KPSZ-S1-kolejowe pojazdy szynowe.odt

(28 KB) Pobierz

KOLEJOWE POJAZDY SZYNOWE

Literatura:

Tabor kolejowy

 

Wagony towarowe:

Ostoja pojazdu szynowego dwuosiowego:

                     ostoja- rama wagonu;

                     ostojnice- skrajna belka podłużna;

                     czołownice- czołowe belki podłużne;

Zestaw kołowy: dwa koła z osią

I stopień odsprężynowania wózka między ramą a wózkiem (między zestawem a ramą).

II między ostoją wózka a ostoją wagonu.

 

Wagony towarowe:

                     kryte typu normalnego;

                     kryte typu specjalnego;

                     węglarki (typu normalnego, specjalne (np. samowyładowcze));

Platformy:

                     typu normalnego (np. kontenery);

                     typu specjalnego (np.  obniżoną podłogą);

Wagony osobowe:

                     wagony do przewozu podróżnych (miejsca: siedzące, leżące, sypialne),

                     wagony restauracyjne, barowe, itp.,

                     wagony bagażowe, pocztowe, służbowe, itp.

Numery inwentarzowe(12 cyfr)

Oznaczenia wagonów osobowych:

Oznaczenie cyfrowe wagonu składa się z sześciu grup cyfr (4 grupy dwucyfrowe, 1 grupa trzycyfrowa i 1 grupa jednocyfrowa) co w sumie daje dwunastocyfrowy numer wagonu

Ostatnia cyfra numeru jest cyfrą samokontroli, która daje możliwość sprawdzenia czy numer został poprawnie ustalony (sposób obliczania w dalszej części). Cyfry trzech pierwszych grup są oddzielone myślnikiem od pozostałych. Cyfra samokontroli również oddzielona jest myślnikiem od poprzedzających ją cyfr numeru. Trzy grupy cyfr przed cyfrą samokontroli (grupa 3,4,5) są podkreślone linią ciągłą i stanowią zasadniczy numer wagonu i wiążą się oznakowaniem literowym.

                     1 grupa (2 c.)- system wymiany w ruchu międzynarodowym. Oznacza do jakiego systemu komunikacji wagon jest przystosowany.

                     2 grupa (2 c.)- zarząd kolei (51 polski, 20 rosyjski), oznaczenie kolei właścicielki lub kolei włączającej wagon do eksploatacji.

                     3 grupa (2 c.)- oznacza charakterystykę eksploatacyjną wagonu.

                     4 grupa (2 c.)- oznacza parametry techniczne związane z eksploatacją; pierwsza cyfra tej grupy, czyli 7 cyfra numeru oznacza prędkość maksymalną z jaką może poruszać się wagon (1,2–do 120km/h, 3,4,5,6 -od 121 do 140km/h, 7,8 -od 141 do 160km/h, 9->160km/h) druga cyfra tej grupy, czyli 8 cyfra numeru oznacza rodzaj dostarczanej energii (ogrzewania);

                     5 grupa (3 c.)- oznacza kolejny numer wagonu z danej serii produkcyjnej.

                     6 grupa (1 c.)- cyfra samokontroli (poprawność numeru), Oblicza się ją w następujący sposób: dopełnienie do pełnej liczby (tj np. do 40):.

 

Duże litery (klasa i rodzaj wagonu)-powiązane znaczeniowo z 3 grupą cyfr numeru wagonu:

                     A - osobowe klasy 1

                     B - osobowe klasy 2

                     AB - osobowe klasy 1 i 2

                     AcBc - z miejscami do leżenia klasy 1 lub 1 i 2

                     Bc - z miejscami do leżenia klasy 2

                     BD - osobowy klasy 2 z przedziałem bagażowym

                     BR - osobowy klasy 2 z barem

                     D - bagażowy

                     DP/DF - bagażowo - pocztowy

                     P/F - pocztowy lub prywatny

                     S - służbowy

                     WL - sypialny

                     WR/J - restauracyjny

                     WLk - wagon socjalny klasy 1

                     Bck - wagon socjalny klasy 2

                     Z - ogrzewczy

                     M- sanitarny

 

Małe litery (specyfikacja techniczna):

                         b - zmodernizowany barowy

                         c - z miejscamido leżenia (Bc, AcBc)     d - z przewodem zdalnego strowania

                         e - z przedziałami menedżerskimi

                         h - przejście środkiem wagonu, przedziały otwarte

                         i  - do przewozu osób niepełnosprawnych

                         k - wagon akcji socjalnej (Bck, Wlk)

                         m - wagon dłuższy niż 24,5m

                         n - ogrzewanie nawiewne

                         p - piętrowy

                         s - boczny korytarz w wagonie bagażowym

                         t - do przewozów specjalnych

                         u - możliwość zdalnego zamykania drzwiami i sterowania oświetleniem

                         z - wagon zdeklasowany np z klasy 1 na 2

 

Oznaczenia lokomotyw:

                     pierwszy symbol -litera: E - trakcja elektryczna; S - trakcja spalinowa;

                     drugi symbol - litera (lokomotywy elektryczne i spalinowe): P - lokomotywa do ruchu pasażerskiego;T - lokomotywa do ruchu towarowego; U - lokomotywa uniwersalna zarówno pasażerska jak i towarowa); M - lokomotywa do pracy manewrowej ;

                     trzeci symbol - (2 c.) lokomotywy elektryczne: 01-14 - czteroosiowe na prąd stały 3kV; 15-19 - czteroosiowe na prąd przemienny; 20-34 - sześcioosiowe na prąd stały 3kV; 35-39 - sześcioosiowe na prąd przemienny; 40-49 - inny układ osi lub inne napięcie;

lokomotywy spalinowe: 01-09 - przekładnia mechaniczna, sterowanie pojedyncze;10-14 - przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne; 15-24 - przekładnia hydrauliczna, sterowanie pojedyncze; 25-29 - przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne; 30-39 - przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyncze; 40-49 - przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne;

                     czwarty symbol - liczba (2-4 cyfr): 1234 - liczba ta jest numerem kolejnego pojazdu trakcyjnego danej serii;

                     piąty symbol - duża litera (TYLKO lokomotywy elektryczne dwuczłonowe): A - pierwszy człon lokomotywy; B - drugi człon lokomotywy.

                     Przykłady:

         ET22 951 - lokomotywa elektryczna sześcioosiowa na prąd stały 3kV do prowadzenia pociągów towarowych.

         SM42 113 - lokomotywa spalinowa czteroosiowa z przekładnią elektryczną i sterowaniem wielokrotnym do pracy manewrowej.

 

EZTy (elektryczne zespoły trakcyjne):

51-64- 3wagonowe 3kV prądu stałego

65-69-3wagonowe (AC)prąd przemienny

70-74- 4wagonowe 3kV DC (stały)

75-79- 4wagonowe AC

80-89- samodzielne wagony silnikowe, zestawione dowolnie

90-93- 2wagonowe 800V DC

94-99- inny rodzaj zasilania niż wyżej wymienione

 

Luźne notatki z zajęć:

 

SHP- samoczynne hamowanie pociągu (taki gadżet przy pociągu przy kółeczkach i skrzyneczka przy torach)- jest przed każdym semaforem 200m i gdzieś jeszcze... . Czuwak (są aktywne i pasywne) aktywny się zapala co 90.... sekund(?).

 

ERTMS- Europejski system zarządzania ruchem kolejowym- dzięki temu można by zlikwidować semafory.

ETCS- zunifikowany europejski system bezpiecznej kontroli jazdy pociągów (podsystem ERTMS'a)- doświadczenia w ok. Poznania. Czujniki okołotorowe (?) i śledzą jadące pociągi, które pod wpływem sygnałów torowych hamuje w przypadku gdy jest przekroczona bezpieczna odległość hamowania od pociągu jadącego przed itd.

GMSR- Europejska radiołączność pociągowa (podsystem ERTMS'a)- satelita namierza pociąg i automatycznie włącza hamowanie przy bezpiecznej odległości hamowania od jadącego przed nim pociągu na szlaku i tak sobie mogą jechać w tej bezpiecznej odległości.
Przy automatycznych komunikatach jeśli się zatrzyma i otworzy drzwi (ew jest jeszcze czujnik szybkości, który sprawdza czy np. prędkość przekroczyła 5km/h) to następny komunikat się poda.

SOP2 -samoczynne ograniczenie prędkości (w metrze, Czesi jako pierwsi to zastosowali)- po wewnętrznych stronach szyn cienkie druciki które tworzą pętle, na pojeździe z przodu są 2 anteny dający sygnał do tego urządzenia SOPu; dodatkowo sygnalizacja sytuacji ruchowej jest gdziśtam.(SOP jest przystosowany do 85km/h), 1 lampka pomarańczowa uruchamia szybkość do 76km;2 lampka: 58,trzecia lampka: 30 20cos ? A jest ich 4 ;) - jest to taki prymitywny ETCS.

Podsystemy SOP'u:

AOP- automatyczne ograniczenie prędkości

AJP- automatyczna jazda pociągu

 

 

Ruskie wagony w metrze: każdy ma napęd i może sam jeździć (łączone po sześć).

A te drugie są zwartym składem.

Elektrodynamiczne hamowanie w metrze- jest czyste, silnik przechodzi na pracę....... Jak to nie działa to się włącza pneumatyczne.

Krańcówka -wyłącznik w drzwiach sprawdzający czy się zamknęły. →  Przekaźnik na każdym wagonie musi się zamknąć i przekazać sygnał do →  stycznika drzwiowego i jeśli on się zamknie to dopiero można jechać. (jak to nie działa to trzeba wyrzucić pasażerów)

 

Dławik torowy- szyny jezdne przecięte/oddzielone i jak pociąg wjeżdża na taki dławik to …........; przepuszcza prąd stały (a zmiennego nie).

 

DTSU- Dokumentacja technologiczna systemu utrzymania- książka zawierająca instrukcje obsługi taboru (cykl okresowo-naprawczy, wszystkie graniczne wymiary urządzeń), którą pisze producent taboru kolejowego.

 

Posterunki rewizji technicznej:

                     1 posterunek na torach przyjezdnych,

                     1 posterunek na torach wyjazdowych,

                     1 posterunek na szlaku międzynarodowym.

Przed odjazdem pociągu wykonać trzeba próbę hamowania (szczegółową) na posterunku przy torach wyjazdowych. W przewodzie hamulcowym pociągu towarowego ciśnienie musi wynosić 5atm. W cylindrach hamulcowych przy wagonach próżnych ciśnienie wynosi 2,8 atm a przy pełnych (ładownych (?)) 3,5/8 (?) atm.

 

 

 

Lokomotywy spalinowe:

Silnik spalinowy-

 

tranzystor igbt: Uw=U*t0/T t0- szerokosc impulsu; T- okres; w silnikach asynchronicznych komputer steruje tym t0 czyli tak naprawdę napięciem;

 

silnik wysokoprężny (diesla)-

układ korbowo tłokowy- składa się z wału korbowy: łożyska główne i łożyska korbowodowe

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin