Wędrówka przez Biblię nr 30.pdf

(653 KB) Pobierz
Folder TWR 2001_10-12
.ZDUWDOQLNZ\GDZDQ\SU]H]
Ä,PSXOV´7:53ROVND
QU
GR
Przyk³ad Dawida
Postaæ Dawida to jeden z najpiêkniejszych przyk³adów
do naladowania. By³ wielkim poet¹, muzykiem, wojowni-
kiem, królem. Ca³ym sercem pragn¹³ s³u¿yæ Bogu. Od nie-
go biegnie królewska linia Chrystusa. W jego psalmach za-
pisane zosta³y liczne mesjañskie proroctwa. To on zbudo-
wa³ Jerozolimê i przygotowa³ wszystko pod przysz³¹ wi¹-
tyniê. Nie ustrzeg³ siê b³êdów. Pope³ni³ czyny niegodne,
powa¿ne przestêpstwa. Ale szczerze ich ¿a³owa³, wyzna³
winy, b³aga³ Boga o przebaczenie. By³ tylko cz³owiekiem,
grzesznikiem, jak ka¿dy z nas.
Studiuj¹c historyczne ksiêgi Starego Testamentu bêdzie-
my przypatrywaæ siê postaci Dawida, pamiêtaj¹c, ¿e jego
wielki Syn, zapowiadany Mesjasz, to Syn Boga! Tak napraw-
dê, patrz¹c na ¿ycie i czyny Dawida, spogl¹daæ bêdziemy w
stronê Chrystusa, który jest naszym Wybawc¹, zwyciêskim
Wojownikiem, zmartwychwsta³ym Panem i Królem!
1
RG
669628027.002.png
Ksiêga Sêdziów
Ksiêga Sêdziów wziê³a sw¹ nazwê od tzw. sêdziów, czyli przy-
wódców ludu sprawuj¹cych urz¹d rozjemczy nad pokoleniami izrael-
skimi w czasie obejmuj¹cym okres historii ¯ydów od Jozuego do Sa-
muela. Jest to okres rozci¹gaj¹cy siê od wejcia Izraelitów do Ziemi
Obiecanej a¿ do powstania monarchii, czyli od XIII do XI w. p.n.e.
Instytucja sêdziego z podobnym jak w Izraelu zakresem w³adzy by³a
znana i wród innych ludów. W narodzie izraelskim jednak, w chwilach
krytycznych, sêdziowie zdobywali autorytet wodzów. Zapewne ka¿de
plemiê izraelskie wy³ania³o wówczas sporód siebie jaki autorytet roz-
jemczy, ale niektórzy sêdziowie cieszyli siê uznaniem kilku plemion.
Niew¹tpliwie powagê swoj¹ zawdziêczali oni swoim wyj¹tkowym w³a-
ciwociom charakteru i uzdolnieniom, zw³aszcza odwadze i sile fi-
zycznej, ale tajemnica ich powodzenia tkwi³a w otrzymanych przez Boga
charyzmatach. To Duch Pana zstêpowa³ na nich i dzia³aj¹c w nich
kierowa³ ich czynami a¿ do osi¹gniêcia zamierzonego celu.
Ksiêga Sêdziów ukazuje sylwetki jednej kobiety i dwunastu mê¿-
czyzn, pe³ni¹cych funkcjê sêdziego w ró¿nych okresach czasu i za-
zwyczaj na ograniczonym terenie. Autorytet ¿adnej z tych postaci nie
jest choæby zbli¿ony do autorytetu takich przywódców ca³ego narodu
izraelskiego jak Moj¿esz czy Jozue. Zasiêg w³adzy sêdziów i ich mo¿li-
woci oddzia³ywania na lud izraelski by³y ograniczone. Zazwyczaj
dotyczy³y tylko jednego, lub co najwy¿ej kilku plemion.
Autor
Autor Ksiêgi Sêdziów jest nieznany. Najprawdopodobniej ¿y³ on
w czasach królewskich, uporz¹dkowanych i spokojnych, a wiêc za
czasów Dawida lub Salomona. Wskazuje na to jego wypowied, po-
wtórzona w Ksiêdze kilkakrotnie, m.in. w 17 r. 6 w. i 21 r. 25 w.:
2
669628027.003.png
...za dni owych nie by³o króla w Izraelu i ka¿dy czyni³ to, co by³o
s³uszne w jego oczach.
Temat
UPADEK I WYZWOLNIENIE - tak najkrócej mo¿na zdefi-
niowaæ temat Ksiêgi Sêdziów.
1) Odstêpstwo od Boga prowadzi do upadku cz³owieka i ca³ego narodu.
2) Pe³ne zdumiewaj¹cego mi³osierdzia dzia³anie Boga przynosi ocalenie.
To g³ówne prawdy, które poznajemy, studiuj¹c Ksiêgê Sêdziów.
Lud izraelski wkroczy³ do Ziemi Obiecanej z wielkimi nadziejami
i z ogromnymi oczekiwaniami co do - wydawa³oby siê - chwalebnej
przysz³oci. I nasze oczekiwania, obserwatorów czterdziestoletnich
zmagañ Izraelitów na pustyni, id¹ w tym kierunku, ¿e teraz, po latach
niepowodzeñ, ale te¿ i po dowiadczeniu wielu potê¿nych, cudow-
nych dzie³ Bo¿ych, lud izraelski zazna pokoju i bêdzie prowadzi³ ¿ycie
cechuj¹ce siê wysokim poziomem moralnoci, kultury, a przede wszyst-
kim wysokim poziomem duchowoci, bogobojnoci. Niestety, Izraeli-
ci zawodzili Boga, upadali i w efekcie ponosili klêskê za klêsk¹. Ich
powodzenie zale¿a³o wy³¹cznie od wiernoci wobec Pana.
Bóg da³ Izraelowi Ziemiê Kanaan jako wieczne dziedzictwo i dla-
tego obowi¹zkiem Izraela by³o broniæ tych posiad³oci za wszelk¹
cenê, broniæ nie tylko przed wrogami ociennymi, ale i przed najwiêk-
szym wrogiem wewnêtrznym - ba³wochwalstwem. Tolerowanie kul-
tu cudzych bogów na ziemi danej Izraelitom przez jedynego prawdzi-
wego, ¿ywego Boga, by³o blunierstwem.
G³ówne przes³anie
Ksiêga Sêdziów formu³uje filozofiê historii, widzian¹ z Bo¿ej per-
spektywy, z Bo¿ego punktu widzenia. Mo¿na j¹ zdefiniowaæ s³owami
wyjêtymi z Biblii, z Ksiêgi Przypowieci, gdzie w 34 wierszu rozdzia³u
3
669628027.004.png
14 czytamy: Sprawiedliwoæ wywy¿sza naród, a czyn haniebny na-
rody pomniejsza.
Po mierci Jozuego nie by³o wród Izraelitów przywódcy, który by
móg³ zast¹piæ Jozuego tak, jak Jozue zast¹pi³ Moj¿esza. Nast¹pi³ okres
teokracji. Ludem izraelskim pragn¹³ kierowaæ bezporednio sam Bóg.
Izraelici odwrócili siê jednak od Boga, niewidzialnego Wodza! St¹d czy-
tamy w ksiêdze kilkakrotne bolesne stwierdzenie: ...za dni owych nie
by³o króla w Izraelu i ka¿dy czyni³ to, co by³o s³uszne w jego oczach.
Zamiast ci¹g³ego, stopniowego rozwoju, nastêpowa³a uporczywa,
niszcz¹ca degradacja narodu. Ci¹gle powtarza³y siê upadki, wynika-
j¹ce z odstêpstwa i mimo, ¿e Bóg ze swego mi³osierdzia podnosi³
i ratowa³ lud, degradacja Izraela postêpowa³a, ci¹gle i ci¹gle.
Mo¿emy dostrzec w losach Izraela jak gdyby ko³o historii, z powta-
rzaj¹cymi siê wydarzeniami, nastêpuj¹cymi po sobie z ¿elazn¹ konse-
kwencj¹. Na pocz¹tku widzimy naród ¿yj¹cy zgodnie z Bo¿ymi polece-
niami, s³uchaj¹cy Bo¿ego g³osu i postêpuj¹cy zgodnie z Bo¿¹ wol¹.
Potem w czynach ludu pojawia siê z³o. Ludzie zapominaj¹ o Bogu.
Ka¿dy czyni to, co uwa¿a za s³uszne. Goni za tym, co wydaje siê
sprawiaæ mu przyjemnoæ. To prowadzi do zniewolenia. Nastêpuj¹
kryzysy spo³eczne i polityczne, powstania i wojny. Nadchodzi niewo-
la, ca³kowity upadek, poni¿enie.
Wtedy naród zaczyna na powrót wo³aæ do Boga. Poni¿ony, upodlo-
ny zwraca siê ku Bogu. Pokutuje. Bóg wzbudza wród ludu obroñcê,
sêdziego. W efekcie jego dzia³ania nastêpuje wyzwolenie. Obdarzo-
ny charyzmatami przywódca pokonuje wrogów.
Oswobodzony i przebudzony naród s³ucha g³osu Boga. ¯yje przez
jaki czas zgodnie z Bo¿ymi poleceniami. Ale wkrótce w postêpowa-
niu ludzi pojawia siê z³o. Ludzie zapominaj¹ o Bogu. Zaczynaj¹ postê-
powaæ wed³ug swoich, egoistycznych pobudek. To powoduje, ¿e staj¹
siê niewolnikami swoich pragnieñ i ¿¹dz. Nie licz¹ siê z pragnieniami
innych. Nastêpuj¹ niepokoje i kryzysy. Wybuchaj¹ wojny. Ca³e naro-
4
669628027.005.png
dy upadaj¹, dostaj¹ siê do niewoli, zostaj¹ upokorzone i poni¿one. Wtedy
zaczynaj¹ znowu szukaæ Boga, wo³aj¹ do Niego, okazuj¹ skruchê...
Tak toczy siê historia. Nie tylko historia Izraela. Nie tylko historia
innych narodów o których pisze Biblia. Tak¹ prawid³owoæ dostrze-
gamy w ogóle w historii ludzkoci.
I nasz naród nie jest tu wyj¹tkiem. Powtarzaj¹ siê w naszej trudnej
polskiej historii te same b³êdy. Oddaje to znane przys³owie: historia lubi
siê powtarzaæ. Jeli przeanalizujemy historiê naszego narodu g³êbiej,
zauwa¿ymy w niej te same mechanizmy, które determinowa³y historiê
narodów biblijnych, zgodnie z tym jak ukazuje to Ksiêga Sêdziów.
Wielki starotestamentowy prorok Izajasz tak¿e ukazuje Bo¿e spoj-
rzenie na historiê, definiuje filozofiê historii tak, jak widzi j¹ Bóg. Iza-
jasz wyró¿nia trzy g³ówne etapy historii narodów, trzy kroki prowa-
dz¹ce do upadku.
1. Najpierw nastêpuje odstêpstwo - duchowe oddalenie siê od Boga.
2. Powoduje to moraln¹ degradacjê, upadek kultury i gospodarki
ca³ego kraju.
3. W efekcie kszta³tuje siê polityczna anarchia, nastêpuje osta-
teczna klêska, popadniêcie w niewolê, utrata niepodleg³oci,
a nawet unicestwienie pañstwowoci i to¿samoci narodowej.
W historii wielu narodów, i staro¿ytnych i nowo¿ytnych, w historii
narodów nam wspó³czesnych, a tak¿e w naszej, polskiej historii, mo-
¿emy dostrzec potwierdzenie tej prawid³owoci.
Pocz¹tkiem upadku cz³owieka i ca³ych narodów jest odstêpstwo,
oddalenie siê od Boga. Powrót do Boga jest jedynym ratunkiem, je-
dyn¹ nadziej¹ na ocalenie.
Struktura Ksiêgi Sêdziów
I. Wprowadzenie w epokê sêdziów.
rozdzia³y 1 i 2
1. Opis sytuacji po mierci Jozuego.
2. Pierwszy opis cyklu historycznego epoki sêdziów.
5
669628027.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin