REWITALIZACJA MIAST SZANSĄ NA LEPSZĄ JAKOŚĆ ŻYCIA – POZNAŃ.pdf

(843 KB) Pobierz
Lech Łangowski,
Referat zaprezentowany na Seminarium Związku Miast Polskich „Rewitalizacja miast”, zorganizowanym w dniu 21-11-2006 r.
w ramach X Jubileuszowego Międzynarodowego Zjazdu Ekologicznego „Jedna Europa – wspólne środowisko”
REWITALIZACJA MIAST SZANSĄ NA LEPSZĄ JAKOŚĆ ŻYCIA – POZNAŃ
Lech Łangowski i Lech Podbrez
Urząd Miasta Poznania
Wprowadzenie
W latach 70 i 80 XX wieku, programy rewitalizacji były stosowane w miastach zachodnich
głównie jako narzędzie interwencji sektora publicznego w mechanizmy rynku
nieruchomości, w celu doprowadzenia do naprawy przestrzenno – funkcjonalnej obszarów
zdegradowanych w wyniku rozwoju tego rynku.
W wyniku zmian, zachodzących po 1990 roku w sytuacji ekonomiczno – społecznej miast
europejskich, będących skutkami procesu globalizacji, programy rewitalizacji jako
narzędzia wsparcia publicznego nabrały nowego znaczenia i kierunku. Obecnie, potrzeba
stosowania programów rewitalizacji wynika z konieczności zintegrowanego
przeciwdziałania licznym, bardzo złożonym i często niekorzystnym zjawiskom społecznym,
gospodarczym i przestrzennym. Wśród tych zjawisk można wymienić: wzrost ubóstwa
i wykluczenia społecznego, bezrobocia, wzrost przestępczości i dezaktualizację
potencjałów wykształcenia oraz towarzyszące im negatywne procesy demograficzne,
zanieczyszczenie środowiska, degradację techniczną infrastruktury, które dodatkowo
komplikują procesy zachodzące w przestrzeni i funkcjach miast. W tej sytuacji, działania
rewitalizacyjne muszą być kierowane jednocześnie na usuwanie deficytów oraz
wykorzystanie potencjałów i walorów rozwojowych miasta. Z powyższymi założeniami,
poprzez działania Unii Europejskiej, idea rewitalizacji znalazła się w Polsce. Narzędziem
jej realizacji są „Lokalne Programy Rewitalizacji” (LPR).
W Poznaniu, proces rewitalizacji ujęty w ramy programowe rozpoczęto w maju 2005 roku,
gdy władze Poznania przystąpiły do opracowania i wdrożenia Miejskiego Programu
Rewitalizacji (MPR) jako programu wieloletniego, kroczącego, okresowo aktualizowanego
i opartego o partnerstwo i współdziałanie samorządu terytorialnego, społeczności lokalnej
oraz innych partnerów (m.in. organizacji społecznych, gospodarczych i pozarządowych)
zaangażowanych w działania rewitalizacyjne na danym obszarze. Równolegle, podjęto
również prace nad sporządzeniem dokumentu Strategii Rozwoju Narodowego Produktu
Turystycznego „Trakt Królewsko – Cesarski” w Poznaniu. W czasie ostatnich 18 miesięcy
poczynione zostały trzy pierwsze kroki na drodze poznańskiego procesu rewitalizacji:
1) Przygotowano i przyjęto Założenia Miejskiego Programu Rewitalizacji - we wrześniu
2005 r.
2) Przygotowano i uchwalono Miejski Program Rewitalizacji dla obszaru pilotażowego
Środka – w marcu 2006 r.
3) Przygotowano i uchwalono drugą edycję Miejskiego Programu Rewitalizacji dla
kolejnych obszarów kryzysowych – w październiku 2006 r. oraz rozpoczęto
realizację programu (studium) operacyjnego dla obszaru pilotażowego.
Na każdym etapie, wszystkim ww. działaniom towarzyszyły szeroko zakrojone konsultacje
społeczne, najpierw prowadzone w skali całego miasta, a później na mniejszych
obszarach. Dzięki zasadzie programu kroczącego mogą powstawać kolejne jego edycje,
a jednocześnie, w oparciu ozdobyte „w drodze” doświadczenia, jest tworzony
i modyfikowany model całego procesu. Z dotychczasowych doświadczeń wynika model
trójstopniowy składający się z założeń programu, programu właściwego i programu
(studium) operacyjnego.
Krok pierwszy wykonano w celu wstępnego zidentyfikowania potrzeb działania poprzez
przyjęcie założeń programowych. Wzięto przy tym pod uwagę trzy elementy: opinie
mieszkańców, wyniki analiz występowania stanów kryzysowych w przestrzeni miejskiej
i priorytety wynikające ze strategii i planów rozwoju miasta.
W wyniku przyjęcia Założeń Miejskiego Programu Rewitalizacji dla Poznania możliwe było
przystąpienie do dalszych działań. Wykonano więc krok drugi obejmujący: zebranie
wniosków od osób fizycznych i prawnych o włączenie projektów do MPR,
przeprowadzenie I tury konsultacji z lokalnymi społecznościami oraz sporządzenie
i uchwalenie MPR dla etapu pilotażowego.
Tuż po uchwaleniu przez Radę Miasta Poznania dokumentu „Miejski Program
Rewitalizacji dla miasta Poznania – etap pilotażowy Śródka” postawiono krok trzeci, na
który składają się: rozpoczęcie programu (studium) operacyjnego dla Śródki,
przeprowadzenie II tury konsultacji z lokalnymi społecznościami, a nieco później
sporządzenie i uchwalenie drugiej edycji MPR.
Problemy społeczne, gospodarcze i środowiskowe
Rozpoznanie problemów społeczno - gospodarczych i funkcjonalno - przestrzennych
występujących na obszarze miasta następowało na wszystkich wspomnianych wyżej
etapach procesu rewitalizacji.
Najpierw, aby zdobyć opinię mieszkańców, przeprowadzono konsultacje społeczne w skali
całego miasta. Terenowych badań ankietowych dokonała specjalistyczna firma badawcza
„Q-MR Market Research”. W siedmiu zróżnicowanych przestrzennie i kulturowo punktach
miasta, w ciągu trzech dni, zapoznani z problematyką rewitalizacji konsultanci, wciągali
przechodniów do rozmowy na temat rewitalizacji. Celem konsultacji ulicznych było
umożliwienie zainteresowanym mieszkańcom różnych dzielnic i osiedli Poznania
wypowiedzenie się na temat tego, jakie obszary w Poznaniu uznają za szczególnie
społecznie, kulturowo, ekonomicznie i przestrzennie zaniedbane, na czym owe
zaniedbania według mieszkańców polegają oraz jakie proponują ogólne kierunki ich
naprawy. Kluczowe pytanie konsultacji dotyczyło wyboru najbardziej zaniedbanego
obszaru w Poznaniu spośród wymienionych w kwestionariuszu lub przez samego
badanego. Zebrano 849 ankiet. Większość ankietowanych pochodziła z Poznania,
z dzielnic: Stare Miasto (29 %), Grunwald (21 %), Jeżyce i Nowe Miasto (po ok. 15 %).
Wśród ankietowanych była podobna liczba
kobiet i mężczyzn. Ankietowani reprezentowali
też różne grupy wiekowe: osoby w wieku do
30 lat stanowiły 45 %, a osoby w wieku
od 41 do 50 i od 51 do 60 lat, po 15 % ogółu
ankietowanych. Przeważały osoby z wyższym
i średnim wykształceniem (ok. 80 %).
Wg ankieterów: mieszkańcy wyznaczając
obszary „zaniedbane” kierowali się przede
wszystkim kryteriami najbardziej widocznymi,
oczywistymi, zdroworozsądkowymi: względami
estetycznymi (brud, bałagan, zniszczenia) iw większości nie dostrzegali bardziej
„ukrytych” społeczno-kulturowych wymiarów zaniedbania. Jeżeli dostrzegali, to mieli na
myśli większe – w ich mniemaniu - nasilenie patologii społecznych i przestępczości.
Takiepojmowanie „zaniedbania” wpłynęło zarówno na wskazanie najbardziej
2
597361250.001.png
zaniedbanych obszarów jak i na proponowane rozwiązania rewitalizacyjne. Za najbardziej
zaniedbaną część Poznania uznano Wildę w tym rejony takich ulic jak Fabryczna,
Robocza, Przemysłowa, św. Czesława i Sikorskiego. O takim wyborze zadecydowało
przekonanie o szczególnym niedoinwestowaniu ulic i budynków tej dzielnicy oraz
o znacznym nasileniu patologii społecznych. W dalszej kolejności wymieniano inne
dzielnice o starej, kamienicznej zabudowie: Główną, Chwaliszewo, Śródkę, Łazarz, Jeżyce
oraz zabudowaną barakami ulicę Opolską i opuszczone poprzemysłowe tereny Starej
Rzeźni. Wg ankieterów, większość pytanych dostrzegało problem rewitalizacji przede
wszystkim w aspekcie zapotrzebowania na remont budynków i poprawę otoczenia,
a ożywienie przestrzeni miejskiej rozumiało przede wszystkim w kryteriach „kulturalno –
rozrywkowych”, natomiast metody zapewnienia bezpieczeństwa publicznego dostrzegano
w działaniach represyjnych. Zrozumiały był w tej sytuacji brak wskazań na ścisłe Centrum
miasta (w obszarze tzw. „Ringu Stüebbena”). Wynika to niewątpliwie z faktu, że odbiór
rzeczywiście istniejących tam deficytów i zagrożeń, umyka uwadze mieszkańców, z racji
intensywnie rozwiniętych tam funkcji handlowych, gastronomicznych, usługowych oraz
wysokiej koncentracji i wartości obiektów zabytkowych. Wywołuje to silną identyfikację
i „ukrycie” występujących tam, identycznych, jak gdzie indziej deficytów strukturalnych
i przestrzennych, ujawniających się bardziej ekspertom niż mieszkańcom. Ścisłe Centrum,
jest znacznie bardziej ożywione przez co cechy przestrzenne i stan substancji zabudowy
są inaczej postrzegane i przeżywane. Następuje swoista kompensacja deficytów
przestrzeni i substancji przez żywotność funkcji. Jest to zjawisko znane z pozytywnego
odbioru zaniedbanych, ale malowniczych, zalanych słońcem i żywych miast
południowoeuropejskich, przez obcokrajowców pochodzących nawet z bardzo zadbanych
miast innych krajów zachodnich. Zaskakujące jest to, że poznańskie „sypialnie”, w tym
zwłaszcza Winogrady były wymieniane na równi z willowym Sołaczem, jako najbardziej
zadbane rejony miasta. Osiedla wielkopłytowe odbierane są pozytywnie, gdyż stanowią
jednolitą przestrzeń o określonym i łatwo czytelnym układzie, kojarząc się jeszcze silnie
z pozytywnymi doświadczeniami mieszkania w „nowym mieszkaniu”, jak i brakiem
drastycznych procesów degradacji czy powstawania pustostanów (w odróżnieniu
np. od miast wschodnioniemieckich, gdzie osiedla wielkopłytowe stoją na najniższej
pozycji whierarchii atrakcyjnych lokalizacji). Tego typu osiedla są w Poznaniu
sukcesywnie dowartościowywane nowymi inwestycjami deweloperskimi i TBS-owskimi, jak
i atrakcyjnymi powierzchniami użytkowymi. Jest to obserwacja bardzo ważna, gdyż może
świadczyć o tym, że ew. migracje, wywoływane procesami rewitalizacji starych zasobów,
kierujące się na nowe osiedla, nie będą odczuwane przez migrantów (np. grupy społeczne
nie mogące opłacić zwiększonych po rewitalizacji czynszów), jako akt degradacji
ich pozycji społecznej.
Niemal równocześnie, w celu przeprowadzenia analizy aktualnej sytuacji i uzyskania
informacji nt. występujących w mieście zjawisk kryzysowych, podjęto współpracę
z szeregiem instytucji. Były to m.in.: Izba Skarbowa, Miejska Komenda Policji, Miejski
Ośrodek Pomocy Rodzinie, Powiatowy Urząd Pracy, Poznański System Wodociągowy
"Aquanet", Urząd Statystyczny, Zarząd Dróg Miejskich i inne jednostki Urzędu Miasta
Poznania. W zakresie czynników społeczno - ekonomicznych, za stan kryzysowy uznano
występowanie wartości poszczególnych wskaźników niższych niż średnie dla całego
miasta na poszczególnych jego obszarach. Wyniki analizy pokazano na mapach
prezentujących stany kryzysowe w rozkładzie przestrzennym w następującym zakresie:
poziom bezrobocia, poziom ubóstwa i poziom przestępczości, poziom przedsiębiorczości
mieszkańców i aktywności inwestycyjnej, poziom degradacji technicznej infrastruktury
i zanieczyszczenia środowiska naturalnego oraz wiek mieszkańców.
Przeprowadzone analizy pokazały, że obszarem koncentracji zjawisk kryzysowych jest
Śródmieście Poznania. Wśród badanych zjawisk, najpoważniejszym wyzwaniem pod
3
adresem polityki rozwojowej miasta jest sytuacja demograficzna na terenie Śródmieścia.
Charakteryzuje ją alarmujący spadek ludności, wynikający z faktu opuszczania przez nią
miejsc zamieszkania. Zjawisko to wyróżnia negatywnie Śródmieście od wszystkich innych
dzielnic miasta, jako że zmniejszenie się na tym obszarze liczby ludności w przeciągu
zaledwie 5 ostatnich lat, osiągnęło wielkość ok. 20 000 osób. Przyczyną tego procesu jest
wysoka podaż nowych miejsc zamieszkania na peryferyjnych obszarach miasta
i pogorszenie się warunków mieszkaniowych oraz walorów lokalizacyjnych Centrum
i historycznych przedmieść Miasta Poznania. Negatywna sytuacja demograficzna
Śródmieścia i proces degradacji jego wartości lokalizacyjnych (w szczególnym stopniu dla
mieszkalnictwa) wywołuje już od dłuższego czasu proces negatywnej selekcji
mieszkańców pod względem ich pozycji
społecznej. Wzrasta na obszarze liczba
osób bezrobotnych i ubogich. Proces ten
prowadzi do tworzenia się na terenie
Śródmieścia dwóch warstw
funkcjonowania społeczno -
ekonomicznego. Pierwszą z nich jest
duża aktywność podmiotów
gospodarczych w zakresie handlu i usług
oraz wysoka liczba miejsc pracy
w dziedzinie kultury, administracji i nauki.
Drugą to, że w rynku pracy w coraz
to mniejszym stopniu uczestniczą
mieszkańcy Śródmieścia, co prowadzi
do zjawiska ich marginalizacji. Innym
wymiarem sytuacji Śródmieścia jest zagrożenie istniejących tam obszarów aktywności
społeczno - ekonomicznej, wynikające z pogarszających się wartości lokalizacyjnych,
spowodowanych degradacją przestrzeni, substancji budynków i pogarszaniem się jakości
struktury społecznej. Znacznie większy niż na innych, szczególnie peryferyjnych
obszarach miasta, jest również na terenie Śródmieścia poziom przestępczości.
Jednocześnie na terenie Śródmieścia odnotowano relatywnie niski poziom
przedsiębiorczości mieszkańców. Na obszarze tym rośnie jednocześnie liczba osób
w starszym wieku. W zakresie czynników funkcjonalno – przestrzennych, stwierdzono
wysoki poziom degradacji technicznej infrastruktury i zanieczyszczenia środowiska.
Dotyczy to zarówno braków w sieci
kanalizacyjnej (m.in. kanalizacja
ogólnospławna) jak i skutków
użytkowania dużej liczby palenisk
indywidualnych w strefie ochrony
konserwatorskiej.
Z punktu widzenia podstawowych
kryteriów wyboru, wspólnym i nie
budzącym kontrowersji obszarem
wymagającym rewitalizacji okazało
się więc Śródmieście Poznania.
Wstępne analizy stanu struktury
przestrzenno – funkcjonalnej
i społeczno – ekonomicznej, jak
i dotychczasowa działalność inwestycyjna na obszarze Śródmieścia, wskazały na istnienie
tam potencjałów i walorów rozwojowych, zainteresowanie prywatnego i publicznego
sektora inwestycyjnego i istnienie niezwykle poważnych deficytów i zagrożeń,
4
597361250.002.png
utrudniających w zasadniczym stopniu pełnienie przez obszar Śródmieścia jego funkcji
i zagwarantowanie takiego rozwoju, które wyznacza mu polityka rozwojowa i jej cele
strategiczne.
Właśnie na obszarze śródmieścia przeprowadzono
szczegółowe konsultacje z lokalnymi społecznościami.
Łącznie, w trakcie I i II tury spotkań tj. od stycznia do
września 2006 r. przeprowadzono 12 spotkań w pięciu
dzielnicach i jednocześnie zebrano 154 wnioski
oumieszczenie projektów w Miejskim Programie
Rewitalizacji. Te informacje są i będą wykorzystywane
do konstruowania programu rewitalizacji kolejnych
edycji. Jednak podkreślić należy fakt, że na tych
obszarach większość przedstawicieli społeczności
lokalnej dostrzega wyraźne znamiona zjawisk niekorzystnych i kryzysowych. Wśród
kwestii wymienianych przez mieszkańców dzielnic śródmiejskich powtarzają się: problemy
związane z degradacją miejsc zamieszkania, zaniedbanej przestrzeni publicznej
i bezpieczeństwa.
Działania rewitalizacyjne
Jak w wielu innych miastach, tak również w Poznaniu proces rewitalizacji rozpoczął się
jeszcze przed przystąpieniem do sporządzenia Lokalnego Programu Rewitalizacji.
Przedsięwzięciem rewitalizacyjnym, które zostało
z powodzeniem zrealizowane bez oparcia o ten
dokument, było działanie wrejonie ul.Półwiejskiej.
Na dwóch przeciwległych końcach tej ulicy (deptaka)
zostały wybudowane centra usługowo - handlowe:
„Kupiec Poznański” i „Stary Browar”, które odegrały rolę
katalizatorów przemian zdegradowanej przestrzeni
miejskiej znajdującej się między nimi. Niemal
jednocześnie Miasto przeprowadziło modernizację
nawierzchni iurządzenia samej ulicy Półwiejskiej.
Skutkiem tych działań jest obecnie znaczne ożywienie przestrzeni ulicy, co przejawia
się zwiększonym ruchem pieszym i remontowym oraz podniesieniem jakości przestrzeni
ulicy.
Proces rewitalizacji ujęty w ramy programowe znajduje się dopiero w początkowej fazie
swego istnienia. Rozpoczął się w 2005 roku, uchwałą Rady Miasta Poznania
o przystąpieniu do opracowania i wdrożenia Miejskiego Programu Rewitalizacji. Jako
pierwszy został opracowany i uchwalony dokument „Miejski Program Rewitalizacji – etap
pilotażowy Śródka”. W ramach Śródmieścia Poznania, wybrano jako pilotażowy obszar
historycznej dzielnicy Śródka, która najpierw jako osada, a później miasto, dopełniała
funkcji głównego ośrodka miejskiego od czasu, gdy na Ostrowie Tumskim w XI wieku
zabrakło miejsca pod dalszą zabudowę. W końcu XII w. wytyczono rynek, na którym
zbudowano kościół, najstarszy zachowany ślad kształtowania przestrzeni w Poznaniu.
Mimo braku murów obronnych, w XIII w. właśnie Śródka pełniła rolę miasta, a po lokacji
Poznania na lewym brzegu była określana „starym miastem”. Obecnie, Śródka jest
obszarem, który wraz Ostrowem Tumskim i Obszarem Staromiejskim posiada kluczowe
znaczenie przestrzenno – funkcjonalne dla Centrum Miasta Poznania. Znaczną część
Śródki obejmują tereny zdegradowane przestrzennie i funkcjonalnie oraz zabudowa
wymagająca odnowy i uzupełnienia. Tereny zdegradowane obejmują obszary
zabudowane, zdziczałe obszary zieleni i nadbrzeża koryta rzeki Cybiny.
5
597361250.003.png 597361250.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin