PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2006
W GRUPIE DZIECI 3 – 4 LETNICH.
1. Zadania wychowawczo – dydaktyczne.
· Integracja dzieci i grupy.
· Zapoznanie dzieci z budynkiem przedszkola.
· Kształcenie umiejętności nawiązywania kontaktów.
· Wyrabiania u dzieci nawyku kolejnego wypowiadania się podczas rozmów w grupie.
· Rozwijanie umiejętności rytmicznych i wokalnych.
· Zamalowywanie płaszczyzny ograniczonej liniami.
· Wyróżnianie i nazywanie części własnego ciała.
· Kształtowanie elementarnych nawyków higienicznych.
· Liczenie tak daleko jak dzieci potrafią.
2. Współpraca z rodzicami.
Przeprowadzenie pogadanki na temat:
· „Pierwsze kroki dziecka 3 letniego w przedszkolu. Adaptacja dziecka. Trudności adaptacyjne.”
· Spotkania indywidualne z rodzicami w każdy ostatni piątek miesiąca.
3. Literatura.
· B. Forma „Znaczek przedszkolaka”;
· E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się”;
· W. Szuman „Rodzina”;
· B. Forma „Przybywa jesień”;
· L. Krzemieniecka „Bukieciki”.
I. Temat: Witaj przedszkole.
Działania
Przewidywane efekty wychowawczo-dydaktyczne, osiągnięcia dzieci
Metody
Uwagi
1. Zapoznanie dzieci ze swoją osobą. Zabawa integracyjno - porządkowa ze śpiewem „Balonik”;
2. Temat dnia: „Nasze przedszkole”.
· Słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę pt. „Przedszkolaczek”;
· Wspólne oglądanie sali, zabawek znajdujących się w niej;
· Zabawa integracyjno - porządkowa ze śpiewem „Balonik”;
· Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań;
3. Rysowanie na temat dowolny, lepienie z plasteliny, układanie puzzli i układanek drewnianych.
Dziecko:
- nabiera zaufania do nauczycielki;
- zapoznaje się z salą;
- bawi się samodzielnie i z nauczycielką
w kącikach zainteresowań;
1. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, Zabawa integracyjno - porządkowa ze śpiewem „Balonik”;
2. Temat dnia: „Mam na imię”;
· Słuchanie piosenki pt. „Przedszkolaczek” z płyty CD;
· Zabawa integrująca grupę z piłką „Poznajmy się”;
· Zabawy tematyczne w kąciku lalek „Przyjęcie dla lalek”;
· Zabawy kołowe ze śpiewem „Karuzela”, „Stary niedźwiedź”;
· Spacer ulicami Dobronia – nauka poruszania się po chodniku;
3. Rysowanie na temat dowolny, układanie puzzli. Zabawy na dywanie klockami.
- potrafi powiedzieć jak ma na imię;
- bawi się z innymi dziećmi;
- używa form grzecznościowych;
- uczy się poruszać w parach;
- przestrzega zasad bezpiecznego poruszania się po drodze;
1. Konstruowanie budowli z klocków. Układanie układanek przy stoliczkach.
Zabawa kołowa ze śpiewem „Karuzela”;
2 Temat dnia: „Maciek przedszkolakiem”;
· Słuchanie opowiadania „Maciuś przedszkolakiem”;
· „Pociąg do łazienki” – nauka ustawiania się w pociąg;
· „Krzesło Maciusia” – nauka odsuwania i przysuwania krzesła;
· Zabawa kołowa ze śpiewem „Stary niedźwiedź;
· Zabawy na terenie ogrodu przedszkolnego;
3. Lepienie z plasteliny kuleczek, wałeczków. Zabawy według zainteresowań.
- wie, że układanki należy układać na stoliczku;
- potrafi ustawić się w pociąg i wjechać nim do łazienki;
- potrafi starannie myć ręce;
- prawidłowo zasuwa i odsuwa krzesło;
1. Rozmowy indywidualne z dziećmi. Zabawy w kącikach zainteresowań.
· Zabawy kołowe „Mało nas”, „Balonik”.
2. Temat dnia: „Jak dobrze w przedszkolu”.
· Zabawa ruchowa „Idziemy na spacerek”;
· „Wspomnienia z wakacji”- opowiadanie przez chętne dzieci jak spędziły wakacje; oglądanie zdjęć przedstawiających morze i góry;
· Zabawa ruchowa „Słońce – deszcz”;
· Praca plastyczna „Słoneczko” – malowanie farbami;
3. Zabawy ze śpiewem: „Mało nas”, „Stary niedźwiedź”;
- wypowie się na dany temat;
- wskaże góry i morze;
Zabawa z warsztatu „Od butelki do guzika czyli wesoła muzyka”
1.Rozmowy indywidualne z dziećmi.
· Układanie puzzli, drewnianych układanek.
· Słuchanie piosenek w wykonaniu zespołu dziecięcego Fasolki (płyta CD).
· Zestaw zabaw ruchowych nr 1.
2. Temat dnia: „W naszej sali”.
· Zabawa kołowa ze śpiewem:
„Mało nas”.
· „ Nasza sala” – opowiadanie wg pomysłu nauczycielki przy użyciu pacynki; wyznaczenie kącików w sali( kącik lalek, konstrukcyjny, muzyczny, przyrody, relaksacyjny);
· „Moja półka, mój znaczek” – Słuchanie wiersza B. Formy pt: „Znaczek przedszkolaka”; rozpoznawanie i nazywanie swoich znaczków na półeczkach indywidualnych oraz krzesłach.
· „Leśne ludki” – śpiewanie piosenki, ilustrowanie treści piosenki ruchem;
· Rysowanie kredkami świecowymi na temat dowolny (podpisanie pudełek z kredkami wszystkim dzieciom);
3. Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Balonik”; zabawy swobodne wg pomysłu dzieci.
- przełamuje nieśmiałość w indywidualnych kontaktach z nauczycielką;
- bierze udział w zabawach ruchowych;
- reaguje na polecenia nauczycielki;
- włącza się do zabawy ze wszystkimi dziećmi
z grupy;
- wysłucha uważnie w ciszy i skupieniu opowiadania nauczycielki;
- pomaga w zagospodarowaniu kącików tematycznych;
- pozna własny znaczek;
- wie, które jest jego krzesło, gdzie znajduje
się jego półka w sali i w szatni;
- zaśpiewa piosenkę i zilustruje ją ruchem;
- prawidłowo trzyma kredkę podczas rysowania;
- po skończonej pracy ułoży kredki w pudełku;
- chętnie podejmuje zabawy w kącikach tematycznych;
Zestaw zabaw ruchowych nr 1
wg K. Wlaźnik
II. Temat: Jesteśmy przedszkolakami.
hakima