Anna Łebkowska, Narracja.doc

(44 KB) Pobierz
Anna Łebkowska, Narracja

Anna  Łebkowska, Narracja

 

·         wszechobecność narracji – historiografia, socjologia, psychologia, etnografia, filozofia, antropologia kultury, studia genderowe

·         narracja wielogłosowa à teoria polifoniczności Bachtina

·         2 nurty w badaniach nad opowiadaniem:

o       płaszczyzna opowiadania à narracja – zasady budowania wypowiedzi, narracyjne strategie wobec odbiorcy, sposoby kształtowania świata przedstawionego, przytaczanie wypowiedzi postaci

o       płaszczyzna zdarzeń à narratologia – wiąże się ze schematami fabularnymi: zasady generowania fabuł, badania nad gramatyką narracyjną (analiza mitu Levi-Straussa)

·         narratologia lat 60. – rozbieżność między teorią narracji a teorią gramatyk fabuły

·         narratologia lat 70. – zbliżanie się poziomów teorii narracji i teorii gramatyk fabuły

·         ewolucja od traktowania podmiotu jako struktury do pojmowania go na zasadzie tożsamości i różnicy; nakierowanie uwagi na to co jednostkowe, ale jednocześnie wtopione w konteksty kulturowe; próby uchwycenia sieci uwikłań podmiotu

·         współczesna teoria narracji rozprzestrzeniła się na pozostałe dziedziny wiedzy oraz odsłoniła nowe wymiary swojego przedmiotu badań

·         powodzenie kategorii narracji:

o       fikcja i reprezentacja:

- narracja jako reprezentacja czasowości i podmiotu lub podmiotu w jego nieuchronnie czasowym wymiarze, jak i jako reprezentacja świata

- wszelkie schematy fabularne wpisane w narracyjność postrzegane są jako nasycone fikcją; narracji przypisuje się rolę gwaranta sensu

o       4 wymiary narracji:

- poznawczy

- ontologiczny

- etyczny

- kulturowy

Cztery wymiary narracji najlepiej uwidaczniają się w narracyjnym ujęciu podmiotu.

Poszukiwanie genezy aktywności narracyjnej:

§         perspektywa filogenetyczna – upatrywanie zależności kulturowej

§         perspektywa ontogenetyczna – traktowanie jako wrodzonej skłonności

o       narracja jako poręczycielka kulturowej tożsamości/konstruowanie tożsamości – rozumienie siebie, autonarracja, ujmowanie przygodności istnienia w ramy opowieści, sposoby przekraczania granic wzorców kulturowych poprzez scalanie tego co rozproszone, poprzez dialog z innym; struktura samorozumienia; wymiar czasowy narracji (procesualność podmiotu)

o       niejednorodność kategorii narracji – między procesualnością, czasowością a rozumieniem najbliższym poetyce:  wówczas traktuje się ją jako opowieść wyposażoną nie tylko w aspekt czasowy, ale także przedstawiającą świat z bohaterami zdarzeń, konkretną przestrzenią itd.

·         kategoria narracji funkcjonuje jako dyspozycja poznawcza, medium kulturowe, generator wzorców tożsamości, prastruktura pojmowania świata (mit)

·         relacja między narracją a jej pojmowaniem na gruncie nauki o literaturze:

o       główne zróżnicowania w pojmowaniu narracji wynikają z usytuowania jej w konkretnych typach dyskursów:

§         dyskurs nauk humanistycznych:

-wymiar epistemologicznyfunkcje oswajania i kreacji świata; fabularyzacje służą porządkowaniu, koherencji sensu, interpretacji, rozumieniu siebie, świata i innych; ogólnikowe ujmowanie narracji, utożsamianie jej z tradycyjnymi, gatunkowymi schematami fabularnymi, obdarzanie opowieści znakiem pozytywnym; funkcja scalająco-interpretująca, narracyjny sposób prowadzenia lekcji, np. historii; fabularyzacja stanowi przesłonę dla czystej retoryczności, konstrukcjonizmu

- wymiar etyczny – opowieść opresyjna narzucona np. przez system ≠ opowieść stawiająca opór à etnologia, studia genderowe, mniejszości kulturowe

·         Clifford à jedyna opowieść mająca rację bytu to składająca się z fragmentów, luźna kolekcja zdarzeń

·         narracja łączy w sobie triadę Ja – świat – Inny

·         samoświadoma narracja literacka – opowieść literacka obnażająca swą samowiedzę, podważająca własne sposoby konstruowania świata i podmiotu (Lyotard, Rorty, Derrida) – owa świadomość ma się ujawniać poprzez obnażanie wymiaru fikcyjnego

·         świadectwo różnic w pojmowaniu i wykorzystywaniu opowieści literackiej we współczesnej myśli humanistycznej:

o       literatura pełni rolę prymarną wśród dyskursów zdominowanych, np. genologia literaturoznawcza

o       obecność opowieści literackiej nie zawsze się uwidacznia

o       zatrzaskiwanie w skrystalizowanych formach tradycyjnych

·         współczesne rozumienia i zastosowania kategorii narracji – skupienie na systemowym charakterze (wzorce fabularne – obiekt fascynacji wczesnej narratologii) i utożsamienie jej ze sposobem wyrażania własnego „ja” à wewnętrzne pęknięcie między tym co uporządkowane i zgodne z normą, a tym co oparte na uporządkowaniach jednorazowych

·         narratywistyczna perspektywa wydobywająca fabularno fikcjotwórczy charakter naszego bycia w świecie w sposób wyjątkowo ścisły łączy się z literackością

·         literatura odsłania pogranicza triady: fikcja – narracja – reprezentacja

·         jedynie literatura daje możliwość scalania i dezintegracji, kreowania i obnażania kreacji, oswajania i odswajania świata - daje możliwość snucia opowieści

à teksty o charakterze autobiograficznym, odmiany „sobąpisania” obnażają rozdźwięk między budowaniem autonarracji, konstruowaniem opowieści o sobie z pomocą bądź na przekór kulturowym wzorcom narracyjnej tożsamości

·         narrator a postać:

o       personalizacja relacji międzyludzkich

o       podmiot opowiadający bywa usytuowany na pograniczu fikcji i autentyku, ale także i osoba, o której opowiada

o       odejście od narracji trzecioosobowej oraz od technik sprzyjających opowieści z punktu widzenia postaci

o       mnogość strategii międzyludzkich:

- mnożenie form mediatyzujących od ascezy do nadmiaru nadkładanych porządków, form przyjmujących postać np. nagromadzenia personifikacji

- autotematyczna gra stabilnością ontologiczną i epistemologiczną

o       przyzwolenie na opowieść o innym podmiocie

·         wielość narratologii: genderowej, postkolonialnej, postmodernistycznej itd

·         zarzuty wobec narratologii:

o       rozdźwięk między koncentracją uwagi na gatunkach tradycyjnych, a brakiem zainteresowania dla zjawisk takich jak: rozpad więzi przyczynowo-skutkowych, antyfinalność, wielowersyjność

o       rozdźwięk między narratologia literaturoznawczą i ta, która pojawia się w innych dyscyplinach

o       zamrożenie w swej wczesnej fazie oraz przesadna jednolitość narratologii przywoływanej wśród innych dziedzin

·         Narratologia a antropologia kulturowa:

o       kwestie tożsamości (gwarant tożsamości?)

o       nakierowania na innego

o       zagadnienia płci kulturowej, etniczności

o       przejawy autobiografizmu

o       kreowanie autonarracji

o       studia genderowe

o       krytyka postkolonialna

o       zagadnienia płci kulturowej, etniczności, władzy, polityki

o       relacje między fikcją a historią

à niebezpieczeństwo działania narracyjne w opowieściach o nieznanych kulturach

·         narratologia nie tylko przesyciła sobą inne dyskursy, ale rozszerzyła także zakres swoich zainteresowań, zmieniła swój kształt à literaturoznawczy dyskurs o narracji jest zmuszany do nieustannego przekształcania samego siebie

·         nasączenie kategorii narracji wieloma wymiarami stawia ją w roli narzędzia dającego szansę uniknięcia dwóch pułapek: sterylnej autonomizacji i niebezpiecznej instrumentalizacji przedmiotu badań

·         każda z dyscyplin wykorzystuje narrację w inny sposób

·         na literaturę patrzy się poprzez pryzmat narracji kulturowych, a na narracje kulturowe poprzez pryzmat literatury

·         literatura jako uprzywilejowana, pomaga nam narracyjnie oswajać rzeczywistość

·         literatura obracając się wśród konstruktów kulturowych przenika je na wskroś, literacka opowieść pośredniczy w odsłonięciu tego, co jeszcze nie pokryte schematami poznawczymi, społecznymi, politycznymi

·         literatura może uobecniać to, co w inny sposób niedostępne

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin