SPRAWDZIAN DIAGNOSTYCZNY Z HISTORII DO KLASY I GIMNAZJUM SPRAWDZAJĄCY OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW Z DZIAŁU STAROŻYTNA GRECJA
IMIĘ......................NAZWISKO.....................................NR....... KLASA...........GRUPA A
Instrukcja dla ucznia
Masz przed sobą 15 zadań. Zadania oznaczone od 1 do 7 składają się na poziom podstawowy, natomiast od 8 numeru do 15 na ponadpodstawowy.
Życzę powodzenia!
1.Określ położenie starożytnej Grecji
odpowiednio wykorzystując podane nazwy i wyrażenia ,wpisz je na mapę konturową:
Europa,, Półwysep Bałkański, Morze Jońskie i Egejskie. 4p.
2 .Wpisz czym szczególnie zajmowali się Grecy : 3p.
B) w górach...................................................................................................................................
C) nad morzem.............................................................................................................................
3. Uzupełnij zdania, wykorzystaj wyrazy (państwo, państwo- miasto, polis, język, wierzenia, Helleni , kolonie). 7p.
W porozdzielanej górami Grecji nie stworzono jednego państwa. W całej Grecji każde miasto stanowiło odrębne .................. Nazwano je ....................... ......................lub z języka greckiego jednym wyrazem................................Ich poczuciem jedności był wspólny ........................ kultura i..........................określano ich wspólna nazwą................................... Ponieważ w górzystej Grecji mało było ziemi uprawnej zakładali ..........................................
4. Połącz pojęcie z opisem: ************************************* 5p.
a) Mit * 1. Rządy ludu , wszyscy obywatele biorą udział w *
sprawowaniu władzy samodzielnie nie przez
* swych przedstawicieli *
b) Politeizm *******************************************
* 2.Zawody sportowe w Grecji *
c) Olimpiada *******************************************
* 3. Kult wielu bogów *
********************************************
d) Demokracja bezpośrednia * 4. Opowiadanie o bogach i bohaterach greckich *
e) Igrzyska olimpijskie * 5 Okres czasu między igrzyskami olimpijskimi * .
5.Do daty dopisz wydarzenie: 3p.
776 p. n. e. ...................................................................
338 p. n. e. ...................................................................
6. Uzupełnij tabelę. Wykorzystaj wyrazy, możesz dopisać więcej osiągnięć poszczególnych osób: polityk ateński utrwalił demokrację bezpośrednią, król, dowódca zginął pod Termopilami, bóg kupców, bohater mityczny wykonał 12 prac, słynny rzeźbiarz, król macedoński podbił Persję,
wybitny filozof twórca Akademii. 14p.
Postać mityczna czy historyczna
Perykles
Leonidas
Hermes
Herakles
Fidiasz
Aleksander Macedoński
Platon
7. Wymień 2 rodzaje sztuk w teatrze greckim:
a ............................................ b ................................. 2p.
a ............................................ b ...................................................c................................... 3p.
8. Wyjaśnij pojęcia: 6p.
Rada Pięciuset.........................................................................................................................
Periojkowie..............................................................................................................................
Ostracyzm............................................................................................................................ ....
9. Przeczytaj tekst i napisz o jakim wydarzeniu mówi . Napisz, czy powyższy tekst ma charakter tekstu źródłowego czy opracowania historycznego. 4p.
Okręty greckie były liczniejsze od perskich ale co do sztuki ,ich marynarze nie mogli się równać z Grekami. Grecy starali się użyć swych okrętów jako narzędzi boju , starali się przebić statek nieprzyjaciela ciosem w burtę, tym zręcznymi manewrami wnieśli zamęt do floty nieprzyjaciela, w niewielkiej zatoczce, w której rozbijały się wielkie statki nieprzyjaciela odnieśli zwycięstwo.
T. Zieliński „Historia Starożytna”
a...................................................................................b...........................................................
10. Połącz przyczyny i skutki: 4p.
1. Pomoc Aten dla Miletu
2. Reformy Klejstenesa
3. Podbój Persji przez Aleksandra Macedońskiego
4. Święto Dionizosa
A) Powstanie teatru
B) Powstanie kultury hellenistycznej
11. Przy zdaniach prawdziwych zaznacz literę P, przy fałszywych F: 4p.
1. Sparta to kraj, w którym każdy wychowywał własne dzieci według swego uznania.
2. Sparta to kraj, w którym obowiązywało srogie wychowanie.
3. Bieg maratoński jest organizowany na cześć wojownika spod z Termopil.
4. Bieg maratoński jest organizowany na cześć Ateńczyka, który ostrzegł miasto przed Persami
12. Na podstawie tekstu wypisz zalety demokracji 6p.
Nazywa się ten ustrój demokracja ponieważ opiera się na większości obywateli, a nie na mniejszości. W sprawach prywatnych każdy obywatel jest równy w obliczu prawa, jeśli zaś chodzi o znaczenie to jednostkę ceni się nie ze względu na jej przynależność do pewnej grupy, lecz ze względu na jej talent osobisty, nikomu też kto jest zdolny służyć ojczyźnie ubóstwo albo nieznane pochodzenie nie przeszkadza w osiąganiu zaszczytów. W naszym życiu prywatnym kierujemy się zasadą wolności, nie odnosimy się z pogardą w stosunku do sąsiada nie rzucamy w jego kierunku pogardliwych spojrzeń.. Szanujemy prawa w życiu publicznym. Myśmy też stworzyli najwięcej sposobności do wypoczynku po pracy, urządzając przez cały rok igrzyska i uroczystości religijne oraz pięknie zdobiąc nasze prywatne mieszkania. Z powodu zaś wielkości miasta zwozi się tu towary z całej ziemi, możemy tedy na równi rozkoszować się wytworami obcych narodów co i naszymi własnymi.
a..............................................................b...........................................c.................................................
d........................................................e...............................................g...................................................
13. Pod poniższymi kolumnami wpisz nazwę stylu architektonicznego. ...
zdjeciaklasy3e