AutoCAD -- kurs dla zaawansowanych.pdf

(1612 KB) Pobierz
AutoCAD -- kurs dla zaawansowanych
AutoCAD -- kurs dla zaawansowanych
Witam w kolejnym cyklu lekcji dla użytkowników oprogramowania AutoCAD. Ta seria lekcji będzie
w całości poświęcona zagadnieniom projektowania w trzecim wymiarze za pośrednictwem
AutoCAD-a. Użyłem w tytule tego cyklu słowa "zaawansowani" w odniesienia do użytkowników
ponieważ aby wprawnie pracować w trzecim wymiarze konieczna jest znajomość podstawowych
zasad pracy z programem oraz narzędzi służących do rysowania płaskiego.
Rysowanie w trzecim wymiarze otwiera nowe możliwości przed projektantem -- może on nareszcie
pokazać inwestorowi, jak dany element będzie wyglądać po jego wytworzeniu. Ponadto projektant
będzie mógł eksperymentować na modelu 3D zmieniając jego poszczególne parametry bez
ponoszenia kosztów na wykonywanie prototypów na podstawie dokumentacji płaskiej
niejednokrotnie naszpikowanej błędami.
Tak więc zapraszam do nauki modelowania w AutoCAD-zie w trzecim wymiarze. Jeśli nie będziemy
z tej wiedzy korzystali w danej chwili, na pewno przyda się nam ona w przyszłości.
I.
Wiadomości wstępne -- ułatwianie pracy
II.
Modelowanie Bryłowe
III.
IV.
Modelowanie krawędziowe i ściankowe
Linia
Polilinia 3D
Nadawanie grubości obiektom
Ścianka
Siatka
Powierzchnie prostoliniowe
Powierzchnia równoległa
Powierzchnia obrotowa
Powierzchnia brzegowa
V.
Modyfikacje modeli 3D
VI.
AutoCAD -- kurs dla zaawansowanych
94162325.006.png
Lekcja 1
Witam w kolejnym cyklu lekcji poświęconych programowi AutoCAD. W trakcie tej porcji
wykładów będziemy zgłębiali tajniki projektowania z zastosowaniem trzeciego wymiaru.
Narzędzia AutoCAD-a doskonale nadają się do wykonywania modeli 3D, które mogą być
następnie wykorzystywane w innych programach, np. w Viz-ie.
Na początek odświeżymy sobie wiadomości związane z rzutniami oraz powiemy kilka
zdań na temat ich współpracy z układami współrzędnych. Jako, że tworzenie układów
współrzędnych oraz zarządzanie nimi jest tematem kolejnej lekcji, nie będę w tej chwili
zagłębiać się w ten problem. Naszym podstawowym celem będzie skupienie się na
odpowiednim operowaniu rzutniami, aby praca z modelami trójwymiarowymi była jak
najbardziej ergonomiczna. Na początek przygody z 3D proponuję narysować zwykły
prostokąt. Będzie on punktem wyjścia do dzisiejszej lekcji. Z jego pomocą pokażę, w jaki
sposób można ustawiać rzutnie tak, aby praca z nimi pozwalała na odpowiednie
oglądanie danego modelu oraz dorysowywanie do niego odpowiednich elementów.
Rys. 1
Po uruchomieniu programu zwykle mamy na ekranie tylko jedną rzutnię oraz jeden układ
współrzędnych zwany globalnym - oznaczenie globalnego układu współrzędnych jest
umieszczone w lewym dolnym rogu ekranu.
Rys. 2
W kolejnym kroku proponuję uruchomić pierwszą wersję rzutni, która będzie stanowiła
punkt wyjścia do Twoich dalszych prób, drogi Czytelniku. Ustawmy sobie rzutnie w taki
sposób, jak niegdyś oferowało stare 3D Studio, a mianowicie jeden duży obszar roboczy
oraz trzy małe rzutnie po prawej stronie ekranu.
94162325.007.png 94162325.008.png 94162325.009.png
Rys. 3
Oczywiście ustawienie rzutni jest sprawą indywidualną, ale od czegoś trzeba zacząć.
Teraz możemy odpowiednio zmodyfikować nasz rysunek, dodając do każdej rzutni inny
lokalny układ współrzędnych. Jak widać, wykonujemy to na płaskim rysunku z powodu
jego prostoty i łatwości sprawdzenia, jak dany układ współrzędnych wpływa na
parametry rzutni. Zacznijmy zatem definiowanie lokalnych układów współrzędnych.
Najpierw przełączmy się do największej rzutni, a następnie wpisujemy z klawiatury
polecenie LUW . Następnie z szeregu dostępnych opcji wybieramy polecenie Nowy .
Program "poprosi" nas teraz o wskazanie punktu, który ma być początkiem nowego
lokalnego układu współrzędnych. Proponuję wskazanie lewego dolnego rogu prostokąta.
Spowoduje to uruchomienie lokalnego układu współrzędnych dla danego elementu ze
środkiem w punkcie jego wstawienia.
Rys. 4
Dokładnie takie same kroki możemy wykonać dla pozostałych rzutni, ustawiając lokalne
94162325.001.png 94162325.002.png
układy współrzędnych w różnych miejscach.
Co ma na celu wykonanie takiego prostego ćwiczenia? Już śpieszę z odpowiedzią. Nowsze
pakiety oprogramowania przeznaczone do pracy w przestrzeni trójwymiarowej posiadają
bardzo zaawansowane możliwości definiowania i modyfikacji tak zwanych płaszczyzn
konstrukcyjnych, które możemy zaczepiać w punktach oraz na odpowiednich
płaszczyznach modeli 3D. AutoCAD, niestety, nie posiada takich możliwości. Jeśli mamy
np. kostkę sześcienną i chcemy w jednej z jej ścianek wywiercić otworek, musimy na tej
ściance umieścić odpowiednio usytuowany układ współrzędnych. Z tego powodu powstała
ta lekcja przypominająca i utrwalająca materiał dotyczący rzutni oraz lokalnych i
globalnych układów współrzędnych. Jak przekonasz się w trakcie lektury kolejnych lekcji,
z pozoru błaha sprawa związana z definiowaniem układów współrzędnych będzie
strasznie denerwująca, a jej rozwiązaniem może być właśnie stosowanie rzutni, ponieważ
układ lokalny zdefiniowany dla danej rzutni jest w niej pamiętany i istnieje możliwość
powrotu do niego praktycznie w każdej chwili.
Kolejna lekcja zostanie poświęcona jeszcze dokładniejszemu omówieniu układów
współrzędnych, które, jak widać, są sprawą bazową w modelowaniu 3D z zastosowaniem
AutoCAD-a, oraz ich współpracy z widokami.
AutoCAD -- kurs dla
zaawansowanych
Lekcja 2
Wiemy już, w jaki sposób AutoCAD współpracuje z rzutniami oraz jak definiować w nich
odpowiednie lokalne układy współrzędnych. Podczas dzisiejszej lekcji dowiemy się, co to
są widoki oraz w jaki sposób z nich korzystać. Pokażę również, jak zdefiniować własne
widoki.
Ale od początku. Jak już wiemy, podczas modelowania w przestrzeni trójwymiarowej
często zachodzi konieczność zdefiniowania lokalnego układu współrzędnych ( LUW ). Do tej
pory LUW-y były definiowane na płaszczyźnie, więc widoki izometryczne na stałe
zdefiniowane w AutoCAD-zie były praktycznie zbędne. Teraz, kiedy nasza przestrzeń
modelowania została rozszerzona o dodatkową współrzędną - Z - widoki izometryczne
będą więcej niż przydatnym narzędziem podczas tworzenia projektów. Zaraz postaram
się udowodnić moje twierdzenie, i to najlepiej poprzez przykład. Proponuję nieznacznie
wyprzedzić kolejne lekcje i narysować teraz nasz pierwszy element 3D. Niech będzie to
bryła oznaczona jako Kostka . Zanim jednak zaczniemy rysowanie kostki, wybierzmy z
menu Widok->Widoki3D opcję Izometryczny SW .
94162325.003.png
Rys. 1
Mając ustawiony jeden z widoków izometrycznych - obrazuje to odpowiednie ustawienie
znacznika Głównego Układu Współrzędnych ( GUW ) - możemy zabrać się za tworzenie
kostki.
Rys. 2
W tym celu z menu Rysuj wybieramy opcję Bryły , a następnie Kostka .
94162325.004.png 94162325.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin