doktorat_Znaczenie PR dla bezpieczenstwa organizacji.pdf

(1203 KB) Pobierz
Microsoft Word - dr_OK.doc
A K A D E M I A E K O N O M I C Z N A
i m . O s k a r a L a n g e g o
w e W r o c ł a w i u
W y d z i a ł G o s p o d a r k i N a r o d o w e j
Piotr Bielawski
Znaczenie Public Relations
dla bezpiecze ı stwa organizacji
Praca doktorska
Promotor:
dr hab. Marian Jasiukiewicz
Wrocław 2005
Spis tre Ļ ci
Wst ħ p ..................................................................................................8
Rozdział I
Public Relations czyli zarz Ģ dzanie informacjami ...........................30
1.1.
Public Relations jako wa na dziedzina zarz dzania.................... 30
Rzetelno jako niezb dny warunek techniczny
powodzenia działa Public Relations .......................................... 31
1.3. Public Relations a marketing ...................................................... 32
1.4.
Public Relations w oczach teoretyków marketingu..................... 33
Public Relations musi współpracowa ze wszystkim
komórkami organizacji ............................................................... 43
1.6. Usytuowanie komórki Public Relations w organizacji................ 49
Rozdział II
Public Relations w strukturze organizacji.......................................52
2.1.Znaczenie dobrego wizerunku dla powodzenia działa
organizacji……… ........................................................................ 52
Braki w wykształceniu mened erów w Europie
rodkowo-Wschodniej................................................................. 54
2.3. Problem prób uto samiania PR z marketingiem.......................... 56
Kolizja „interesów” pomi dzy marketingiem a PR ..................... 58
2.5. Public Relations sumieniem korporacji ....................................... 60
2.6. Problem zaniedbania technik zarz dzania informacjami............. 62
2.7. Postrzeganie marketingu przez rodowisko dziennikarskie ........ 63
2.8.
Ka dy członek organizacji powinien by rzecznikiem
swojej firmy................................................................................. 67
2
1.2.
1.5.
2.2.
Rozdział III
Komunikacja wewn ħ trzna……………………………………………71
3.1. Komunikacja wewn trzna fundamentem innych działa PR.…… 71
3.2. Tworzenie systemu komunikacja wewn trznej………………….. 75
3.3. Budowanie podstaw systemu komunikacji
wewn trznej w KGHM………………………………………….. 76
3.4. Przygotowanie wn trzna firmy na otwarte kontakty
z mass mediami………………………………………………….. 78
3.5. Szkolenie kadry kierowniczej organizacji
w dziedzinie komunikacji społecznej…………………………… 79
3.6. Model procesu budowania systemu komunikacji wewn trznej…. 80
3.7. Problem zwi zków zawodowych z punktu widzenia
komunikacji wewn trz organizacji…………………………… .. 84
3.8. Audyt komunikacyjny jako narz dzie rozpoznawania
potencjalnych zagro e firmy…………………………………….. 91
Rozdział IV
Działanie antykryzysowe……………………………………………...92
4.1. Zewn trzne przyczyny kryzysów wewn trz
organizacji podczas transformacji………………………………. 92
4.2.
Diagnoza sytuacji, która zapowiadała kryzys w KGHM………... 94
4.3.
Przygotowania do działa antykryzysowych……………………. 96
4.4.
Zało enia do działa antykryzysowych…………………………. 98
Relacje z mediami podczas działa antykryzysowych………… 100
4.6. Uzgodnienia z zarz dem firmy dotycz ce działa
antykryzysowych ……………………………………………… 102
4.7. Przebieg kampanii…………………………………………...… 102
4.8. Spotkanie z dziennikarzami po zako czeniu kampanii…….….. 105
4.9. Podsumowanie kampanii…………………………………….… 105
Rozdział V
Relacje z mass mediami a bezpiecze ı stwo organizacji
na przykładzie KGHM……………………………………………….108
5.1. Nie wystarczy deklaracja, e kontakty z mediami s wa ne…… 108
5.2. Cel kontaktów z mass mediami………………………………… 111
5.3. Specyfika kontaktów z mediami………………………………... 116
5.4. Kwalifikacje osoby odpowiedzialnej za kontakty z mediami…... 118
3
4.5.
5.5. „Efekt nie nej kuli” – budowanie relacji
ze rodowiskiem dziennikarskim……………………………….. 121
5.6. Jak rozwi zywa problem przekłama w mediach
i informacji nieprawdziwych…………………………………… 123
5.7.
Zachowanie inicjatywy informacyjnej jako najwa niejszy
warunek powodzenia kontaktów z mediami……………………. 126
Zabezpieczenie organizacji przed kryzysem wtórnym
wynikaj cym z niewła ciwego komunikowania si
z mediami w czasie kryzysu……………………………………. 129
5.9. W ka dej sytuacji konieczne jest budowanie zabezpiecze
na wypadek kryzysu z mediami i podejmowa błyskawiczne
działania je li powstanie zagro enie takim kryzysem………….. 138
Rozdział VI
Sytuacja kryzysowa w Banku Cz ħ stochowa SA, jako przykład
konsekwencji niewła Ļ ciwego funkcjonowania PR
– studium przypadku………………………………………………….146
6.1. Zało enia analizy przypadku sytuacji kryzysowej………………… 146
6.2. Rozpoznanie sytuacji w Banku Cz stochowa – próba
znalezienia przyczyn kryzysu…………………………………… 147
6.3. Pierwsze skutki zaniedbania technik zarz dzania
Informacjami……………………………………………………. 148
6.4. Przyczyna kryzysu w Banku Cz stochowa……………………... 151
6.5. Eskalacja kryzysu – media regionalne i ogólnopolskie
powielaj doniesienie „Trybuny l skiej”……………………… 154
6.6. Kryzys w Banku Cz stochowa – przygotowanie do diagnozy…. 157
6.7. Kryzys w Banku Cz stochowa wynikiem nieumiej tno ci
współpracy z mass mediami……………………………………... 159
6.8. Przygotowanie koncepcji działa antykryzysysowych…………. 159
6.9. Specyfika działania w sytuacji kryzysowej……………………... 162
6.10.
Plan przebiegu obrad Rady w punkcie dotycz c
Konferencja prasowa dla dziennikarzy regionalnych
nast pnego dnia – godz. 12.00………………………………….... 173
6.12. Mo liwe do osi gni cia efekty………………………………...... 175
4
5.8.
Banku Cz stochowa – godz. 19.00…………………………….............. 172
6.11.
Rozdział VII
Lobbing…………………………………….…………………………..177
7.1. Zakres działa lobbingowych……………………………………. 177
7.2. Problem wizerunku lobbingu…………………………………….. 178
7.3. Postulat uregulowa prawnych dotycz cych lobbingu…………... 181
7.4 Lobbing jako dziedzina Public Relations………………………... 182
7.5. Działania lobbingowe nale y rozpocz zanim pojawi si
problemy…………………………………………………………. 185
7.6. Tworzenie kr gów opiniotwórczych gwarancj powodzenia
działa lobbingowych……………………………………..……... 190
7.7 Działania lobbingowe w KGHM – studium przypadku…………. 191
7.8.1. Skuteczno działa lobbingowych w sytuacjach
kryzysowych – studium przypadku……………………………… 194
7.8.2. Diagnoza sytuacja – studium przypadku cd. ……………………. 199
7.9. Najwa niejsza jest spójno działa informacyjnych……………. 202
Rozdział VIII
Działanie w kryzysie – studium przypadków………………………..204
8.1. Specyfika działania w sytuacji kryzysowej…………………… 204
8.2. Kryzys, w którym znajduje si specjalista PR podczas
kłopotów organizacji…………………………………………... 210
8.3. Sytuacja kryzysowa – studium przypadku (KGHM)………….. 211
8.4. Współpraca z dziennikarzami pod czas kryzysu……………... 213
8.5. Współpraca rzecznika z ró nymi instytucjami i wynikaj ce
z tego ograniczenia……………………………………………. 216
8.6. Konsekwencje nieumiej tnej współpracy z mediami
podczas kryzysu……………………………………………….. 218
8.7. Próba wprowadzenia jasnych reguł post powani
informacyjnego w instytucjach odpowiedzialnych za
kierowanieakcjami ratowniczymi…………………………….. 221
8.8. Kryzys w KGHM – „dziki” strajk (studium przypadku)……… 223
8.9. Konieczno błyskawicznej reakcji rzecznika
w kontaktach z mediami………………………………………. 225
8.10. Złamanie obowi zuj cych reguł gry obowi zuj cych
specjalist PR………………………………………………….. 226
8.11. Negatywna rola zwi zków zawodowych……………………… 227
8.12. Wnioski z działa informacyjnych prowadzonych …………… 228
podczas nielegalnego strajku
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin