ZESTAW ĂWICZĐ LOGOPEDYCZNYCH.doc

(44 KB) Pobierz
ZESTA ĆWICZŃ LOGOPEDYCZNYCH

ZESTAW ĆWICZŃ LOGOPEDYCZNYCH

 

 

Celem prowadzenia zajęć logopedycznych jest kształtowanie poprawnej mowy dziecka, a tym samym przygotowanie do roli ucznia i sprostania szkolnym wymaganiom.  Prawidłowo wykształcona mowa  ma duży wpływ na osiągnięcia dziecka w procesie edukacji szkolnej.

Prawidłowa  mowa dziecka  wpływa  m.in.

- precyzyjną komunikację zarówno z rówieśnikami jak i z dorosłymi;

- pomaga w zdobywaniu informacji;

- pomaga w wyrażaniu swoich uczuć, myśli, potrzeb, opinii i emocji

 

Poza tym niezwykle ważna  dla porozumiewania się z otoczeniem jest prawidłowa artykulacja głosek oraz umiejętność poprawnego budowania wypowiedzi zarówno pod względem logicznym jak i gramatycznym.

 

W poniższym zestawie znajdziecie Panie kilka propozycje, które mogą być bezpośrednio wykorzystane  w pracy z dziećmi, ale również mogą paniom posłużyć jako przykład do budowania i projektowania własnych scenariuszy ćwiczeń  i zabaw logopedycznych z dziećmi

 

 

I.            ABY    JĘZYK   GIETKI …

 

Tematyka zajęć :

- ćwiczenia warg i języka jako narządów mowy,

- realizacja ćwiczeń oddechowych, artykulacyjnych i fonacyjnych,

- realizacja ćwiczeń ortofonicznych

Cele :

- zwrócenie uwagi na wyraźną mowę i kulturę języka ojczystego

- pogłębianie oddechu

- rozruszanie przepony

- wydłużenie fazy oddechowej

- zapobieganie mówieniu na wydechu

Formy realizacji:

- rozmowy z dziećmi na temat:

Co nam potrzebne, żeby ładnie mówić?

Dlaczego chcę ładnie mówić?

Ważność sprawnego działania narządów mowy?

Zabawa – zbadaj tajemnicę mowy.

Zabawy słuchowe.

Ćwiczenia fonacyjne i oddechowe.

Ćwiczenia artykulacyjne w formie zabawowej.

Pomoce:

- lustro

- piórka, baloniki, waciki, karteczki, itp.

- książka „ Dlaczego ziewa hipopotam”

- książka  Rozmowy o języku – zabawy i ćwiczenia”

 

 

 

II.  W KRAINIE   SAMOGŁOSEK

 

Tematyka zajęć, zagadnienia

- ćwiczenia prawidłowej realizacji głosek,

- ważność prawidłowej artykulacji samogłosek dla wyraźnej mowy

 

Cele:

Dziecko potrafi prawidłowo artykułować głoski

 

Formy realizacji:

- pokaz prawidłowego ustawienia narządów artykulacyjnych i ćwiczeń z zakresu realizacji samogłosek w izolacji

- zabawy samogłoskami

- ćwiczenia wstawek logopedycznych wiązanych z samogłoskami,

- śpiewanie znanych piosenek na samogłoskach,

- nazywanie obrazków

- wyraźna recytacja krótkich wierszyków z wydłużeniem samogłosek

 

Pomoce:

- lustra,

- karty fonetyczne,

- książka „ Uczymy się poprawnie mówić” wiersz pt „Samogłoski”

 

III. SZELEST W PYSZCZKU

 

Temat zajęć, zagadnienia

- ćwiczenia prawidłowej artykulacji głosek szumiących „ sz, ż, cz, dż”

 

Cele :

- dziecko wie, jak ważne jest uniesienie języka i prawidłowe zaokrąglenie warg przy realizacji głosek szumiących,

- potrafi wskazać w wymawianym słowie głoski szumiące

 

Forma realizacji:

- pokaz i ćwiczenia prawidłowego ustawiania narządów artykulacyjnych podczas wymowy głosek szumiących,

- zabawy z głoskami szumiącymi : ( szum drzew, wiatru, szelest liści, szelest kartek, jazda pociągiem, itp. )

- praca z wierszami – krótka analiza tekstu, ćwiczenia w powtarzaniu wyrazów i zdań zawierających głoski szumiące

- wyszukiwanie nazw zawierających głoski szumiące na ilustracjach

- rozwiązywanie zagadek, rebusów

 

Pomoce:

- lustro

- zagadki np. z książki „ wymawiamy poprawnie głoski”

- książki „ Szelest w pyszczku – wierszyki i zabawy słowne usprawniające wymowę dziecka” , Chrząszcz brzmi w trzcinie” i „ Zabawy i ćwiczenia logopedyczne sz, ż, cz,dż

- ilustracje i obrazki

 

IV.  Z WIZYTĄ U WĘŻA SYKA - SMYKA

 

Tematyka zajęć, zagadnienia

- ćwiczenia prawidłowej artykulacji głosek syczących s, z, c, dz

Cele:

- dziecko potrafi realizować głoski syczące

- potrafi wskazać w wyrazie miejsce głosek  syczących

- wie jaka jest różnica pomiędzy wymową głosek szumiących i syczących

- potrafi w sposób praktyczny odróżnić w wyrazie głoski syczące od szumiących

Formy realizacji:

- pokaz i ćwiczenia prawidłowego ustawienia  języka i warg podczas wymowy głosek syczących, wskazanie na różnice w wymowie głosek szumiących

- zabawy z głoskami syczącymi ( syk węża, cykanie zegara, cykanie świerszcza, bzykanie komara itp. )

- rozwiązywanie zagadek i krzyżówek

- recytacja przysłów

- słuchanie wierszy i powtarzanie fragmentów

- wyszukiwanie nazw zawierających głoski syczące na ilustracjach

Pomoce:

- lustro

- zagadki z książki „ Wymawiamy poprawnie głoski”

- książki  „ Szelest w pyszczku”   - wiersze i zabawy słowne usprawniające  wymowę dziecka Zabawy i ćwiczenia logopedyczne s, c, z, dz,

- ilustracje  i obrazki

 

V. KORALE KRÓLOWEJ KAROLINY

 

Temat zajęć, zagadnienia

- ćwiczenia prawidłowej realizacji głosek r, l

 

Cele:

- dziecko potrafi realizować trudną głoskę   ,,, r

-  umie różnicować głoski „r” i „l” w wyrazach typu kaloryfer

 

Formy realizacji

 

- pokaz i ćwiczenia prawidłowego ustawienia języka  i warg podczas realizacji głosek „r”

- zabawy naśladowcze : parskający konik – prr…,  dźwięk telefonu – drr…,

   warczący pies – wrr..

- odnajdywanie, nazywanie i kolorowanie na ilustracjach przedmiotów zawierających w nazwie głoskę  „r”

- ćwiczenia różnicujące „r” i „l” z wykorzystaniem obrazków

- rozwiązywanie zagadek  

 

Pomoce;

- lustro

- zagadki z książki „ Wymawiamy poprawnie głoski”

-  ilustracje z książki „ Obrazkowy ogród rymów. Rymowanki – kolorowani”

obrazki i ilustracje

 

 

Zabawy i ćwiczenia do wykorzystania na poszczególnych zajęciach można znaleźć w następujących pozycjach; książkowych:

·         Grażyna Skrzynecka – Uczymy się poprawnie mówić – a, e, o, u, i, e, y, ą, ę- poradnik logopedyczny z ćwiczeniami

·         Agnieszka Sosna -  Wymawiamy poprawnie głoski

·         Tadeusz Rybicki –Szelest w pyszczku – wierszyki i zabawy słowne usprawniające wymowę dziecka

·         Hanna Ochocka – Chrząszcz brzmi w trzcinie

·         Katarzyna Szopik  - Zabawy i ćwiczenia logopedyczne – sz, cz, ż, dż,

·         Anna Chrzanowska - Zabawy i ćwiczenia logopedyczne – s, z, c, dz

·         D. Kulas  - Obrazkowy ogród rymów – rymowane kolorowani

·         Ewa Markowska – Dlaczego ziewa hipopotam?

·         Praca zbiorowa M. Torneus, G.B.Hedstróm , I. Lundberg – Rozmowy o języku – ćwiczenia i zabawy

·         E.M. Skorek – 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych

·         Katarzyna Szłapa – Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj – ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych

·         Romana Sprawka, Joanna Graban – Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin