Błędy odczytać na spinacz.http://forum.omegaklub.eu/showthread.php?t=202Jak wyjdzie 21 lub 23 to czyścić lub wymienić potencjometr.
http://forum.omegaklub.eu/showthread.php?t=202
Następnie włączamy zapłon (ale bez uruchamiania silnika)Jeśli jakieś błędy są zapisane w komputerze, zaczyna migać kontrolka silnika.Kody są czterocyfrowe. Ilość zapaleń kontrolki odpowiada cyfrze. Każda pozycja/cyfra odzielona jest krótką pauzą.UWAGA: 10 mignięć oznacza 0 (zero)Dla przykładu:XXXXXXXXXX_XXX_XXXX_XXXXXXXXXX - oznacza kod - 0340 - Nieprawidłowy sygnał z czujnika wałka rozrządu (do wymiany czujnik położenia wałków rozrządu)Jeśli w komputerze zapisanych jest kilka błedów, wyświetlane są jeden za drugim. Po zakończeniu cyklu komputer wyświetla błedy od początkuSposób ten działa na 100% w Omegach z silnikami 2.0 16V oraz 2.5 V6 czyli X20XEV oraz X25XE, a także w mniejszych Oplach z silnikami X16SZR, X16XEL, X18XE. Co do pozostałych niestety nie mam informacji
DOTYCZY SILNIKA BENZYNOWEGO 2,2 16v, 2,6 i 3,2 (V6)zamiast wkładać spinacz w złącze w tych dwu silnikach można to zrobić w wersji light:- wciskasz pedał hamulca i gazu do oporu i przekręcasz kluczyk w pozycję II - zaczyna migać kontrolka CHECK - i spisujesz cztero cyfrowe kody błędów...
Odczytywanie kodów dwu cyfrowych. W omegach występują różne typy komputerów. Różnią się sposobem nadawania kodów . Uzależnione jest to od komputera w danym aucie oraz jego rocznika.Przykładowo omega 2.0 16V ( x20xev) od 1994do 1998 były wyposażone w komputery Simtec 56.1, a modele 99 w simtec 56.5 (choć roczników nie mogę w 100% potwierdzić)Różnica polega na innym sposobie wyświetlania kodów. Modele 94-98 mają kody 2-u cyfrowe, a 99r. 4-o cyfrowe. Co i jak.Mikroprocesor w urządzeniu sterującym rozpoznaje usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym, takie jak uszkodzony czujnik, luźny wtyk, zerwane połączenie, lub zwarcie do masy. Kod usterki jest natychmiast zapamiętany w pamięci urządzenia sterującego. W tym samym czasie zapala się lampka kontrolna (żółta z rysunkiem silnika)w zestawie wskaźników. Jeżeli usterka pojawiła się tylko jednorazowo, to lampka kontrolna nie zapala się po ponownym włączeniu zapłonu, jednak jej kod pozostaje w pamięci. Usunięcie kodu usterki z pamięci następuje po 20-25 kolejnych prawidłowych uruchomieniach silnika, podczas których dana usterka nie wystąpiła, a także, gdy akumulator pozostawał odłączony przez dłużej niż 30 min (działa nie we wszystkich omegach)Odczytanie kodu usterki jest sprawą bardzo prostą. Przede wszystkim należy wyłączyć silnik.Uwaga! Nie wolno zwierać ze sobą innych styków, ponieważ grozi to uszkodzeniem jednostki sterującej.Następnie należy włączyć zapłon (ale nie uruchamiać silnika). Kod usterki przekazywany jest przez błyski wcześniej wspomnianej lampki kontrolnej. Kod jest dwucyfrowy, ale jest powtarzany trzykrotnie na wypadek, gdyby ktoś nie zdążył go odczytać. Jeden krótki błysk oznacza cyfrę 1, dwa krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekundy - cyfrę 2, trzy krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekund - cyfrę 3 itd. Między cyframi występuje 1 sekunda przerwy.Po obu cyfrach następują 3 sekundy przerwy i kod jest powtarzany. Potem znowu 3 sekundy i powtórka. Po następnych 3 sekundach pojawia się kolejny kod.W pierwszej kolejności zawsze wyświetlany jest kod 12 (jeden krótki błysk, sekunda przerwy, dwa krótkie błyski w odstępie pół sekundy - kod jest oczywiście powtarzany trzykrotnie w odstępach trzech sekund) informujący o rozpoczęciu procedury odczytu pamięci usterek .Jeśli jakieś usterki zostały zapamiętane to są wyświetlane w kolejności rosnącej. Jeśli jednak nie było żadnych usterek to wyświetlany jest ciągle kod 12.Po zakończeniu odczytu pamięci usterek należy wyłączyć zapłon i wyjąć drut z gniazda diagnostycznego.Znaczenie kodów jest oczywiście zależne od rodzaju układu wtryskowego zastosowanego w danym silniku. Kod informujący o zbyt niskim napięciu na czujniku może świadczyć o zwarciu do masy, zaś o zbyt wysokim -o przerwie w przewodzie lub styku.UWAGA! Jeśli twoja oma posiada komp. z błędami 4-o cyfrowymi, to w przypadku braku błędów, kontrolka w ogóle nie będzie migać.
Kody dla silnikow U25DT i X25DT ze sterownikiem DDE 2.1
KODY USTEREK moduł sterujący DDE 2.1 silnik U25TD, X25TD12- rozpoczęcie procedury sprawdzania
14- czujnik temperatury płynu chłodzącego zwarcie do masy P3015- czujnik temperatury płynu chłodzącego zwarcie z napięciem lub przerwa P3016- czujnik temperatury paliwa ( w pompie wtryskowej P68 ) zwarcie do masy17- czujnik temperatury paliwa ( w pompie wtryskowej P68 ) zwarcie z napięciem lub przerwa19- czujnik prędkości obrotowej silnika P51 nieprawidłowy sygnał21- czujnik położenia pedału przyspieszenia P 67 napięcie powyżej 4,61 V23- czujnik położenia pedału przyspieszenia P 67 nieprawidłowe działanie24- nadajnik prędkości jazdy, dystans czujnik częstotliwości, blokada rozruchu K118 lub moduł ABS U 4.831- czujnik prędkości wału korbowego P51 przerwa w obwodzie34- obieg startu wtrysku - czujnik ruchu iglicy P66, zawór elektromagnetyczny-regulacja wtrysku Y2037- obieg prądowy łącznika światła hamulcowego S839- system alarmowy przeciwwłamaniowy odcina paliwo41- czujnik ciśnienia doładowania P65 zwarcie do masy lub przerwa42- czujnik ciśnienia doładowania P65 napięcie powyżej 4,9 V zwarcie z napięciem43- ciśnienie doładowania niewłaściwe dla biegu jałowego44- ciśnienie doładowania za duże lub za małe48- napięcie instalacji układu, za małe napięcie z akumulatora49- przekaźnik czasu wstępnego grzania silnika K2554- zawór odcinający paliwo Y5 zwarcie na masę55- awaria jednostki sterującej lub komórek pamięci EEPROM K7061- obieg objętości wtrysku P68 dotyczy końcówki 1, 2, 39, 14, 21 na K7064- obieg objętości wtrysku - mechanizm nastawczy pompy P68 dotyczy końcówki 1, 2, 39, 14, 21 na K7065- czujnik temperatury S58 modułu sterującego K7072- sygnał usterki z modułu sterującego, skrzynia automatyczna w trybie awaryjnym73- temperatura powietrza doładowującego za wysoka napięcie poniżej 333mV, zwarcie na masę74- temperatura powietrza doładowującego za niska, napięcie powyżej 4,98V - zwarcie z napięciem lub przerwa81- obieg startu wtrysku, czujnik sensora ruchu iglicy P66 zwarcie do masy lub przerwa82- obieg startu wtrysku, różnica w sygnale obrotów wału P51 i iglicy wtrysku P66, zapamiętane w następstwie - brakujące wtryski, mała ilość paliwa, uszkodzony zawór odcinający paliwa Y5,uszkodzony mechanizm nastawczy pompy i uszkodzony czujnik ilości wtrysku.83- obieg prądowy blokady rozruchu, funkcja blokady rozruchu działa nieprawidłowo lub dezaktywowana, miga kontrolka silnika, odłącza pompę paliwa84- obieg prądowy blokady rozruchu, moduł sterujący silnika nie rozpoznaje "sygnału imo" z blokady rozruchu, miga kontrolka silnika, odłącza pompę paliwa,85- obieg prądowy blokady rozruchu, moduł sterujący silnika nie rozpoznaje "sygnału imo" z blokady rozruchu, miga kontrolka silnika, odłącza pompę paliwa87- przepływomierz powietrza P44, zwarcie88- przepływomierz powietrza P44, zwarcie do masy lub przerwa89- przepływomierz powietrza P44, nieprawidłowe funkcjonowanie91- tempomat za małe napięcie, zwarcie na masę92- tempomat za duże napięcie, powyżej 4,7V - zwarcie lub przerwa w obwodzie lub pojazdy bez tempomatu95- uszkodzenie jednego lub więcej stopni w modle sterującym, zwarcie w obwodzie prądowym, towarzyszy temu usterka 34 i 4996- zawór recyrkulacji spalin Y1897- brak adaptacji pompy wtrysku
Układ MULTEC firmy Delco-RemyKod Znaczenie12 Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek13 Sonda lambda - brak sygnału 14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie16 Czujnik spalania stukowego17 Wtryskiwacz18 System regulacji spalania stukowego19 Czujnik położenia i prędkości obrotowej - błędny sygnał21 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie22 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie24 Czujnik przebytej drogi - brak impulsów25 Wtryskiwacz - zbyt wysokie napięcie29 Przekaźnik pompy paliwa - zbyt niskie napięcie32 Przekaźnik pompy paliwa - zbyt wysokie napięcie33 Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt wysokie napięcie34 Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt niskie napięcie35 Silnik krokowy - niewłaściwa liczba kroków41 Przewód EST-B (2/3) - zbyt wysokie napięcie42 Przewód EST-A (1/4) - zbyt wysokie napięcie (w przypadku silników X16SZ/X16XEL) lub brak impulsów z układu zapłonowego (w przypadku pozostałych silników)43 Układ recyrkulacji spalin44 Sonda lambda - uboga mieszanka45 Sonda lambda - bogata mieszanka47 Zawór recyrkulacji spalin49 Akumulator - zbyt wysokie napięcie51 Uszkodzona pamięć urządzenia sterującego52 Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt niskie napięcie53 Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt wysokie napięcie61 Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt niskie napięcie62 Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt wysokie napięcie63 Przewód EST-B (2/3) - zbyt niskie napięcie64 Przewód EST-A (1/4) - zbyt niskie napięcie69 Czujnik temperatury powietrza - zbyt niskie napięcie71 Czujnik temperatury powietrza - zbyt wysokie napięcie75 Kontrola momentu obrotowego - zbyt niskie napięcie76 Kontrola momentu obrotowego - zbyt wysokie napięcie81 Wtryskiwacz - zbyt wysokie napięcie93 Moduł sterujący QUAD
Dla układów Motronic firmy Bosch część kodów jest wspólna, a część różna dla różnych wersji wtrysku.Kody wspólne dla układów MOTRONIC M1.5.2 i M2.5Kod Znaczenie12 Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie31 Czujnik indukcyjny - brak sygnału o prędkości obrotowej (tylko przy włączonym zapłonie)48 Zbyt niskie napięcie zasilania49 Zbyt wysokie napięcie zasilania52 Stopień wyjściowy lapmki kontrolnej silnika - zbyt wysokie napięcie53 Stopień wyjściowy przekaźnika pompy - zbyt niskie napięcie54 Stopień wyjściowy przekaźnika pompy - zbyt wysokie napięcie55 Uszkodzone urządzenie sterujące56 Stopień wyjściowy regulacji biegu jałowego - zbyt wysokie napięcie57 Stopień wyjściowy regulacji biegu jałowego - zbyt niskie napięcie61 Stopień wyjściowy odpowietrzania zbiornika - zbyt niskie napięcie62 Stopień wyjściowy odpowietrzania zbiornika - zbyt wysokie napięcie73 Przepływomierz powietrza - zbyt niskie napięcie74 Przepływomierz powietrza - zbyt wysokie napięcie75 Przełącznik biegów - zbyt niskie napięcie81-84 Wtryskiwacze 1-4 - zbyt niskie napięcie87 Przekaźnik sprężarki klimatyzacji - zbyt niskie napięcie88 Przekaźnik sprężarki klimatyzacji - zbyt wysokie napięcieKody tylko dla M1.5.219 Czujnik indukcyjny - brak sygnału o prędkości obrotowej21 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie22 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie25 Wtryskiwacze - zbyt wysokie napięcie38 Sonda lambda - zbyt niskie napięcie regulacji39 Sonda lambda - zbyt wysokie napięcie regulacji69 Czujnik temperatury powietrza - zbyt niskie napięcie71 Czujnik temperatury powietrza - zbyt wysokie napięcieKody tylko dla M2.513 Sonda lambda - brak sygnału16 Czujnik spalania stukowego - brak sygnału18 Układ regulacji spalania stukowego - brak sygnału25-28 Wtryskiwacze 1-4 - zbyt wysokie napięcie44 Sonda lambda - uboga mieszanka45 Sonda lambda - bogata mieszanka51 Uszkodzona pamięć ROM urządzenia sterującego65 Potencjometr biegu jałowego - zbyt niskie napięcie66 Potencjometr biegu jałowego - zbyt wysokie napięcie67 Czujnik położenia przepustnicy - nie otwiera się wyłącznik biegu jałowego72 Czujnik położenia przepustnicy - nie otwiera się wyłącznik pełnego obciążenia79 Ogranicznik mocy ETC (ang. Electronic Traction Control) - zbyt wysokie napięcie93 Czujnik Halla - zbyt niskie napięcie94 Czujnik Halla - zbyt wysokie napięcie97 Sygnał urządzenia sterującego ETC - zbyt wysokie napięcieW układzie Motronic M2.8 występują zarówno kody z M1.5.2, jak i M2.5.
Kody dwucyfrowe dla wszystkich Opelkówdla Układu wtryskowego i zapłonowego, ABS i ASB (skrzyni automatycznej)UKŁAD WTRYSKOWY I ZAPŁONOWY zwarcie pinów A i B w złączu diagnostycznym010 - Kody błędów nie zaprogramowane012 - Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek / Brak błędów013 - Sonda lambda - brak sygnału014 - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie015 - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie016 - Czujnik spalania stukowego017 - Czujnik spalania stukowego 2 (v6)018 - System regulacji spalania stukowego (ECU)019 - Czujnik położenia i prędkości obrotowej - błędny sygnał021 - Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie022 - Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie023 - Czujnik spalania stukowego - uszkodzienie024 - Czujnik przebytej drogi - brak impulsów025 - Wtryskiwacz 1 - zbyt wysokie napięcie026 - Wtryskiwacz 2 - zbyt wysokie napięcie027 - Wtryskiwacz 3 - zbyt wysokie napięcie028 - Wtryskiwacz 4 - zbyt wysokie napięcie029 - Przekaźnik pompy paliwa - zbyt niskie napięcie031 - Czujnik indukcyjny - brak sygnału o prędkości obrotowej (tylko przy włączonym zapłonie)032 - Przekaźnik pompy paliwa - zbyt wysokie napięcie033 - Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt wysokie napięcie034 - Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt niskie napięcie035 - Silnik krokowy - niewłaściwa liczba kroków038 - Sonda lambda - zbyt niskie napięcie regulacji039 - Sonda lambda - zbyt wysokie napięcie regulacji041 - Przewód EST-B (2/3) - zbyt wysokie napięcie042 - Przewód EST-A (1/4) - zbyt wysokie napięcie lub brak impulsów z układu zapłonowego (w przypadku pozostałych silników)043 - Układ recyrkulacji spalin EGR (XEV)...
mirko72