„Uczę się zdrowo i bezpiecznie żyć w rodzinie, w przedszkolu i w środowisku”
- program edukacji zdrowotnej dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Wstęp
Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują o jego późniejszym stylu życia. Edukację zdrowotną należy rozpoczynać jak najwcześniej, wspólnie z rodzicami dziecka.
Przedszkole nr 1 w Koniecpolu stara się o zdobycie certyfikatu „Przedszkola promujące zdrowie” i dlatego postanowiłyśmy opracować program zdrowotny, aby nasze działania były zaplanowane i zaakceptowane przez wszystkich pracowników naszej placówki oraz rodziców naszych wychowanków.
I Ogólne założenie programu
„Chcemy wychować zdrowe, aktywne, wrażliwe, odporne psychicznie i fizycznie dziecko
w zdrowym środowisku.”
II Cele szczegółowe wynikające z założenia programu
1. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych.
2. Propagowanie zdrowego stylu życia (fizycznego oraz psychicznego).
3. Kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
bezpieczeństwo w życiu codziennym.
4. Wyposażenie w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja a co
zagraża zdrowiu.
5. Kształtowanie właściwych relacji między członkami rodziny i społeczności.
6. Ukazanie wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponujemy – korzystanie z opieki
zdrowotnej.
7. Kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska.
Cele te będą realizowane wokół aspektów życia dziecka
- „Ja i troska o mnie”
- „Ja i moje relacje z innymi”
- „Ja i moje środowisko”
III Uwagi o realizacji programu
Nasze przedszkole położone jest na osiedlu domków jednorodzinnych, wyposażone jest w funkcjonalny i bezpieczny plac zabaw. Mamy dogodne warunki do realizacji założeń naszego programu. Niedaleko znajduje się łąka, park, rzeka, ogródki działkowe, pola uprawne, ekologiczna oczyszczalnia ścieków. Współpracujemy z różnymi instytucjami promującymi zdrowy styl życia: ośrodek zdrowia, nadleśnictwo, Liga Ochrony Przyrody, koordynator do spraw przeciwdziałania wszelkim uzależnieniom przy Urzędzie Miasta i Gminy Koniecpol.
Program nasz jest ściśle skorelowany z programem „ABC… program wychowania przedszkolnego XXI wieku” A. Łady-Grodzickiej oraz zgodny z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.
Formy i metody pracy
Treści edukacji zdrowotnej w przedszkolu powinny być wprowadzone w zabawie i poprzez zabawę. Ukazuje ona zjawiska w nowych barwach, porusza wyobraźnię, budzi uczucia, pokazuje co dobre, zachęca do działania. Do najczęściej stosowanych metod realizacji tych zadań należą:
● metoda organizacji środowiska (dbałość o estetykę i funkcjonalność otoczenia)
● metoda przekazu wiedzy (sposób informowania, wyjaśniania i instruktażu)
● metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu (czystość ciała, jego hartowanie, konieczne
profilaktyczne zabiegi zdrowotne)
● metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych (powtarzanie pewnych
czynności oraz zachowań w określonych sytuacjach edukacyjnych)
● metody aktywizujące (drama, narracja, burza mózgów, techniki twórczego myślenia)
● konkursy i techniki plastyczne
IV Treści edukacyjne
Tematyka szczegółowa
Środki realizacji
Zamierzone osiągnięcia
1. Kształtowanie nawyków
i przyzwyczajeń higieniczno-
zdrowotnych.
- codzienne zabiegi higieniczne
(mycie rąk, buzi, mycie
zębów)
- opanowanie umiejętności
kulturalnego jedzenia
samodzielnego ubierania się
- dostosowanie ubioru do
okoliczności, wykonywanych
czynności i temperatury
otoczenia
- samodzielne i umiejętne
wykonywanie czynności
higienicznych (wycieranie
nosa, korzystanie z toalety)
- kontrolowanie swojego
wyglądu (fryzura, czystość
ubrania)
- dbałość o czystość zabawek i
miejsc do zabawy oraz półki
indywidualne)
- zabawy na świeżym
powietrzu niezależnie od
pogody – hartowanie
organizmu
- dziecko rozumie i przestrzega
konieczności codziennych
zabiegów higienicznych
- dziecko potrafi kulturalnie
zjeść posiłek
- dziecko potrafi samodzielnie
ubrać się
- dziecko potrafi dostosować
ubiór do temperatury
- dziecko potrafi prawidłowo
wytrzeć nos i korzystać z
toalety
- dziecko kontroluje swój
wygląd
- dziecko przestrzega porządku
i ładu wokół siebie
- dziecko potrafi umiejętnie i
świadomie przeciwdziałać
zmarznięciu i przegrzaniu oraz
chronić skórę przed
promieniami słonecznymi
2. Propagowanie zdrowego
stylu życia (fizycznego oraz
psychicznego)
- prowadzenie ćwiczeń gimna-
stycznych różnymi metodami
(Labana, Orffa, Kniessów,
Sherborne, Dalcrozea)
- umożliwienie uczestniczenia
w ćwiczeniach korekcyjnych
dzieciom z wadami postawy
- organizowanie zabaw na
świeżym powietrzu (plac
przedszkolny, park, łąka, las)
śniegu jako formy aktywnego
wypoczynku (jazda na
sankach, lepienie bałwana,
zorganizowanie kuligu)
- przestrzeganie zasady
„mówimy umiarkowanym
głosem” w trakcie zabaw
dowolnych i organizowanych
przez nauczycielkę
- zabawy z komputerem
dostosowane do możliwości
dziecka
- oglądanie bajek na kasetach
VHS (nie częściej niż 1 raz w
tygodniu)
- słuchanie utworów literackich
o wymowie moralnej –
nazywanie stanów
emocjonalnych, próby
uzasadnienia swoich sądów
moralnych
- współpraca z Poradnią
Psychologiczno-Pedagogiczną
w Koniecpolu w celu objęcia
opieką dzieci wymagających
opieki psychologa
- dziecko chętnie uczestniczy
w ćwiczeniach
gimnastycznych
- dziecko wie, że musi dbać
o prawidłową postawę ciała
- dziecko wie, że ruch na
świeżym powietrzu to zdrowie
- dziecko zna różne formy
aktywnego wypoczynku
- dziecko potrafi unikać
nadmiernego hałasu
- dziecko rozumie szkodliwość
wielogodzinnego korzystania z
komputera oraz oglądania
telewizji
- dziecko wie jak wyrażać
swoje stany emocjonalne
w sposób społecznie
akceptowany
3. Kształtowanie umiejętności
zapobiegania i radzenia sobie
w sytuacjach trudnych,
bezpieczeństwo w życiu
codziennym.
- poznanie zasad bezpiecznego
poruszania się na terenie
przedszkola, placu zabaw
- bezpieczna droga do
przedszkola – poznanie
podstawowych zasad ruchu
drogowego, spotkanie
z policjantem
- poznanie reguł współżycia
w grupie w celu bezpiecznej
zabawy z rówieśnikami
- bezpieczne posługiwanie się
przyborami codziennego
użytku (nożyczki, sztućce)
- rozumienie potrzeby
zachowania ostrożności
w kontaktach z osobami
„obcymi” – próby znalezienia
wyjścia z określonej trudnej
sytuacji, poznanie numerów
telefonów policji, straży
pożarnej, pogotowia
ratunkowego
- kształtowanie czynnej
postawy wobec zagrażającego
niebezpieczeństwa własnego
i innych (szkodliwość żartów
w rodzaju: podstawianie nogi,
wydawanie ostrych dźwięków
w pobliżu ucha, upadek
spowodowany odsunięciem
krzesła, mocno rozbujana
huśtawka itp.)
- wycieczka do straży pożarnej
– zdawanie sobie sprawy
z niebezpieczeństw zabawy
zapałkami
- dziecko zna zasady
bezpiecznego zachowania się
w przedszkolu
- dziecko zna podstawowe
zasady ruchu drogowego
- dziecko zna reguły współżycia
w grupie
...
adamkowalski7