Ocena Stanu Technicznego Pojazdów w SKP.pdf

(198 KB) Pobierz
Microsoft Word - MK5_04.doc
StanisławWALUSIAK
WiktorPIETRZYK
AndrzejSUMOREK
OCENADIAGNOSTYCZNASTANUTECHNICZNEGO
POJAZDÓWSAMOCHODOWYCHWWYBRANEJ
STACJIDIAGNOSTYCZNEJ
Thediagnosticevaluationoftechnicalstatusofautomotivevehiclesinselected
servicestation
Wstęp
Wciąguostatnichlatznaczniewzrosłaliczbapojazdówsamochodowych
poruszającychsiępodrogach.TozjawiskospowodowałozwiększeniezagroŜe
niawruchudrogowymorazszkodliwegooddziaływaniamotoryzacjinaśrodo
wiskonaturalne.
WPolscetakiewskaźnikijakliczbaofiarśmiertelnychnamilionmieszkań
cóworazliczbaofiarśmiertelnychna100wypadkówsąbardzowysokie.Za
najczęstszeprzyczynywypadkówuwaŜasię:nadmiernąprędkość,nieprzestrze
ganie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wykonywanie manewrów
wruchudrogowymorazniesprawnośćtechnicznąpojazdów.
WedługdanychstatystycznychBiuraRuchuDrogowegoKomendyGłów
nejPolicjiw1998r.przyczynąwypadkówbyłm.in.złystantechnicznyukła
dów: hamulcowego (26,2%), zawieszenia (21,4%), kierowniczego (19,0%).
Dlategokoniecznejestciągłesprawdzaniestanutechnicznegopojazdów,zarów
nopodczasokresowychbadańtechnicznych,jakiwczasiekontrolidrogowej
prowadzonej przez policję. W badaniach naleŜy takŜe uwzględnić kontrolę
sprawnościsilników,gdyŜpowodująonewzrosttoksycznościspalinorazhałas.
ZbliŜającysięterminintegracjiPolskizUniąEuropejskąnakładananasz
krajobowiązekdostosowaniaprzepisówdowymagańUnii.Pociągatozasobą
równieŜkoniecznośćwyposaŜeniastacjidiagnostycznychwsprzętodpowiada
jącywymogomtychprzepisów.
Wpracyprzedstawionowynikiocenystanutechnicznego60samochodów
osobowychróŜnychmarek,róŜnychrocznikówioróŜnychprzebiegachuzyska
DrinŜ.StanisławWalusiak,prof.drhab.inŜ.WiktorPietrzyk, drinŜ.AndrzejSumo
rek,KatedraElektrotechnikiOgólnejPolitechnikiLubelskiej.
220
STANISŁAWWALUSIAK,WIKTORPIETRZYK,ANDRZEJSUMOREK
newautoryzowanejstacjidiagnostycznejwpowiatowymmieściewewschod
niejPolsce.Badaniamiobjętostanukładuhamulcowego,amortyzatoróworaz
analizęskładuspalin.
WybranastacjadiagnostycznajestwyposaŜonawnowoczesnysprzęt,za
pewniającywykonywaniebadańwedługstandardówobowiązującychwPolsce.
SprzęttenmaatestyInstytutuTransportuSamochodowego,zgodniezustawą
zdn.3.04.1993r.obadaniachicertyfikacji(Dz.U.nr55z1993r.,poz.250).
Badanieamortyzatorów
Badanie przeprowadzono na stanowisku GARGENT ST2000P. Wyniki
badańskutecznościtłumieniaamortyzatorówdla30samochodówprzedstawiono
narys.1,2i3.
Przyjętonastępującekryteriaocenysprawnościamortyzatorówdlastanowi
skaGARGENT:
4699%=dobre;
2645%=słabe,odpowiadające;
025%=nieodpowiednie;
niebezpiecznaróŜnica>15%.
Ogólnewynikibadaniaamortyzatorówprzedstawiononarys.3.
Liczbapojazdówzamortyzatoramiocenianymijako„dobre”wynosi48,co
stanowi80%badanychsamochodów.Amortyzatoryocenianejako„słabe,od
powiadające”,miało12samochodów,costanowi20%.Amortyzatorów„nieod
powiednich”niestwierdzono.
Rys.1.Wynikibadańamortyzatorówprzednich
381643014.003.png
OCENADIAGNOSTYCZNASTANUTECHNICZNEGOPOJAZDÓWSAMOCHODOWYCH… 221
Rys.2.Wynikibadaniaamortyzatorówtylnych
Rys.3.SkutecznośćamortyzatorówwgkryteriumstandardowegoGARGENT
NiebezpiecznaróŜnicawskutecznościamortyzatorówtejsamejosipowo
dujetrudnościzutrzymaniemŜądanegokierunkujazdy.Na60pojazdóww14
stwierdzonoróŜnicęskutecznościtłumieniawiększąniŜ15%,costanowi23,3%
badanychsamochodów.
KryteriaocenyamortyzatorówustaloneprzezEuropejskieStowarzyszenie
ProducentówAmortyzatorów(EUSAMA)sąnastępujące:
020%=niedostatecznaskutecznośćtłumienia,
2140%,=średnia,
4160%,=dobra,
powyŜej60%,=bardzodobra.
RóŜnicamiędzywartościamiwskaźnikaEUSAMAdlastronylewejipra
wejjednejosiniepowinnabyćwiększaniŜ20%.Wynikibadańamortyzatorów
wedługtychkryteriówprzedstawiarys.4.
381643014.004.png 381643014.005.png
222
STANISŁAWWALUSIAK,WIKTORPIETRZYK,ANDRZEJSUMOREK
Rys.4.SkutecznośćamortyzatorówwgEUSAMA
Liczbapojazdówzamortyzatoramiocenianymijako„bardzodobre”wyno
si12,costanowi20%,„dobre”–40,costanowi66,7%,„średnie”–8,costano
wi13,3%badanychpojazdów.Liczbapojazdów,wktórychniebezpiecznaróŜ
nicawskutecznościamortyzatorówtejsamejosijestwiększaniŜ20%,wynosi
10costanowi16,7%badanychsamochodów.
Badaniehamulców
Warunkiemkoniecznymuznaniahamulcaroboczegozazdatnyjestjedno
czesne spełnienie wymagań dotyczących skuteczności oraz równomierności
działaniahamulców.Od1lipca1999rokuwPolscedlasamochodówosobo
wychobowiązujewskaźnikskutecznościhamowaniaowartości50%dlahamul
caroboczegoi25%dlahamulcaawaryjnego(postojowego).Wskaźniktenuzy
skujesięzzaleŜności:
z
=
P
h
sum
100
[%]
(1)
G
gdzie:
P h sum –sumarycznasiłahamowaniapojazdu[N],
G–cięŜarpojazduwstaniecałkowitegodopuszczalnegoobciąŜenia[N].
381643014.006.png 381643014.001.png
OCENADIAGNOSTYCZNASTANUTECHNICZNEGOPOJAZDÓWSAMOCHODOWYCH… 223
Rys.5.Wynikibadańhamulcazasadniczegodlaosiprzedniej
RównomiernośćdziałaniahamulcówtejsamejosiuwaŜasięzawystarcza
jącą,jeŜeliróŜnicawskutecznościnieprzekracza30%.Narys.5oraz6przed
stawionowynikibadańskutecznościhamulcazasadniczegodlaosiprzedniej
itylnej,natomiastnarys.7wynikibadańdlahamulcapomocniczego.Dlaprzej
rzystościprzedstawionowynikidla30samochodów.
Rys.6.Wynikibadańskutecznościhamulcazasadniczegodlaositylnej
Napodstawiewzoru(1)orazwoparciuodanetechniczneposzczególnych
modelisamochodówzostałyopracowanetabele,wedługktórychmoŜnaocenić
skutecznośćdziałaniahamulcównapodstawiesumarycznejsiłyhamowania[1].
Woparciuotekryteriaiwynikipomiarówsiłyhamowania,skuteczne
działaniehamulcaroboczegostwierdzonow16samochodach,costanowiło
zaledwie26,7%badanychpojazdów,ahamulcaawaryjnegotylkow4samo
chodach,costanowi6,7%ogółubadanychpojazdów.Wynikitezestawiono
narys.8.
381643014.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin