D[1]._Dolinski_-_wyklady_1-22.doc

(155 KB) Pobierz

SWPS

Przedmiot: WSTĘP DO PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ     prof. D. Doliński

 

WYKŁAD 1

Nauki:

twarde (x → y)

miękkie (x ••••>y)        charakter probabilistyczny

 

Funkcje nauki:

predykcyjna (co jeśli X?)

eksplanacyjna (dlaczego jeśli X to Y?)

 

Psychologia społeczna – nauka o tym, jak ludzie wpływają na myśli, emocje i zachowania innych ludzi.

 

Główne perspektywy teoretyczne p.s.:

społeczno – kulturowa

ewolucyjna

teoria społecznego uczenia się

fenomenologiczna

społecznego poznania (social cognition)

 

Podstawowe metody badań p.s.:

obserwacja

obserwacja uczestnicząca

badania korelacyjne

zależności przyczynowe

   [jeśli X rośnie, to Y rośnie] np. wzrost i waga, cena bawełny a cena niewolników

   [jeśli X rośnie, to Y spada] np. cena bawełny a lincze na niewolnikach

 

zależności pozorne

   [uzależnienie X i Y od Z] np. X – liczba zgonów noworodków w Indiach

                                                   Y – ceny wina z danego rocznika w Hiszpanii

eksperyment laboratoryjny (wada – ludzie wiedzą, że są badani)

eksperyment naturalny (ludzie nie wiedzą, że są badani)

wywiad (ankiety itp.)

FGI (badania fokusowe) (dyskusje itp.)

skale i kwestionariusze

badanie czasu reakcji

symulacje komputerowe

 

Przykłady badań eksperymentalnych z p.s.:

Triplett – efekt facylitacji społecznej (obecność innych ludzi może zwiększać   funkcjonowanie człowieka, choć nie zawsze tak jest)

Ringelmann – próżniactwo społeczne

Sherif – efekt autokinetyczny i konformizm

Asch – konformizm

Berkowitz – modelowanie agresji

Baumeister – wyczerpywanie się ego

 

--------------------------------------------------------

Eksperyment Ph. Zimbardo: www.prisonexp.org

- psychologia uwięzienia

- losowy podział na więźniów i strażników

- zaskakujące wyniki (nieetyczny eksperyment).

 

Eksperyment S. Milgrama:

- rzekomo stadium uczenia się

- w rzeczywistości stadium ludzkiego posłuszeństwa

- podstawowy błąd atrybucyjny

- przycisk 450V wcisnęło 62% osób!

---------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKŁAD 2

 

Schemat poznawczy:

organizacja naszych uprzednich doświadczeń z określonym rodzajem zdarzeń, osób lub obiektów

 

Prototypowość schematów: POJĘCIA MATRYCOWE

czym myślisz, gdy myślisz dom?

igloo

domu na drzewie

domu ze spadzistym dachem, z kominem, oknami mającymi szyby…

 

Ptak: POJĘCIA NATURALNE

drozd – kura – struś – pingwin

Zwierzę:

lew – kura – drozd – karaluch – pantofelek – wirus

 

Skrypt – specyficzny model poznawczy:

umysłowa reprezentacja zdarzeń, działań lub ich ciągów

 

Skrypty i zniekształcenia pamięci:

fałszywe alarmy

pominięcia

trafienia – poprawne rozwiązanie informacji przetworzonej jako „starej”

psychologia zeznań świadków

 

Aktywizacja schematu:

świadome aktywizacje schematu

automatyczne aktywizacje schematu

 

Potoczne koncepcje świata społecznego:

stałość – zmienność natury ludzkiej (Dweck)

kontrolowalność (Rotter)

życie społeczne jako gra o sumie zerowej

ufność – zagrożenie i paranoidalna wizja świata społecznego

 

Wiara w sprawiedliwość świata:

Melvin Lerner – „Ludzie wierzą w sprawiedliwy świat”

„świat sprawiedliwy to świat, w którym ludzi dostają to, na co zasługują, a zasługują na to, co ich spotyka”

 

Świat sprawiedliwy = środowisko:

stabilne

przewidywalne

kontrolowalne

 

 

 

Sposoby radzenia sobie z przejawami niesprawiedliwości:

restytucja sprawiedliwości

opuszczenie pola

reinterpretacje poznawcze

 

---------------------------------------------------------

Eksperyment Lerner & Simmons (1966):

Ludzie na drodze niesprawiedliwości próbują przywrócić sprawiedliwość na drodze behawioralnej.

1. przeniesienie

2. niepewność

3. przerwa, perspektywa dalszego cierpienia

4. koniec eksperymentu

5. video

6. ofiara – ochotnik

---------------------------------------------------------

 

Autodeprecjacja:

Camill Wortman – ułatwienie

Aaron Beck – utrudnienie

 

Ronnie Janoff – Bulman:

autodeprecjacja charakterologiczna

      vs

autodeprecjacja behawioralna

 

Zasługiwanie na nagrody:

Lerner: eksperyment „Tom i Bill”

Zuckerman: eksperyment „Czytaj lektury niewidomemu”

Kübler – Ross: wzrost altruistycznych skłonności przed śmiercią

 

Przekonanie o sprawiedliwości świata jako cecha osobowości:

skala Rubina i Peplau

 

Wiara w niesprawiedliwość świata:

studenci prawie zawsze dostają takie stopnie na jakie zasługują

 

Modyfikatory i wyznaczniki wiary w sprawiedliwość świata:

religijność

obiektywna rzeczywistość

egalitaryzm w wynagradzaniu za pracę

korelacje a autorytaryzmem i I-LOC

 

Funkcjonalność wiary w niesprawiedliwość świata:

nie angażowanie się w działania czaso- i pracochłonne

korzystne porównania społeczne

usprawiedliwienie porażek

 

 

WYKŁAD 3

 

Stereotypy – uogólnianie przekonania nt. członków grup społecznych (Walter Lippman)

przecenianie zróżnicowania międzykategorialnego, niedocenianie wewnątrzkategorialnego

kategoryzacja – przyporządkowywanie określonych elementów przedmiotowych do określonych słów, jako nosicieli kategorii pojęciowych

iluzoryczna korelacja (Chapman):

o              Chapman i malarstwo schizofreników

o              LITERY – było 80 spółgłosek i 20 samogłosek, z czego 20 spółgłosek (25%) czerwonych i 5 samogłosek (25%) czerwonych

efekt przerwy:

o              konsekwencje dla powstawania stereotypów

 

Uprzedzenie – uogólniona postawa wobec członków danej grupy społecznej

eksperyment „zagubiony list” S. Miligrama

skala dystansu społecznego Bogardusa

 

Dyskryminacja – zachowania skierowane przeciw innym ludziom, wynikające z ich przynależności grupowej

Powody dyskryminacji:

konflikt międzygrupowy: podejście ewolucyjne

osobowość autorytarna (ślepe posłuszeństwo + negatywne uprzedzenia); jej źródła w dzieciństwie (surowe kary za niewielkie przewinienia = wrogość w konflikcie z uczuciem powinności miłości)

oszczędność poznawcza (stereotypy = gotowe wyjaśnienia)

automatyczna (podprogowa) aktywacja stereotypów (eksperymenty Banji)

podprogowo BIAŁY vs. CZARNY

 

Przeciwdziałania uprzedzeniom, stereotypom, dyskryminacji:

hipoteza ignorancji („Ludzie nie wiedza jak jest”) i jej implikacje

alternatywne sposoby uzyskiwania tych celów, które realizują stereotypy (np. podnoszenie samooceny)

świadoma kontrola (powstrzymywanie się) [ALE możliwe efekty bumerangowe]

 

KONTAKT, EDUKACJA – wątpliwości, ograniczenia:

warunki skuteczności kontaktu:

o              cechy członków grupy kontrstereotypowe

o              grupy mają jednakowy status

o              kontakt jest dobrowolny

o              kontakt zachodzi na poziomie indywidualnym

o              wspólnota celów i sukces (gdy kontakt wiążę się z wykonywaniem zadań)

 

 

 

 

 

 

 

Heurystyki formułowania sądów:

heurystyka dostępności – ocena częstości (prawdopodobieństwa) zdarzeń w oparciu o łatwość przywołania ich do świadomości

Ř              Eksp. Schwarza i wsp. 1991: napisz 6 vs. 12 epizodów (ludzie pamiętają ok. 9);  Czy jesteś asertywny?

heurystyka zakotwiczenia...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin