PRAWNA OCHRONA PRACY - PYTANIA KONTROLNE Z ODPOWIEDZIAMI.doc

(107 KB) Pobierz
PRAWNA OCHRONA PRACY - PYTANIA KONTROLNE Z ODPOWIEDZIAMI

PRAWNA OCHRONA PRACY - PYTANIA KONTROLNE Z ODPOWIEDZIAMI

 

PRAWNA OCHRONA PRACY - PYTANIA KONTROLNE Z ODPOWIEDZIAMI

1. Jakie są główne źródła prawa ochrony pracy?

Odpowiedź: Konstytucja RP, Kodeks pracy (głównie działX), inne ustawy dotyczące organów nadzoru państwowego

nad warunkami pracy (ustawa o PIP, PIS i dozorze technicznym) oraz dotyczące warunków

bhp w różnych sektorach działania, np.: prawo atomowe, górnicze i geologiczne, budowlane.

2. Wymień organy państwowe sprawujące nadzór nad warunkami pracy.

Odpowiedź: Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Państwowy Urząd Dozoru

Technicznego

3. Pracodawca, za rażące naruszenie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, może ukarać pracownika.

Wymień,

jakimi karami.

Odpowiedź: Karą upomnienia, karą nagany, karą pieniężną.

4. Jakie są zadania Państwowej Inspekcji Pracy?

Odpowiedź: Do podstawowych obowiązków należą:

• nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa

i higieny pracy, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i

innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników

związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych,

• kontrola przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przy projektowaniu budowy,

przebudowy i modernizacji zakładów pracy oraz stanowiących ich wyposażenie maszyn

i innych urządzeń technicznych oraz technologii,

• kontrola legalności zatrudnienie, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców,

• uczestnictwo w przejmowaniu do eksploatacji wybudowanych lub przebudowanych obiektów budowlanych

albo ich części w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,

• kontrola wyrobów wprowadzanych do obrotu pod względem spełniania przez nie wymagań dotyczących

bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych w odrębnych przepisach,

• opiniowanie projektów aktów prawnych z zakresu prawa pracy,

• prawo wnoszenia powództwa, a za zgodą osoby zainteresowanej – uczestnictwo w postępowaniu

przed sądem pracy, w sprawach o ustalenie stosunku pracy,

• współpraca z urzędami państw członkowskich Unii Europejskiej odpowiedzialnymi za nadzór nad

warunkami pracy i zatrudnienia,

• ściganie wykroczeń przeciwko prawom pracownika określonych w Kodeksie pracy.

5. Jakie są zadania i uprawnienia Państwowej Inspekcji Sanitarnej?

Odpowiedź: Do podstawowych zadań i uprawnień Państwowej Inspekcji Sanitarnej należą:

• sprawowanie nadzoru sanitarnego nad zakładem pracy

• dokonywanie pomiarów środowiska pracy (odpłatnie),

• udział w odbiorze budowanych lub przebudowanych obiektów.

6. Kiedy pracodawca jest obowiązany powołać służbę bhp?

Odpowiedź: Wówczas, gdy zatrudnia ponad 100 pracowników.

 

 

 

PRAWNA OCHRONA PRACY

MATERIAŁ ŹRÓDŁOWY DLA UCZNIA

Temat: System ochrony pracy w Polsce

1. WPROWADZENIE

System ochrony pracy przejawia się w różnych formach organizacyjnych państwa. W zależności od zamożności

państwa może być bardziej lub mniej rozwinięty.

Mówiąc o systemie ochrony pracy ąc w Polsce, należy rozróżnić system prawny i system organizacyjny.

Pierwszy z nich - prawny, stanowi integralną część gałęzi prawa, jaką jest prawo pracy, mówi o normach

prawnych i ich usytuowaniu w hierarchii źródeł prawa dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Drugi zaś

- instytucjonalny, to system organizacji ochrony pracy na szczeblu państwa, zakładu oraz organów uczestniczących

w tworzeniu, a także kontrolowaniu bezpieczeństwa i higieny pracy w Polsce.

2. SYSTEM PRAWNY OCHRONY PRACY W POLSCE

System ten opiera się na źródłach prawa wskazanych w Konstytucji RP i art. 9 Kodeksu pracy.

Podstawowym aktem prawnym, mówiącym o prawie do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, jest

Konstytucja RP, która w art. 66 gwarantuje takie prawo każdemu. Sposób realizacji tego prawa określa ustawa. Ustawą

określającą prawa i obowiązki obywateli w tym zakresie jest Kodeks pracy. Podstawowe uregulowania kodeksowe

znajd ują się w dziale X kodeksu dotyczącym bhp, w dziale VII dotyczącym ochrony pracy kobiet i w dziale

IX dotyczącym ochrony pracy młodocianych. Natomiast art. 9 Kodeksu pracy wskazuje na inne źródła prawa pracy,

szczególnie zaś porozumienia normatywne zawierane między partnerami socjalnymi, tj. układy zbiorowe i inne porozumienia

zbiorowe, np. akty wewnątrzzakładowe stanowione w formie regulaminów i statutów.

Wśród źródeł prawa dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy można więc wyróżnić akty prawne powszechnie

obowiązujące, stanowione przez upoważnione do tego organy oraz porozumienia zawierane pomiędzy partnerami

społecznymi, obowiązujące grupy, które takie porozumienia zawarły. Dodatkowo, jako źródło praw i obowiązków w

zakre sie bezpieczeństwa i higieny pracy, zostały wprowadzone zasady bhp.

Przepisy powszechnie obowiązujące, poza wymienionym już Kodeksem pracy, są to akty wykonawcze bezpośrednio

rozwijające postanowienia działu X Kodeksu pracy oraz przepisy ogólne, międzybranżowe i resortowe wydane

na pod stawie delegacji zawartej w art.23715 k.p.

Do przepisów powszechnie obowiązujących należą również przepisy zaliczane do przepisów prawa pracy, takie

jak ustawy ustanawiające nadzór i kontrolę nad warunkami pracy, a także przepisy dotyczące innych dziedzin prawa,

regul ujące sprawy z zakresu bhp. Do takich przepisów należy prawo budowlane, prawo górnicze i geologiczne czy

też prawo atomowe.

Do grupy przepisów powszechnie obowiązujących należy zaliczyć również niektóre normy techniczne. Normy

techniczne wydawane są na podstawie ustawy z dnia 12 września 2002r. roku o normalizacji (Dz. U. nr 169,

poz. 1386, ze zm.). Regułą określoną w art. 9 tej ustawy jest, że normy techniczne są dobrowolne, jednakże mogą one

mieć charakter obowiązkowy, jeżeli właściwi ministrowie wprowadzą obowiązek ich stosowania. Obowiązek stosowania

normy technicznej może wynikać z rozporządzenia właściwego ministra wprowadzającego normy określone w

tym rozporządze niu do obowiązkowego stosowania, bądź przez powołanie się na określoną normę w przepisie

powszechnie obowiązującym. W takich przypadkach norma prawna, nakazując stosowanie normy technicznej, powoduje

powszech ność jej stosowania. Należy jednak zwrócić uwagę, że wzorem państw członkowskich Unii Europejskiej,

można zauważyć tendencje do ograniczania norm powołanych do powszechnego stosowania.

Pozostałe przepisy, będące na podstawie art. 9 K.p. przepisami prawa pracy, można podzielić na przepisy

stanowione w drodze porozumienia zawartego pomiędzy partnerami społecznymi lub w ściśle określonych przypadkach

przepisy wewnątrzzakładowe, ustanawiane przez samego pracodawcę.

Do pierwszej grupy należy zaliczyć przepisy bhp występujące w ponadzakładowych i zakładowych układach

zbio rowych pracy (uzp). Z przepisów działu XI K.p., w którym uregulowane zostały sprawy dotyczące porozumień

zbiorowych nie zostały wyłączone sprawy z zakresu bhp, co otwiera drogę do regulowania tych spraw w układach

zbiorowych pracy.

13

MODUŁ I

Jednakże strony układu nie mogą wprowadzić do układu zbiorowego pracy postanowień mniej korzystnych od zawartych

w przepisach powszechnie obowiązujących. Powstaje wobec tego pytanie, czy mogą być wprowadzane postanowienia

ograniczające obowiązki pracownika w zakresie bhp. Wydawać by się mogło, że ograniczenie obowiązków

jest dla pra cownika korzystniejsze. Jednakże obowiązki pracownika ustanowione zostały w celu zapewnienia mu

bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, a zatem każde ich ograniczenie de facto działałoby na jego niekorzyść, powodując

ograniczenie jego ochrony. W układach zbiorowych pracy nie mogą być jednak nakładane na pracowników dodatkowe

obowiązki, gdyż te mogą być ustanawiane jedynie w drodze przepisów powszechnie obowiązujących. Tak

więc w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, w układach zbiorowych pracy mogą być określone albo dodatkowe

uprawnienia pracownicze, albo uszczegółowione uprawnienia wynikające z przepisów powszechnie obowiązujących.

Do najczęściej występujących ure gulowań z zakresu bhp zaliczyć można:

• dodatkowe przywileje zdrowotne,

• dodatkowe urlopy dla pracowników pracujących w warunkach szkodliwych lub uciążliwych oraz skrócenie

dobowego wymiaru czasu pracy dla pracowników zatrudnionych w takich warunkach,

• rekompensaty finansowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy w warunkach szkodliwych

dla zdrowia, uciążliwych oraz niebezpiecznych.

Aktem wewnątrzzakładowym, regulującym sprawy z zakresu bhp, jest regulamin pracy. Zakres przedmiotowy regulaminu,

określony w art. 1041 K.p. obejmuje uregulowania w zakresie wyposażenia pracowników w odzież i obuwie

robocze oraz środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej.

Regulamin pracy ustala pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, jeżeli zatrudnia co najmniej

20 pracowników. Jednakże w przypadku, gdy pracodawca nie może uzgodnić treści regulaminu z organizacją

związkową lub, gdy taka organizacja nie działa u pracodawcy, regulamin ustala sam pracodawca. Regulamin nie

musi być ustalany, jeżeli w zakresie przewidzianym dla regulaminu obowiązują postanowienia układu zbiorowego

pracy. Z treś cią regulaminu pracodawca ma obowiązek zapoznać każdego pracownika.

Zasady bhp są regułami pozaprawnymi. Oznacza to, że nie są one zdefiniowane prawnie ani też określone w przepisach,

jednakże - zgodnie z obowiązującymi przepisami - zarówno pracodawca, jak i osoba kierująca pracownikami

i sam pracownik są obowiązani je przestrzegać, a ich naruszenie lub niestosowanie może spowodować sankcje

prze widziane w Kodeksie pracy. W teorii, za zasady bhp uważa się reguły postępowania wynikające z doświadczenia

życiow ego oraz przesłanek naukowych i technicznych.

3. SYSTEM ORGANIZACYJNY OCHRONY PRACY W POLSCE

O ile system prawny wskazuje na podstawy prawne bezpieczeństwa i higieny pracy, o tyle system organizacyjny

wskazuje na organy i organizacje uczestniczące w określaniu i realizowaniu zadań w tej dziedzinie.

System organizacyjny ochrony pracy można podzielić na:

• ogólnokrajowy,

• zakładowy.

Do pierwszego z nich należy zaliczyć parlament, rząd, ministerstwa i inne urzędy państwowe oraz państwowe

organy nadzoru i kontroli.

Parlament ma przede wszystkim zadania ustawodawcze, tworząc prawo ustala podstawowe zasady systemu. Rząd

i resorty oraz urzędy państwowe, szczególnie Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Ministerstwo Polityki Społecznej oraz

Ministerstwo Zdrowia, ustalają wytyczne państwa w kształtowaniu polityki w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny

pracy oraz, na podstawie ustaw, wydają przepisy wykonawcze w zakresie bhp. Natomiast Państwowa Inspekcja

Pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Urząd Dozoru Technicznego oraz sądy i prokuratura (również pozostałe organy

nadzoru i kontroli) powołane zostały do nadzoru i kontroli obowiązków nałożonych przez prawo. W celu realizacji

uprawnień oraz przy muszania pracodawców do realizacji swoich obowiązków, organy te dysponują możliwością ukarania

mandatem karnym, bądź wydania nakazu lub decyzji. W określonych przepisami przypadkach mogą również

zażądać wstrzymania prowadzenia prac. Główny Inspektor Pracy, w porozumieniu z właściwym ministrem,

może wydać decyzję o wstrzyma niu działalności w całości lub części zakładu.

Istotną rolę w systemie organizacyjnym bhp na szczeblu państwa pełni Rada Ochrony Pracy. W skład Rady wchodzą

przedstawiciele rządu, pracodawców i pracowników, posłowie i senatorowie oraz wybitni specjaliści z dziedziny bezpieczeństwa

i higieny pracy. Organ ten, umocowany przy Sejmie RP, zgodnie z ustawą o Państwowej Inspekcji Pracy,

ma sprawować nadzór nad jej działaniem.

14

PRAWNA OCHRONA PRACY

Istotne znaczenie w tym systemie mają również instytuty naukowo-badawcze powołane do prowadzenia prac

naukowo-badawczych w dziedzinie bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia.

Również w zakładzie pracy istnieją różne podmioty, do których obowiązków należy tworzenie warunków pracy

a także społeczny nadzór i kontrola nad tymi warunkami. Podstawowym podmiotem w zakładzie pracy, którego

obowiązkiem jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy jest pracodawca (art. 15 K.p.). Pracodawca

realizuje swoje obowiązki za pomocą wyspecjalizowanej służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz lekarza

sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami. Dodatkowo, w zakładzie pracy w kształtowaniu bezpiecznych

warunków pracy uczestniczy komisja ds. bhp jako organ opiniodawczo-doradczy.

Organy przedstawicielskie, jakimi są związki zawodowe i społeczny inspektor pracy, pełnią przede wszystkim funkcje

nadzorczo-kontrolne w zakresie przestrzegania przez pracodawcę obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych

warunków pracy. Należy zwrócić uwagę, że nie tylko państwowe organy nadzoru nad warunkami pracy mają prawo

wymierzania mandatu karnego za nieprzestrzeganie przepisów i zasad bhp, ale w uprawnienia egzekucyjne został

wyposażony również społeczny inspektor pracy. Tym uprawnieniem jest prawo wydawania, w formie pisemnej, zaleceń dotycz

ących usunięcia stwierdzonych uchybień. Przepisy ustawy o społecznej inspekcji pracy przewidują możliwooeć ukarania

karą grzywny pracodawcy, który nie spowodował usunięcia uchybień wskazanych w zaleceniu społecznego inspektora pracy.

Pracodawca może odwołać się od wydanego zalecenia do właoeciwego inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy.

4. NADZÓR NAD WARUNKAMI PRACY

4.1. Państwowy nadzór nad warunkami pracy

Państwowy nadzór nad warunkami pracy sprawują:

• Państwowa Inspekcja Pracy,

• Państwowa Inspekcja Sanitarna,

Ponadto czynnooeci w zakresie dozoru technicznego nad urządzeniami technicznymi stwarzającymi szczególne

zagrożenie sprawuje Urząd Dozoru Technicznego.

15

MODUŁ I

Państwowa Inspekcja Pracy

Państwowa Inspekcja Pracy jest organem powołanym do nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności

przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Podlega Sejmowi. Nadzór nad Państwową Inspekcją

Pracy w zakresie ustalonym ustawą, sprawuje Rada Ochrony Pracy (ustawa z dnia 13 kwietnia ą, 2007r.,. Dz.U. z

2007 r. nr 89, poz. 589).

Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Pracy należy.-

• nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa

i higieny pracy, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających

ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem,

zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych,

• kontrola przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przy projektowaniu budowy, przebudowy

i modernizacji zakładów pracy oraz stanowiących ich wyposażenie maszyn i innych urządzeń technicznych

oraz technologii,

• kontrola legalności zatrudnienie, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców,

• uczestnictwo w przejmowaniu do eksploatacji wybudowanych lub przebudowanych obiektów budowlanych

albo ich części w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,

• kontrola wyrobów wprowadzanych do obrotu pod względem spełniania przez nie wymagań dotyczących bezpieczeństwa

i higieny pracy, określonych w odrębnych przepisach,

• opiniowanie projektów aktów prawnych z zakresu prawa pracy,

• prawo wnoszenia powództwa, a za zgodą osoby zainteresowanej – uczestnictwo w postępowaniu przed sądem

pracy, w sprawach o ustalenie stosunku pracy,

• współpraca z urzędami państw członkowskich Unii Europejskiej odpowiedzialnymi za nadzór nad warunkami

pracy i zatrudnienia,

• ściganie wykroczeń przeciwko prawom pracownika określonych w Kodeksie pracy.

Uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy.-

• nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie w przypadku, gdy naruszenie dotyczy przepisów

i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,

• nakazania: wstrzymania prac lub działalności, gdy naruszenie powoduje bezpośrednie zagrożenie życia lub

zdrowia pracowników lub innych osób wykonujących te prace lub prowadzących działalność; skierowanie do

innych prac pracowników lub innych osób dopuszczonych do pracy wbrew obowiązującym przepisom przy

pracach wzbronionych, szkodliwych lub niebezpiecznych albo pracowników lub innych osób dopuszczonych

do pracy przy pracach niebezpiecznych, jeżeli pracownicy ci lub osoby nie posiadają odpowiednich kwalifikacji;

nakazy w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonani;

• nakazania wstrzymania eksploatacji maszyn i urządzeń w sytuacji, gdy ich eksploatacja powoduje bezpośrednie

zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi; nakazy w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu;

• zakazania wykonywania pracy lub prowadzenia działalności w miejscach, w których stan warunków pracy

stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia; nakazy w tych sprawach podlegają natychmiastowemu

wykonaniu;

nakazania, w przypadku stwierdzenia, że stan bezpieczeństwa i higieny pracy zagraża życiu lub zdrowiu

pracowników lub osób fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym osób

wykonujących na własny rachunek działalność gospodarczą, zaprzestania prowadzenie działalności bądź

działalności określonego rodzaju;

• nakazania ustalenia, w określonym terminie, okoliczności i przyczyn wypadku;

• nakazania pracodawcy wypłaty należnego wynagrodzenia za pracę, a także innego świadczenia przysługującego

pracownikowi, nakazy w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu,

• przeprowadzanie kontroli o każdej porze dnia i nocy.

Sposób egzekwowania uprawnień przez Państwową Inspekcję Pracy.-

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin