Wędróka przez Biblię_twr_31-2009_09-2010_03.pdf

(621 KB) Pobierz
Folder TWR 2001_10-12
.ZDUWDOQLNZ\GDZDQ\SU]H]
Ä,PSXOV´7:53ROVND
QU
GR
S³owo Boga
W Ksiêdze Ezdrasza czytamy o ludziach którzy przerazili siê
s³owami Boga, Pana Izraela. To, co mówi Bóg, ma doprowadziæ
nas do upamiêtania. Ka¿dy z nas jest grzesznikiem i potrzebuje na-
wrócenia. Ezdrasz rozpocz¹³ wspólne czytanie S³owa Bo¿ego. Jed-
noczenie porwa³ ca³y lud Jerozolimy do pracy przy odbudowie
murów miasta. Nam czêsto brakuje czasu na lekturê Biblii, na szu-
kanie Bo¿ej woli, na zastanowienie siê, jak odbudowaæ mury chro-
ni¹ce nas przed z³em. W trakcie s³uchania s³ów, zapisanych w ko-
lejnych ksiêgach Starego i Nowego Testamentu, bêdziemy mieli
szansê dokonania wa¿nych przemyleñ i okazjê do podjêcia zasad-
niczych decyzji.
Nasze ¿ycie musi byæ przemienione przez Bo¿¹ Prawdê. Wspa-
niale naucza o tym aposto³ narodów, Pawe³ z Tarsu. Czym jest praw-
dziwa pobo¿noæ, m¹droæ, mi³oæ, jak korzystaæ z Bo¿ych da-
rów i wiele innych wa¿nych kwestii objanionych jest najlepiej w
listach do Koryntian.
S³uchajmy wiêc uwa¿nie s³ów Boga, bo maj¹ one moc, by nas
oczyciæ, odnowiæ i przygotowaæ do ¿ycia w Bo¿ym Królestwie.
1
RG
669628024.002.png
Ksiêgi Kronik
Znaczenie i ogólna charakterystyka ksi¹g
Ksiêgi Kronik znajduj¹ siê w naszych Bibliach zaraz po Ksiêgach
Królewskich. W swojej zasadniczej czêci opisuj¹ one ten sam okres
historii Izraela, co Ksiêgi Samuela i Ksiêgi Królewskie: od rz¹dów
Saula, a potem Dawida i Salomona, a¿ po upadek pañstwa i niewolê
babiloñsk¹.
Czy znaczy to, ¿e Ksiêgi Kronik powtarzaj¹ historiê ju¿ raz opo-
wiedzian¹? Nie! S¹ one jakby uzupe³nieniem, dope³nieniem obrazu,
wyrysowanego w innych ksiêgach historycznych Starego Testamen-
tu. T³umacze Biblii hebrajskiej na jêzyk grecki, czyli autorzy Septu-
aginty, nazwali Ksiêgi Kronik Paralipomena, co znaczy rzeczy
opuszczone. Znajdujemy w Ksiêgach Kronik wiele szczegó³ów, któ-
re w innych ksiêgach Starego Testamentu zosta³y opuszczone. St¹d
zreszt¹ wywodzi siê nazwa tych ksi¹g, powszechnie dzi przyjêta;
w. Hieronim nazwa³ je Kronik¹ ca³ej historii wiêtej.
Wzi¹wszy pod uwagê fakt, ¿e w pocz¹tkowych rozdzia³ach I Ksiê-
gi Kronik zamieszczone s¹ genealogie, rozpoczynaj¹ce siê od pierw-
szego cz³owieka, Adama, Ksiêgi Kronik opisuj¹ dzieje ca³ej ludzkoci,
pocz¹tki Narodu Wybranego, okres rozkwitu i upadku Królestwa Izra-
ela, a¿ do zakoñczenia niewoli babiloñskiej w r. 538 przed Chrystusem.
Zadajmy sobie pytanie: dlaczego w³anie w ten sposób uzupe³nio-
na jest narracja Biblii? Mo¿emy dostrzec tu pewn¹ prawid³owoæ
w postêpowaniu rzeczywistego Autora Biblii, Ducha wiêtego. Po
przekazaniu nam prawd, obejmuj¹cych wielk¹ przestrzeñ historii, Duch
Bo¿y jak gdyby powraca do pewnych kwestii i nawietla je jeszcze
raz, z innej perspektywy. Podobne zjawisko obserwujemy studiuj¹c
Ksiêgi Moj¿eszowe. Ksiêga Pi¹ta, zwana Ksiêg¹ Powtórzonego Pra-
2
669628024.003.png
wa, niejako powtarza, podsumowuje Prawo, podane w czterech po-
przednich ksiêgach. Jest to jednak co wiêcej, ni¿ proste powtórze-
nie. Jest to raczej nowa interpretacja Prawa, sformu³owanie go na
nowo w wietle dowiadczeñ 40 lat wêdrówki Narodu Wybranego
przez pustyniê.
I tê w³anie prawid³owoæ zauwa¿amy, porównuj¹c treæ Ksi¹g
Kronik z treci¹ Ksi¹g Samuela i Ksi¹g Królewskich. W Ksiêgach
Kronik inaczej s¹ roz³o¿one akcenty, inaczej uwypuklone poszczegól-
ne wydarzenia czy fakty. Niektóre szczegó³y s¹ ukazane jak gdyby
przez szk³o powiêkszaj¹ce, a inne kwestie, omówione wczeniej sze-
roko, s¹ zupe³nie pominiête.
Na przyk³ad: w Ksiêgach Kronik szczegó³owo opisane jest pano-
wanie Dawida, a wiêc okres wzrostu potêgi Królestwa Izraela. Jed-
nak pominiête s¹ tu wydarzenia, które by³y bardzo powa¿nymi b³êda-
mi wielkiego króla; nie ma tu relacji o cudzo³óstwie Dawida z Bat-
szeb¹ i o zamordowaniu jej mê¿a Uriasza. Ksiêgi Kronik nie opisuj¹
grzechu Dawida. Dlaczego? Gdy¿ Bóg przebaczy³ Dawidowi, wtedy
gdy król ukorzy³ siê przed Nim i b³aga³ o ³askê. A gdy Bóg przebacza,
nie wspomina ju¿ wiêcej grzechu, jak gdyby wymazuje go z rejestru.
Poza tym, Ksiêgi Kronik ukazuj¹ historiê Narodu Wybranego z in-
nej perspektywy ni¿ Ksiêgi Samuela i Ksiêgi Królewskie. Opisuj¹
historiê Izraela z Bo¿ego punktu widzenia - jako wa¿nej czêci historii
zbawienia, czêci Bo¿ego planu ratowania cz³owieka dziêki nadejciu
Mesjasza - Zbawiciela. Dlatego te¿ Ksiêgi Kronik w ogóle pomijaj¹
historiê królestwa pó³nocnego, opisuj¹c, po rozbiciu Izraela na dwie
czêci, tylko dzieje królestwa po³udniowego, judzkiego, ze stolic¹ w Je-
rozolimie, gdzie na tronie zasiadali królowie z mesjañskiej linii Dawida.
Mówi¹c obrazowo: historia Izraela jest ukazana w Ksiêgach Kró-
lewskich z perspektywy tronu, podczas gdy Ksiêgi Kronik opisuj¹ tê
historiê z perspektywy o³tarza. W Ksiêgach Królewskich w centrum
wydarzeñ znajduje siê pa³ac królewski, w Ksiêgach Kronik - wi¹ty-
3
669628024.004.png
nia. Ksiêgi Królewskie ukazuj¹ nam polityczny aspekt historii narodu
izraelskiego, Ksiêgi Kronik - aspekt religijny.
Autor
Wed³ug tradycji izraelskiej autorem Ksi¹g Kronik jest Ezdrasz.
Powróci³ on do Jerozolimy wraz z grup¹ wygnañców babiloñskich
w 458 roku przed Chrystusem i ¿ydowscy uczeni przypuszczaj¹, ¿e
wtedy w³anie spisa³ on Ksiêgi Kronik. Ksiêgi Kronik wykazuj¹ bar-
dzo du¿e podobieñstwo - co do jêzyka, stylu i s³ownictwa - do Ksi¹g
Ezdrasza i Nehemiasza. Byæ mo¿e wiêc autorem tych trzech ksi¹g
jest sam Ezdrasz, lub inny natchniony pisarz, który zredagowa³ tekst
tych ksi¹g na podstawie notatek Ezdrasza. Najprawdopodobniej
wszystkie te ksiêgi, a wiêc I i II Ksiêga Kronik, Ksiêga Ezdrasza
i Ksiêga Nehemiasza stanowi³y w oryginale jedn¹ ca³oæ.
W Biblii hebrajskiej ksiêgi te zamieszczone s¹ na samym koñcu,
jako ostatnie z tzw. Ketubim, czyli Pism.
Struktura Ksi¹g Kronik
I K s i ê g a K r o n i k
I. Genealogie (rodowody)
rozdzia³y 1 - 9
II. Rz¹dy Saula
r. 10
III. Rz¹dy Dawida
r. 11 - 29
1. S³awni wojownicy Dawida
r. 11 - 12
2. Dawid i Arka Przymierza
r. 13 - 16
3. Dawid i wi¹tynia
r. 17
4. Wojny Dawida
r. 18 - 20
5. Spis ludnoci dokonany przez Dawida
r. 21
6. Przygotowania do budowy wi¹tyni
r. 22 - 29
II K s i ê g a K r o n i k
I. Rz¹dy Salomona
r. 1 - 9
4
669628024.005.png
II. Podzia³ Królestwa, Historia Judy
r. 10 - 36
Okresy duchowego przebudzenia za rz¹dów:
1. Asy
r. 14 - 16
2. Jozafata (Jechoszafata)
r. 17 - 20
3. Joasza
r. 23 - 24
4. Ezechiasza (Hiskiasza)
r. 29 - 32
5. Jozjasza
r. 34 - 35
Pierwszy list do Koryntian
Autor : Aposto³ Pawe³
Czas napisania: 55 r. n.e.
Miejsce napisania: Efez
Charakterystyka listu i jego adresatów
I List do Koryntian nale¿y do tzw. ksi¹g nauczaj¹cych Nowego
Testamentu. Aposto³ Pawe³, jako prawdziwy nauczyciel, stara siê
doprowadziæ korynck¹ wspólnotê chrzecijañsk¹ do w³aciwego po-
znania i zrozumienia wielu wa¿nych prawd. Mimo to, jego list nie jest
wcale rozpraw¹ teologiczn¹, jest autentycznym listem, skierowanym
do okrelonych ludzi. W zrozumieniu treci listu pomo¿e nam wiêc
bez w¹tpienia pewne wyobra¿enie o adresatach, o warunkach w ja-
kich ¿yli, i o problemach, które ich nurtowa³y.
Rozpocznijmy od informacji o m i e c i e K o r y n t , w którym
¿yli adresaci listu. Korynt, do którego przyby³ jesieni¹ 50 r. n.e. apo-
sto³ Pawe³, nie by³ ju¿ dawnym Koryntem staro¿ytnym. Dawny Ko-
rynt zosta³ zupe³nie zniszczony w 146 r. przed n.e. czyli na pó³tora
wieku przed narodzeniem siê Chrystusa. Wtedy to Grecjê podbili
Rzymianie. Zniszczyli oni wielkie miasto doszczêtnie i przez ponad
sto lat le¿a³o ono w gruzach.
5
669628024.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin