1001_sposobow_na_przejmowanie_inicjatywy_w_pracy_1001in.pdf

(861 KB) Pobierz
1001 sposobw
na przejmowanie
inicjatywy w pracy
Autor: Bob Nelson
TĀumaczenie: Wojciech Sztukowski
ISBN: 83-246-0098-1
Format: A5, stron: 240
Zadbaj o swojĴ pracķ i karierķ
¤ Szukaj nowych rozwiĴzaĺ Ð myľl niekonwencjonalnie
¤ Rozwijaj siķ i podnoľ swoje kwalifikacje
¤ Pogdł pracķ z Ńyciem rodzinnym
Najwiķkszym bĀķdem popeĀnianym przez wielu ludzi jest myľlenie, Ńe pracujĴ dla
kogoľ innego. Szef i comiesiķczne odbieranie paska z wypĀatĴ nie ľwiadczĴ o tym,
Ńe nie pracujemy dla siebie. PrzecieŃ kaŃdy z nas ľwiadomie kieruje swojĴ karierĴ
i od naszych decyzji zaleŃy jej przebieg. To, czy chcemy rozwijaě swoje kwalifikacje,
pogĀķbiaě wiedzķ i czy umiemy w odpowiednim momencie zaproponowaě swojĴ
pomoc, moŃe mieě ogromny wpĀyw na naszĴ pracķ. W kaŃdym przedsiķbiorstwie
moŃna wykazaě siķ swoimi umiejķtnoľciami i pomysĀowoľciĴ, rozwinĴě istniejĴce
projekty lub udoskonaliě procedury. MoŃna przejĴě inicjatywķ, zanim ktoľ powie
nam, co i kiedy zrobiě.
CzytajĴc ksiĴŃkķ â1001 sposobw na przejmowanie inicjatywy w pracyÒ, dowiesz siķ,
jak ÒzaistnieěÒ w firmie. Przekonasz siķ, Ńe czekanie na polecenia szefa wcale nie jest
najlepszĴ drogĴ do zdobycia uznania w pracy. Autor Bob Nelson udowodni Ci, Ńe kaŃdy
pracownik moŃe byě motorem trwaĀych i pozytywnych zmian w firmie. Nauczysz siķ
niekonwencjonalnie myľleě, budowaě sieě kontaktw wewnĴtrz firmy i poza niĴ,
rozmawiaě z przeĀoŃonymi i wspĀpracownikami i pracowaě w zespole.
¤ Przyjmowanie odpowiedzialnoľci za podejmowane dziaĀania
¤ Rozwijanie umiejķtnoľci zarzĴdzania czasem
¤ Sztuka komunikacji z innymi ludłmi
¤ Kierowanie przeĀoŃonymi
¤ Doskonalenie swoich umiejķtnoľci
¤ Pokonywanie przeszkd w pracy
¤ Rozmowy z klientami
¤ Poszukiwanie nowej pracy
Przekonaj siķ, Ńe jedynĴ osobĴ, dla ktrej pracujesz, jesteľ Ty sam
773366505.101.png 773366505.112.png 773366505.123.png 773366505.134.png 773366505.001.png 773366505.012.png 773366505.023.png 773366505.034.png 773366505.045.png 773366505.056.png 773366505.057.png 773366505.058.png 773366505.059.png 773366505.060.png 773366505.061.png 773366505.062.png 773366505.063.png 773366505.064.png 773366505.065.png 773366505.066.png 773366505.067.png 773366505.068.png 773366505.069.png 773366505.070.png 773366505.071.png 773366505.072.png 773366505.073.png 773366505.074.png 773366505.075.png 773366505.076.png 773366505.077.png 773366505.078.png 773366505.079.png 773366505.080.png 773366505.081.png 773366505.082.png 773366505.083.png 773366505.084.png 773366505.085.png 773366505.086.png 773366505.087.png 773366505.088.png 773366505.089.png 773366505.090.png 773366505.091.png 773366505.092.png 773366505.093.png 773366505.094.png 773366505.095.png 773366505.096.png 773366505.097.png 773366505.098.png 773366505.099.png 773366505.100.png 773366505.102.png 773366505.103.png 773366505.104.png 773366505.105.png 773366505.106.png 773366505.107.png 773366505.108.png 773366505.109.png 773366505.110.png 773366505.111.png 773366505.113.png 773366505.114.png 773366505.115.png 773366505.116.png 773366505.117.png 773366505.118.png 773366505.119.png 773366505.120.png 773366505.121.png 773366505.122.png 773366505.124.png 773366505.125.png 773366505.126.png 773366505.127.png 773366505.128.png 773366505.129.png 773366505.130.png 773366505.131.png 773366505.132.png
SPiS treści
wStęP
9
część i: ty i twoja Praca
11
1. Myślenie niekonwencjonalne
13
Wizja
18
Wyzwalanie innowacyjności i kreatywności pracowników
25
Osobiste atrybuty ludzi z inicjatywą
27
2. Odrób pracę domową
29
Ucz się na własnych błędach
31
Rozwiązywanie problemów w sposób usystematyzowany
35
Identyfikacja kultury, wartości oraz norm Twojej organizacji
37
3. Rozpoczęcie działania i wykorzystywanie okazji
38
Bierz odpowiedzialność za podejmowane działania
40
Nastawienie i równowaga są bardzo istotne,
gdy zaczynasz działać
47
Wskazówki dla biorących odpowiedzialność
56
4. Wprowadzanie ulepszeń
57
Jak sprawić, aby Twoje sugestie były uwzględniane
59
Sprzedawanie pomysłów innym
64
5. Upór i wytrwałość
73
Wybieraj wyżyny i doliny
75
Zarządzaj czasem
78
Upór jest opłacalny
82
część ii: ty i inni
83
6. Przywództwo oraz wpływ
85
Pięć źródeł władzy — jak z nich korzystać?
87
Co czyni przywódcą?
89
Liderzy wpływają na działania
98
7. Komunikacja i tworzenie sieci kontaktów
99
Jak zachęcać innych, żeby Ci pomagali?
103
Jak wywierać wpływ w trakcie zebrań?
106
Rady dotyczące komunikacji i tworzenia sieci kontaktów
110
773366505.133.png
8. Kierowanie przełożonymi
111
Jak mówić „nie” — studium przypadku
114
Tajemnice kierowania przełożonymi
122
9. Praca zespołowa
123
Zdecyduj, co jest ważne
126
Aktywność w zespole
128
Wskazówki dla pracujących w zespołach
134
10. Dawać z siebie wszystko
135
Co czuje klient?
138
„Naiwne” słuchanie
148
Obsługa przekraczająca oczekiwania
156
część iii: twoja kariera i twoje Życie
157
11. Branie odpowiedzialności za karierę
159
Jak zwiększyć swoją wartość rynkową?
162
Tworzenie sieci kontaktów dla początkujących
166
Jak prosić o podwyżkę?
170
Planowanie dla rozwoju
186
12. Uczenie się i edukacja
187
Wybierz pracę swojego życia
191
Dziesięć wspaniałych sposobów na uczenie się w pracy
192
Jak uczyć się przez całe życie?
196
13. Rozwijanie umiejętności w pracy
197
Wyraź zainteresowanie okazjami
200
Znajdź mentora
202
14. Przezwyciężanie przeszkód
204
Postrzegaj wyzwania jako okazje
205
Jak pogodzić pracę z życiem rodzinnym?
206
Strategie wykazywania inicjatywy
213
15. Wybór kariery
214
Nieustannie poszukuj nowej pracy
217
Ułatw sobie życie
220
Nieograniczone szanse
225
dodatki
229
Dodatek I Indeks innowatorów
231
Dodatek II Indeks firm
234
Skorowidz
243
O Bobie Nelsonie
247
773366505.135.png
C Z Ę Ś Ć I
TY I TWOJA PRACA
P racownicy, którzy podejmują osobistą decyzję dotyczącą tego, że
będą walczyć o coś więcej niż zachowanie status quo, są dziś najcen­
niejszym zasobem każdej organizacji odnoszącej sukcesy. Wykazy­
wanie inicjatywy jest kluczowym elementem procesu wprowadzania
ulepszeń w miejscu pracy, radzenia sobie ze zmianami, a także zapewniania
klientom obsługi, która znacznie przekracza ich oczekiwania.
Inicjatywa ma charakter osobisty: to poszczególne osoby decydują, kiedy
wystąpić z inicjatywą w pracy, gdzie oraz ile. Nawet mimo tego że jej wpływ
może być odczuwany w całej organizacji, zaczyna się ona od pojedynczych
pracowników — tego, co mogą zrobić, żeby odmienić codzienną rutynę.
W ankiecie internetowej przeprowadzonej ostatnio przez serwis iVilla-
ge.com pracownikom zadano pytanie: „Co jest najważniejsze w postępach
w pracy?”. Z 7760 osób, które oddały swoje głosy, 55 procent powiedziało,
że najważniejsza jest „inicjatywa” — po niej wymieniano
„inspirację” (17 procent), „inteligencję” (16
procent) oraz „zmysł towarzyski” (12 pro­
cent) (na pochodzące z tej ankiety uwagi
dotyczące inicjatywy będę się w tej książce
jeszcze w wielu miejscach powoływać).
Chociaż pracownicy często uznają zna­
czenie wykazywania inicjatywy, niekie­
dy wahają się działać odważnie. W czę­
ści I przedstawiono zarówno pomysły, jak
i źródła inspiracji, dzięki którym uda Ci
się przezwyciężyć przeszkody na drodze
w pracy?”. Z 7760 osób, które oddały swoje głosy, 55 procent powiedziało,
że najważniejsza jest „inicjatywa” — po niej wymieniano
773366505.136.png 773366505.137.png 773366505.138.png 773366505.139.png 773366505.140.png 773366505.141.png 773366505.142.png 773366505.143.png 773366505.144.png 773366505.002.png 773366505.003.png 773366505.004.png 773366505.005.png 773366505.006.png 773366505.007.png 773366505.008.png 773366505.009.png 773366505.010.png 773366505.011.png 773366505.013.png 773366505.014.png 773366505.015.png 773366505.016.png 773366505.017.png 773366505.018.png 773366505.019.png 773366505.020.png 773366505.021.png 773366505.022.png 773366505.024.png 773366505.025.png 773366505.026.png 773366505.027.png
1 2
1 0 0 1 s p o s o b ó w n a p r z e j m o wa n i e i n i c j at y w y w p r a c y
do występowania z inicjatywą (rzeczywiste i wyimaginowane), które mogą
Cię powstrzymywać.
W kolejnych rozdziałach znajdziesz szczegółowe opisy sposobów na to,
jak Ty możesz wziąć inicjatywę i w ramach tego procesu wprowadzać zmia­
ny w pracy. Niezależnie od tego, czy będzie chodzić o uwolnienie swojej we­
wnętrznej kreatywności, podjęcie niezbędnych działań mających na celu
rozwiązanie uporczywego problemu, wykorzystanie nadarzających się okazji
albo wymyślenie sposobów na ulepszenie bieżącego środowiska pracy, wzię­
cie inicjatywy bez wątpienia doda Ci energii — dzięki niej Twoja praca stanie
się lepsza, a Twoja organizacja efektywniejsza i skuteczniejsza. Wykazując
inicjatywę, każdy pracownik może stać się bardziej „widoczny” w organiza­
cji, a także znacznie zwiększyć swoje szanse związane z uznaniem, rozwojem
osobistym, wzrostem wynagrodzenia, premiami, a także awansami uzyski­
wanymi za dobre wyniki.
Skupiając się na tym, co możesz zrobić, a nie na tym, czego nie możesz ,
a także podkreślając możliwości znajdujące w Twojej własnej sferzte oddzia­
ływania, zwiększysz swoje szanse nie tylko na posiadanie większego wpły­
wu na wykonywaną pracę, lecz również na rozwinięcie swoich umiejętności
w sferze lokalnej przed wykorzystaniem ich na szerszym forum i uzyskaniem
trwalszych zmian w Twoim dziale, oddziale lub organizacji.
773366505.028.png 773366505.029.png 773366505.030.png 773366505.031.png 773366505.032.png 773366505.033.png 773366505.035.png 773366505.036.png 773366505.037.png 773366505.038.png 773366505.039.png 773366505.040.png 773366505.041.png 773366505.042.png 773366505.043.png 773366505.044.png 773366505.046.png 773366505.047.png 773366505.048.png 773366505.049.png 773366505.050.png 773366505.051.png 773366505.052.png 773366505.053.png 773366505.054.png 773366505.055.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin