charakter zew..doc

(38 KB) Pobierz
ZAKŁAD POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

ZAKŁAD POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

I SILNIKÓW SPALINOWYCH

 

 

 

              Politechnika Rzeszowska

 

 

Sprawozdanie z laboratorium                     Silników spalinowych

 

 

 

      TEMAT:

  Charakterystyka zewnętrzna silnika wysokoprężnego 4C90A

                                    

 

 

 

 

 

 

                                                                                                 

                                                                                                                              Urbaniak Grzegorz

                                                                                                                              IV MDE

                                          Gr: 32

 

 

Wstęp teoretyczny.

 

Charakterystyka zewnętrzna jest to charakterystyka prędkościowa przedstawiająca zależność mocy użytecznej Ne , momentu obrotowego Mo ( średniego ciśnienia użytecznego pe ), godzinowego Ge i jednostkowego zużycia paliwa ge, od prędkości obrotowej n przy całkowicie otwartej przepustnicy w silniku z zapłonem iskrowym lub przy skrajnym ustawieniu dźwigni sterowania w silniku z zapłonem samoczynnym.

Charakterystyka może dodatkowo przedstawiać zależność innych parametrów pracy silnika od prędkości obrotowej.

Pomiary powinny być prowadzone przy zachowaniu następujących warunków:

1)     Temperatura zasysania i ciśnienie otoczenia powinny być maksymalnie zbliżone do warunków normalnych w celu uzyskania najmniejszego współczynnika korekcji.

2)     Pomiary poszczególnych wielkości powinny być przeprowadzone w ustabilizowanych warunkach pracy silnika, to jest gdy moment obrotowy (siła obciążająca), prędkość obrotowa, temperatura cieczy chłodzącej, powietrza chłodzącego, oleju i spalin są w zasadzie stałe przez co najmniej 1 min.

3)     Prędkość obrotowa wału korbowego nie powinna zmieniać się w czasie pomiarów więcej niż w granicach 1% lud 10 obr/min od wartości założonej przy czym przyjmuje się większą z tych granic.

4)     Pomiary prędkości obrotowej i zużycie paliwa powinny trwać co najmniej 30 s przy pomiarze sterowanym automatycznie lub 60 s przy pomiarze sterowanym ręcznie.

5)     Pomiary momentu obrotowego, zużycia paliwa powinny być przeprowadzone jednocześnie, przy czym za wynik przyjmuje się średnią z dwóch stabilnych wartości różniących się od siebie o nie więcej niż 2 %.

6)    Liczba punktów pomiarowych powinna być dostateczna dla uzyskania właściwego przebiegu poszczególnych wykresów.

 

Przykład obliczeniowy:

 

P=2,85[kG]

,k=84,189[kG*obr/kW*min]



,n=1800[obr/min]

,i=2,22

Gh=7,2[kg/h]

Aproksymacja:



Mo=145[Nm]

n[obr/min]

P[kG]

totoczenia[0C]

Gh [kg/h]

tspalin [0C]

toleju [0C]

twody z sil [0C]

1800

2,85

27,3

7,2

538

86

83

2200

2,76

27,8

8,32

539

80

82

2600

2,61

28,3

9,46

546

98

83

3000

2,51

28,4

10,7

564

103

82

3400

2,55

28,6

12,5

510

106

83,7

3800

2,45

28,3

14,02

519

107

82

4200

2,43

27,8

15,36

532

101

96

 

n[obr/min]

Mo[Nm]

Mo[Nm] po aproksym

Ne [kW] po aproks

ge [kg/kWh] po apr.

1800

146

145

27

0,264

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin