praca dyplomowa bazy danych.doc

(839 KB) Pobierz
Spis treści

 

 

SPIS TREŚCI

 

 

1.Wstęp .................................................................................................................    3

1.1. Cel pracy ..................................................................................................    4

2.Opis środowiska pracy........................................................................................    5

2.1. Charakterystyka firmy ..............................................................................    5

2.2. Opis organizacji.........................................................................................    6

2.3. Struktura zatrudnienia w ZE Legnica S.A.................................................    6

3. Metoda projektowania.......................................................................................     8

3.1. DFD..........................................................................................................     8

3.2. ERD..........................................................................................................     9

4. Pojęcia z zakresu baz danych............................................................................              11

4.1. Wprowadzenie w temat baz danych .......................................................              11
4.2. Modele baz danych ..................................................................................              13

4.2.1. Model hierarchiczny ....................................................................              13

4.2.2. Model sieciowy ...........................................................................              14

4.2.3. Model relacyjny ...........................................................................              14

4.2.4. Model obiektowy..........................................................................              15

4.3. Relacyjny model danych ...........................................................................              17

4.3.1. Projektowanie relacyjnej bazy danych ..........................................              17

4.3.2. Własności relacyjnej bazy danych .................................................              18

4.4. System zarządzania bazą danych ...............................................................              22

4.5. Język SQL ..................................................................................................              24

4.5.1. Historia SQL ..................................................................................              24

4.5.2. Główne elementy składni SQL ......................................................              26

4.5.3. Definicja danych.............................................................................              27

5.Projekt systemu....................................................................................................              33

6.Opis implementacji..............................................................................................              42

6.1. Wybór narzędzia.........................................................................................              42

6.2. ASP (Active Server Pages).........................................................................              46

6.3. Relacje występujące w systemie ...............................................................              49

 

48

___________________________________________________________________________


 

6.4. Zabezpieczenia systemu ............................................................................              49

7. Wnioski  ..............................................................................................................              62

Literatura .................................................................................................................              63

Załączniki.................................................................................................................64




Wstęp

 

1.Wstęp

 

 

 

                                                        „ Prawdą jest tylko to,

                                                        że wszystko wokół ulega zmianom.”

                                                                                                                Heraklit z Efezu

 

 

 

Żeglując wśród zmian.... .Rzeczywistość jest z natury dynamiczna i zmienna.

Zmienność to cecha wszystkiego, co nas otacza.

Zmienia się przyroda, sztuka, architektura, technologia, zmieniają się także systemy informatyczne i ludzie. Dzięki temu świat stale idzie do przodu.

Można pozostać biernym wobec zmian, co bywa wygodne, ale sprawia, że zostaje się w tyle. Można też im dotrzymywać kroku i akceptować je. Sukces , poczucie spełnienia i jakość życia coraz częściej zależą  od umiejętności odpowiedniego wykorzystania zmian oraz zachowania wobec nich koniecznej elastyczności. Czasem trzeba starać się je wyprzedzić, a kiedy indziej umieć im się poddać. Kształt rzeczywistości dnia jutrzejszego podlega zmianom i to szybkim zmianom. Coraz szybsze tempo zmian oznacza, że długość każdego modelu świata ulega skróceniu.

Środowisko zmian... .Transformacja gospodarcza w Polsce stworzyła nowe możliwości rozwoju dla wielu gałęzi produkcji i usług. W procesie dojrzewania przedsiębiorstw następują jednak zawsze takie okresy, kiedy dla kontynuacji wzrostu niezbędne stają się zmiany strukturalne.

Oznaczają one często zmianę w sposobie zarządzania, organizacji oraz konieczności wprowadzenia nowego systemu informatycznego [14].

 

 

 

 

 

1.1. Cel pracy

 

              Celem pracy jest stworzenie projektu oraz komputerowej implementacji  systemu umożliwiającego obsługę odbiorcy energii elektrycznej.

              Pomysł niniejszej pracy dyplomowej narodził się podczas pracy jednego ze współautorów  w Zakładzie Energetycznym Legnica S.A. 

Część posterunków energetycznych nie posiada komputerów, wszystkie dane na temat zawartych umów są zapisane w „księdze umów ”, dlatego wyszukanie odbiorcy w księdze jest dość czasochłonne i pracochłonne.

 

W kolejnych rozdziałach zostanie przedstawiona:

·         Charakterystyka Zakładu Energetycznego - przedsiębiorstwo, dla którego tworzony jest system informatyczny,

·         Wybrana metodologia projektowania systemu informatycznego,

·         Podstawowe pojęcia z zakresu baz danych, ze szczególnym uwzględnieniem relacyjnego modelu danych i języka SQL,

·         Projekt systemu,

·         Opis implementacji,

·         Wnioski z realizacji projektu systemu informatycznego.

 




Opis środowiska pracy

 

2.Opis środowiska pracy

 

2.1. Charakterystyka firmy

 

 

         Zakład Energetyczny Legnica S.A. utworzony został w dniu 1 sierpnia 1993 roku w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego. Założycielem Spółki jest Skarb Państwa , w imieniu którego aktualnie działa minister właściwy do spraw Skarbu Państwa. Spółka wpisana jest pod numerem 969 do Rejestru Handlowego prowadzonego przez Wydział V Gospodarczy Sądu Rejonowego w Legnicy .

      Spółka działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej i za granicą . Praktycznie do końca 1999 roku zakres działania Zakładu Energetycznego ( ZE ) Legnica S.A. w Legnicy ograniczał się do terenu byłego województwa legnickiego obejmującego powierzchnię 4073 km2  .

              Kapitał  akcyjny Spółki wynosi : 36.866.400 zł i dzieli się na 368.664 akcji zwykłych o wartości nominalnej 100 zł każda .Właścicielem wszystkich akcji jest Skarb Państwa .  

 

          Zgodnie z wymogami ustawy – Prawo energetyczne ( Dziennik Ustaw z 1997 roku nr 54 , poz. 348 ) i wydanych na jej podstawie rozporządzeń wykonawczych , ZE Legnica S.A. uzyskał , na podstawie decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia 16.11.1998 r. , stosowne koncesje do dnia 30.11.2008 r. na :

 

ü        Przesyłanie i dystrybucje energii elektrycznej,

ü        Obrót energią elektryczną.


2.2. Opis organizacji

 

Zakład Energetyczny Legnica S.A. jest nowoczesną firmą sieciową, której zadaniem jest dostarczenie klientom energii elektrycznej w każdej ilości i wszędzie tam gdzie jej potrzebują. Odbywać się to ma w bezpieczny sposób, po konkurencyjnych cenach, przy zapewnieniu właściwych parametrów, dbając o należyty rozwój Firmy oraz jej pracowników.

 

              Ponad 50 lat pracy firmy dało wiele doświadczeń sprawdzalności stosowanych technologii w ekstremalnych warunkach na terenach nizinnych i górzystych, miejskich i wiejskich, obszarach przemysłowych i osiedlach mieszkaniowych.

              Nowy styl działania firmy nakierowany jest przede wszystkim na doskonalenie  jej struktur do potrzeb i wymagań klientów, na unowocześnienie  infrastruktury technicznej i organizacji Spółki.

              Następuje sukcesywna wymiana i modernizacja sieci oraz stacji elektroenergetycznych, wprowadzane są nowoczesne technologie zabezpieczeń dostaw energii, dzięki którym zdecydowanie poprawia się także bezpieczeństwo. Wdrożono nowoczesne środki łączności zarówno pomiędzy jednostkami organizacyjnymi, służbami i pracownikami, jak i do transmisji danych.

 

 

2.3. Struktura zatrudnienia w ZE Legnica S.A.

 

         Struktura kadry ZE Legnica S.A. wskazuje na przewagę ludzi młodych . Przy 1036 osobach zatrudnionych na dzień 31.12.1999 r. ponad 59 % to ludzie młodzi w wieku do 40 lat . Korzystnie przedstawia się również struktura zatrudnienia wg stażu pracy . Przy 1036 zatrudnionych większość , bo aż 56,95 % pracowników posiada łączny staż pracy od 11 do 25 lat . Wśród ogółu zatrudnionych, 221 etatów przypada kobietom . Ponad połowa pracowników posiada wykształcenie średnie lub wyższe (rys.1.). Spółka przyjęła iż podstawowym warunkiem powodzenia restrukturyzacji Spółki , a także dostosowania do gospodarki rynkowej jest odpowiedni poziom umiejętności i kwalifikacji kadry pracowniczej. Podnoszenie kwalifikacji i umiejętności pracowników odbywa się w formach szkolnych oraz pozaszkolnych , do których należą kursy , seminaria , treningi i warsztaty . Potrzeby szkoleniowe są definiowane na podstawie strategii  firmy i sytuacji w jej otoczeniu oraz na podstawie potrzeb pracowników . W roku 1999 na szkolenia pracowników przeznaczono 101849 zł . Przeszkolono łącznie 507 osób . W podziale na poszczególne dziedziny szkoleń , przeznaczono na nie następujące kwoty : szkolenia techniczne ponad 39 tyś. zł , szkolenia ekonomiczne – 40 tyś. zł , szkolenia z zakresu administracji , zarządzania i marketingu ponad 22 tyś. zł .



Rys. 1. Sytuacja kadrowa w Spółce

 

Warunkiem powodzenia restrukturyzacji Spółki, a także dostosowania do gospodarki rynkowej jest odpowiedni poziom umiejętności i kwalifikacji kadry pracowniczej. Potrzeby szkoleniowe są definiowane na podstawie strategii  firmy i sytuacji w jej otoczeniu oraz na podstawie potrzeb pracowników .

Struktura organizacyjna Spółki składa się z trzech pionów wyodrębnionych i zróżnicowanych zakresem działania poszczególnych dyrektorów operacyjnych .Wprowadzone w 1999 roku zmiany organizacyjne odzwierciedlają istniejący w Spółce podział zadań poprzez podporządkowanie każdej komórce organizacyjnej właściwego zakresu obowiązków , uprawnień i odpowiedzialności .

 




Metoda projektowania

 

3. Metoda projektowania

Analiza systemu jest pierwszą fazą projektowania systemu informatycznego. Na tę fazę składają się:

1.      Sformalizowanie zbioru wymagań stawianych przed systemem,

2.      Zdefiniowanie funkcjonalnego modelu systemu opisującego:

a)      Interakcję systemu ze światem zewnętrznym,

b)     Strukturę systemu,

c)      Przepływ danych i sterowania między elementami systemu,

d)     Abstrakcyjne struktury danych,

e)      Dynamikę systemu.

Produktem tej fazy jest model logiczny systemu.

 

3.1. DFD

Diagramy przepływu danych DFD(ang.data flow diagrams) są podstawowym narzędziem reprezentacji modelu funkcjonalnego systemu. Są zbudowane z czterech podstawowych składników :

procesów (ang.processes), przepływów danych (ang.data flows), zbiorów danych (ang.stores) i obiektów zewnętrznych (ang.terminators), których oznaczenia  są na poniższym rysunku.

 

     Proces

Proces, akcja,

 

 

 

 



Przepływ danych,

Połączenie,





Pamięć,

zbiór danych,



Obiekt zewnętrzny,

element terminalny,

 

Rys. 2.Składniki diagramów DFD (Yourdon, DeMarco)

 

 

Proces jest podstawowym składnikiem diagramów reprezentującym element systemu przetwarzający dane wejściowe na dane wyjściowe.

Przemieszczanie się tych danych między poszczególnymi częściami systemu jest ilustrowane za pomocą przepływów danych.

Z kolei te dane, które są zebrane i zdeponowane w pewnym miejscu systemu, są przedstawiane jako zbiory danych.

Obiekty zewnętrzne reprezentują obiekty znajdujące się poza modelowanym systemem, z którymi system musi się komunikować.

 

Główne właściwości dotyczące diagramów DFD:

 

·         Podstawowe narzędzie opisu funkcjonalnego systemu,

·         Diagramy pozwalają zidentyfikować i zdefiniować przepływ danych,

· ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin