Baratte 100 zapalnych punktów historii Kościoła.txt

(653 KB) Pobierz
Emmanuel Baratte 

Sto Zapalnych punkt�w historii Ko�cio�a
Prze�o�y� Tadeusz Szafra�ski
Instytut Wydawniczy PAX
Warszawa 1995
Tytu� orygina�u
 Cent points chauds de l'histoire de L'Eglise

 Copyright
(C) Desclee de Brouwer, 1979
 Wydanie drugie, przejrzane i poprawione, 1985

 Cum permissu superiorum
(C) for the Polish edition by I.W. Pax, Warszawa 1995

 Wsp�pracownicy
Emmanuel Baratte, Philippe Barbarin, Catherine Bergot, Marie Bienvenue Patrick de Bonnieres,
Edmond Bougaud, Franqois Boye, Yves Briend, Beatrice Cerceau, Marie-Helene Congourdeau,
Albert Dalle, Claude Delibes, Emmanuelle de Mars, Jean de Deserts, Jean Duchesne, Richard
Escudier, Jean-Luc Fabre, Jean-Pierre Fourquet, Gilles Fumey, Michel Gitton, Marc Godinot, Eric
Guillemot, Yves-Marie Hilaire, Isabelle Houen, Christina Hum, Yvonne Kappes Grange, Charlotte
Le Bouteiller, Franqois-Jer�me Leroy, Gerard Marchand, Jean de Mathan, Philippe Moch, Ellinor
Morillon, Philippe Morillon, Donatienne Mouillot, Philippe Naszalyi, Xiavier Royer, Jean-Marie
Salamito, Dominique Sage, Florence Terrien, Christine Tyburn, Francoise Vergobbi.
 Opracowanie typograficzne
Roman Kirilenko
Projekt ok�adki i stron tytu�owych
 Beata Kulesza
Ilustracja na ok�adce
Francisco Goya "Trybuna� Inkwizycji" (fragment)
PRZEDMOWA
Niedawno grupa m�odych zwi�zanych z "Equipes Resurrection" opub-
likowa�a ksi��k� Jaka jest Twoja wiara, chrze�cijaninie?, stanowi�c�
powa�n� i zwi�z�� - co t�umaczy jej sukces - analiz� stu problem�w, przed
jakimi staje wsp�czesny chrze�cijanin. Jako autor przedmowy �yczy�em
m�odym autorom, aby by� to "strza� w dziesi�tk� ". Cel zosta� osi�gni�ty.
"Equipes Resurrection" podejmuje teraz now� pr�b�: Sto punkt�w
zapalnych w historii Ko�cio�a. Praca jest r�wnie trudna. Ale m�odym nie
brak ani brawury, ani odwagi, by si� jej podj��.
Niewiele wiemy o dziejach Ko�cio�a; cz�sto nasze s�dy opieramy na
domniemaniach i uproszczeniach, a pozbawieni zmys�u historycznego,
przesz�o�� oceniamy z perspektywy wiedzy dzisiejszej. Nowa ksi��ka pojawia
si� wi�c w odpowiednim czasie, tym bardziej �e pozwoli lepiej zrozumie�
tera�niejszo�� i j� zrelatywizowa� (ogl�dana bowiem ze zbyt bliskiej
odleg�o�ci, wydaje si� urzeka� b�d� przera�a�).
Tak wi�c �ycz�, by ten drugi tom odni�s� tak wielki sukces jak pierwszy.
W sporcie ma si� zaufanie do zespo�u, kt�ry wygra�.
WPROWADZENIE
Sukces ksi��ki Jaka jest Twoja wiara, chrze�cijaninie? sk�oni� autor�w do podj�cia nowej pr�by. Z brawur� zaatakowali najtrudniejsze problemy
w historii Ko�cio�a.
Dokonany przez nich wyb�r odpowiada potrzebie chwili. Nigdy dot�d
przesz�o�� nie dostarcza�a tylu temat�w filmom wy�wietlanym w kinie czy
w telewizji, lub innym szeroko rozpowszechnianym spektaklom. Kultura
zyskuje oczywi�cie na tej fascynacji, ale owej popularyzacji historii nie
zawsze towarzyszy odpowiednie przygotowanie odbiorc�w, kt�re jest przecie�
warunkiem zdrowej krytyki. Historia a la Victor Hugo czy Alexandre
Dumas wci�� prze�ywa sw� m�odo��.
Ta naiwno�� poci�ga za sob� pewne niebezpiecze�stwa, je�li chodzi
o wydarzenia, na kt�rych osnuta jest historia Ko�cio�a. Zawsze bowiem
mo�na niekompetentnej widowni pokaza� jedynie te epizody, kt�re nie
przynosz� Ko�cio�owi zaszczytu, czy pokusi� si� o szyderstwo, gdy brakuje
obro�c�w prawdy, moralno�ci i �wi�to�ci. Niekt�rzy u�ywaj� sobie ponad
miar�, nie troszcz�c si� zbytnio o dok�adno�� i nie licz�c .si� z tym, co
Ko�ci� sam m�wi o sobie.
By unikn�� tych wypacze�, potrzeba pewnej kultury w dwu dziedzinach:
historii i teologii. Pierwsza obfituje w okresy, fakty, r�ne cywilizacje; druga
wymaga pewnej subtelno�ci umys�u i niez�ej znajomo�ci Objawienia.
Wielu autor�w niniejszej ksi��ki jest jeszcze studentami historii; niekt�rzy
maj� ju� za sob� studia teologiczne. Chocia� nie s� do�wiadczonymi
nauczycielami, potrafi� korzysta� ze �r�de� i nie chc� oszukiwa� w �adnej
z tych dwu dyscyplin. Maj� oni prawo do sympatii ze strony tych wszystkich,
kt�rzy dzi�ki nim przestan� si� k�opota� faktami historycznymi uw�aczaj�-
cymi ich wierze.
ks. Charles
Spis Tre�ci
Przedmowa kardyna�a A. Renarda
Wprowadzenie ks. Charlesa
Sto punkt�w zapalnych
Zanim przeczytacie t� Ksi��k�
Z og�lnej perspektywy
Ko�ci� - ryzykiem Boga
Chrze�cijanie i niechrze�cijanie os�dzaj� przesz�o�� Ko�cio�a
Ko�ci� w historii ludzko�ci
Na czym polega odpowiedzialno�� Ko�cio�a
Historia w kawa�kach
Masy, instytucja i �wi�ci
Pocz�tki Ko�cio�a
1. Czy Chrystus za�o�y� Ko�ci�?
2. Czy pierwsi chrze�cijanie byli komunistami?
3. Aposto�owie a w�adza polityczna
4. od Aposto��w do biskup�w
5. Ko�ci� a synagoga
Czas prze�ladowa�
6. Kryzys gnostyczny
7. M�czennicy - odrzucenie spo�eczno�ci poga�skiej?
Cesarstwo chrze�cija�skie
 8. Konstantyn Wielki - dobroczy�ca czy grabarz chrze�cija�stwa?
 9. Pokusa wi�kszo�ciowa
 10. Odpowiedzialno�� chrze�cija�stwa wobec upadku cywilizacji anty-
cznej
11. Pierwsi mnisi - ucieczka czy wyzwolenie?
 12. Wp�yw chrze�cija�stwa na prawodawstwo
 13. Spotkanie hellenizmu z chrze�cija�stwem (sob�r w Nicei)
14. Czy Ko�ci� jest tak� instytucj� jak inne?
15. �wi�ty Augustyn i "rami� �wieckie"
16. Sobory w Efezie i w Chalcedonie - spory doktrynalne czy
rywalizacja polityczna?
 Ku �redniowieczu
17. Autorytet nast�pc�w �w. Piotra
18. Wykorzystywanie element�w poga�skich
19. Ko�ci� a barbarzy�cy
20. Od pokuty publicznej do spowiedzi prywatnej
21. Ko�ci� a kultura antyczna
22. Teokracja bizanty�ska
23. Honoriusz I - papie�em heretykiem?
24. Krzy� i p�ksi�yc
25. Walka o pi�kno
26. Papie�-kr�l
 Wieki �elaza
27. Niegodni papie�e X wieku
28. L�ki roku tysi�cznego
29. Ko�ci� wobec gwa�tu
30.Roz�am z Ko�cio�em wschodnim - rok 1054
31. Ko�ci� we w�adzy �wieckich
32.Kryzysy i reformy duchowie�stwa
Na marginesie dziej�w �redniowiecza Problem permanentny: Ko�ci� a przymus
 Wieki XII i XIII
33. Krucjaty - zamiar mistyczny czy polityka imperialistyczna?
34. Ko�ci� a pieni�dze
35. Herezja katar�w a inkwizycja
36. Tragiczny splot wydarze� - czwarta krucjata
37. �ydzi w �wiecie chrze�cija�skim
38. Ewangelizacja ogniem i �elazem - Krzy�acy
39. Czy wiek XIII by� z�otym wiekiem �wiata chrze�cija�skiego?
40. Ludwik �wi�ty - w�adca pa�stwa chrze�cija�skiego
41. My�l chrze�cija�ska poddana pr�bie nowoczesno�ci
42. Ko�ci� a awans kobiety
Schy�ek �redniowiecza
43. Proces templariuszy
44. Spirytua�owie kwestionuj� instytucj� Ko�cio�a
45. Polowanie na czarownice
46. Fa�szywe dekreta�y
47. Narodziny biurokracji papieskiej
48. Walka dw�ch papie�y
49. �wi�ta Joanna i jej s�dziowie
50. Sob�r przeciwko papie�owi
Renesans i reformacja
51. Borgiowie
52. Nawr�t humanizmu poga�skiego
53. Handel odpustami
54. Katastrofalne skutki systemu komendacji.
55. Czy nale�a�o pot�pi� Lutra?
56. Podb�j pi�ciu kontynent�w przez pa�stwa katolickie
57. Przygoda misjonarska
58. Chrze�cija�stwo a niewolnictwo
59. Czy inkwizycja hiszpa�ska by�a motorem post�pu?
60. Henryk VIII a problem rozwodu
61. Wojny religijne
62. Noc �w. Bart�omieja
63. Monarchie z ustanowienia Bo�ego
64. Sob�r trydencki - kontrreformacja czy reforma katolicka?
65. Apogeum triumfalizmu
66. Sprawa Galileusza
67. Chirurgia pod znakiem zapytania
68. Molier we wsp�lnym grobie
69. Janseni�ci i jezuici
70. Mistycy na cenzurowanym
71. Czy Ko�ci� m�g� przyj�� ryty chi�skie?
 Epoka rewolucji
72. Pog��bianie si� nietolerancji
73. Ko�ci� a rewolucja francuska
74.Konkordat, ksi�a - urz�dnikami pa�stwowymi
75. Upadek instytucji kolegialnych
76.Restauracja - sojusz tronu z o�tarzem
77. Rozkwit zgromadze� zakonnych
78. Walka o szko��
79. Ko�ci� a �wiat robotniczy
80. Za kapitalizmem czy przeciw niemu?
81. Syllabus - defensywa Ko�cio�a?
82.Katolicyzm czy papizm: przerosty ultramontanizmu
83. Koniec Pa�stwa Ko�cielnego
84. Sacre-Coeur i Komuna Paryska
85. Wolnomularstwo
86. Antysemityzm chrze�cijan
87.Saint-Sulpice i kl�ska sztuki chrze�cija�skiej
 XX wiek
 88. Pocz�tki ekumenizmu
 89. Ko�ci� nie jest ju� tylko Ko�cio�em Zachodu
90.Represje antymodernistyczne i narodziny integryzmu
 91. Pot�pienie Sillonu i Action Francaise
 92. Ko�ci� a re�imy totalitarne
 93. Czy Pius XII by� kolaborantem?
 94. Ksi�a - robotnicy
 95.Sob�r Watyka�ski II - zerwanie czy ci�g�o��?
 96. Blaski i cienie reformy liturgicznej
 97. Kardyna� Spellmann a obrona chrze�cija�skiego Zachodu
 98."Rewolucja Jezusa"
 99.Encyklika Humanae vitae i jej nast�pstwa
100.Czy Ko�ci� zmierza ku odnowie?

Wystarczy kr�tka rozmowa z niewierz�cymi, by zorientowa� si�, �e
g��wne zastrze�enia wobec chrze�cija�stwa nie dotycz� ju� filozofii, lecz
historii Ko�cio�a: " Wy, kt�rzy macie za sob� dwadzie�cia wiek�w historii,
nie post�powali�cie lepiej ni� inni, a niekiedy nawet gorzej".
W obliczu tych stale powtarzanych zarzut�w, arbitralnego wybierania
zawsze tych samych fakt�w, chrze�cijanie s� cz�sto bezbronni: albo odcinaj�
si� od dawnego Ko�cio�a na rzecz Ko�cio�a, kt�ry dzi� pr�buje si� odnale��,
co jest zachowaniem niezbyt powa�nym. Albo podnosz� dyskwalifikuj�cy ich
idealistyczny argument, �e wiara w Chrystusa jest substancj� zbyt ulotn�,
by mog�a pojawi� si� w polu historii.
 Katolicy win�i traktowa� sw� histori� bez naiwno�ci, ale tak�e bez
kompleks�w. Je�eli istniej� ciemne karty w dziejach Ko�cio�a, to pozostaje
on - pod warunkiem �e patrzy si� na� bez �adnych apriorycznych uprzedze�
- w s�u�bie pewnego niezwyk�ego planu odnosz�cego si� do cz�owieka,
kt�ry poruszy� �wiat i tylko on mo�e dzi� tchn�� w niego duszg.
Studenci "Equipes Resurrection" (uczestnicz�cy w spotkaniach modlitew-
nych i po�wi�conych refleksji przy ko�ciele Sacre-Coeur na Montmartre)
zapragn�li podj�� to wyzwanie. Studenci hi.storii, literatury, filozofii - ale
tak�e nauk �cis�ych i prawa - m�odzi pracownicy naukowi, zaprzyja�nieni
ksi�a, zajmowali si� przez rok stoma "punktami zapalnymi ", kt�re dzi�  przedstawiaj�.
Po tomie Jaka jest Twoja wiara, chrze�cijaninie? "Eq...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin