Fiat Brava Bravo wymiana Oleju.pdf

(43 KB) Pobierz
88678794 UNPDF
Przedstawiam Wam opis jak wymienić samodzielnie olej silnikowy w swoim Bravo. Można też
zrobić tak samo w innych fiatach czy nawet innych markach samochodów.
Opisane tutaj czynności są sprawdzone moją praktyką, bez użycia specjalistycznych narzędzi.
Chodzi o to żeby każdy mógł to zrobić sam przy wykorzystaniu tego co ma w domu.
1. Przygotujmy się do pracy - potrzebować będziemy:
- rękawiczki robocze (najlepiej oblane gumą tak żeby były antypoślizgowe koszt
10zł)
- klucz imbusowy o numerze 12 (dwunastka – koszt 6zł)
- szmatkę do wycierania rąk (bezcenna )
- pusty pojemnik po np. Płynie do spryskiwaczy (4 lub 5l.) - przeznaczony na straty.
- nowy olej rzecz jasna (cena w zależności od marki oleju – musimy kupić minimum
4l.
- nowy filtr oleju (około 18zł)
UWAGA! Przed przystąpieniem do jakichkolwiek czynności sprawdź czy masz
właściwy dla Twojego silnika olej i ile musisz go wlać!
Może się przydać:
-płaski duży śrubokręt
-młotek
2. Wjeżdżamy na kanał. Samochód zostawiamy na zaciągniętym ręcznym hamulcu „na luzie”.
Niech postoi sobie z 10 minut. Po tym otwieramy przednią maskę i zakładamy sobie robocze
rękawiczki.
3. Schodzimy do kanału pod auto, a dokładniej pod sam silnik. Widzimy taki niby bak pod
silnikiem – to jest miska olejowa do której spływa olej z silnika. Na środku tej miski jest 1
śruba którą odkręcamy naszym kluczem imbusowym. Z reguły trzeba się trochę na tym etapie
posiłować z tą śrubą. Gdy tylko „puści” odkręcamy powoli podkładając drugą ręką pusty
zbiornik 4-5l. Przeznaczony na stary olej. Jak tylko zacznie nam wyciekać spod śruby olej,
odkręcamy ją do końca (pewnie i zdecydowanie). Odkładamy śrubę na szmatkę, drugą ręką
podtrzymujemy sobie zbiornik do którego już spływa nasz zużyty olej. Spokojnie – ciśnienie
jest takie jak by leciała woda z kranu.
Możemy opuszczać powoli zbiorniczek żeby go postawić na ziemi, ale tak żeby nie porozlewać
oleju. Przy końcowym odkręcaniu śruby, trochę oleju poleje się na ręce. Spokojnie nie
poparzycie się – olej będzie ciepły jak woda z kranu (prawie letni).
Jak już postawicie zbiornik na ziemi, zostawcie go tam, niech olej sobie spokojnie spływa.
Można iść teraz szybko umyć ręce, jak ktoś nie chce mieć „żałoby za paznokciami”
Teraz wyjmujemy bagnet (wskaźnik poziomu oleju), oraz otwieramy wlew oleju.
4. Olej dalej sobie skapuje, więc zajmijmy się teraz wymianą filtra oleju. Jest on przykręcony
jak by do miski olejowej, z której wychodzi nam teraz olej (od przodu). Filtr wygląda jak
czarny kubek bez uszka. Zresztą macie już nowy więc wiecie jak wygląda, zatem jego
lokalizacja nie sprawi problemu (jest bardzo widoczny). Próbujemy go odkręcić w kierunku
przeciwnym do ruchów wskazówek zegara – oczywiście rękami po uprzednim ubraniu
rękawiczek antypoślizgowych. Chodzi o to żeby nie ślizgały nam się ręce po tym filtrze bo
wtedy go nie odkręcimy. Tutaj trzeba mieć trochę siły (ja u siebie rękami nie dałem rady).
Jeżeli „nie idzie” bierzemy płatki śrubokręt + młotek. Przykładamy śrubokręt do brzegu końca
filtra (nie przy gwincie) i delikatnie stukamy żeby go nieco wgnieść – jest miękki więc na 100%
dacie radę. Jak tylko śrubokręt zrobi nam wgniecenie, wykorzystajmy je do odkręcenia tego
filtra. Stukajmy tak żeby pod wpływem uderzeń filtr się odkręcał – puści na pewno i nie bójcie
się – filtr i tak idzie do wyrzucenia. Znam takich co dziurawią filtr na wylot żeby go odkręcić jak
koło w samochodzie, ale ja nie należę do takich brutali. Jak tylko zacznie się odkręcać –
próbujcie rękami, aż dacie radę. Zaznaczam, że nie trzeba walić z całej siły – wystarczy siła
jaką wykorzystujemy do wbijania gwoździa do ściany.
5. Odkręciliśmy stary filtr oleju. Szmatką wycieramy (bardzo dokładnie) miejsce do którego
filtr był przykręcony. Dalej otwieramy nowy olej i bierzemy go trochę na palec, smarując
88678794.002.png 88678794.003.png
wytarte przed chwilą miejsce. To samo robimy z nowym filtrem oleju. Smarujemy go delikatnie
nowym olejem w miejscu które będzie wkręcane (dokładniej widoczną uszczelkę filtra oleju).
Patrzymy czy już wyleciał nam cały stary olej. Nie może nic kapać – ma być całkiem pusto.
Jeżeli tak jest odkładamy na bok stary olej i przykręcamy nowy filtr. Zakręcamy go rękami ile
mamy tylko sił. Nie dokręcamy filtra żadnym śrubokrętem ani młotkiem!!! Tylko rękami.
Naprawdę wystarczy – po późniejszym odpaleniu filtr i tak mocno zassa, więc bez obaw.
Zakręcamy też śrubę, którą wykręciliśmy z miski olejowej kluczem imbusowym.
6. Jeżeli mamy już porządnie zakręcony filtr oleju + śrubę od miski olejowej, wkładamy nasz
bagnet (wskaźnik poziomu oleju) na swoje miejsce i wlewamy nowy olej, tylko nie na hama! -
powoli. Po wlaniu 3,5 litra odczekajmy kilka minut i sprawdźmy poziom oleju. Skąd wiadomo
ile wlewacie? Na każdym opakowaniu oleju jest od razu wytłoczona miarka dzięki której
widzicie stan oleju w butelce / kanistrze. Oleju wlewamy tyle żeby poziom na bagnecie był
pomiędzy minimum a maksimum. Jeżeli będzie nieco ponad połowę nie szkodzi. Oleju powinno
Wam wejść około 3,5 litra.
7. Zamykacie wlew oleju i czekacie jakieś 10 – 15 minut. Można się przez ten czas umyć
8. Następnie odpalacie auto – niech pochodzi sobie z 5 minut „na luzie”.
9. Schodzicie ponownie do kanału i sprawdzacie czy nic nie wycieka spod filtra, czy śruby od
miski olejowej. Jeżeli wycieka, dokręcamy mocniej każdy element, aż nie będzie widać ani
kropelki.
10. Bierzemy karteczkę i zapisujemy sobie następujące dane:
-marka wlanego oleju np. CASTROL GTX MAGNATEC
-rodzaj wlanego oleju np. 10W/40 Półsyntetyczny
-Datę wymiany oleju np. 16.11.2007
-Stan licznika po wymianie oleju np. 170,000
-Następna wymiana po 10,000 km
-Stan licznika do następnej wymiany np. 180,000
-Ilość litrów np. 3,5 litra
Karteczkę wkładamy do jakiejś foliowej torebeczki i przyczepiamy gdzieś koło akumulatora
żeby dane te były widoczne.
Pamiętaj żeby wymieniać olej + filtr oleju co 10,000 km!
11. Wsiadamy do naszego fiata i cieszymy się świeżą pracą silnika
12. Następnego dnia dla pewności przed odpaleniem auta schylmy się z przodu żeby sprawdzić
czy nie ma żadnych śladów oleju pod samochodem.
13. I to by było na tyle – Proste?
KONIEC.
Informacje dodatkowe:
W swoim BRAVO 1.6 16V (100) 1999r. + LPG zmieniam w ten sposób olej za każdym razem.
Opisane tutaj czynności można wykorzystać niemal do każdej marki samochodu. Mi np pokazał
to znajomy który ma Renault Clio i sam wymienia sobie olej w ten sposób – schemat działania
identyczny.
Jeżeli ktoś nie poradzi sobie z odkręceniem filtra oleju, można kupić do tego specjalistyczny
klucz, ale i bez tego spokojnie dacie radę.
Trochę brudna robota, ale naprawdę bardzo prosta – kto chce to sobie bez problemu poradzi...
Napiszcie jeżeli udało Wam się to zrobić samemu – to żadna filozofia
Jeżeli będą z czymś problemy, napiszcie – postaram się dołączyć zdjęcia.
88678794.004.png 88678794.005.png 88678794.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin