Dziecko_3-letnie_w_przedszkolu.doc

(27 KB) Pobierz
Czynniki wpływające na dobrą i złą adaptację

 

Dziecko 3-letnie w przedszkolu

-czynniki wpływające

na dobrą i złą

adaptację dziecka

 Adaptację ułatwia:

 

·         racjonalne podjęcie decyzji,

·         pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu),

·         poznanie placówki przez dziecko,

·         wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi, bycia bez mamy,

·         umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi,

·         usamodzielnianie dziecka,

·         jasne ustalenie reguł gry i konsekwencja w ich przestrzeganiu ( kto, gdzie, kiedy, dlaczego ),

·         stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki ( krótki czas pobytu, towarzyszenie dziecku),

·         akceptacja dziecka i rozumienie jego stresu, wspieranie dziecka,

·         okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania,

·         czas na bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola,

·         ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i w domu.

 

 

        

             Adaptację utrudnia:

 

·         niepewność decyzji,

·         brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu,

·         wyrzuty sumienia, niepokój, lęk, poczucie zagrożenia,

·         nieznajomość placówki,

·         brak jasnych reguł, zmienność

·         traktowanie dziecka przedmiotowo,

·         brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi,

·         nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą,

·         " złe" przyzwyczajenia dziecka ( zasypianie z dzieckiem ),

·         " rzucenie na głęboką wodę"- pełny wymiar godzin,

·         straszenie przedszkolem,

·         pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie- brak czasu dla dziecka, zabieganie,

·         brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucenie.

Rady  dla  rodziców

 

 

  1. Nie przeciągaj pożegnania w szatni; pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je.i wyjdź;
  2. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić;
  3. Nie obiecuj; jeśli pójdziesz do przedszkola to coś dostaniesz; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania;
  4. Kontroluj się, co mówisz. Zamiast: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk;
  5. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres;
  6. Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tato, rozstania z tatą są mniej bolesne;
  7. Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze uśmiechem!

 

 

 

                                                  

       Jolanta Małolepsza

Przedszkole nr 6 „Teczowa szóstka”

W Sulechowie

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin