S. Wysłouch - Nowa genealogia - rewizje i interpretacje.doc

(35 KB) Pobierz

S. Wysłouch „Nowa genealogia – rewizje i interpretacje” GENOLOGIA LITERACKA

 

Świadomość gatunkowa jest konieczna:

1)      Gatunek stanowi najbliższy kontekst utworu – jest niezbędny w interpretacji dzieła literackiego

2)      Jest znakiem historyczności, sytuuje dzieło w syst. tradycji literackiej

3)      „Myślenie gatunkami” pozwala porządkować wiedze o literaturze wg kryteriów literackich

 

Kultura multimedialna sprzyja genolog. wynalazczości pojawiają się np. twory słowno-muzyczne

 

GATUNEK JAKO PROTOTYP

 

PROTOTYP – kategoria naturalna zakładana przez lingwistykę kognitywną

 

MODEL SIECIOWY (Rudiger Zymner) – schemat, którego pierwszy i ostatni element (nowela) nie miały niczego wspólnego np. dla powieści prototyp może stanowić powieść XIX-w.

 

PROTOTYP wydaje się zbyt ubogi i statyczny w porównaniu z gatunkiem rozumianym jako pojęcie typologiczne.

             

Metoda kognitywna przydaje się jedynie w badaniach świadomości gatunkowej

 

POLSKI KOMUNIKACJONIZM

Teza:

Dzieło literackie stanowi wysoko zorganizowaną wypowiedź językową – ARCYWYPOWIEDŹ dzieło podlega ogólnym prawidłowościom lingwistycznym.

 

Wypowiedź – rodzaj działania

              Różniące się między sobą wypowiedzi stanowią podstawowe „gatunki mowy”

                                                                                                                                             

                                                                                                  charakter naturalny               szeroki repertuar

 

GATUNKI PRYMARNE transformacja GATUNKI WTÓRNE

 

STYL A GATUNEK:

1)      Bachtin: nierozerwalna ich więź

2)      Teresa Dobrzyńska: styl nadrzędny wobec gatunku

3)      Marta Wojtak: rozróżnienie: styl gatunku i styl gatunkowy.

 

UŚCIŚLENIA KONCEPCJI BACHTINA:

1)      Gatunek struktura o swoistym układzie trzech wyznaczników: Temat, styl, kompozycja.

2)      Prymarne gatunki mowy nie spełniają kryteriów gatunkowych, to akty illokucyjne.

Gramatyka kognitywna wyróżnia 3 kategorie aktów mowy:

a)      konstytutywne (ekspresywne; deklaratywne)

b)      informatywne (twierdzić, opisywać; pytać)

c)      obligatywne (dyrektywne; komisywne)

 

Akty illokucyjne:

1)      Nie są gatunkami

2)      Rozwijają się w ciągu wypowiedzi – dyskursy i tam dopiero powstają gatunki mowy. Są też rozwinięte w dyskursy akty illokucyjne, które nie zawierają wyznaczników gatunkowych, nie sa skonwencjonalizowane.

3)      Nie da się z nich wyprowadzić gatunk.

 

SFERA DYSKURSÓW (nieliterackich)

Dodatkowe ogniwo między prostymi aktami illokucyjnymi, a sferą wypowiedzi literackich.

a)      gatunki prasowe

b)      mowy publiczne Z jednej strony wyższy stopień złożoności, ale i naturalny układ komunikacyjny.

 

Ewolucja literatury i kultury:

Wchłanianie form nieliterackich przez gatunki literackie.

              Literatura naśladuje nieliteraturę.

Dyskurs nieliteracki „zainfekowany” literaturą.

 

 

 

WOBEC MULTIMEDIÓW

 

Literatura Pod ciśnieniem multimediów.

 

Rodzą się nowe gatunki, gdzie słowo nie jest tam jedynym/najważniejszym tworzywem.

                           

              EDWARD BALCERZAN

                            GATUNKI:

                                          - monomedialne – korzystają z jednego przekaźnika

                                          - polimedialne – korzystają z różnych przekaźników

 

Multimedia oddziaływuje na literaturę, np. na literackie środki wyrazu (technika kolażu)

 

DRAMAT

              Najlepiej ilustruje erozję gatunków pod wpływem multimediów.

 

„REALISTY DRAMA” – Nowy gatunek, który pojawił się pod wpływem TV

              - konwencja codzienności

              - hiperrealizm

              - stereotypowość ról

              - potoczność zachowań

XIX w. epika też uległa korozji

Najmniej boleśnie media obeszły się z liryką LIRYKA laboratorium, w którym znaki językowe i wizualne sprawdzają się lub nie w rozmaitych konfiguracjach.

SFERA MULTIMEDIALNA atakuje wszystkie rodzaje literackie

 

RODZAJE LITERACKIE JAKO KATEGORIE PORZĄDKUJĄCE

 

Współczesna nauka o literaturze powrót kategorii rodzajowych, które używane są zamiast nazw gatunkowych.

 

Emil Staiger

              Zerwał z historycznością rodzajów

 

To ponadczasowe postawy

 

Istota liryki – rozpamiętywanie

Istota epiki – przedstawienie

Istota dramatu – napięcie

 

Te postawy determinują przeżycie czasu, styl wypowiedzi (kompozycje).

Kategorie rodzajowe nie wiążą się na stale ze skonwencjonalizowanymi gatunkami wypowiedzi.

             

Ten sam gatunek literacki może mieć odmienne realizacje:

Powieść – epicka, liryczna, dramatyczna

 

Rodzaje – mogą się ze sobą mieszać.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin