KONSPEKT ZAJĘĆ na styczen.doc

(48 KB) Pobierz
KONSPEKT ZAJĘĆ

                                                        KONSPEKT ZAJĘĆ

 

Nauczyciel-prowadzący: mgr  Monika

Zespół: 

Rodzaj  zajęć:  Indywidualne  i  grupowe.

Data: 

Czas  trwania  zajęć:  Uzależniony  od  możliwości  psychofizycznych

                                      uczniów.

Cel  hospitacji:  Obserwowanie  zajęć –motywowanie uczniów do współpracy .

Temat  zajęć: Wyrabianie  orientacji  w schemacie ciała.

 

Cele  szczegółowe:

1) Rozwijanie  poczucia  bezpieczeństwa  i  zaufania.

2) Pobudzanie  receptorów  czuciowych.

3) Rozwijanie  orientacji  w  schemacie ciała.

4)Kształtowanie  umiejętności  współpracy  podczas  aktywności.

5)Aktywizowanie  uczniów  do  współdziałania.

 

METODY:

     -stymulacja  dotykowa,

     -kontakt dotykowy,  wzrokowy,  słowny,  mimika,  gest,

     -elementy muzykoterapii

     -pochwała,  zachęta,  wsparcie.

 

FORMY  PRACY:

     -Indywidualna  w ramach grupy

 

ŚRODKI:

Dostosowane  i  uzależnione  od  rodzaju  próby ( krem, szminka,  woreczki, chusty,  kolorowe  wstążeczki,  piłeczki,  woda,  miska)

 

 

Cel  szczegółowy

Zadania  do  realizacji

Uwagi  o  realizacji

1.  Rozwijanie  poczucia  bezpieczeństwa  i  zaufania.

 

 

 

2.Pobudzanie  receptorów  czuciowych.

 

 

 

 

 

 

3.Rozwijanie  orientacji  w  schemacie ciała.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Kształtowanie  umiejętności  współpracy  podczas  aktywności.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Aktywizowanie  uczniów  do  współdziałania.

-Stwarzanie miłej  i przyjaznej atmosfery,

-Nawiązanie  kontaktu  wzrokowego  z  dzieckiem,

-Powitanie.

 

-Nałożenie kremu  na  ręce,  delikatne  rozsmarowywanie  kremu  na  dłoni  dziecka.

-Masaż dłoni  i  każdego  palca (głaskanie,  rozcieranie,  oklepywanie  oraz  głęboki  ucisk  dłoni).

 

Ćwiczenia przed lustrem :

- używając szminki naznaczamy część  twarzy dziecka ( np. nos) , prowadzimy rękę dziecka do pomalowanej części  twarzy i wypowiadamy głośno jej nazwę , dziecko zatrzymuje wzrok na zaznaczonej części;

- prowadzimy rękę dziecka do poszczególnych części jego ciała i wypowiadamy głośno ich nazwę ;

-          śpiewamy piosenkę „Głowa , ramiona , kolana , pięty „ dotykając  ( bądź  uciskając) jednocześnie tych części ciała

u dziecka  , o których jest właśnie  mowa w piosence

 

-Ćwiczenia z woreczkami 

( wypełnione różnym

materiałem sypkim):

- kładziemy woreczek ( duży lub mały ) na wybraną część ciała dziecka  ( np. .brzuch) , w zależności od ciężaru i faktury dziecko odbiera różne bodźce .

 

-Siedzimy na przeciwko siebie, najpierw nauczyciel

poklepuje swoje nogi i głośno mówi nogi, następnie

oklepuje nogi dziecka i mówi głośno nogi,

poczym bierze ręce dziecka i jego rękoma i wykonuje to samo ćwiczenie
·      poklepujemy brzuch
·      poklepujemy głowę
.      poklepujemy ręce.

 

- Zabawa  ruchowa  w  bliskim  kontakcie  fizycznym:

  Nauczyciel  śpiewa  piosenkę:

„Nazywają  mnie  poleczka  umiem  skakać  jak  piłeczka hop hop trala la kto  zatańczy  tak  jak  ja

 

-zabawa  gdzie  jest…?

(nakrywamy  główkę  dziecka  chustą  i  pytamy  gdzie  jest np.  Łukasz)

 

-Ćwiczenia z kolorowymi wstążeczkami:

- zawiązywanie wybranej części ciała dziecka (np. rekę),

następnie musi się ono uwolnić  w dowolny , ale skuteczny sposób

- zawiązywanie np. złączonych rąk dziecka  , dziecko próbuje się wyswobodzić;

 

-Zanurzanie  palców  i  rąk  w  wodzie

-Wrzucanie  piłek  do  miski

-Chwytanie  i  wyciąganie  z  wody  piłek

 

Wzmocnienia  pozytywne

(nagroda  słowna,  nagroda  rzeczowa)

Każdy  uczeń czuje  się  swobodnie  i  pewnie.

Nauczyciel  poddaje  rękę  każdemu  dziecku  na  powitanie.

 

Każdy  uczeń  ma  nakładaną na  dłonie  warstwę  kremu  i  wykonywany  jest  masaż  dłoni  i  palców  przez  nauczyciela.

 

 

 

Każdy uczeń wykonuje zadanie z pomocą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dziecko może samodzielnie  zdjąć woreczek ze swojego ciała .

 

 

 

 

 

 

Każdy z uczni  wykonuje  zadanie  z  pomocą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dziecko  stoi  nauczyciel  trzyma  je  za  rękę  i  prowokuje  do  podskoków

akcentuje hop hop i  naśladowania  dźwięków.

 

 

 

Dziecko może samodzielnie  zdjąć chustę i  pokazać się.

 

 

 

W trakcie ćwiczeń terapeuta nazywa części ciała  które  są  zawiązane wstążką.

 

 

 

 

 

 

 

Wszyscy  uczniowie  zadania  wykonują  z  pomocą.

 

 

 

 

Motywacja  i  pozytywne  wzmocnienia  do  podjęcia  kolejnych  działań.

Nagradzanie.

 

 

 

Uwagi  po  zakończeniu:

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin