontraktowemu – organ prowadzący szkołę
Mianowanemu – organ sprawujący nadzór pedagogiczny (kuratorium)
Dyplomowanemu – minister oświaty
Stopnie specjalizacji zawodowej:
I stopień – nauczyciele, którzy mieli dobrze zorganizowany warsztat pracy i osiągnięcia w pracy dydaktycznej i wychowawczej.
II stopień – nauczyciel, który osiągnął mistrzostwo w wykonywaniu zawodu, wzbogacił warsztat pracy, stosował nowatorskie metody
II stopień – twórcza działalność przyniosła nowe, oryginalne, społecznie wartościowe rozwiązania dydaktyczne, wspomagające rozwój zawodowy innych nauczycieli
O stopnie specjalizacji zawodowej może ubiegać się nauczyciel, który:
· I stopień specjalizacji zawodowej – nauczyciel, który wzorowo realizował zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, dysponował dobrze zorganizowanym warsztatem pracy oraz uzyskiwał wyróżniające osiągnięcia w pracy dydaktycznej
· II stopień specjalizacji zawodowej – nauczyciel, który osiągnął mistrzostwo w wykonywaniu swojego zawodu, stale wzbogacał warsztat pracy, stosował nowatorskie rozwiązania, oddziaływywał inspirując środowisko; nauczyciel, który odbył 12 lat stażu pracy.
· III stopień specjalizacji zawodowej – nauczyciel, którego twórcza działalność przyniosła nowe, oryginalne społecznie wartościowe rozwiązania dydaktyczno – wychowawcze, wspomagający rozwój innych nauczycieli; 18-letni staż pracy.
Staż pracy na stopnie, skrócony staż:
· nauczyciele z 12-letnim stażem pracy o II stopień
· nauczyciele z 18-letnim stażem o stopień III
· nauczyciel kontraktowy i mianowany mogą mieć skrócony staż pracy o rok, gdy posiedli stopień doktora. Jeśli jest się nauczycielem akademickim legitymującym się co najmniej 3-letnim okresem pracy w szkole wyższej lub osobą posiadającą co najmniej 5-letni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy, to z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole uzyskuje stopień nauczyciela kontraktowego
· Podejście „nadawczo – opiekuńcze” - polega na sztywnym sposobie ustosunkowania wobec uczniów (presja wychowawcza; szkoła jako instytucja autokratyczna).
· Podejście „humanistyczne” - eksponuje samodyscyplinę ucznia, indywidualny rozwój, dla nauczyciela – inspiracja, motywacja.
Trzy układy związków wg Zaborowskiego:
· Wzajemnej życzliwości – nauczyciel darzy uczniów szacunkiem, sympatią, uczniowie zaś odzwierciedlają to uczucie.
· Konfliktowy – wzajemne postawy negatywne; wynika on z tego, że nauczyciel nie lubi uczniów, traktuje ich niechętnie, czasem wrogo, więc i oni odwzajemniają się tym samym.
· Neutralny – postawy względnie obojętne; postawa nieczuła utrudnia powstanie silniejszej motywacji do nauki i przestrzegania dyscypliny szkolnej.
Style kierowania grupą:
· Autokrata:
· surowy autokrata – wymaga bezwzględnego posłuszeństwa, osoba dominująca, władcza
· życzliwy autokrata – nie uświadamia sobie tego, że jest autokratą, narzuca własny styl pracy
· Demokrata – partnerstwo, nie narzuca własnego zdania, żyje problemami grupy.
· Liberał – jest niezdecydowany, niepewny, podejmuje działanie kiedy jest to konieczne.
Typy osobowości połączone zarządzaniem:
autokratyczny (neurotyk) – z wykorzystaniem siły;
demokratyczny (ekstrawertyk) – podział ról, współdziałanie, pochwały;
liberał (introwertyk) - leissez fair, rób co chcesz:
Trzy zachowania nauczycieli:
ciepło emocjonalne, wyrozumiałość, przyjazny stosunek do wychowanków versus powściągliwość, egocentryzm, zamykanie się w sobie
poczucie odpowiedzialności, systematyczność, rzeczowość versus lekceważenie obowiązków, działanie bezplanowe
działanie pobudzające, twórcze, modyfikowane zależnie od sytuacji versus działanie schematyczne, zrutynizowane
Koncepcje pedeutologiczne:
Psychologiczna koncepcja osobowości wyzwalającej.
Osobowość jako czynnik postępu społecznego.
Osobowość jako pośredniczenie między kulturą a poznającym ją pokoleniem.
Osobowość nauczyciela – bojownika.
Nauczyciel jako fachowiec:
· wiedza przedmiotowa plus wiedza ogólna
· wiedza profesjonalna
· znajomość treści programowych
· otwarta postawa wobec nowych rozwiązań metodycznych
Nauczyciel jako kierownik:
· zagadnienia ułożone w strukturę logiczną
· kontekst przestrzenny
· akceptacja różnych strategii uczenie się i myślenia
· wykorzystanie różnych stylów kierowania
Nauczyciel jako inspirator:
· motywowanie do nauki
· wzbudzanie aktywności
· niesienie pomocy w odkrywaniu uzdolnień i zainteresowań
· aktywny słuchacz
Nauczyciel jako integrator:
· integracja treści programowych i klasy w zespół roboczy
· integracja uczniów pełnosprawnych z niepełnosprawnym
gusko_i