1. Schemat pomiarowy
a) Układ mechaniczno napędowy
b) Układ elektryczno pomiarowy
A – czujnik ciśnienia
B – przetwornik linkowy
C – czujnik siły
D – inklinometr
c) Wykaz elementów
1) Przetwornik linkowy HPS-M1-075-10V
2) Inklinometr Penny & Giles
3) Czujniki ciśnienia STS-ATM (zakres ciśnienia: 0-250 bar)
4)
5) Czujnik siły
6) Komputer PC HOST (nadrzędny) z oprogramowaniem „Matlab Simulink”
7) Karta Diamond MM32
2. Obliczenia i wykresy
Wartość kąta została otrzymana po uwzględnieniu współczynników kalibrujących które zostały wyznaczone z charakterystyki inklinometru otrzymanej z poprzedniego ćwiczenia (pomiaru kąta).
Do wykonania powyższego wykresu było wyznaczenie siły wypadkowej z zależności:
R=Rx2+Ry2
Rx,Ry – składowe siły mierzonej przetwornikiem
Do wyznaczania siły potrzebnej do powyższego wykresu skorzystaliśmy z zależności:
R = p1A1 – p2A2 – FT
p1- ciśnienie w siłowniku po stronie tłokowej
p2- ciśnienie w siłowniku po stronie tłoczyskowej
A1/ A2- odpowiednie pola powierzchni czynnej siłownika
Na potrzeby ćwiczenia przyjęliśmy że FT=0
gdzie: D=100mm; d=60mm
Przy nagłych ruchach wysięgnika można zauważyć znaczne skoki siły.
Wyznaczenie współczynnika nadwyżki dynamicznej siły przy rozruchu i hamowaniu
Wartość ustalona w zakresie 28 do 31 sekund
Czujnik ciśnienia
Czujnik sworzniowy
Max. watrość
34,10220129
29,50254277
Stan ustalony
17,54373819
19,62675743
Współczynnik
1,943838931
1,50317967
3.
Do określenia obciążenia podczas laboratorium zastosowaliśmy przetwornik siły i mas oraz przetwornik ciśnienia. Dzięki otrzymanym pomiarom z poszczególnych elementów układu mogliśmy przystąpić do ich analizy i wykorzystać je do wyznaczenia charakterystyk i zależności przedstawionych i dokładniej opisanych w ptk. 2.
sylwciac27