ZESTAW ĆWICZŃ LOGOPEDYCZNYCH
Celem prowadzenia zajęć logopedycznych jest kształtowanie poprawnej mowy dziecka, a tym samym przygotowanie do roli ucznia i sprostania szkolnym wymaganiom. Prawidłowo wykształcona mowa ma duży wpływ na osiągnięcia dziecka w procesie edukacji szkolnej.
Prawidłowa mowa dziecka wpływa m.in.
- precyzyjną komunikację zarówno z rówieśnikami jak i z dorosłymi;
- pomaga w zdobywaniu informacji;
- pomaga w wyrażaniu swoich uczuć, myśli, potrzeb, opinii i emocji
Poza tym niezwykle ważna dla porozumiewania się z otoczeniem jest prawidłowa artykulacja głosek oraz umiejętność poprawnego budowania wypowiedzi zarówno pod względem logicznym jak i gramatycznym.
W poniższym zestawie znajdziecie Panie kilka propozycje, które mogą być bezpośrednio wykorzystane w pracy z dziećmi, ale również mogą paniom posłużyć jako przykład do budowania i projektowania własnych scenariuszy ćwiczeń i zabaw logopedycznych z dziećmi
I. ABY JĘZYK GIETKI …
Tematyka zajęć :
- ćwiczenia warg i języka jako narządów mowy,
- realizacja ćwiczeń oddechowych, artykulacyjnych i fonacyjnych,
- realizacja ćwiczeń ortofonicznych
Cele :
- zwrócenie uwagi na wyraźną mowę i kulturę języka ojczystego
- pogłębianie oddechu
- rozruszanie przepony
- wydłużenie fazy oddechowej
- zapobieganie mówieniu na wydechu
Formy realizacji:
- rozmowy z dziećmi na temat:
Co nam potrzebne, żeby ładnie mówić?
Dlaczego chcę ładnie mówić?
Ważność sprawnego działania narządów mowy?
Zabawa – zbadaj tajemnicę mowy.
Zabawy słuchowe.
Ćwiczenia fonacyjne i oddechowe.
Ćwiczenia artykulacyjne w formie zabawowej.
Pomoce:
- lustro
- piórka, baloniki, waciki, karteczki, itp.
- książka „ Dlaczego ziewa hipopotam”
- książka Rozmowy o języku – zabawy i ćwiczenia”
II. W KRAINIE SAMOGŁOSEK
Tematyka zajęć, zagadnienia
- ćwiczenia prawidłowej realizacji głosek,
- ważność prawidłowej artykulacji samogłosek dla wyraźnej mowy
Cele:
Dziecko potrafi prawidłowo artykułować głoski
- pokaz prawidłowego ustawienia narządów artykulacyjnych i ćwiczeń z zakresu realizacji samogłosek w izolacji
- zabawy samogłoskami
- ćwiczenia wstawek logopedycznych wiązanych z samogłoskami,
- śpiewanie znanych piosenek na samogłoskach,
- nazywanie obrazków
- wyraźna recytacja krótkich wierszyków z wydłużeniem samogłosek
- lustra,
- karty fonetyczne,
- książka „ Uczymy się poprawnie mówić” wiersz pt „Samogłoski”
III. SZELEST W PYSZCZKU
Temat zajęć, zagadnienia
- ćwiczenia prawidłowej artykulacji głosek szumiących „ sz, ż, cz, dż”
- dziecko wie, jak ważne jest uniesienie języka i prawidłowe zaokrąglenie warg przy realizacji głosek szumiących,
- potrafi wskazać w wymawianym słowie głoski szumiące
Forma realizacji:
- pokaz i ćwiczenia prawidłowego ustawiania narządów artykulacyjnych podczas wymowy głosek szumiących,
- zabawy z głoskami szumiącymi : ( szum drzew, wiatru, szelest liści, szelest kartek, jazda pociągiem, itp. )
- praca z wierszami – krótka analiza tekstu, ćwiczenia w powtarzaniu wyrazów i zdań zawierających głoski szumiące
- wyszukiwanie nazw zawierających głoski szumiące na ilustracjach
- rozwiązywanie zagadek, rebusów
- zagadki np. z książki „ wymawiamy poprawnie głoski”
- książki „ Szelest w pyszczku – wierszyki i zabawy słowne usprawniające wymowę dziecka” , „Chrząszcz brzmi w trzcinie” i „ Zabawy i ćwiczenia logopedyczne sz, ż, cz,dż”
- ilustracje i obrazki
IV. Z WIZYTĄ U WĘŻA SYKA - SMYKA
- ćwiczenia prawidłowej artykulacji głosek syczących s, z, c, dz
- dziecko potrafi realizować głoski syczące
- potrafi wskazać w wyrazie miejsce głosek syczących
- wie jaka jest różnica pomiędzy wymową głosek szumiących i syczących
- potrafi w sposób praktyczny odróżnić w wyrazie głoski syczące od szumiących
- pokaz i ćwiczenia prawidłowego ustawienia języka i warg podczas wymowy głosek syczących, wskazanie na różnice w wymowie głosek szumiących
- zabawy z głoskami syczącymi ( syk węża, cykanie zegara, cykanie świerszcza, bzykanie komara itp. )
- rozwiązywanie zagadek i krzyżówek
- recytacja przysłów
- słuchanie wierszy i powtarzanie fragmentów
- wyszukiwanie nazw zawierających głoski syczące na ilustracjach
- zagadki z książki „ Wymawiamy poprawnie głoski”
- książki „ Szelest w pyszczku” - wiersze i zabawy słowne usprawniające wymowę dziecka Zabawy i ćwiczenia logopedyczne s, c, z, dz,
V. KORALE KRÓLOWEJ KAROLINY
- ćwiczenia prawidłowej realizacji głosek r, l
- dziecko potrafi realizować trudną głoskę ,,, r
- umie różnicować głoski „r” i „l” w wyrazach typu kaloryfer
Formy realizacji
- pokaz i ćwiczenia prawidłowego ustawienia języka i warg podczas realizacji głosek „r”
- zabawy naśladowcze : parskający konik – prr…, dźwięk telefonu – drr…,
warczący pies – wrr..
- odnajdywanie, nazywanie i kolorowanie na ilustracjach przedmiotów zawierających w nazwie głoskę „r”
- ćwiczenia różnicujące „r” i „l” z wykorzystaniem obrazków
- rozwiązywanie zagadek
Pomoce;
- ilustracje z książki „ Obrazkowy ogród rymów. Rymowanki – kolorowani”
- obrazki i ilustracje
Zabawy i ćwiczenia do wykorzystania na poszczególnych zajęciach można znaleźć w następujących pozycjach; książkowych:
· Grażyna Skrzynecka – Uczymy się poprawnie mówić – a, e, o, u, i, e, y, ą, ę- poradnik logopedyczny z ćwiczeniami
· Agnieszka Sosna - Wymawiamy poprawnie głoski
· Tadeusz Rybicki –Szelest w pyszczku – wierszyki i zabawy słowne usprawniające wymowę dziecka
· Hanna Ochocka – Chrząszcz brzmi w trzcinie
· Katarzyna Szopik - Zabawy i ćwiczenia logopedyczne – sz, cz, ż, dż,
· Anna Chrzanowska - Zabawy i ćwiczenia logopedyczne – s, z, c, dz
· D. Kulas - Obrazkowy ogród rymów – rymowane kolorowani
· Ewa Markowska – Dlaczego ziewa hipopotam?
· Praca zbiorowa M. Torneus, G.B.Hedstróm , I. Lundberg – Rozmowy o języku – ćwiczenia i zabawy
· E.M. Skorek – 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych
· Katarzyna Szłapa – Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj – ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych
· Romana Sprawka, Joanna Graban – Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat
dyszek79